Více

Prima by se stejným pokrytím šlapala Nově na paty

Pokud by televize Prima měla v analogové éře stejné pokrytí jako Nova, tedy přes 98 % obyvatel České republiky, dosahovala by se stejným programovým schématem stabilně dvacetiprocentního a vyššího podílu na publiku. Proto je zpráva, že se Prima dohodla s Českými Radiokomunikacemi o zařazení do multiplexu 2 po boku Novy, doslova noční můrou pro Novu. Navíc když ve stejné digitální síti v lednu odstartuje další plnoformátová televize Barrandov.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Už teď 25 procent dospělého publika

Když se podíváme na aktuální výsledky televize Prima, která v týdenním průměru oslovuje přes 18 % dospělého televizního publika, a srovnáme tento výsledek se skutečností, že analogový signál Primy z pozemních vysílačů může naladit jen 72,3 % obyvatel České republiky, logicky musíme dojít k závěru, že při lepším pokrytí by byla sledovanost Primy lepší. A kdyby byla Prima vzduchem dostupná všude tam, kde Nova, neměla by problém dosahovat průměrných denních podílů na sledovanosti okolo 20 a více procent.

Pokud budeme vycházet z aktuálního podílu Primy na sledovanosti za 40. týden letošního roku (18,55 % za diváckou skupinu 15+), vydělíme ho hodnotou 72,3 %, což je počet diváků, kteří dnes mohou Primu reálně přijímat z pozemních analogových vysílačů, a toto číslo pak vynásobíme hodnotou 98,1 procenta, což je počet procent diváků, kteří takto mohou analogově naladit Novu, dojdeme k výsledku 25,17 %. Podílu, jakého by Prima mohla dosáhnout při stejném analogovém pokrytí, jaké má dnes Nova. Ve skutečnosti by to samozřejmě bylo o poznání méně, protože Primu mnoho diváků ladí přes kabelovou televizi, satelit nebo IPTV. Přes dvacet procent by se ale dostala spolehlivě.

Prima vlastně už jednou Novu porazila

Když se stejnou optikou podíváme na historicky nejúspěšnější období Primy ze září 2005, kdy ve 35. týdnu dosáhla 28,98-procentního podílu na dospělém publiku (Nova 37,80 procenta), musíme dojít k závěru, že při přepočítání na stejné pokrytí, jakým disponovala Nova, musela Prima naši nejsledovanější televizi porazit. Z koláče sledovanosti by si ukousla 39,32 procenta. Ve skutečnosti by to bylo vlivem domácností s kabelovou televizí nebo satelitem méně, ale sledovanost Novy a Primy byla minimálně vyrovnaná. Už proto musí mít na Nově docela obavy z toho, že se Prima nakonec objeví ve stejném multiplexu jako ona, a ne v digitální síti 3 s horším pokrytím, které by Primu opět okrádalo o sledovanost.

Pokud vezmeme v úvahu skutečnost, že příchodem nových digitálních televizí bude trpět především lídr trhu a Nova tak přijde o nejvíc diváků, může se rozdíl mezi Novou a Primou snížit na necelých deset procentních bodů. Pak už bude stačit, aby Prima získala práva k jakékoli zajímavé sportovní události, jakou bylo například letošní fotbalové Euro, aby Novu skutečně dotáhla. S jednou podstatnou poznámkou: všechny tyto úvahy se týkají skupiny diváků starších patnácti let bez omezení horní hranice věku. Nova totiž cílí především na diváky ve věku od 15 do 54 let, a v té je zatím neporazitelná. Jenže mladí lidé od televize utíkají a diváci starší 55 let jsou vůbec nejstabilnějšími příznivci televize.

Vyrovnané síly

Zařazení Primy do multiplexu 2 je pro Novu dvojnásob špatnou zprávou proto, že kromě hlavního programu Primy bude v této síti vysílat i jeden z jejích dvou bonusových programů: Prima klub. Nova do multiplexu 2 počítá se svým filmovým kanálem Nova Cinema, a pátou pozici v digitální síti obsadí televize Barrandov. To znamená, že síly Novy a Primy budou vyrovnané nejen v tom, že budou mít stejné pokrytí zemským digitálním signálem, ale také stejný počet pozemně šířených programů v multiplexu s nejlepším pokrytím. Navíc v případě Novy bude bonusový program úzce zaměřený na filmy, zatímco Prima klub počítá se silnější diváckou skupinou – ženami. To není špatná strategie.

Anketa

Jakého podílu na publiku starším 15 let dosáhne Prima po spuštění všech vysílačů multiplexu 2?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 10. 2008 9:26

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+