Více

Poslední olympiáda pod taktovkou České televize?

Je to velmi pravděpodobné. Právě probíhající letní olympijské hry v Londýně jsou asi poslední, které českým divákům nabízí kompletně ČT.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Leccos se o tom už napsalo, ale po zahájení londýnské olympiády se o tom mlčí. Letošní letní olympijské hry jsou patrně poslední, které českým divákům kompletně nabízí Česká televize. Způsob prodeje vysílacích práv pro nejatraktivnější sportovní události na světě se mění, získat je už budou moci i komerční televize a prodávat se nebudou jen kompletní balíky, ale i jednotlivé disciplíny. To znamená, že bychom už při příští olympiádě mohli přepínat hned mezi několika českými programy.

Není to tak dávno, co majitel Novy, bermudská společnost CME, získal vysílací práva pro olympijský hokejový turnaj v Soči, který se bude hrát už za dva roky. CME tuto informaci zatím potvrdila jen pro Slovensko, jednu z asi desítky zemí světa, kterou vedle České republiky hokej enormně zajímá (celosvětově ale nejde o tak žádaný sport, jako je třeba fotbal nebo tenis). Jednu z nejatraktivnějších disciplín Zimních olympijských her 2014 v Soči tak slovenským divákům nabídne komerční televize Markíza místo veřejnoprávní Slovenské televize.

Myslím, že je jen otázka času, kdy podobný úlovek oznámí i některá z českých komerčních televizí. Je to jen otázka ceny a vyjednávací taktiky. Česká televize už několik let upozorňuje, že se blíží doba, kdy si z ekonomických důvodů nebude moci dovolit vysílat olympijské hry celé, jak jsou na to její diváci léta zvyklí. Cena vysílacích práv neustále stoupá a tím, že se o ně nyní mohou ucházet i komerční televize, dozajista ještě poroste. ČT není v pozici, kdy by si mohla dovolit přeplácet čistě komerční kanály.

Dokonce ani nelze vyloučit, že se olympijské hry časem postupně přesunou na placené kanály. U nás tomu zatím brání vyhláška ministerstva kultury, podle níž jsou olympijské hry považovány na událost mimořádného významu, jež by televize měly vysílat na volně přístupných, bezplatných kanálech. I to se ale může časem změnit, protože pokud cena vysílacích práv pro olympiádu nadále poroste tak raketově jako dosud, televize budou muset hledat i jiné způsoby, jak pokrýt náklady na jejich získání, než prostou reklamu, sponzoring a product placement.

Komerční televize by vlastně byly samy proti sobě, kdyby po olympijských právech neskočily. Podívejme se, jak letošní rok s třemi důležitými sportovními událostmi válcuje sledovanost Novy, ale i Primy. Světový šampionát v hokeji, fotbalové Euro a londýnská olympiáda míchají koláči sledovanosti a komerčním televizím utíká poměrně dost peněz za prodej reklamních časů, ale i diváci. Získáním práv pro atraktivní olympijské disciplíny by je mohly dostat zpět a ještě na tom vydělat. Tedy snad.

Anketa

Vadila by vám, kdyby olympiádu nebo její nejatraktivnější disciplíny, vysílala některá z komerčních televizí místo ČT?

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 7. 2012 9:39

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+