Hlavní navigace

Hodně lidí nás našlo díky přelaďování Primy, říká šéf TV Metropol Marek Vítek

14. 2. 2012
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Novoroční změna televize Prima na Primu family pomohla pražské TV Metropol. Podle jejího generálního ředitele Marka Vítka totiž řada diváků musela přeladit set-top-boxy nebo digitální televizory, a kromě Primy family se jim do programové nabídky načetla i TV Metropol. Stanice nyní dokončuje jednání o zařazení do elektronického měření sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů. „A čeká nás vyjednávání o nové smlouvě s Českými Radiokomunikacemi,“ říká Vítek v rozhovoru pro DigiZone.cz.

Od února jste nahradil Petra Krause ve funkci generálního ředitele TV Metropol, předtím jste byl jejím výkonným ředitelem. Změnilo se tím něco, tedy kromě vaší vizitky?

Pro mě se nezměnilo prakticky nic. Výměna proběhla po dohodě jak s naším majoritním akcionářem Lubošem Měkotou, tak s Petrem Krausem a společností 11 TV Production, která je spoluvlastníkem televize. V zásadě se tedy nic nemění, Petr Kraus má spoustu svých vlastních projektů, připravuje vysokou školu Newton Colledge a další aktivity, takže by se Metropoli už nemohl věnovat tak, jak by chtěl. Dohodli jsme se tedy, že jeho funkce přejde na mě.

Je to ten samý Petr Kraus, který před lety kandidoval na generálního ředitele České televize?

Ano, ale to už je opravdu televizní dějepis.

Marek Vítek - 4

Petr Kraus v Metropoli přímo zastupoval zájmy vašeho investora, Luboše Měkoty?

Ano, byl spojkou mezi managementem a majoritním vlastníkem, protože se s ním zná dlouhá léta.

Ale třeba vyjednávání s operátory vysílacích sítí o zařazení TV Metropol do jejich nabídky neřešil?

Ne, to má u nás na starosti Jiří Němeček (majitel firmy 11 TV Production, která vlastní 17 procent v TV Metropol, zároveň majitel hudební Retro Music Television a někdejší zakladatel televize Óčko, pozn. red.). Je naším ředitelem pro vysílání, má největší zkušenosti s jednáním jak s operátory, tak s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nebo Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ).

Z Petra Krause se stal poradce managementu Metropole. V čem vám bude radit?

Za prvé bude nadále nejbližším kontaktem mezi investorem a managementem televize. Za druhé dostal na starosti hodnocení produktu, bude pro nás tedy vytvářet analýzy, jak by TV Metropol mohla fungovat dál. Model, který jsme nyní zvolili, tedy hodně živého vysílání po celý den, není jedinou možnou cestou. Bude se snažit popisovat efektivitu našeho projektu a předkládat nám varianty dalšího rozvoje.

Loni jste vstoupili do pozemního multiplexu 4, který jste později vyměnili za multiplex 3. Tím vám musely výrazně vzrůst náklady na šíření signálu. Dokážete je pokrýt zisky z reklamy, teleshoppingu a product placementu, nebo vás stále dotuje Luboš Měkota?

Na provoz televize Luboš Měkota stále přispívá. Počítá se s tím, že tento rok ještě nebudeme na nule, ale měli bychom se na ni dostat v druhém letošním pololetí.

Myslíte tím provozní nulu.

Ano.

Kdy pokryjete veškeré dosavadní investice Luboše Měkoty, tedy kdy se mu jeho peníze vrátí?

Náš byznys plán počítá s tím, že by mělo nastat v roce 2017. Jsme dlouhodobý projekt.

Nedotkne se vás nějak prošetřování prodeje Mostecké uhelné, kterou Luboš Měkota spoluvlastnil a řídil? Nehrozí, že by byla jeho investice do Metropole pozastavena?

Zatím jsme na tento problém nenarazili, takže jsme ho ani neřešili.

A kdyby nastal, máte nějaký plán B? Nějakého jiného investora?

To je velmi hypotetická otázka.

Přesto ji položím.

Neřešíme to. Věříme tomu, co nám říká Luboš Měkota. Znám se s ním přes rok, věřím tomu, že je férový a čestný člověk. Naše vzájemná spolupráce nám tento názor jenom potvrzuje. Takže spekulace neřešíme a pokud to budeme řešit, pak nejprve určitě s ním.

Jak se vlastně změnil dosah signálu TV Metropol po přechodu z multiplexu 4 do sítě 3? Není tajemstvím, že multiplex 4 má velmi špatné pokrytí.

