Hlavní navigace

Petr Koliha: ČT :D jedná o výrobě nových dílů Krtečka a angličtině s Hurvínkem

26. 2. 2013
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Česká televize má ambici vyrábět pro dětský kanál pořady, které by posléze mohla prodávat na zahraničních trzích, říká v rozhovoru pro DigiZone.cz výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha

Co si vlastně Česká televize slibuje od dětského kanálu ČT :D?

Dětský kanál je standardní součástí programových nabídek veřejnoprávních televizí. Když s vezmete britskou BBC, má vlastně hned dva samostatné programy pro děti: jeden pro mladší a druhý pro starší cílovou skupinu. Německé televize se dokonce spojily, aby vytvořily kanál KIKA. Španělé, Francouzi i Italové mají dětské kanály. Děti prostě jsou jednou ze sociálních vrstev společnosti, máme je všichni rádi a proto je dětský kanál hrozně důležitý. Veřejnoprávní televize může jeho prostřednictvím poskytnout určité služby, které nemohou dát komerční televize.

Co tím myslíte?

Že veřejnoprávní televize doplňuje kvalitní pořady o nějaký další aspekt informací, orientaci, motivační a vzdělávací prvky. To je podle mě opravdu smysluplná a hezká práce. Sám si vždycky říkám, že to je pro mě coby televizního koncesionáře jeden z hlavních důvodů, proč každý měsíc vytáhnout z kapsy 130 korun a poslat je ČT.

Hlavní dvě cílové skupiny ČT :D mají být děti od čtyř do osmi let a poté od osmi do dvanácti let. Všechny ostatní televize, ale i zbylé programy ČT, cílí na diváky od patnácti let. Co děti od třinácti do patnácti let, na ty nemyslíte?

Původní projekt dětského kanálu s nimi počítal, ale zvolený koncept dvou programů na jednom vysílacím kanálu mi přijde jako šťastný a daný momentálními možnostmi ČT v šíření signálu. Věřím, že se podaří do určité doby, kterou pan generální ředitel definoval jako dva roky, tyto dva kanály osamostatnit tak, aby byly oba plnohodnotné. Děti od třinácti do patnácti let tak musí obhospodařit moji kolegové z ostatních okruhů ČT, tedy ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT art. Myslím, že si na nich tato cílová skupina najde svoje pořady. ¨

Časem s nimi ale počítáte i na ČT :D.

Jakmile se uvolní prostor, rádi se jich ujmeme a připravíme pro ně samostatnou část programu. Nicméně musím zdůraznit, že základní cílovou skupinou ČT :D jsou malé děti, které se už na Českou televizi dívají, kdežto věková skupina dětí od třinácti let výš je poměrně těžko uchopitelná, nejsou to typičtí televizní diváci. Hledají komunikaci přes jiná média. Uvažujeme, zda se jim nepřiblížit spíš ve sféře Nových médií, kde je prostor stále ještě otevřený.

Jak se vznik ČT :D projeví na vysílání stávajících programů České televize? ČT 1 a ČT 2 nabízejí dětské pořady, Jednička tradičně ranní vysílání pro děti o víkendu. To úplně zmizí?

Na to se zeptejte Milana Fridricha, já jeho plány úplně neznám. Domluvili jsme se ale na tom, že ČT 1 zůstane rodinným mainstreamovým kanálem a děti do rodiny patří. Proto tam budou nadále uváděny některé pohádky, především nové premiérové, a my je potom zreprízujeme na ČT :D. Dětský kanál se naopak nebude orientovat na rodinu, ale na dětského diváka. Prostě budeme dělat televizi pro děti. Co se týká ČT 2, vím, že podvečerní dětský blok Kavčí hnízdo, který se přesune k nám, Milan Fridrich zaplní v obdobné logice obsahem blízkým charakteru Dvojky. Nějaký zásadní problém tam nevidím. ČT 2 se už loni poměrně silně přeformátovala a věřím, že tohle jí pomůže ještě víc.

Na ČT :D se mají objevit některé premiérové původní seriály, které byly původně plánované pro ČT 1. Můžete nějaké jmenovat?

Půjde například o seriál V síti času od Karla Smyczka a Jana Dolanského nebo o sitcomový seriál Mazalové. U seriálu V síti času ještě čekáme na jeho dokončení, není ještě v úplně finální verzi. Nasadíme oba, ale o pořadí se rozhodne podle stavu jejich výroby.

V minulosti se Československé televizi dařilo v koprodukci se západoevropskými televizemi vyrábět dětské seriály, které posléze úspěšně prodávala na zahraničních trzích. Máte ambice něco takového zopakovat při vytváření programu pro dětský kanál?

