Více

Primě family se děsivě nedaří v prime time. Může za to přeplněnost reklamami?

Kromě pondělí a středy, kdy vysílá svůj stěžejní seriál Cesty domů, oslovují hlavní večerní pořady Primy family vysílané od čtvrt na devět jen okolo 300 tisíc diváků

Ještě že existují Cesty domů

Primě family se letos konečně podařilo předběhnout hlavní kanál Novy. Na svoje vítězství ale určitě není hrdá, protože se nestala lídrem v podílu na sledovanosti, nýbrž v meziročním poklesu v téhle veličině. Až do loňského roku si meziročně nejvíc pohoršovala televize Nova, která doplácela na výhradní postavení nadstandardně sledovaného programu, Prima family však od loňského podzimu, jakmile skončila třetí řada talentové show Česko Slovensko má talent, vykazuje neuvěřitelný skluz. Nepomohly žádné programové změny ani posun začátku hlavních večerních pořadů z osmé večer na čtvrt na devět.

Hlavní kanál Primy dnes v podstatě nemá konkurenceschopné pořady, kterými by se v časech těsně po 20. hodině vyrovnal konkurenci – nebudeme-li počítat seriál Cesty domů. Ten oslovuje každé pondělí a středu večer okolo milionu dospělých diváků, ale na paty mu šlape Gympl s (r)učením omezeným od Novy. Na rozdíl od něj Cesty domů oslovují výrazně starší publikum, které není tolik žádané zadavateli reklamy (v Novou tolik prosazované skupině diváků od 15 do 54 let vyhrává Gympl na plné čáře). Jenže dva dny v týdnu nemůžou Primu family spasit. V úterý, ve čtvrtek, v pátek, v sobotu i neděli prohrává a nezřídka ji poráží i menší tematické stanice.


Foto: FTV Prima

Seriál Cesty domů je jednou z mála fungujících opor hlavního vysílacího času na Primě family

Nesmyslný a vyčerpávající boj s Ordinací

Prima se hodně vyčerpala soubojem s Ordinací v růžové zahradě 2, největším programovým pokladem Novy a vůbec nejsledovanějším českým seriálem současnosti. Už loni v létě si tehdy čerstvý programový ředitel Primy Petr Vladyka věřil, že aureolu Ordinace naruší primácké Cesty domů, do jejichž tradičních dnů a časů chtěl nasadit nový nekonečný seriál Obchoďák. Jenže Prima se svojí odvahy nejspíš zalekla, nevyšlo jí obsazení hlavní role v Obchoďáku, kde se na začátku natáčení zranila klíčová herečka a výroba seriálu se protáhla. Obchoďák se na obrazovku dostal až v půlce září a nakonec nešel v pondělí a ve středu, ale v úterý a ve čtvrtek – ale až po Ordinaci.

Klíčovému seriálu Novy nakonec konkurovalo VIP Prostřeno!, kuchařská reality show s celebritami, již Prima family vysílala po celé letní prázdniny každý všední den od 20 hodin. Formát se ale přes léto vyčerpal, Primě došly zajímavé celebrity a podzimní díly spíše živořily. Páteční večery Prima delší dobu vzdávala, proti silné sestavě ČT 1 se seriálem Vyprávěj, 13. komnatou a především Všechnopárty nechtěla prohrávat s původní tvorbou. Loni na podzim se ale rozhodla pro odvážný krok: natočila řadu talk show Zrcadlo tvého života s Jiřinou Bohdalovou a pustila ji přímo proti Vyprávěj. Pořad na obrazovce vydržel pouhý měsíc.


