Více

Leoš Pohl: HDTV ze satelitu pouze pro Čechy se nyní nevyplatí

Provozovatelé televizních programů ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV) a prodejci televizní techniky vyvolali umělý zájem diváků o HD kanály, který ale neodpovídá technickému vybavení většiny českých domácností. Na jedné straně existuje velká poptávka po HDTV v češtině, na druhé je ale žalostně malá skupina diváků, kteří by takové vysílání mohli skutečně sledovat, říká v rozhovoru pro DigiZone.cz jednatel společnosti Gital Leoš Pohl.

Loňský vstup televize Nova do satelitní služby CS Link byl významným milníkem pro satelitní vysílání v České republice. Jak se vám ji po letech podařilo přesvědčit, aby do toho šla?

Společnost Gital (jeden ze dvou distributorů přístupových karet k satelitní službě CS Link) získala registraci pro převzaté vysílání televize Nova, a po několika měsících ji pro Trade&Technology (další distributor karet pro CS Link) obdržela spřátelená firma CineArt. Poprvé jsme uplatnili novou obchodní politiku, ale vzhledem k tomu, že se začaly vyhrocovat vztahy mezi T&T a Gitalem, nebyl už zájem ze strany T&T, aby společnost Media Vision jako držitel obchodní značky CS Link poskytovala převzaté vysílání Novy pro oba distributory karet. T&T si, vzhledem k tomu, že ji prostřednictvím slovenské firmy Tri R koupila společnost J&T (majitel zpravodajské televize Z1 a slovenské televize Joj, pozn. red.), začala poskytovat tyto služby sama.

Jaký je vztah mezi firmami Gital a Media Vision? V obou figurujete.

Media Vision a Gital nemají společného vlastníka. Mají k sobě užší vztah z hlediska počtu realizovaných obchodů v oblasti převzatého vysílání. Je to dáno také tím, že T&T od Media Vision s výjimkou HBO a Primy neodebírá žádné jiné služby.

Leoš Pohl

Zůstaňme ještě u HBO. Když jsem nedávno dělal rozhovor s generálním ředitelem HBO Česká republika Ondřejem Zachem, stěžoval si na malý datový tok u satelitních platforem, který zhoršuje kvalitu obrazu i zvuku. Zmiňoval v této souvislosti také CS Link.

Situace okolo kvality HBO byla způsobena malým zájmem předplatitelů CS Linku o tento program. Nedostatek klientů způsobil, že jsme kladli větší nároky na efektivitu satelitní distribuce a snižoval se datový tok. Nejprve se u HBO odebral AC zvuk, potom se upravil datový tok. Když jsme to teď znovu vyhodnocovali, řekli jsme si, že už není dobré v takových úpravách pokračovat. V souvislosti s tím, že slovenská společnost Tri R získala od německého pronajímatele prostoru na Astře 1E, firmy Media Broadcast, další kapacitu, nám firma Pragonet, která zastupuje Media Broadcast v České republice, nemohla vyhovět s požadavkem na navýšení kapacity pro Media Vision, a proto nemohlo dojít ke zlepšení kvality poskytovaných služeb.

S navýšením kapacity slovenské služby SkyLink na stejné satelitní pozici by se to ještě zhoršilo. Proto jsme HBO přesunuli na jiný transpondér a mohlo se vrátit k původnímu datovému toku a tedy i kvalitě. Vrátili jsme mu zvuk Dolby Digital, a přesunem HBO na jiný transpondér se zlepšil i datový tok pro televizi Nova. S Ondřejem Zachem jsem o celé situaci mluvil začátkem června a snažil jsem se mu vysvětlit, že kvalita signálu odpovídala poplatkům, které musíme odvádět poskytovateli obsahu za HBO.

HBO je podle vás zbytečně drahé?

kabelových operátorů se už poměrně dlouho diskutuje o tom, zda cena za HBO odpovídá kvalitě programové skladby tohoto programu, zvlášť když programy kanálů Film+, Filmbox a dalších dnes už mohou HBO směle konkurovat. Na CS Linku jsme navíc limitovaní tím, že nemůžeme poskytnout to, co ostatní satelitní, ale také kabeloví a IPTV operátoři: totiž že za měsíční poplatek za HBO by měl divák dostávat i další dva programy, HBO 2 a HBO Comedy. Nevylučuji, že by k tomu do budoucna nemohlo dojít, ale v tuto chvíli to počet předplatitelů HBO přes CS Link neumožňuje.