Ano, je to moje skrytá ambice, kterou jsme si kdysi už trošku zrealizovali na zlínském mezinárodním filmovém festivalu pro děti a mládež. Dětský kanál a vůbec celá ČT mají na to být plnohodnotnou evropskou televizí. Nemáme se za co stydět, naopak: naše kvalita ve srovnání s některými jinými televizemi je poměrně vysoká. Samozřejmě se nemůžeme srovnávat BBC, ale výměna takovýchto informací by tady měla probíhat. Mimochodem, některé kontakty navazujeme už nyní, chystá se k nám stážistka z finské televize YLE, která se zabývá výrobou pořadů pro malé děti.

Jak dlouho tu pobude?

Tři měsíce, právě v době zahájení vysílání ČT :D. Chce nám přivézt ukázat nějaké jejich formáty, takže se domnívám, že dojde k nějaké výměně pořadů. Samotný vznik dětského kanálu podle mě vyprodukuje potřebu vrátit se k některým zapomenutým žánrům, které jsme před lety přestali produkovat a kdysi byly slavné. Myslím tím třeba různé příběhy a seriály z ulice, formáty, které jsme kdysi prodávali do celého světa. Pokaždé, když navštívím Skandinávii, všichni tam vzpomínají na úžasné české filmy a seriály pro děti. Dnes už to není pravda, a já bych se k tomu chtěl znovu vrátit. Chtěl bych přispět k tomu, aby se čeští autoři a česká tvorba prodávali do zahraničí.

Konkrétní seriály, nebo i koncepty televizních pořadů?

Snem každého televizního ředitele je, aby se začaly prodávat jejich televizní formáty, ale to je asi to nejtěžší, co si dovedeme představit. Ale proč bychom uhýbali před takovými cíli?

V souvislosti s ČT :D se už delší dobu hovoří o možnosti „znovunastartování“ české animované tvorby. Loni se podařilo do Číny vyvézt Krtečka, s tamní televizí jednal i generální ředitel ČT Petr Dvořák a šéf programu Milan Fridrich. Máte ambici oslovit i takto velké trhy mimo Evropu?

Určitě ano. Chceme obnovit důraz na animovanou a hranou tvorbu. Jenom podotýkám, že to je vůbec ta nejdražší činnost, která existuje, takže to je podle mě otázka postupných kroků. Nicméně už pro rok 2014 máme na tuto výrobu deponovány nějaké peníze. V této souvislosti prozradím jeden programový záměr: velmi intenzivně jednáme o výrobě nových dílů Krtečka. Zmiňuji to jako ukázku toho, že myslíme i na možnosti potenciálního prodeje formátů do zahraničí.

Kdo bude ty nové díly kreslit?

Teď zrovna jsme ve stavu vývoje a průzkumu realizace, abychom vůbec zjistili, jak navázat na klasické staré díly. Takže neumím odpovědět, zatím to je ve stavu, kdy jsem na to sám zvědav.

Všiml jsem si, že se na ČT :D přesune i Večerníček, který zachová stejný vysílací čas jako nyní na Dvojce a dříve na Jedničce. Chystáte se ve větší míře vyrábět nové cykly, nebo budete hodně reprízovat starší a osvědčené příběhy?

V současné době jsme dali do výroby čtyři nové řady Večerníčků.

Programové schéma ČT :D je plné vzdělávacích pořadů, o kterých jste na tiskové konferenci minulý týden řekl, že budou dělané spíše zábavnější formou. Objeví se tam třeba i výuka cizích jazyků?

Ano, zařadíme jak přejímané formáty ze zahraničí ze zmiňované BBC, tak připravujeme i naše místní formáty, také se slavnými figurkami. Jedna z úvah se týká angličtiny s Hurvínkem. Zatím není rozhodnuto, zda do tohoto formátu půjdeme, ale klademe důraz na tento typ vzdělávání. Cizí jazyk chceme dětem zprostředkovat v kratších časových stopážích určitou zábavnou tvorbou. Postupem času bychom chtěli nabídnout i další jazyky, ale ze začátku to bude pouze angličtina.

Přesune se na ČT :D i Jů, Hele a Muf, tedy Studio Kamarád?

Studio Kamarád zažije určitý refresh, stane se z něho klíčový víkendový formát, který bude mít reprízu i v sobotu. Ve stejném čase tedy půjde jak v sobotu, tak v neděli. Chceme ho zpřehlednit a naplnit určitými novými formáty. Mělo by se stát jakousi osou dopoledního víkendového vysílání ČT :D.

Česká televize si začátkem letošního roku registrovala hned několik variant názvů dětského kanálu, bylo mezi nimi i ČT hele nebo ČT ahoj. Jak těžké bylo rozhodování, který nakonec zvolit? Z čeho jste vybírali ve finále?

Bylo to hrozně těžké. Ve výsledku jsme měli asi deset názvů a dospělí se o tom nemohli moc dohodnout. Nakonec jsme udělali focus group mezi dětmi a pak jsme vycházeli z jejich názorů. Takže to byly děti, kdo rozhodl o tomto znaku a názvu. Splňuje princip loga i názvu, a navíc mi vzdáleně připomíná formu francouzské televize Guli, která má v názvu „Géčko“ jako Guliver. Znak :D je graficky i obsahově velmi produktivní. Můžete z něj dělat odvozeniny jako „děti“, „dobrý“, „domov“ a další. Dá se s ním kreativně pracovat.

