Více

Pavel Zuna: Zprávy na Primě od 19:30 jsou průzkum bojem

Celoplošné komerční televize v Česku čeká největší boj o diváka od doby, kdy Nova nasadila proti tehdy dominujícím Rodinným poutům svoji Ordinaci v růžové zahradě. Nová bitva se povede o zprávy v tradičním čase 19:30, ze kterého se po zavedení peoplemetrů před více jedenácti lety stáhla veřejnoprávní televize. Podaří se Primě nalomit více než dvoumilionovou sledovanost Televizních novin a získá tak lepší start pro svůj večerní program? Nebo to bude ze strany komerční dvojky jen zoufalý výpad, který se mine účinkem? Vedoucí zpravodajství Primy Pavel Zuna si myslí, že po sedmi letech šéfování zpráv na Nově zná slabá místa svojí dnešní konkurence do nejmenších detailů. 4. února proto vyráží do boje o diváckou přízeň.

Odpolední a podvečerní program jako předehra ke zprávám

Včerejší tisková konference televize Prima se měla věnovat novému programovému schématu stanice jako celku. Nakonec si ale většinu času získal přesun hlavní zpravodajské relace, jeho zdůvodnění a srovnání pořadu s konkurencí v podobě Televizních novin.

Na úvod ale stanice přeci jen představila ve stručnosti i nasazení svých odpoledních a podvečerních pořadů. Televize Prima měla od začátku minulého roku až do jeho půlky poměrně velký problém ve svém schématu, protože musela od 16. do 18. hodiny přepustit místo určitému koprodukčnímu pořadu. A tento koprodukční pořad významně – negativně – ovlivňoval sledovanost v následujících hodinách, okomentoval rok 2007 výkonný ředitel Primy Petr Chajda a připomněl tak problémy, které měla televize kvůli neshodám s Regionální Televizní Agenturou, s jejímiž studii zhruba na polovině republiky sdílí kmitočty.

Petr Chajda si pro letošek ale mohl ulevit: Tento problém se nám podařilo odstranit a v současné době je čas od 16. do 18. hodiny volný. Pro nás je nesmírně důležitý. Jak se říká v angličtině, on dělá ‚lead-in k prime timu‘. Zisk co největšího počtu „odpoledních“ diváků si Prima slibuje od repríz zahraničních seriálů, které předtím vysílala večer. V 15:45 mají proto začínat každý všední den Sběratelé kostí, po kterých přijdou Myšlenky zločince. Od 17:40 do 18 hodin nechala televize místo na regionální zpravodajství a případně na blíže nespecifikovaný pořad „To je Prima“.

Od šesti večer začne na Primě opakování Zoufalých manželek a v 18:55 převezme vysílání Roman Šmucler se soutěžní hrou Milionář, která potrvá 24 minut. Premiérové řady seriálů vysílaných odpoledne uvede televize už ale ve hlavním vysílacím časem.

Prima zprávy logo velké
Prima sport logo velké

Nová loga zpravodajství a sportu. Zdroj: TV Prima

Zprávy v 19:30. Proč?

Velké úsilí věnovali včera před novináři Petr Chajda a vedoucí zpráv Primy Pavel Zuna vysvětlování důvodu, proč se ke změně času rozhodli. Ten důvod, proč jsme takto přenasadili zprávy, není ten, že bychom chtěli jít do nějakého přímého střetu nebo se vymezovat vůči konkurenci. Opravdu to tak nechápejte. My jsme chtěli, aby náš prime time začínal z malinko lepších čísel než doposud. A uspořádání pořadů mezi 6. a 8. hodinou by nám k tomu mělo napomoci, uvedl Petr Chajda a zmínil, že současná sledovanost Primy má dvě velká údolí, kdy diváci televizi houfně opouštějí. Jedním je čas před šestou a druhým doba před osmou hodinou večer. Tímto novým nasazením se pokoušíme uvedený trend zvrátit, dodal Chajda.

K touze po přímém střetu s Televizními novinami Novy se naopak doznal Pavel Zuna. Když jsem nastupoval do televize Prima, mnoho lidí se mne ptalo, proč tam jdu. Tohle je ten důvod a to, co mě zajímá. Posunout zprávy na půl osmou proti největšímu konkurentovi, proti 12 nebo 14 let nejsledovanějšímu pořadu v zemi, řekl šéf zpráv na Primě a někdejší vedoucí zpravodajství Novy. Můžete říct, že to je bláznivé nebo šílené. Ale nikdo nemůže říci, že by to nebyl odvážný krok nebo že by to byl dokonce krok zbabělý, uvedl Zuna.