Neuvažujete o zařazení dalších programů z produkce HBO, třeba klubového Cinemaxu?

V tuto chvíli ne, ale nevylučuji, že by se tak mohlo stát – a dokonce v dohledné době.

Filmové kanály jsou vůbec předmětem silného konkurenčního boje obou distributorů karet k satelitnímu CS Linku. Společnost Gital přišla s programem Film+, T&T zase s Nostalgií. V prvním případě jde o program od maďarské společnosti IKO Cable, od které Gital přebírá i dokumentární program DoQ, v druhém od společnosti SPI International, která firmě T&T dodává také Filmbox a Filmbox Extra.

Užší vztahy T&T se SPI International souvisí s tím, že zřejmě došlo k určitému spojení provozovatele těchto filmových kanálů a slovenskou společností Tri R. Náklady na satelitní šíření Filmboxu, Filmboxu Extra a Nostalgie nenese sama SPI International, ale právě Tri R jako majitel satelitní služby SkyLink. Vzhledem k tomu, že Gital zatím nemůže používat programy od společnosti SPI International v takovém rozsahu, jako je používá T&T, musel hledat nějaké adekvátní řešení. Řekl bych, že to je standardní konkurenční vztah mezi Gitalem a T&T, stejně jako to bývalo mezi mobilními operátory. Pouze s tím rozdílem, že u CS Linku to navozuje dojem jakéhosi dřevního kapitalismu. On ale satelitní trh ještě není tak rozvinutý jako trh mobilních operátorů. Oba distributoři karet CS Linku se budou neustále snažit nabídnout něco nového. Hlavně takové programy, které nemá ten druhý.

Zaznamenal jsem ale, že jste si v jednom rozhovoru stěžoval, že firma SPI International vůbec nenabídla Gitalu zařazení nového programu Nostalgia.

To je takové hraní… Samozřejmě se snažíme dostat to, co má ten druhý. Očekáváme, že ten, kdo přijde s nějakým programem jako první, této výhody využije. S ohledem na náklady za šíření signálu ale bude nutné, aby se tito dva distributoři karet časem dohodli – pokud se tedy nerozhoří daleko větší konkurenční boj. Je otázka, zda do budoucna převáží efektivnost, nebo kapitálové posílení obou společností, takže by šly do ještě ostřejšího střetu. Z diváckého pohledu bude výhodnější, když půjdou do střetu, protože zákazník na tom vydělá. Prodělal by na tom, kdyby se stalo to, že by za TaT a Gitalem najednou stála jedna kapitálová skupina a vznikl by monopol, který bude určovat cenu karet na trhu. Už jsem takovou spekulaci zaslechl.

Neztrácí CS Link a nabídky obou distributorů přístupových karet punc služby, u které si divák mohl vybrat a předplatit jeden konkrétní program? Obě firmy začínají nabízet balíčky placených programů a blíží se obchodnímu modelu platforem UPC Direct a Digi TV.

Původní filozofie u T&T i Gitalu byla postavena na tom, že se prodávaly karty a v jejich ceně byla určitá služba. S tím, jak se na CS Linku začaly objevovat placené programy, jsme začali stále častěji narážet na jejich zájem, aby se objevily také v nabídce dekódovacích karet. Placená televize ale byla jenom doplňkem. T&T se však rozhodl změnit způsob nabízení placených programů, protože mu ten původní nepřišel efektivní. Ředitel T&T Jaromír Glisník má zkušenosti z prostředí kabelové televize, takže se rozhodl praktikovat podobný balíček jako oni a nabídnul službu Multi. Gital šel dál cestou svobody nabídky, a la carte. Ukázalo se však, že ne všichni provozovatelé placených televizí jsou ochotni jít do takové individuální nabídky. Například Eurosport nechce být nabízen samostatně, ale pouze v rámci balíčku. A takových programů je více.

Takže vás donutili „balíčkovat“.