Pokrytí se nám změnilo zásadním způsobem. Už jenom tím, že kromě Prahy pokrýváme i 65 procent středních Čech. Podle zpráv od našich diváků je ale daleko lepší pokrytí i v samotné Praze. De facto pokrýváme téměř sto procent pražské populace.

Předtím jste prostřednictvím multiplexu 4 vysílali i v Brně a Ostravě. To muselo být pro čistě pražskou televizi celkem nezajímavé, ne?

Nebylo to pro nás zajímavé z obchodního hlediska. Nevíme, čím bychom mohli být zajímaví pro diváky v Brně a Ostravě. I když jsme měli na naše vysílání v těchto městech ohlasy a dokonce se nám ozvali inzerenti, konkrétně z Ostravy, kteří u nás teď chystají kampaň. Zajímá je Praha. Ale to jsou výjimky.

Za vysílání v Brně a Ostravě jste platili, nebo Telefónica prostě neuměla šířit v Praze jiný obsah multiplexu 4 než v Brně a Ostravě?

Bylo to navíc, jakýsi „bonus“, za který jsme neplatili.

Kdyby se pokrytí sítě 4 zlepšilo a nabízela by o dvě třetiny nižší ceny za šíření signálu než České Radiokomunikace, jak deklaroval její nový vlastník Radim Pařízek, uvažovali byste o návratu do tohoto multiplexu?

V tuto chvíli nic nevylučujeme. Monitorujeme trh a změny, které se na něm dějí, vnímáme. Nemáme ale žádnou konkrétní nabídku. Nyní budeme vyjednávat s Českými Radiokomunikacemi o nové smlouvě a budeme se snažit přinést i nějaké vlastní alternativní řešení šíření signálu. A čekáme také, jak to dopadne se sítí 4, kde to je podle našich analýz majetkově i technicky poněkud komplikované. Takže představa, že bychom se letos na podzim vrátili do sítě 4, je pro nás zatím nereálná, ale není nemožná. Třeba dojde k nějakému překvapení.

Marek Vítek - 2

Kdy vám bude končit smlouva na vysílání v multiplexu 3?

Smlouvu jsme měli na rok s opcí na její prodloužení.

A kdy přesně má končit?

Vyjednávání začnou v březnu, ale to neznamená, že v té době nám končí nynější smlouva.

Jakým způsobem vykazujete inzerentům zásah diváků, když nejste měřeni peoplemetry?

Máme vlastní průzkum, podle kterého se na nás dívá 100 tisíc lidí denně (15 a více minut). Takže jim ukazujeme ten a potom je pro ně dost výmluvný nárůst počtu zákazníků. V Praze to lze zjistit celkem rychle. Když si u nás nějaký i drobnější podnikatel zadá product placement, okamžitě pozná, zda má nebo nemá víc klientů. Podle naší zkušenosti zaznamenávají nárůst klientů, takže inzerce u nás je úspěšná. Což je pro obchodníky asi jediné správné měřítko úspěšnosti jejich kampaně. Kdybychom měli výborná peoplemetrová data a noví klienti by k nim nechodili, tak by to pro ně bylo míň, než když data z peoplemetrů zatím nemáme. Úmyslně říkám „zatím“, protože o peoplemetrech jednáme.

Vyplatí se vůbec pražské regionální televizi být v peoplemetrech?

Teď to právě zjišťujeme, veškeré možnosti měření – kolik peoplemetrů je vůbec v Praze, s jakou statistickou chybou bychom dostávali data, v jakém formátu. Je to nezvyklé, protože ještě žádná regionální televize se nenechala měřit peoplemetry.

To byste potom asi museli zveřejňovat výsledky za Prahu a střední Čechy a porovnávat je s výsledky ostatních televizí, které ale budou mít celostátní data.

Z tohoto pohledu by to pro nás samozřejmě bylo nevýhodné, ale jsou tu i možnosti, jak měřit region zvlášť.

Stala by se TV Metropol samostatným členem Asociace televizních organizací (ATO), nebo byste využili zastupování agentury Atmedia, která takto nechá měřit televize, jež zastupuje při prodeji reklamních časů?

Začali jsme spolupracovat s Atmedia a předpokládám, že bychom šli přes ni.

Pokud by jednání o zařazení do peoplemetrů vyšla, kdy byste mohli mít k dispozici první data?

To nedokážu říct.

