Více

Podle RRTV klamaly telefonické soutěže na Kino Barrandov své diváky

Vysílací rada se zaměřila na telemarketingové soutěže. Za pořad Linka lásky obdržel její vysílatel i dodavatel několik pokut, které v součtu přesáhly částku osmi set tisíc korun.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na svém čtrnáctém letošním zasedání vyhodnotila 37 stížností diváků a posluchačů, vydala sedm upozornění na porušení zákona a rozhodla o zahájení třech správních řízení. Také ale uložila sledovaným subjektům celkem šest pokut v celkové výši přesahující osm set tisíc korun. Pět z nich pak bylo uděleno v souvislosti s pořadem Linka lásky, vysílaným na kanále Kino Barrandov.

Společnost Barrandov Televizní Studio by tak měla podle rozhodnutí Rady zaplatit pokutu dvě stě tisíc korun za odvysílání reklamy/teleshoppingového bloku uvozeného znělkou Linka lásky na programu Kino Barrandov letos v únoru. Zákon měla společnost porušit tím, že diváci nebyli výslovně upozorněni písemně na obrazovce, že často budou na telefonní lince čekat i přesto, že moderátorka nebo moderátor nebude s žádným soutěžícím hovořit a že se moderátorka může dopustit chyby a mají následně právo na protest tak, jak je deklarováno v podmínkách soutěže uveřejněných na internetových stránkách Rychlá hra. Soutěžící také nebyli upozorněni, že cena hovoru bude účtována po celou dobu jejich přítomnosti na telefonní lince.


Autor: YouTube

Pořad Linka lásky na Kino Barrandov, screenshot pořadu je z 9. ledna 2016. Pokutované pořady byly odvysílány 18. ledna a 5. února.

Absence těchto informací mohla podle Rady podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele. Proto je také možné předpokládat, že pokud by byl divák na televizní obrazovce explicitně upozorněn, že i když se dovolá, pak může na telefonní lince čekat bez přepojení do studia a i za toto čekání bude účtována cena devadesát korun za minutu hovoru, a že se moderátorka může dopustit chyby, pak by zcela jistě důkladně zvážil, případně zcela přehodnotil své rozhodnutí do studia zavolat a pokusit se zúčastnit soutěže.

Zavádějící soutěžní otázka i odpověď

Dalších dvě stě tisíc by mělo Barrandov Televizní Studio zaplatit za lednové odvysílání Linky lásky opět na programu Kino Barrandov. Podle Rady byla ve vysílání uvedena jako správná odpověď objektivně nesprávná, respektive odhalení správné odpovědi spočívalo v takové racionálně neuchopitelné podmínce, že ji soutěžící nemohl odkrýt. V rozporu se zadáním hledajícím auto značku a upozorněním moderátorky, že správnou odpovědí není konkrétní model vozu, byl podle vyjádření Rady jako správná odpověď prezentován automobil Tavria. Ten je ve skutečnosti právě modelem vozu, prodávaným pod celým názvem ZAZ 1102 Tavria.


Autor: YouTube

Screenshot pořadu z letošního 28. ledna.

Jak uvádí Rada ve své zprávě, zavádějící zadání soutěžní otázky, jejíž řešení, které bylo na konci pořadu uznáno jako správné, neodpovídalo původnímu zadání, mohlo výrazně narušit ekonomické chování spotřebitele. Divák tak při sledování soutěže vycházel z mnohokrát explicitně uváděného zadání, že má uhodnout „auto značku“ a že se nejedná o konkrétní model vozu.

Za správnou odpověď byl ale ve výsledku uveden automobil Tavria, tedy právě model vozu. Reálně tak divák neměl podle vyjádření Rady na výhru šanci, neboť jako správná odpověď byl uznán konkrétní model vozu, nikoli značka automobilu. Rada také společnost Barrandov Televizní Studio požádala v souvislosti s Linkou lásky o vysvětlení, proč byl tento teleshoppingový blok deklarován jako teleshopping jen ve znělce teleshoppingu před blokem a ve znělce teleshoppingu po bloku, ale nikdy v jeho průběhu.

Pět tisíc korun za odepření vysvětlení

Za uvedená provinění během odvysílání dubnového a lednového pořadu Linka lásky na kanále Kino Barrandov byla ve stejné výši pokutována i kyperská telemarketingová společnost Telemedia Interactiv Production Home Limited, která je výrobcem a dodavatelem pořadu. I ta by tak měla zaplatit dvakrát dvě stě tisíc korun za nedostatečné označení ceny a způsobu platby za volání a zavádějící znění soutěžní otázky a odpovědi.

