Více

Podzim bude plný seriálů. A co neseriálový divák, milé televize?

České televize už nevědí, čím přikovat diváky k obrazovce, a tak jim na podzim naservírují dvojitou porci původních seriálů, než je obvyklé. Také talentové soutěže na Nově a Primě jsou svým způsobem seriály, o čtvrté řadě taneční show StarDance na České televizi nemluvě. Divák, který televizi sleduje nahodile, tak pomalu ztrácí šanci cokoli sledovat: nezná předchozí děj, jednotlivé epizody seriálů a soutěží jsou pro něj nesrozumitelné.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Chování televizí chápu, potřebují si pravidelného diváka nějak pojistit, aby neutíkal ke konkurenci nebo k jiným volnočasovým aktivitám. Jenže když všechny tři, a teď už vlastně čtyři velké plnoformátové televize (Nova, ČT 1, Prima a Barrandov) volí stejnou strategii, sází na velmi nejistou kartu televizních závisláků, kteří přepínají mezi jedním seriálem za druhým. Takoví lidé ale zřejmě nebudou patřit mezi výnosnou cílovou skupinu „mladých“ ve věku od 15 do 54 let, která je lákavá pro zadavatele reklamy.

Dodnes mi například není jasné, proč některá z televizí nepřišla se seriálem, který by nabízel uzavřené epizody, jako bylo Dobrodružství kriminalistiky nebo nyní reprízované Panoptikum města pražského. U těch nevadí, když vám nějaký díl unikne. Základní postavy znáte a zápletka je pokaždé jiná. Na podobném principu fungovaly i úspěšné Četnické humoresky na ČT nebo Soukromé pasti na Nově. Jenomže u takových seriálů si televize nevystačí jenom s papundeklovými interiéry a navíc – nedonutí diváka, aby se díval pokaždé.

To taková Ordinace v růžové zahradě, Ulice, připravované Cesty domů, Vyprávěj, Dokonalý svět nebo Okresní přebor nedávají nikomu šanci, aby je začal sledovat někde z poloviny nebo nepravidelně. To samé Talentmania nebo Česko Slovensko má talent, v minulosti SuperStar či StarDance. Není divu, že diváci utíkají k tematickým kanálům, ať už filmovým, sportovním nebo zpravodajským. Programová schémata založená především na seriálech je odrazují – čest výjimkám.

Možná by se dalo namítnout, že televize stejně umisťují všechny svoje původní seriály na web, takže divák, který se v ději neorientuje, si může přehrát všechny předchozí díly na počítači. Pak se ale nabízí jiná otázka: proč by kvůli dalším dílům zapínal televizi a nechal si určovat televizními dramaturgy, kdy se má dívat? Televizní archiv na webu si může pustit kdykoli. Pro samotné televize to ale není moc dobré řešení: vydělávají přeci jenom prodejem reklamy v klasickém televizním vysílání, na internetu se z jejich pohledu rozdělují jen „drobné“.

Těžko říct, jak z hlediska sledovanosti a zájmu diváků dopadne letošní televizní podzim, ale pokud se ukáže, že nasycenost seriály je už opravdu veliká, chtělo by to uvažovat trošku jiným směrem. A začít investovat do programu, když už krize pomalu odeznívá a do televizí se vrací inzerenti.

Anketa

Patříte mezi pravidelné diváky českých seriálů?

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 8. 2010 15:56

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+