Více

Peoplemetrové měření v Česku oslavilo o víkendu patnáct let

O uplynulém víkendu tomu bylo přesně patnáct let od doby, kdy se k českým televizím dostala první peoplemetrová data. Jejich přesnost se postupem času zvyšovala.

V sobotu 2. června tomu bylo přesně patnáct let, kdy se k českým televizím dostala první data z peoplemetrů, tehdy ještě na disketách a poštovním kurýrem. Asociace televizních organízací (ATO), pro kterou společnost Mediaresearch nyní průzkum realizuje, připomněla, že před peoplemetry existovalo několik způsobů výzkumů – multimediální Mediaprojekt, dále výzkum Střediska analýz programu a auditoria ČT (SAPA) a výzkum agentury DEMA. Data se ovšem od sebe někdy dost podstatně lišila.

Zadavatelem výzkumu takzvaného peoplemetrového měření byla právě ATO, která vznikla 1. března 1997 a u jejího zrodu tehdy stály ČNTS Nova, TV Premiéra a pochopitelně i Česká televize. Další člen, Asociace komunikačních agentur  (AKA), do tohoto uskupení vstoupila v srpnu 2001. Historicky prvním realizátorem měření byla společnost Taylor Nelson AGB Media Facts. Ta měla podepsanou smlouvu ještě s předchůdcem ATO, Sdružením komunikačních a mediálních organizací (SKMO), z nějž se ATO následně vyčlenilo.

Mezi lety 1997 až 2002 byla dodávána společností Taylor Nelson AGB Media Facts takzvaná minutová data. Výzkumný panel měl tehdy 660 domácností. V druhém projektu však už tato firma svou pozici neobhájila a ve výběrovém řízení zvítězila společnost Mediaresearch. Jedním z prvních kroků bylo navýšení panelu na 1333 domácností a data se začala měřit v sekundových intervalech. Dodávka dat se následně zrychlila. Od roku 2007 už je mají k dispozici televize každý den, a to včetně nedělí. Mezi lety 2007 až 2012 byl opět navýšený počet domácností, a to na 1833.

Zvětšení vzorku přineslo větší přesnost pro analýzy sledovanosti menších cílových skupin a televizních stanic s neceloplošnou penetrací. V roce 2011 organizovala ATO výběrové řízení na nového realizátora měření pro období 2013–2017. Tendr probíhal poprvé formou veřejné zakázky a zvítězila v něm znovu společnost Mediaresearch. Data by nyní měla být ještě přístupnější, protože je slibuje poskytnout téměř v reálném čase. Počítá se i s měřením živé i odložené sledovanosti a pokryty budou už i různé způsoby distribuce.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 6. 2012 21:47

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+