Jestliže vím, že je ten program dobrý, a chci ho mít v nabídce, musím mu vytvořit podmínky, za jakých v té nabídce může být. Proto Gital vytvořil svůj balíček Géčko, ale na rozdíl od T&T, UPC Direct a Digi TV není hlavní náplní jeho podnikání. Je to jenom doplněk, ke kterému nás dohnala konkurence, ale i poskytovatelé obsahu, kteří nebyli ochotni poskytovat programy a la carte. Pořád si myslím, že by se CS Link měl lišit od UPC Direct a Digi TV v tom, že umožní svobodu volby. Samozřejmě s úměrně uzpůsobenou cenou.

U balíčkování se velmi těžko vypočítávají marže pro jednotlivé poskytovatele programů.

Jaromír Glisník, výkonný ředitel T&T, kdysi řekl, že nabídka a la carte není efektivnější než nabídka v balíčku. Samozřejmě je pravda, že když nabídnu balíček, přinutím zákazníka, aby za určitou cenu odebíral určitý počet programů. U a la carte je velmi náročné odhadovat, jak dlouho si ten který program bude určitý počet lidí předplácet. U tohoto systému předplácení placených programů existuje silná „odpojitelnost“ klientů. Objednají si nějaký program na rok a potom si ho už nezaplatí, nebo ho zaplatí o několik měsíců později. Kdežto u balíčku sledujete víc programů a pokud se vám omrzí jeden, nebudete kvůli němu odhlašovat celou nabídku. Je to jednodušší i z hlediska zajišťování programů pro tyto balíčky. Je to asi efektivnější, ale Gital nezaváděl balíček kvůli efektivitě, ale spíš proto, aby mohl nabídnout některé programy, které jinak než v balíčku nabídnout nemůžeme. Zářným příkladem je už zmíněný Eurosport ve standardním rozlišení. Eurosport HD se jednotlivě získat dá.

A budete ho nabízet? Jak to vlastně vidí Gital a obecně CS Link s nabízením HDTV?

Ztotožňuji se s Jaromírem Glisníkem, že existuje obrovská poptávka po HDTV, ale když si uděláte průzkum po klientech, full HD televizor má 300 tisíc lidí, a když se jich zeptáte, zda mají satelitní set-top-box, který umožňuje HD příjem, zjistíte, že jde o jednotky tisíc diváků. Myslíme si, že sice existuje poptávka po HD programech, ale na druhé straně nyní není ochota pořizovat si kvůli nim drahé satelitní nebo kabelové set-top-boxy, které jsou HD ready. Také si myslím, že ta poptávka je uměle vyvolaná provozovateli vysílání a hlavně prodejci techniky, kteří si tím navyšují hodnotu prodávaného zařízení. Vzhledem k tomu, že Česká republika je v této oblasti stále nerozvinutým trhem, není efektivní zde HD nasadit a neprodělat na něm. Pokud se tak v blízké budoucnosti stane, určitě ve spolupráci s dalšími trhy nebo službami, anebo bližší spoluprací operátorů sítí, provozovatelů vysílání a prodejců spotřební elektroniky, případně reklamních agentur. Například Filmbox HD začal vysílat v polské satelitní platformě „n“, takže nevylučuji, že by ho provozovatel této platformy mohl nabídnout v České republice vlastníkům karet T&T nebo Gital. S tím, že kdo má u satelitní paraboly motorek, bude moci na tyto karty za určitý poplatek toto vysílání naladit na pozici, kde vysílá platforma „n“. To je podle mě cesta pro satelitně šířené HD programy u nás. Sami si ho zatím nemůžeme dovolit.

Proč ne?

Když to propočítám, cena za šíření jednoho takového programu se bude pohybovat okolo dvanácti až patnácti milionů korun ročně, počet předplatitelů takové televize bude v prvních dvou letech něco kolem tří až pěti tisíc a nepokryje ani náklady. A to ani v případě, že se bude jednat o placený program. Když se podíváme na terestrické šíření HDTV, tam je situace ještě složitější. Podle vládního usnesení se v pozemních multiplexech musí vysílat pouze volně, žádné placené programy nejsou povoleny. Jeden program v HD kvalitě zabere datový tok minimálně 10 Mbit/s (pro srovnání: současné multiplexy v kompresním standardu MPEG-2 mají celkový datový tok pro pět televizních programů okolo 20 Mbit/s), což může představovat okolo 200 milionů korun na ročních poplatcích za šíření signálu. To je ještě mnohem náročnější než u satelitního vysílání. Proto si myslím, že HDTV má nejprve šanci v IPTV, digitální kabelové televizi, pak možná na satelitu, pokud se mezitím už neobjeví na Internetu formou videostreamingu. V terestrice bych ho viděl nejdříve v době, kdy se vypne analogové vysílání. A to ještě možná.

