Více

Politici přiznali chybu: reklama na ČT 1 a ČT 24 měla skončit v listopadu

UVNITŘ REAKCE TV NOVA Popotahování České televize Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) kvůli nezákonnému vysílání reklamy na programech ČT 1 a ČT 24 zapříčinila nepozornost zákonodárců, kteří finalizovali podobu novely zákona o ČT. Zpravodajskému serveru iDnes.cz to řekl předseda senátní mediální komise Jiří Oberfalzer (ODS) s tím, že původně měla platit dohoda o ukončení vysílání reklamy na ČT 1 a ČT 24 k termínu dokončení televizní digitalizace, tedy k 11. listopa­du 2011.

K TÉMATU: ČT 1 a ČT 24 prý vysílají reklamu nelegálně. Měla ale skončit až 11.11.2011

Jenže do novely nikdo časovou souvislost mezi dokončením digitalizace a ukončením vysílání reklamy na ČT 1 a ČT 24 nezanesl, a poslanci i senátoři odsouhlasili, aby norma platila od chvíle, kdy vyjde ve Sbírce zákonů. To se stalo 14. října. Upravovali jsme hned několik zákonů a usoudili jsme, že se ty změny nějak sejdou, ale teď to vypadá, že se to nestalo. Došlo nejspíš k chybě a my jsme ji při upravování proporcí zákona o ČT neodhalili, přiznal Oberfalzer.

ČTĚTE TAKÉ: Poslanci definitivně zrušili reklamu na ČT 1, ČT 24 a webu ČT . Od 11. listopadu

Pro ČT tím vznikl velký problém: nejen že jí RRTV upozornila na porušování zákona a pokud v něm bude pokračovat, hrozí jí pokuta až ve výši 2,5 milionu korun, pro oba výše zmíněné programy má navíc reklamu nasmlouvanou do konce listopadu. Právní oddělení ČT nyní prověřuje možnost, jak by televize mohla svým závazkům dostát a zároveň neporušila zákon, což generální ředitel ČT Petr Dvořák nechce. Kvůli porušení zákona by totiž mohl být v nejhorším případě Radou ČT odvolán.

NAPSALI JSME: Prezident Klaus souhlasil: Reklama od listopadu jen na ČT 2 a ČT 4

Česká televize má ale ještě jeden problém: pokud by skutečně musela okamžitě přestat vysílat reklamu na ČT 1 a ČT 24, musela by ze svých peněz zaplatit v říjnu, listopadu a prosinci peníze do Fondu na podporu kinematografie. Ročně má do fondu putovat 150 milionů korun z reklamních výnosů ČT, přičemž většinu těchto peněz vydělají Kavčí hory prodejem reklamních časů na ČT 1. Další peníze z reklamních výnosů ČT mají jít na financování státní kampaně k přechodu z analogového na digitální vysílání, která v těchto týdnech graduje na Ostravsku a Jesenicku.

KOMENTÁŘ: Legislativní podraz na Českou televizi

Konec reklamy se navíc netýká jen programů ČT 1 a ČT 24, nový zákon zároveň zakazuje jakékoli reklamní formáty na internetových stránkách provozovaných ČT. Podle senátora Oberfalzera není možné okamžitý zákaz reklamy zrušit, pouze lze apelovat na RRTV, aby byla k ČT shovívavá. Na legislativní „díru“ v zákoně přišly komerční televize, které na ni upozornily vysílací radu. Zástupci televize Nova pak na tuto situaci v úterý večer upozornili média. Například server DigiZone.cz o problému ČT informoval telefonicky ředitel PR Novy Vladimír Mužík.

Nova nyní odmítá jakýkoli generální pardon pro ČT a požaduje, aby reklama na ČT 1, ČT 24 a webech ČT okamžitě skončila, jak to požaduje zákon. CET 21 zastává jednoznačné stanovisko, že reklama na kanálech ČT 1 a ČT 24 skončila se začátkem účinností novely zákona o ČT, tedy 14. října 2011, a s překvapení sleduje diskusi, v níž někteří odborníci a dokonce i zákonodárci zpochybňují platné znění zákona o ČT. Novela zákona o ČT zcela jasně omezuje reklamu a teleshopping ve vysílání a na webových stránkách. ČT však nadále zařazuje reklamu a teleshopping do televizního vysílání a umisťuje reklamu na své internetové stránky, konstatuje Mužík ve stanovisku, které Nova rozeslala dnes odpoledne médiím.

Podle Novy vysílají oba zmíněné programy ČT reklamu už šestý den nelegálně. Novelou bylo uzákoněno omezení reklamy a teleshoppingu ve vysílání ČT a na webových stránkách s tím, že reklama zůstane v omezené míře pouze ve vysílání kanálů ČT 2 a ČT 4, a to na podporu české kultury a českého sportu. CET 21 je proto překvapena, že ČT i po termínu účinnosti novely i nadále zařazuje reklamu a teleshopping do televizního vysílání na kanálech ČT 1 a ČT 24 a umisťuje reklamu na své webové stránky, stojí v prohlášení Novy.

Chování ČT podle Novy ohrožuje i zadavatele reklamy, jejichž spoty a internetová reklama se objevují na programech ČT 1, ČT 24 a webech ČT. Podílí se totiž společně s ČT na porušování zákona. V neposlední řadě je to nekorektní i vůči divákům veřejnoprávní televize, protože ČT i nadále přerušuje své vysílání reklamou a teleshoppingem. Právě novela měla divákům přinést komfort, díky kterému již téměř týden nemělo být vysílání ČT 1 a ČT 24 přerušováno reklamními sděleními, dodává Nova, která nabádá RRTV, aby proti této situaci zasáhla.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 10. 2011 21:37

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+