Více

Prima se ohradila proti tvrzení RTA, považuje je za nekalou soutěž

Postup Regionální televizní agentury (RTA) ve sporu o pokračování vstupů regionálních televizí do celostátního vysílání televize Prima i po Novém roce ostře odsoudil generální ředitel Primy Marek Singer. Druhá největší česká televize reagovala oficiálním prohlášením necelé tři hodiny poté, co RTA prostřednictvím tiskové zprávy upřesnila, jaký bude její postup při boji za zachování současného modelu symbiózy regionů s Primou.

K TÉMATU: RTA stupňuje tlak na stát kvůli vstupům na Primu, žádá ochranu investic

RTA mediálně napadla FTV Prima a jí zvolený postup, chystá se údajně obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a také prý bude žádat o senátní slyšení. FTV Prima se proti tomuto útoku důrazně ohrazuje a pokládá kroky RTA za naprosto bezprecedentní příklad nezákonného zásahu do svých práv, uvádí Prima v prohlášení.

ČTĚTE TAKÉ: RTA se obrátí kvůli zachování regionů na Primě na RRTV, ČTÚ a Senát

Česká televizní dvojka potvrdila, že hodlá vrátit svoje historické licence a od 1. ledna 2012 vysílat na základě licence nové pro rodinný program Prima family. Český právní řád každému provozovateli vysílání umožňuje vrátit licence k provozování televizního vysílání a nezná důvod, pro který by bylo možno takový postup znemožnit či zakázat. Žádný komerční provozovatel vysílání – ani FTV Prima, ani RTA – nemůže být státem nucen, aby vysílal program, který z jakéhokoli důvodu vysílat nechce, vysvětluje.

NAPSALI JSME: RTA trvá na zachování vstupů regionů do vysílání Primy i po Novém roce

Licence programu Prima family ale neobsahuje podmínku sdílení prostoru s regionálními televizemi, jako tomu je u nynějšího hlavního programu Primy. Regionální televize RTA, ale také studia R1, která přímo vlastní Prima, tak ztratí možnost vstupovat každý všední den od 17:40 do 18:00 do celostátního vysílání Primy a získávat tak diváky, které jim předchozím programem „přihrála“ tato televize. Pro studia RTA a R1 to znamená, že by po Novém roce měla začít vysílat samostatně. Na to však nemají dostatek finančních prostředků.

DÁLE: Co bude s regionálními televizemi RTA a R1 po Novém roce?

Prima svůj krok hájí tím, že je plnoformátovou televizí a chce v celém svém vysílacím čase konkurovat ostatním celoplošným programům. Od ledna, po změně hlavního programu na Primu family, hodlá v nynějších vysílacích časech pro odpojované regionální vysílání nabízet diskusní pořad Fakta Barbory Tachecí v dvojnásobné stopáži 20 minut. Tento pořad dosud vysílala v regionálních oknech na Primě pouze studia R1, přičemž diskuse trvala necelých 10 minut.

K VĚCI: Jaroslav Berka prodal studia RTA. Ještě předtím, než je Prima odstřihne

RTA prostě neříká pravdu, když tvrdí, že má vůči nám nebo dokonce vůči státu právo na to, aby byl jejich program připojován do Prima televize až do roku 2018. Před takovými nepravdivými tvrzeními by se měli mít daňoví poplatníci na pozoru. S tím, že Prima televize může skončit, museli provozovatelé regionálního vysílání vždy počítat – to se mohlo stát kdykoli z řady důvodů: licenci lze vrátit, odejmout anebo ji provozovatel nemusí prodloužit, namítá generální ředitel Primy Marek Singer.

RTA měla podle Singera šanci vysílat svůj samostatný celoplošný program, do něhož se mohla připojovat její jednotlivá regionální studia. RRTV udělila licenci k vysílání digitálního centrálního programu TV 7, který si regiony RTA samy vybraly, a to již v roce 2008. Fakt, že program TV 7 doposud nezačal vysílat, ovšem není problém FTV Prima, namítá šéf Primy. TV 7 již měla o tuto licenci přijít, protože nezahájila vysílání v zákonem stanovené lhůtě 360 dní, tehdejší majitel RTA Jaroslav Berka ale oddalování startu televize svalil na komplikovaná jednání s operátorem multiplexu 3, v němž chtěla TV 7 vysílat.

TV 7 totiž původně chtěla využít jen některé vysílače multiplexu 3, což jí tehdejší majitel provozovatele této sítě, společnosti Czech Digital Group (CDG), nedovolil. Berka se proto obrátil na ČTÚ a ten prohlásil obchodní sport mezi TV 7 a CDG za technickou překážku, kvůli níž může televize zahájit vysílání i po uplynutí zákonem stanovené lhůty. TV 7 však dodnes vysílání nezahájila a RRTV na svém posledním zasedání schválil oficiální dotaz ČTÚ, v jaké fázi tento spor je. RTA vlastnila ještě jednu licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání, ale ani tu nevyužila a propadla jí.

Kdyby po tom RTA toužila a kdyby to připouštěl zákon, rádi jí historickou licenci k vysílání Prima televize převedeme. RTA nás ale nemůže nutit, abychom neinvestovali své peníze tak, jak potřebujeme my, ale tak, jak potřebuje ona. Takovéto jednání by snad mohlo mít zelenou v banánových republikách, ale ne v České republice v roce 2011. Dnes, v liberalizované digitální éře, může každý získat licenci a vysílat si, co chce. Ale žádné právo na vlastní podnikání za peníze konkurenta nebo za peníze státu nikdy neexistovalo, konstatuje generální ředitel Primy.

RTA by se měla, stejně jako všichni seriózní vysílatelé, soustředit na vysílání vlastního programu a neparazitovat na našich nemalých investicích do kvalitních pořadů s vysokou sledovaností, dodal Marek Singer.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 12. 2011 8:42

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+