České Radiokomunikace ale tvrdí, že v roce 2013 přejdou se svým pozemním multiplexem 2 na kompresní standard MPEG-4, formát DVB-T2 a všechny televizní programy budou vysílat ve vysokém rozlišení.

Já si myslím, že ta doba je tak vzdálená, že bych těžko odhadoval, jestli v té době bude DVB-T2 ještě ve hře a zda-li se ještě vyplatí mluvit o MPEG-4. Možná vzniknou daleko účinnější standardy. Když uvážíte, že to je pět let a za stejných pět let se u nás situace vyvinula tak rychle… Jak velký podíl bude mít terestrické vysílání na trhu v roce 2013? Co když ho z hlediska HDTV převálcuje Internet? Nedovedu to říci. Samozřejmě že MPEG-4 a DVB-T2 sledujeme a musíme ho umět vysílat, protože jinak bychom na trhu neobstáli. Testy pozemního vysílání HDTV a MPEG-4 provedli všichni tři operátoři pozemních sítí u nás. Jak České Radiokomunikace, tak my i Telefónica O2. V tuto chvíli ale chybí vybavenost diváků full HD přijímači, s výjimkou klientů služby O2TV. Už si nemyslím, že by byl problém v obsahu, že by nebylo co vysílat. Nabízí se ale otázka, kdo by takové vysílání zaplatil.

Kromě provozování multiplexu 3 a satelitní službě CS Link se věnujete také vlastní kabelové a satelitní televizi CS Film. Jak vznikl tento projekt a co se s ním aktuálně děje?

CS Film vznikl jenom jako poptávka diváků, protože tu sice existovalo již sedm nebo osm filmových kanálů, ale my jsme viděli díru na trhu v oblasti starších českých a slovenských filmů. Původně to napadlo kabelovou společnost UPC, a po dohodě s generálním ředitelem Václavem Bartoněm jsme měli CS Film připravit pro ně. Paradoxně jsme se ale nakonec v UPC neobjevili, a zařadil nás konkurenční Karneval (dnes spojený s UPC, pozn. red.). CS Film je nízkonákladová televize, fungujeme v podstatě jako Film+, vysíláme jenom filmy a nic okolo. Bylo jenom otázkou času, kdy se na trhu objeví obdobná stanice.

Nedávno jste doplnili CS Film dětským dopoledním programem CS Mini, který vysílá na stejné programové pozici. Co vás k tomu vedlo?

Pořád jsme hledali, co bychom na CS Filmu vysílali dopoledne. Bohužel se nedá vysílat původní česká filmová tvorba, protože filmových kanálů je na trhu tolik, že bychom z toho, co nakoupíme, nevytvořili dvanáctihodinový denní program. Taky nás svým způsobem donutila konkurence. Onen nedostatek filmů ale postihne i ji. Program Nostalgia má vysílat dvanáct nebo čtrnáct hodin denně, ale bude mít velice řídký program. My jsme hledali jiné řešení a protože jsme věděli, že většinu předplatitelů CS Filmu tvoří důchodci, zaměřovali jsme se ve svých plánech na ně. Uvažovali jsme o hudebním dopoledni pro důchodce, ale nakonec jsme si řekli, že vzhledem k tomu, že tu je mnoho žen v domácnosti s dětmi, a neexistují programy, které by se zaměřovaly na českou dětskou tvorbu, rozhodli jsme se dopolední vysílání zaměřit na ně. Chceme taky posílit češtinu u slovenských dětí a slovenštinu u českých.

Proč označujete jednu část programu CS Film a druhou CS Mini?

Jde především o snahu zjednodušit marketingovou komunikaci v jejím zaměření na cílové skupiny. Zařazením dětského programu jsme se u CS Filmu vyhnuli riziku zředěné programové nabídky, a zároveň si udrželi poptávku po tomto kanálu.

