Více

Placená televize od Skylinku roste, kritika diskutérů na fórech je neopodstatněná

Balíček Kombi stoupl meziročně přibližně o 30 % nových zákazníků. „HD kanály přidáváme do nabídky tak, aby to mělo smysl,“ říká Jaromír Glisník, člen představenstva skupiny M7.

Skylink nemohl úbytek HD kanálů ovlivnit

Na internetových fórech, které se věnují digitální televizi (včetně serveru DigiZone.cz) se za poslední měsíce začaly objevovat nářky diskutujících nad směřováním satelitní služby Skylink. Uživatelé si především stěžují na to, že z nabídky operátora ubývají HD programy, případně tyto verze bývají nahrazovány pouhou standardní kvalitou, naopak se v hojnějším počtu objevují stanice právě v SD rozlišení. Nemalý podíl na této skutečnosti měl krach bulharského operátora Satellite BG, s nímž Skylink řadu programů sdílel. Člen představenstva jeho provozovatele, společnosti M7 Group, Jaromír Glisník, to ale nevidí tak bledě.

Je pravda, že několik HD programů jsme byli nuceni zastavit, případně změnit do SD podoby, ale hlavním důvodem byl krach našeho bulharského partnera, konstatoval Glisník. Řada lidí si neuvědomuje, že Skylink nemohl tuto skutečnost nijak ovlivnit. Programy se vysílaly na kapacitě Satellite BG a jednoduše tak mohl vzniknout dojem, že stanice z nabídky odebírá právě Skylink. Skutečnost je ale třeba chápat v širších souvislostech. Podle šéfa satelitního operátora se naštěstí i přesto tato skutečnost podepsala na počtu klientů minimálně. Dopad na naši zákaznickou bázi je opravdu velmi malý, protože některé programy byly v balíčcích, jejichž počet předplatitelů byl velice nízký, uvedl Jaromír Glisník. Takové kanály si většinou předplácelo pouhé % klientů

Satelitní služba Skylink zařadila hudební kanál MTV Live HD do nabídky v době, kdy ještě vysílal pod svým předchozím názvem MTVN HD.
Autor: repro foto MTV Live HD

Díky krachu Satellite BG zmizela z nabídky Skylinku i stanice MTV Live HD.

iConcerts HD musel ustoupit plánům pro Benelux

Přechod z vysokého do klasického rozlišení obrazu se nedávno dotknul také oblíbeného hudebního kanálu iConcerts, který Skylink nabízí v České republice a na Slovensku exkluzivně jako jediný satelitní operátor. Proč tedy najednou tato stanice s HD skončila a začala vysílat pouze v SD přesto, že Satellite BG zkrachoval už před několika měsíci? I tady má člen představenstva M7 Group vysvětlení: V okamžiku krachu našeho bulharského partnera jsme hledali umístění pro všechny stanice. iConcerts byl jednou z nich. Protože jsme měli k dispozici kapacitu pro HD verzi, využili jsme ji. Aktuálně ji ale potřebuje naše společnost pro zákazníky v Beneluxu, kde se očekává spuštění nových stanic, proto došlo k tomuto kroku.

Bohužel je pravda, že zákazník, který preferuje hudební stanice ve vysokém rozlišení obrazu, by musel být z událostí posledních měsíců poměrně rozčarován. Z nabídky zmizely postupně kanály Deluxe Lounge HD (později nahrazená Deluxe Music HD a následně vyřazena), 360 TuneBox (nahrazena SD verzí), MTV Live HD a nyní iConcerts. Člen představenstva Skylinku přesto odmítá, že by se ze služby stávala platforma, která preferuje programy ve standardní kvalitě. Některé rozšíření nabídky se týká programů v SD rozlišení, protože jejich verze neexistuje. To jsou mimo jiné příklady kanálů Nickelodeon (je k dispozici v HD, ale není lokalizován, pozn. red.) nebo Crime and Investitation. Pokud HD verze neexistuje, tak ji pochopitelně nemůžeme nasadit, oponuje Glisník.


Repro foto iConcerts

Z nabídky Skylinku zmizela HD verze iConcertu, byla nahrazena rozlišením v SD.

