Více

Přes dvojí peoplemetry zpátky k jednotnému měření: od ATO k SPMS?

ANALÝZA – I televize Nova věří, že se český televizní trh časem vrátí k jednotnému měření sledovanosti. Není ale jisté, zda prostřednictvím ATO nebo nové organizace SPMS.

Oklikou k „nové jednotné měně“?

Bude mít Česká republika dlouhodobě dvě měření televizní sledovanosti, nebo současný spor televize Nova se zbytkem televizního trhu (teď tedy už s výjimkou TV Barrandov) vyústí v nějaký kompromis a zachování „jednotné měny“, podle které bude možné nakupovat reklamní časy? Bé je asi správně, a naznačuje to už i sama Nova, která společně s největší českou mediální agenturou Médea (jejíž majitel Jaromír Soukup nyní vlastní i zmiňovanou TV Barrandov) stojí za novým Sdružením pro měření sledovanosti (SPMS).

„Snažíme se se všemi agenturami a řadou klientů domluvit, uklidnit je a pokusit se strašáka dvojího měření eliminovat. Osobně doufám, že v brzké době nastane den, kdy se celý trh sejde pod jednou platformou,“ řekl minulý týden v rozhovoru pro ekonomický deník E15 generální ředitel Novy Jan Andruško. Tou jednou platformou jistě nemyslel Asociaci televizních organizací (ATO), jejíž tendr na provozovatele peoplemetrů pro léta 2013 až 2017 Nova neuznává, protože v něm byla hodnocena nabídka jediného uchazeče, dosavadního „měřiče“ televizní sledovanosti, společnosti Mediaresearch. Tu ostatní řádní členové ATO proti vůli Novy schválili jako vítěze.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Jan Andruško věří v návrat jednotného měření televizní sledovanosti. Neříká ale, zda pod hlavičkou ATO nebo SPMS.

ATO je zablokovaná, prakticky nefunkční

Je asi zbytečné opakovat, co všechno následovalo. Nova výběr společnosti Mediaresearch neuznává, nepodepsala s ní smlouvu na další období, marně se pokusila výsledek výběrového řízení zvrátit a nakonec s Médeou založila nové sdružení a chystá vlastní měření sledovanosti, o kterém se nesmí mluvit jako o „nováckém“, protože za ním prý kromě Novy a Médey stojí i řada dalších, menších zájemců. Jen bohužel nevíme, jakých. Můžeme se jen domnívat, že poté, co televizi Barrandov ovládl majitel Médey a stanice sama stáhla svoji žádost o řádné členství v ATO, požádá o vstup do SPMS – i když Jaromír Soukup na přímý dotaz deníku MF Dnes řekl, že Barrandov udělá to, co pro něj bude výhodné.

Výhodné nevýhodné, Barrandov je stejně jako agentura Atmedia a hudební televize Óčko v situaci, kdy sice žádal o řádné členství v ATO, jeho žádosti ale asociace ani po měsících nedokázala vyhovět, respektive se k ní vůbec nějak vyjádřit. Jednoduše proto, že podle stanov ATO musí vstup nového řádného člena jednomyslně schválit všichni dosavadní řádní členové. A těmi jsou Česká televize, FTV Prima, Asociace komunikačních agentur (AKA) a Nova. První tři by se asi mezi sebou dohodly, Nova ale z principu odmítá přistoupit na „diktát“ ostatních. A tak se hledají různé záminky, kvůli kterým se noví členové přijmout nedají.


Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Petr Dvořák chce zachovat významný podíl hlasovacích práv České televize v ATO, což se Nově, kterou předtím vedl, nelíbí

Jak přerozdělit hlasovací práva?

Jednou takovou záminkou je třeba přerozdělení hlasovacích práv v rámci ATO mezi jednotlivými členy. Nova žádá, aby Česká televize, která přišla o značnou část reklamních časů a hraje teď na trhu s reklamou menší roli než třeba TV Barrandov, snížila svůj podíl v ATO na minimum, a zároveň s tím ztratila výhodnou pozici při hlasování. Proti tomu ovšem stojí ostatní řádní členové ATO, zejména dvojblok České televize a Primy. ATO je zkrátka už měsíce zablokovaná a výsledkem jsou marné pokusy o valné hromady, které se nedokáží na ničem dohodnout. Mezitím plyne čas a společnosti Mediaresearch pomalu končí stávající smlouva na měření sledovanosti, pod kterou je stále ještě podepsaná Nova.