Nepočítáte s CS Filmem také do pozemního vysílání, třeba formou kódovaného placeného programu?

Nevylučuji, že by to mohl být i neplacený kanál v pozemním vysílání, ale také nevylučuji, že by se mohlo jednat o placený program. Je to otázka vyjednávání s kabelovými operátory a dalšími distributory, a především vlastníky vysílacích práv. Pozemní digitální sítě budou mít více programových pozic, než může reklamní trh uživit. Velká diskuse okolo volně šířených programů v DVB-T proběhla ve Francii, kde se báli zhroucení trhu. K tomu sice nedošlo, ale nástup nových televizí není tak rychlý, jak jsme předpokládali a do budoucna může být situace ještě horší. Domnívám se, že kmitočty z digitální dividendy, které zbudou po sestavení prvních čtyř multiplexů u nás, by měly být určeny pro zemské digitální vysílání placené televize.

Vyplatí se šířit tak drahou cestou placené televize?

Samozřejmě záleží na tom, jak rychle se bude rozvíjet placená satelitní televize a IPTV včetně videostreamingu. Úvahy o placených terestricky šířených televizích jsme vedli před masivnějším nástupem placené satelitní televize na český trh. Digi TV svými dumpingovými cenami slušně naplnila trh a poptávka o placeném terestriálu by asi byla nižší, než kdyby tady Digi TV nebyla. Jenže taková placená televize by se rozjela stejně nejdříve po vypnutí analogového vysílání. Situace na trhu bude zase úplně jiná a placené pozemně šířené televize mohou být jednou z cest.

Nehrozí ale terestrické televizi postupný úpadek?

Nevíme, jestli se bude pozemní vysílání s nástupem digitalizace rozšiřovat nebo upadat. Pokud se bude rozšiřovat, jako se to děje v Německu, mohly by následovat i další služby. Pokud se bude podíl terestrického vysílání snižovat, bude klesat poptávka i po těchto doplňkových službách. A přesunou se třeba do Internetu, což je nyní nejsilněji rostoucí platforma. Možná roste rychleji než zájem o satelit, ale z hlediska televizního vysílání je internetová distribuce brzděna tím, že nejsou vysílací práva pro Internet. U amerických titulů je není problém získat, u domácí produkce také ne, ale u evropské ano. Ta je zatím neposkytuje. A pak je tu samozřejmě otázka kvality internetového vysílání a dostupnost broadbandu v českých domácnostech.

Pokud byste pustil CS Film do pozemní sítě jako neplacený program, musel byste změnit jeho obchodní taktiku.

Nevylučuji, že by se z něj potom staly dva samostatně vysílající kanály. Jeden pro děti, a pak filmový. Všechny tyto možnosti zvažujeme. Souvisí to s rozvojem zdejšího televizního trhu. Současné velké televize budou dávat důraz na vlastní tvorbu a to bude mít velký vliv i na placené kanály, takže podle toho, jak se bude trh rozvíjet, musíme zvolit příslušnou strategii.

Pokud se CS Film objeví v některém pozemním multiplexu, bude to zřejmě ten váš – Czech Digital Group.

V této chvíli bych nepředbíhal. I když by to nyní nebyl střet zájmů podle vysílacího zákona, protože CS Film nemá charakter celoplošné televize, ale pak by mohl být, je to podle mě příliš daleko, nehledě na to, že multiplex 3 bude v té době, doufám, plně obsazen. CS Film se tam může dostat až po roce 2012, kdy se vypne analogové vysílání. Do té doby nebudou udělovány žádné licence pro zemské digitální televize, pokud se vysílání jiných programů nebude chápat jako převzaté vysílání. A do takového rizika zatím nepůjdu.

Taky by se mohl objevit v druhém multiplexu CDG, pokud byste ho vystavěli.

Nemůžu to vyloučit, ale je to otázka poptávky. V této chvíli není poptávka ani od těch, kteří by tu poptávku měli mít – tedy od těch, co mohou získat kompenzační licence pro zemské digitální vysílání a dosud si o ně nepožádali, anebo nezačali vysílat.

32 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 6. 2008 10:51

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+