Minulý týden jste prohlásil, že byste rádi zahájili spolupráci s dalšími regionálními televizemi, které vysílají v multiplexu 3: plzeňskou Zak TV, libereckou Genus Plus a ostravskou TV Polar. Jak si tu spolupráci představujete?

Viděl jste sám, že ta jednání jsou zatím opravdu v počáteční fázi (na začátku rozhovoru přišel Marek Vítek společně s ředitelem ostravské televize Polar Jaroslavem Korytářem, pozn. red.). Zatím jsem řekl, že je hodláme oslovit. Jednali jsme už s televizí Zak, dnes jednáme s Polarem a do konce týdne se sejdeme se zástupci liberecké televize Genus Plus. Nabízíme jim jak programovou, tak obchodní spolupráci. Nechceme k tomu zatím říkat podrobnosti, dokud s tím neseznámíme naše potenciální partnery.

Není na pořadu dne vznik nějakého nového centrálního programu, který by v regionech, kde tyto televize vysílají, nahradil původní Primu?

Uvažujete určitě správně.

A vy tak uvažujete taky?

My uvažujeme tak, že z regionálních televizí máme největší vlastní tvorbu a budeme se s ostatními regionálními televizemi bavit, zda je tato naše tvorba baví nebo ne, a zda by se třeba nechtěli podílet na obchodování našich jednotlivých pořadů.

Jde mi o to, zda nemáte ambici být tím novým centrálním programem, protože název TV Metropol je celkem neutrální a dá použít pro jakékoli velké město.

Situace je komplikovaná v tom, že dnešní regionální stanice mají každá jiného vlastníka a dohoda by byla komplikovanější, než kdyby se takový model stavěl na zelené louce. Bude to opravdu o individuálním jednání s každou novou televizí. Každá má navíc trošku jiné požadavky. Někdo chce spolupracovat více, jiný méně. Bude komplikované to sladit, ale rozhodně nepočítáme s tím, že by se všechny regionální televize jmenovaly Metropol.

A co vaše vlastní expanze do dalších regionů, třeba do Brna a Ostravy?

Zatím o ní neuvažujeme.

Neplánovali jste spolupráci se studii RTA, která na přelomu roku přišla o možnost připojovat se do celostátního vysílání Primy?

Pavlem Zunou jsem jednal. Poprvé jsme se viděli koncem minulého roku a řekli jsme si, že se sejdeme během ledna. Sešli jsme se a vyhodnotili takovou spolupráci jako v tuto chvíli nemožnou.

Načež RTA oznámila svůj konec.

Ano. Ale hlásí se nám dost lidí z jejich bývalých studií o práci. To ale není spolupráce, kterou jsme si představovali.

Marek Vítek - 1

Proč jste si na uvažovanou spolupráci vybrali zrovna tři televize, které vstoupily jako vy do multiplexu 3? Existují tu i další, třeba televize Gimi v Českých Budějovicích nebo Local Plus na Ostravsku.

Na Ostravsku začínáme jednat s Polarem, takže pro nás je partnerem pan Korytář, s nímž jsme spolupracovali už v minulosti a historicky se známe. Logicky jsme se tedy obrátili na něj. Televizi Gimi chceme oslovit, ale až v druhé várce. V Brně existuje také jedna velká kabelová televize, tu se chystáme také oslovit v průběhu jara. Důležitá pro nás bude reakce těch prvních oslovovaných televizí, které patří mezi regionálními k větším. Potom naši nabídku můžeme přizpůsobit. V Praze jsme podobným způsobem jednali se všemi městskými částmi, obešli jsme všech 57 starostů. Načerpali jsme nějakou zkušenost, zjistili jsme jejich finanční možnosti a podle toho jsme upravili naši prvotní nabídku. A na novou nabídku už některé městské části reflektují a začínají s námi spolupracovat.

Takže jim nabízíte výrobu a vysílání radničních týdeníků?

Nabízíme jim radniční měsíčníky plus solitérní reportáže, které vysíláme během toho měsíce v různých našich pořadech.

A oni si je potom můžou použít na svých webech.

Ano. Třeba když otevírají nějaké dětské nebo mateřské centrum, odvysíláme to v pořadu Super máma, pozveme do něj hosta z té městské části a jednou měsíčně tyto reportáže sestříháme do magazínu, který vysíláme napříč programovým schématem.

A tyto reportáže vykazujete jako placený product placement?

Ano.

Překvapilo mě, kolik fanoušků máte na Facebooku, přes 36 tisíc. I když z názvu vaší nové stránky – Miluju Prahu – nemusí být každému hned zřejmé, že jde o vaší televizi. To byl asi záměr, že?

