Hlavní navigace

Prima Zoom: „Neplacené Discovery“, nebo unikát, který nemá v Česku obdoby?

11. 1. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ GALERIE – Stanice pro diváky, „kteří chtějí vědět víc“, byla očekávána dlouhou dobu. Vedení FTV Prima každopádně na včerejší tiskovce překvapilo.

Inspirace Discovery i dalšími doku kanály

Prima Zoom není originálním kanálem, tedy v tom smyslu, že by nabízel něco, co jsme ještě neměli možnost nikdy vidět. Originální je ale právě tím, že svým programováním vyčnívá nad ostatní stanice. Prima Group se záměrně vyhýbá označení dokumentární kanál, ale jak již bylo několikrát řečeno, má jít o stanici pro diváky, kteří chtějí vědět víc. Co se týká obsahu, nabídne dokumenty například od Discovery Channelu, National Geographicu nebo BBC.

Discovery Channel je kanál, který má nějakým způsobem postavené programové schéma a má ho postavené podobně jako my. Co se týká National Geographic, BBC, ITV, ZDF atd., tak to jsou distributoři, od kterých kontent nakupujeme, přiblížil programový ředitel Primy Petr Vladyka. Při vzniku stanice pochopitelně Prima vycházela i z takzvaného korporátního know-how svého polovičního vlastníka, kterým je švédská společnost MTG. Ta například provozuje i placené dokumentární stanice Viasat dobře známé i divákům v Česku a na Slovensku.

Nákup dokumentů podle programových bloků

Podle jakého klíče Prima vybírala dokumenty pro nový kanál? Pomohlo jí především to, že si v jednotlivých dnech stanovila, jaký bude mít premiérový obsah strukturu. Když jsme nad tím popřemýšleli a jednotlivé bloky si definovali, nakupovali jsme obsah podle jejich zaměření, konstatoval Vladyka, který považuje studia, od kterých mediální skupina produkci pořizovala, v „99,5 procentech“ za záruku kvality. Máme tedy také garanci toho, že obsah bude pro diváky bezpochyby zajímavý, upřesnil programový ředitel Primy family, Prima Cool, Primy love a nově i Primy Zoom.

Prima Zoom nikdy nebyla míněna jako placený kanál. Programový ředitel Primy Petr Vladyka zdůraznil, že všechny její stanice jsou šířeny v režimu free-to-air, respektive jedná se primárně o kanály určené pro zemskou a neplacenou distribuci. Zoom není, ani nikdy neměl být výjimkou, zdůraznil Vladyka. Jelikož chce Prima Group na trhu neplacených stanic uspět, neměla ani jinou možnost. Pravdou je, že dokumentární kanál šířený v rámci zemského vysílání, nikoliv například na prémiovém modelu DVB-T2, působí velice kuriózně. V Evropě ovšem není úplně ojedinělý.

Náklady na fungování stanice? Prima je nekomentuje

Programový ředitel FTV Prima Petr Vladyka nechtěl ani naznačit, v jakých řádech by se mohly pohybovat náklady na vznik a provoz této stanice. Významnou část bezpochyby spolyká distribuce signálu. Vzhledem k tomu, že Prima Zoom bude program šířený vzduchem i na satelitu, měsíčně půjde o milionové částky. V žádném případě nezveřejňujeme finanční podrobnosti, uvedl stručně na otázku související s financováním stanice Vladyka. Nejednomu čtenáři tedy může vyvstat na mysl otázka, zdali se stanice tohoto typu dokáže v těchto formách distribuce vůbec zaplatit.

Jsme privátně vlastněná společnost, čili vše musí mít ve finále pozitivní ekonomický efekt. Na začátku ale pochopitelně stojí nějaká investice, řekl DigiZone.cz programový ředitel Primy Petr Vladyka, který odmítl komentovat, zda chce skupina nový kanál zaplatit pouze z reklamy, nebo bude jeho fungování financovat i nějakým jiným způsobem. Nezlobte se, ale k tomu se nebudu vyjadřovat, odpověděl vyhýbavě Vladyka. Prima tak nechává řadu otázek ohledně svého nového programu otevřených. Pravda ale je, že diváka bude stejně zajímat spíše to, zda se bude mít na co dívat, než kolik co stojí.

Web nabídne úzké propojení s televizí

Nedílnou součástí Primy Zoom bude také její internetový portál na adrese www.prima-zoom.cz. Přesto, že stanice odstartuje až 1. února, zájemci už se mohou na její webové stránky podívat nyní. Jejím těžištěm budou tři základní pilíře. Tím prvním bude velmi úzké propojení s televizí. Stránky budou tedy pracovat s nejatraktivnějšími a nejzajímavějšími tématy, které se objevily na Primě Zoom. Budeme s nimi pracovat buďto formou internetových speciálů nebo je zkusíme zpracovat z jiného úhlu pohledu a dohledat k nim pohled vědců nebo jiných odborníků a doplnit to o nejnovější poznatky, které k dokumentu vznikly, uvedl pro DigiZone.cz šéf internetu Primy Daniel Grunt.

Druhým pilířem bude vlastní obsah, který je možné přirovnat například k webu National Geographicu. To ostatně není nic překvapivého. Grunt po odchodu z postu šéfa internetu Novy působil ve vydavatelství Sanoma Media Praha, pod které mimo jiné web national-geographic.cz patří. Vybíráme si vlastní tematické okruhy a vytváříme vlastní obsah, kde většinou bude hlavním důvodem pro přečtení textu jeho aktuálnost. Může jít například o téma, na které se můžeme podívat očima populární vědy, ideálně metanolová kauza nebo chřipka, přiblížil Grunt. Třetím pilířem bude možnost zhlédnutí celých epizod dokumentů, které zde budou k dispozici online po omezenou dobu.

S personalizováním obsahu se nepočítá

Daniel Grunt personalizovanému obsahu příliš nevěří. Na internetu je velká spousta služeb, které vám shromažďují linky nebo oblíbené položky. Myslím, že je to zbytečné dělat i pro náš web. Ten, kdo chce, už tyto nástroje používá a jen si do toho nalinkuje náš web nebo kanál, konstatoval Grunt. S čím by si Prima v budoucnu mohla „hrát“, je nabídka obsahu, který by mohl návštěvníka zaujmout, a to podle toho, jakým způsobem, se bude na webu pohybovat, a které informace bude vyhledávat.

BRAND24

Už od začátku se počítá s propojením se sociálními sítěmi, konkrétně s Facebookem. Ostatní sociální sítě jsou v Česku méně využívané. V případě, že se některá sociální síť rozšíří do naší oblasti zájmu, tak ji začneme využívat také, přiblížil bývalý šéf internetu Novy, který tu samou pozici v současné době vykonává u Primy. A jaké bude mít uživatel používající Facebook možnosti?

Naše redakce bude pro Facebook například vytvářet i obsah, který na webu nebude k dispozici. Primárně bude naším marketingovým nástrojem, na kterém si chceme budovat jméno a přetáhnout přes něj návštěvníky na náš web, uvedl Grunt a dodal: Facebook je ideální nástroj pro televizi jako takovou. Velice rychle uvidíme, co lidi baví a co je nebaví a můžeme našemu programovému oddělení dávat rychle zpětnou vazbu.

Budete sledovat dokumentární kanál Prima Zoom?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).