Po Novém roce nastane zajímavá situace, protože Nova neuznává novou smlouvu s Mediaresearch, ale zároveň zůstává řádným členem ATO. A do toho vybírá společně s Médeou realizátora vlastního měření sledovanosti pod hlavičkou SPMS, který nebude schopen dodávat první data dříve než zhruba v polovině příštího roku. Nova tak bude muset minimálně půl roku nakupovat data od ATO, které bude zpracovávat společnost Mediaresearch, Novou zneuznaný vítěz tendru na nové peoplemetry… Protože bez dat Nova existovat nemůže. Otázkou zůstává, jak se k takové situaci postaví ostatní řádní členové ATO.


Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Šéf FTV Primy Marek Singer drží v rámci ATO spolu s ředitelem České televize Petrem Dvořákem, proti nim pak stojí televize Nova

Vyloučit Novu z ATO, nebo ne?

Česká televize, Prima i Asociace komunikačních agentur vědí, že mezi sebou v ATO mají člena, který chce narušit dosavadní společné měření sledovanosti, ale nic proti tomu nedělají. Bojí se podniknout jakýkoli krok, i když příprava souběžného měření by se dala vykládat jako porušení stanov ATO, za které by Nova mohla být z této asociace vyloučena. Stejně tak může být vyloučena, když dvakrát za sebou nezaplatí měsíční poplatek za data sledovanosti. K jejich odběru ale Nova nebude vázána společnou dohodou na měření pro léta 2013 až 2017, protože ji nepodepsala a podepsat ji ani nechce. Opravdu prekérní situace.

Na čem to všechno vlastně drhne? Nově klesá podíl na sledovanosti, ale drží si neuvěřitelně vysoký podíl na trhu s televizní reklamou. Hlasovací práva v ATO se zatím dělila v zásadě podle podílu televizí (resp. dnes už televizních skupin) na sledovanosti, což zajišťovalo České televizi dost výhodnou pozici. Nova je příznivcem dělení hlasovacích práv podle podílů na trhu s televizní reklamou, protože pro ten se data zejména používají. Jestliže v podílu na sledovanosti u dospělého publika si celá skupina Nova drží hodnotu okolo 35 procent, v podílu na televizní reklamě to je přes 60 procent. Je rozdíl, když má někdo třetinu nebo nadpoloviční většinu hlasovacích práv…


Foto: Mediaresearch

Provoz peoplemetrů je velmi nákladný, dva průzkumy se televizím prodraží. Nikdo na nich nevydělá, všichni spíše prodělají.

SPMS: sdružení, co má časem nahradit ATO?

To všechno jsou ale jen teoretické úvahy, protože ATO stále funguje na nešťastném principu jednomyslného hlasování prakticky o všech zásadních rozhodnutích. Čili ČT, Prima a AKA nemohou přehlasovat Novu a Nova nemůže přehlasovat zbytek. Určité právní skuliny to v některých případech sice umožňují (viz tendr na provozovatele peoplemetrů, který odstartoval nynější spory o měření sledovanosti), v zásadě ale platí, že ATO je pro veškeré rozhodování zablokovaná. A co SPMS? Její stanovy neznáme, organizace si je nechává pro sebe a poskytuje je pouze zájemcům o členství z řad komerčních televizí, mediálních agentur a zadavatelů televizní reklamy.

Tedy alespoň to tak tvrdí šéf Novy Jan Andruško. Faktem je, že kdyby se do SPMS hlásilo tolik zájemců, jak tvrdí zástupci Novy, asi by už stanovy tohoto sdružení (ne)řízeně unikly do médií. A to se zatím nestalo, takže to s těmi zájemci asi nebude zase tak horké. Nova s Médeou říkají, že v SPMS rády uvítají i malé hráče a že řízení o jejich vstupu nebude trvat celé roky jako u ATO. Na jednu stranu to může vypadat sympaticky, na stranu druhou ale bude záležet na tom, podle čeho se budou vypočítávat hlasovací práva jednotlivých členů. Pokud podle jejich podílu na trhu s reklamou, pak se Nova s Médeou asi nebudou muset obávat případné rebelie dalších členů. Ale to jen tak spekuluji.

Anketa

Která organizace podle vás přežije a zajistí do budoucna jednotné měření televizní sledovanosti v Česku?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+