Kolik lidí vlastně tvoří tým dětského kanálu ČT :D?

Ve vedení jsem já a šest lidí včetně sekretářky a zástupců skladby programu. Jinak používáme všechna ostatní oddělení napříč televizí, včetně všech producentů. Považuji to za obrovskou výhodu, že jsme se neuzavřeli do nějakého omezeného ghetta milovníků dětí, takže na vysílání ČT :D může participovat celá televize. Rozšiřuje to určité konkurenční tlaky uvnitř ČT i synergie u tvůrců.

Dětský kanál nabídne dvakrát denně dětské zprávy, které pro vás bude připravovat redakce zpravodajství. Do jaké míry budete při jejich vzniku spolupracovat s dětskými a školními televizemi, které jste zmiňovali na tiskové konferenci?

Nemáme to ještě specifikované. Zatím probíhají prvotní návrhy konceptu. Dětské televize mě pozitivně překvapily, patrně najdou uplatnění ještě v jiném formátu. Existuje u nás víc než dvacet profesionálně dělaných zpravodajství jak na základních, tak středních školách. Výběr témat, kterým se věnují, je úžasný. Byl jsem překvapen. Čekal jsem amatérský produkt a ony jsou to televize na poměrně vysoké úrovni. Generální ředitel spolupráci s nimi velmi podporuje a připravuje jim dokonce určité školení. Zve je do televize, ukazuje jim střižny a jak se co má dělat, přenosové vozy, apod. Věřím, že se něco z toho něco povede dostat na ČT :D.

Nabízí se i možnost využít nová média a dát jejich reportážím prostor na speciálním webu a ty nejlepší potom odvysílat v televizi.

Určitě ano. Nová média jsou jednou ze součástí celého konceptu dětského kanálu, poněvadž dítě už dnes není pasivním pozorovatelem televize, má vedle ní puštěný počítač, do toho esemeskuje, prostě je to multitasking v celé své kráse. Děti takto běžně komunikují na několika liniích najednou. Je to jejich standardní vnímání světa, proto je musíme takto oslovovat. Rozhodně je nemůžeme jenom přikovat k televizi, už by u ní nevydržely sedět.

V České republice už nyní vysílá asi osm dětských kanálů lokalizovaných do češtiny, všechny na kabelu a satelitu. Nejznámější a nejsledovanější je Disney Channel, který má velké publikum. Máte nějaké představy o tom, kolik diváků by měla oslovit ČT :D?

Disney Channel je z mého pohledu velmi kvalitní stanice, sledovaná, s obrovským zázemím a archivem pořadů. Některé disneyovky dokonce přejímáme, objeví se i na ČT :D. Osobně si ale myslím, že je nesrovnatelné řešit sledovanost těchto programů a ČT :D, která bude volně šířená v terestrice a na satelitu. Programy, které zmiňujete, jsou dostupné hlavně v kabelovkách. Je to tedy srovnávání hrušky s jablky.

Přesto se zeptám, zda máte nějakou představu, jak velké publikum z vaší cílové skupiny chcete oslovit.

Naším prvním cílem je dostat se někde mezi 15 a 20 procent publika, cílově pak až na čtvrtinu diváků v naší cílové skupině. Ale to jsou zatím jen takové nepodložené představy. Určitě si myslím, že budeme hrát silnou roli v mediální krajině.

Ve chvíli, kdy se ČT art oddělí a bude samostatným kanálem, večerní vysílání dětského kanálu zaměříte na tu dnes opomíjenou starší skupinu dětí a teenagerů, nebo tam dáte něco jiného?

Tento koncept už dokonce existuje namalovaný, v původním projektu se během dne stoupalo s věkem cílových skupin, po 20. hodině mělo jít o pořady pro děti starší třinácti a čtrnácti let a po 22. hodině pro starší osmnácti let. Noční vysílání jsme připravovali pro první ročník vysokých škol. Nezajímaly nás starší skupiny, i když bychom je samozřejmě vítali. Chtěli jsme tam ale obhospodařit tu nejkomplikovanější cílovou skupinu, která vůbec nesedí u televize.

A bylo by to tedy zaměřené na vzdělávací pořady? Původně se totiž mluvilo o tom, že večerní a noční vysílání na dětském kanálu bude věnované právě vzdělávání.

BRAND24

Komunikace s teenagery je opravdu velmi komplikovaná – vůbec je přitáhnout k televizi. Musíte na to jít úplně jinými formami, správným výběrem seriálů a dalších atraktivních pořadů, abyste je zaujal. Samozřejmě to je velký úkol, nicméně koncept, který jsme nyní zvolili, počítá s večerním a nočním vysíláním samostatné ČT art. Já toto řešení vítám, myslím, že je zvoleno šťastně. Přináší ČT dva nové kanály, což je úžasné.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).