Foto: FTV Prima

Bývalý šéf Primy Marek Singer vsadil na popularitu Jiřiny Bohdalové, ale její pořad Zrcadlo tvého života se neuchytil

Propadla Bohdalová i Polívka

Zrcadlo tvého života se na obrazovku vrátilo začátkem letošního roku, kdy si Prima family už nevěděla rady, co s hrůznými výsledky čtvrtečních večerů, jenže po pár dílech se znovu pakovalo do televizního archivu. Soboty a neděle Prima family odbývala zahraničními filmy, jejichž výběr nebyl příliš vyrovnaný. Někdy šlo o filmový trhák Avatar, jindy podprůměrný béčkový snímek. Až s nástupem letošního jarního schématu přišla změna: pokus o sobotní talk show s Bolkem Polívkou (Polívka na víně přímo proti podobně laděným zábavným pořadům na ČT 1, které dlouhodobě vedly ve sledovanosti, než proti nim Nova nasadila atraktivnější filmy) a nedělní soutěž Máme rádi Česko, jejíž úvodní díl odstartuje tuto neděli.

O Polívkově talk show se už dá říci, se neuspěla, protože sledovanost pod úrovní 400 tisíc diváků a jednociferný podíl na publiku je pro Primu family jednoznačně špatný výsledek. Máme rádi Česko startuje do velmi obtížné situace, kdy na Nově finišuje SuperStar a na ČT 1 běží velice úspěšný dramatický cyklus Nevinné lži. Dosáhnout proti takovým hráčům alespoň průměrného výsledku bude nesmírně těžké. Zvlášť když zajímavých čísel dosahují i menší tematické televize, které stále častěji Primu family v hlavním vysílacím čase dohánějí a nezřídka i poráží (už se to podařilo ČT 2, ČT Sport, Barrandovu, Primě Cool či Nově Cinema).


Foto: FTV Prima

Ani nová talk show Bolka Polívky si nevede dobře, v sobotu večer dosahuje silně podprůměrných výsledků

„Prima by měla víc inovovat“

“Nižší výsledky Prima family v letošním roce v prime-time souvisejí jak s celkovým vývojem televizního prostředí, tak s jarním programovým schématem. Nové menší stanice, které neustále přibývají, se postupně dostávají do většího povědomí diváckých preferencí a pro „velké“ stanice je těžší udržet pozornost na jejich straně. To se projevuje i tím, že téměř všechny opory programového schématu Prima family dosahují letos celkově nižšího ratingu než loni,” konstatuje vedoucí redaktorka serveru MediaGuru.cz Martina Vojtěchovská. Jmenuje přitom pořady, které v minulosti tvořily kostru programového schématu hlavního kanálu Primy.

“Reality show Farmář hledá ženu, která byla loni pro Primu jedním z hlavních jarních taháků, letos nedosahuje takové sledovanosti, stejně jako podvečerní Prostřeno či Top Star magazín, navíc se nepodařilo nahradit úspěšnou show Jste to, co jíte. Pořady, které loni táhly, letos nemají takový výkon a diváci jsou možná z těchto formátů částečně unaveni nebo by uvítali jejich oživení. Novinky, které Prima zařazuje, se zatím takovým hitem nestaly. Zdá se také, že Prima trpí určitou frustrací z konkurenčního seriálu Ordinace, na který zatím nenašla účinný recept, přestože se o to už několikrát pokusila,” dodává Vojtěchovská.


Zdroj: FTV Prima

Úspěch pořadu VIP Prostřeno! před Vánoci 2011 přiměl Primu k pokusu nasadit tento pořad po celé loňské léto. Jenže pokračoval i na podzim a po Novém roce, kdy už rozhodně nedosahoval takovýchto rekordů.

Jak si Prima znepřátelila Barrandov

Případ pořadu Jste to, co jíte stojí za podrobnější poznámku. Pro Primu ho společně s dalšími formáty, včetně úspěšného magazínu TopStar či Jak se staví sen, připravovala produkční společnost Real TV Petra Lesáka, s níž se Prima loni rozloučila. Některé pořady zachovala a vyrábí si je sama nebo jejich produkci zadala jiným firmám, jiné prostě nahradit nedokázala. Lesákovu firmu Real TV odkoupil majitel televize Barrandov Jaromír Soukup a Lesáka jmenoval novým programovým ředitelem Barrandova. Tato televize nyní nepokrytě útočí na programové schéma Primy family – třeba zavedením podobné zpravodajské hodiny nebo nejnověji pořadem Což takhle dát si VIP?, který jako by z oka vypadl primáckému VIP Prostřeno! Vtipné je, že Barrandov od letošního roku prodává reklamní časy společně s Primou.