Dalších pět tisíc korun ve formě pořádkové pokuty by pak měla Telemedia Interactiv zaplatit za bezdůvodné odepření vysvětlení, jestli moderátor nebo moderátorka dubnové Linky lásky, vysílané formou přímého přenosu na kanále Kino Barrandov, má v průběhu přímého přenosu tohoto teleshoppingu informace o tom, jestli někdo z diváků čeká na spojení s moderátorem nebo moderátorkou do studia.


Autor: Harmonie TV

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zjišťuje u provozovatelů převzatého vysílání, zda je telekomunikační družstvo CoopTV provozovatelem vysílání Harmonie TV. Její aktuální vysílání v pozemním multiplexu tvoří již řadu týdnů černá obrazovka s omluvou za dočasné přerušení.

Stejnou pořádkovou pokutu ve výši pěti tisíc pak obdrželo ještě telekomunikační družstvo CoopTV, které bezdůvodně odepřelo podat vysvětlení, spočívající ve sdělení, zda provozuje vysílání programu Harmonie TV.

Teleshoppingu se týkala i reakce společnosti ABC TV, se kterou se Rada na svém zasedání seznámila. Rada požadovala vysvětlení týkající se pořadu IQ kvíz, vysílaného na programu Kino Svět letos v dubnu. Moderátorka v něm upozorňovala na rychlé přepojování, což dala Rada do kontextu s běžícím titulkem: Probíhá-li právě vysílání pořadu a volající si zvolí možnost přepojení do studia, čekání na případné spojení je doprovázeno poslechem ukázek nabízených audioknih. Na související propagaci audioknih upozorňují i obchodní podmínky, uvedené na webu pořadu.

Slovenská Rada donutila Joj a Markízu zrušit dvě audiotextové soutěže

Po rekordně vysokých pokutách v řádech desítek tisíc eur, které udělila slovenská Rada pre vysielanie a retransmisiu, ukončily stanice Markíza a Joj během června vysílání dvou telefonických soutěží z produkce zmiňované společnosti Telemedia Interactiv. Rada podle serveru Mediálne.sk pohrozila televizním stanicím výrazným přitvrzením sankcí za teleshoppingové pořady. Vrchní hranice pokuty za nečestný telenákup dosahuje částky 166 tisíc eur.


Autor: Markiza.sk

Za soutěž Akčná výhra dostala Markíza od slovenské Rady rekordní pokutu ve výši šedesáti tisíc eur.

Soutěže Akčná výhra a Eurominúty nahradily na obou programech teleshoppingové pořady prodávající šperky, u kterých není komunikace diváka se studiem prostřednictvím telefonní linky se speciální předvolbou 0850 zpoplatněna speciálním tarifem. Podle citovaného serveru by v síti O2 měl hovor vyjít na třináct centů za minutu. Informaci o zrušení obou audiotextových soutěží přinesl deník SME.

Svobodná Evropa získala licence ke zpravodajskému kanálu Current Time

Dvě licence pak od RRTV obdržela zahraniční právnická osoba RFE/RL. Provozovatele rádia Svobodná Evropa opravňují k provozování televizního vysílání programu Current Time, šířeného prostřednictvím družice a zvláštních přenosových systémů po dobu dvanácti let. Podle zápisu Rady by mělo jít o zpravodajský program, vysílající 24 hodin denně, jehož hlavním jazykem bude ruština. Vysílání by mělo být určeno hlavně někdejším sovětským republikám a dále pak pro území Německa, Španělska a Izraele.

Reportáže Current Time TV jsou dostupné i na YouTube kanálu, poslední z 21. července pojednává o změně ruské legislativy potírající terorismus.

widgety

Radio Hey i v Karlových Varech

RRTV na svém posledním zasedání také udělila společnosti Joe Media licenci k vysílání Hey Radia v Karlových Varech na frekvenci 95,1 MHz a s výkonem 200 W. Rada také zaevidovala nového poskytovatele audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání. Stala se jím společnost Extra Online Media, která od loňského prosince provozuje na webu OneTv.cz videoslužbu pod názvem Videoportál. Celkem tak k dnešnímu dni eviduje Rada 144 poskytovatelů audiovizuálních služeb na vyžádání.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 8. 2016 13:38

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+