Máme i hodně aktivních členů na Facebooku, zhruba 1500 lidí, kteří opravdu komunikují, vyměňují si názory a hodnotí naše vysílání. S názvem to byl ale opravdu záměr.

Kolik lidí se o tu stránku stará, když máte tolik aktivních fanoušků?

Nevím, zda to není tajné, ale máme externího poradce Marka Jehličku, a běžný denní provoz zajišťuje naše internetové oddělení, které má čtyři zaměstnance.

Dočetl jsem se, že TV Metropol má dohromady 40 zaměstnanců. To je na regionální televizi poměrně dost.

Máme jich dokonce víc.

Interních?

Praha a střední Čechy jsou velký a silný region. A ještě k Facebooku: ve spolupráci se školami, například Vyšší odbornou školou publicistiky, začínáme budovat systém ambasadorů, kteří budou spolupracovníky naší televize a budou se podílet jak na tvorbě stránky na Facebooku a jeho obsahu, zejména videí, tak časem i na obsahu pro televizi. Je to velmi sofistikovaný systém, v němž si lidé mohou vydělat i nějaké peníze. Pokud bude jejich video úspěšné, mohou získat honorář v řádu do tisíce korun. To je podle mě taky hodně velká novinka.

Vnímáte jako pražská televize, která se věnuje i zpravodajství z metropole, Českou televizi za svoji konkurenci? Ona má taky čistě pražský zpravodajský magazín Z metropole.

Považuji ten pořad za zajetý a kvalitní, rád se na něj jednou týdně podívám, ale je to jenom 26 minut týdně. My vysíláme sedm dní v týdnu živě 12 hodin, takže je nevnímáme jako konkurenci.

A obecně regionální zpravodajství ČT, třeba Události v regionech? Sledujete je?

Ne každý den, ale když jsem zrovna v tu dobu u televize, podívám se na ně.

Vrátím se ještě k Facebooku. Zaregistroval jsem tam poměrně živou debatu nad způsobem vaší propagace v Praze, kdy načerno vylepujete nálepky s logem televize v metru a na jiných veřejných místech. Nereagoval na to pražský dopravní podnik?

Ozval se, vysvětlili jsme to jak dopravnímu podniku, tak firmě Rencar (prodejce reklamních ploch v pražské MHD, pozn. red.). Je to trošku nešťastná věc, najali jsme si na 17. listopad a potom před Vánocemi, kdy jsme měli dvě kampaně, studenty, kterým jsme rozdali samolepky a řekli jim, ať je rozlepí na co možná nejviditelnější místa. Pregnantně jsme jim ale neřekli, že to nemá být v metru nebo i na jiných místech, kde se to pak objevilo. Omluvili jsme se jak dopravnímu podniku, tak Rencaru a už nepočítáme s tím, že bychom takovéto akce dělali.

Nemuseli jste si pak najímat další brigádníky, kteří ty nálepky strhávali?

U metra ne, ale u některých domů, kde byly nalepené na vchodové dveře. Jeden dům na Letné a dva na Černém mostě se ozvaly, že jim to vadí. Brigádníci se tam tedy vrátili a samolepky odstranili.

Marek Vítek - 3

Kolik jste jich celkem po Praze vylepili?

Během každé kampaně deset tisíc.

Je ta kampaň efektivní? Máte vůbec šanci se dozvědět, zda vám přinesla nové diváky?

Změřit se to dá těžko. Paradoxně největší nárůst diváků jsme měli bez jakékoli kampaně po 1. lednu, kdy Prima měnila pozici v multiplexu 2, takže lidi byli donuceni přelaďovat přijímače a při té příležitosti jsme se jim na nich objevili i my. To byla zatím naše nejlepší kampaň, na které jsme neměli žádné přičinění. Najednou jsme se objevili ve všech televizích v Praze a ve středních Čechách.

Kromě pozemních sítí vysíláte v kabelu a na internetu. Nechystáte se na satelit?

Ne, přijde nám zbytečné bombardovat polovinu Evropy programem, který je určen jen pro Pražáky.

Když se TV Metropol objevila v kabelovce UPC, blokovala vám tato společnost vysílání reklamních bloků. Už je tam můžete vysílat?

Ne, pořád to řešíme. S UPC ale mají problémy regionální televize i v dalších městech. Uvidíme, nijak na to netlačíme.

Inzerenti se kvůli tomu nebouří?

BRAND24

Ne.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Sledujete ve vašem bydlišti regionální televize?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).