Nelokalizované stanice nemá cenu zařazovat

V nabídce Skylinku se v poslední době objevovaly (až na výjimky) především programy v klasickém rozlišení. Podle člena představenstva M7 Group je důvod takový, že na pomyslném seznamu HD kanálů, které jsou k dispozici, nejsou takové, jež by byly atraktivní pro zákazníky. Myslím si, že nemá smysl, abychom do nabídky zařazovali program v HD kvalitě, který nebude lokalizován. Je rozhodně rozumnější, pokud do nabídky přidáme stanici, která je pro diváky svým obsahem atraktivní, byť doposud ve vysokém rozlišení neexistuje, uvedl Jaromír Glisnílk. Pokud program lokalizovaný je, musí ale zároveň splnit podmínku, že si dokáže v nabídce operátora na sebe vydělat.

Podle člena představenstva M7 Group by teoreticky nebyl problém nabízet například padesátku programů ve vysokém rozlišení, ale otázkou je, jak by se toto množství stanic podařilo ufinancovat. Jsme soukromá společnost a pracujeme s předplatným našich zákazníků. Podle toho tedy musíme postupovat, sdělil Glisník. Skylink přesto udělal nedávno čáru přes rozpočet i kritikům snižování počtu HD stanic a to zařazením této verze Film Europe Channel. Program se stal součástí balíčku Kombi a vyšších, to znamená, že dopad na zákaznickou základnu je významný, protože počet předplatitelů těchto nabídek je přes sto tisíc. Jako prémiovou službu si tento kanál předplácely pouze jednotky tisíc klientů.

Šéf Film Europe Ivan Hronec může být spokojen. Po necelých dvou letech od svého startu je stanice dostupná v nabídce Skylinku v HD rozlišení.
Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Šéf Film Europe Ivan Hronec může být spokojen. Po necelých dvou letech od svého startu je stanice dostupná v nabídce Skylinku v HD rozlišení.

Placená televize má celkem přes tři sta tisíc klientů

Kritici Skylinku si pochopitelně mohli všimnout také toho, že operátor se chystá od října některé nabídky zdražit, byť jde spíše o kosmetické změny, například u balíčku Kombi o přibližně 30 korun. Proč ale společnost M7 Group přichází s tímto krokem právě v tuto chvíli? Je velmi jednoduché si srovnat nabídku balíčku Kombi v dubnu 2011, kdy byl spuštěn, s tím, co obsahuje dnes. Myslím, že se příliš nespletu, když řeknu, že přibylo nějakých deset programů. Zdražení o 27 korun mi tedy připadá velmi úměrné. Reálná cena balíčku narostla o hodně, zdůvodnil Glisník. Zdražení u operátora by ale bylo možné zdůvodnit také tak, že se mu nedaří a musí kompenzovat případný úbytek klientů. Je tato úvaha správná?

Podle Glisníka naopak. Počet zákazníků Skylinku prý stoupá. Meziročně naše zákaznická základna ve všech kategoriích rostla. U balíčku Kombi odhaduji nárůst přibližně o 30 % zákazníků. Pokud bude balíček s malým počtem zákazníků, tak jeho zdražení pochopitelně ničemu nepomůže. Zvýšení ceny krát malý počet zákazníků dá logicky malé výnosy, uvedl člen představenstva M7 Group. HD balíčky si v současné době předplácí více než sto tisíc zákazníků, celkem si placené služby objednává přes tři sta tisíc klientů. V současné době se počet klientů Skylinku pohybuje okolo 2,1 milionu a tato cifra platí už přibližně rok. Někteří zákazníci poté, co jim skončí ochranná lhůta, už se rozhodnou servisní poplatek neplatit a odpadnou, jiní klienti zase přibývají. Zatím tedy stagnujeme, konstatoval Glisník na závěr.

„Meziročně naše zákaznická základna ve všech kategoriích rostla. U balíčku Kombi odhaduji nárůst přibližně o 30 % zákazníků," říká člen představenstva M7 Group Jaromír Glisník.
Autor: Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

„Meziročně naše zákaznická základna ve všech kategoriích rostla. U balíčku Kombi odhaduji nárůst přibližně o 30 % zákazníků," říká člen představenstva M7 Group Jaromír Glisník.

Anketa

Připadá vám obchodní politika Skylinku správná?

117 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 11. 2013 19:36

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+