“Prima si hodně uškodila zdlouhavým vysíláním některých formátů, které se divákům omrzely. Typickým příkladem je VIP Prostřeno, které šlo nepřetržitě od léta. Oni ten pořad naprosto zlikvidovali,” konstatuje člověk z oboru, který si nepřeje být jmenován. Jenže nejde jen o VIP Prostřeno! Ve chvíli, kdy Prima family nemá po ruce žádnou náhradu za neúspěšný formát, sahá po reprízách TopStar magazínů a reality show Ano, šéfe! se Zdeňkem Pohlreichem. Tím je ale zároveň devalvuje v očích diváků, takže dopředu odsuzuje jejich budoucí premiérové díly k nižší sledovanosti, než by mohly dosáhnout, kdyby tento formát diváci neměli neustále na očích.

Patnáct reklam v jednom bloku: snese je divák?

Velkým problémem Primy se zdá být i přeplněnost reklamou. Podle monitoringu Admosphere odvysílala skupina Prima za první čtvrtletí letošního roku 55 procent všech reklamních spotů na českých televizních obrazovkách. Z dat Asociace televizních organizací (ATO), které má server DigiZone.cz k dispozici, vyplývá, že všechny kanály skupiny Prima vykazují nadměrné délky reklamních bloků i počet spotů v nich. Pro srovnání: jestliže hlavní kanál Novy od ledna do března odvysílal za celý den v průměru šest reklam v jednom reklamním bloku, u všech kanálů Primy kromě Primy Zoom to bylo víc než patnáct (Prima Zoom jich měla průměrně skoro dvanáct).

Podobný poměr vychází i v délce reklamních bloků. U Primy family, Primy Cool a Primy love činila za první tři měsíce skoro šest minut, kdežto u Novy necelé dvě minuty. Přeplněnost reklamou je na všech programech Primy jasně vidět a může diváky nutit přepínat na konkurenční programy. Toho využívá Nova, která se naopak rozhodla v letošním roce počet reklamních bloků omezit, zkrátit je a snížit počet spotů v breaku. Zároveň ale zdražila reklamní časy, aby vyrovnala ztrátu způsobenou takovou redukcí. Na první pohled to může vypadat jako nesmyslné jednání, ale Nova si tím v hlavním vysílacím čase dokáže lépe udržet diváky, kteří nepřepínají jinam.


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Porovnání průměrného počtu reklamních spotů v jednom bloku za jednotlivé komerční televize od 1. ledna do 31. března 2013

Propad Primy family smazává úspěch Zoomu

“Pro letošní rok jsme přistoupili ke snížení objemu reklamy v hlavním vysílacím čase, vytvořili jsme exkluzivní pásmo super primetime, ve kterém je značně omezen reklamní prostor. Ze zpětné vazby od našich diváků vidíme, že to byl krok správným směrem. A vzhledem k tomu, že reklamní breaky jsou kratší, také naši klienti oceňují vyšší efektivitu, které díky tomu jejich kampaně dosahují,” řekl serveru DigiZone.cz generální ředitel Novy Jan Andruško. Výsledkem je meziroční snížení reklamních výnosů o desítky procent, ale i stabilně rostoucí podíly skupiny Nova na sledovanosti, které vykazuje už od loňského podzimu.

Pro skupinu Prima je propad Primy family nepříjemný, protože umazává zisk z letošního startu dokumentárního kanálu Prima Zoom. Tomu se hned od začátku nesmírně dařilo, ale už druhý měsíc po zahájení vysílání přišel o třetinu publika. Nemůže být příčinou i zalhcenost nové televize reklamami? Těžko říct. Prima na dotazy serveru DigiZone.cz, zda považuje zaplněnost svých programů reklamou za problém a v čem spatřuje hlavní důvody poklesu sledovanosti Primy family v hlavním vysílacím čase, nereagovala.


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Porovnání průměrné délky reklamního bloku na jednotlivých komerčních televizích za celý den od 1. ledna do 31. března 2013

83 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 4. 2013 10:36

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+