V současném čase, tedy od 18:55, není podle něj už prostor pro to, aby se na hlavní zpravodajskou relaci Primy mohlo dívat víc diváků. V tomto časovém období, kdy jde Ulice, která má na televizi Nova pravidelně přes 40 procent diváků, a kdy jsou veřejnoprávní zprávy, které budou mít vždycky nějakých 25 procent – protože taková část lidí zkrátka vyžaduje veřejnoprávní zprávy, které jsou jiné než zprávy soukromé -, zjistíte, že ztrácíte nějakých 65 procent trhu dřív, než se vůbec začnete bít o diváky, shrnul aktuální situaci šéf zpráv Primy.

Zuna i tak dnešní pozici zpráv komerční dvojky pochválil a připomněl, že se jeho týmu podařilo přiblížit se ke sledovanosti České televize. Budoucnost v čase zhruba od sedmi večer ale nevidí: Kdybychom se hodně snažili, byli hodně úspěšní a dělali to hodně dobře, tak získáme (navíc) nějakých 100, 150 tisíc lidí. Jestli chceme bojovat o větší čísla, tak musíme jít jinam.

Prima zprávy znělka
Prima sport znělka

Nové znělky zpravodajství a sportu. Zdroj: TV Prima

Cílem je ukrojit si díl ze sledovanosti Novy

Zprávy televize Prima sleduje aktuálně podle vedení Primy zhruba 800 až 900 tisíc diváků. V následující půlhodině, tedy v čase od půl osmé do osmi, o ně Prima ale téměř úplně přichází. V osm hodin začíná náš hlavní vysílací čas téměř z nuly. Největší konkurent přitom startuje z dvou a půl milionu – opravte mne, jestli se mýlím, podotkl Pavel Zuna.

Vedoucí zpráv na Primě si myslí, že mezi půl osmou a osmou je důležitý každý divák hned dvakrát, protože zavírá nůžky mezi televizní Nova a námi. Zuna svoje tvrzení ilustroval i jednoduchým početním příkladem. Uvažoval v něm, že když se v čase Televizních novin rozhodne 200 tisíc diváků přepnout z Novy na Primu, zmenší se rozdíl sledovanosti mezi oběma stanicemi hned o 400 tisíc. Oni 200 ztrácí, my 200 získáváme, dokončil kalkulaci Zuna. Větší počet diváků zpráv na Primě má tak podpořit hlavní vysílací čas této televize.

Prima studio vizualizace

Vizualizace studia zpráv a sportu. Zdroj: TV Prima

Nové jméno relace, studio i design

1. zprávy uvidíte naposledy 3. února. O den později, kdy mimochodem Nova slaví 14. výročí startu svého vysílání, se hlavní zpravodajská relace komerční dvojky přejmenuje na Zprávy TV Prima. A do boje proti Televizním novinám vyrazí z nového studia a také s novou grafikou. Pro Primu ji připravila anglická firma Kemistry, která vyhrála mezinárodní výběrové řízení.

Kemistry

Kreativní ředitel a zakladatel této společnosti, Graham McCallum, přijel do Prahy představit svoje dílo osobně. Svůj výstup omezil ale na pochválení spolupráce s Primou a na zmínění některých z významných klientů jeho firmy. Mezi ty patřila zpravodajská stanice CNN, programy BBC, Channel 4, Discovery Channel, National Geographic, ale i výrobce mobilů Nokia nebo aerolinka KLM.

Více se rozpovídal Pavel Jankovský, vedoucí On Air Promotion televize Prima. Pro nás je nejdůležitější lidský kontakt. Chceme přinášet příběhy čistou, moderní a srozumitelnou formou, a to se prolíná celým designem. Logo Zpráv televize Prima je velice jednoduché, moderní a zároveň vtipné, má samozřejmě svoji sportovní variantu, řekl k nové podobě zpráv Primy. Přidal i rýpnutí do konkurence, a to větou: Pro nás není podstatné, kolik kilometrů kabelů kdo položil. Kilometráž kabelů zdůrazňovala při přechodu do nového studia k 14. říjnu loňského roku televize Nova ústy svého technického ředitele Ivo Ferkla.

Prima se rozhodla opustit virtuální zpravodajské studio a přejít zpět k reálným kulisám. Vzadu bude velký průhled do newsroomu, kde uvidíte lidi, kteří pro vás zprávy zpracovávají. Celé studio je vyrobené ze skla. Jeho velkou výhodou je to, že je zcela variabilní. Celé pozadí je tvořeno panely, které se přesunují, a podoba studia se tak dá adaptovat, uvedl Pavel Jankovský. Studio vzniklo ve spolupráci s norským architektonickým studiem Ly Arkitekter.

Prima plány studia

Návrh nového studia. Zdroj: TV Prima

Na první pohled člověka zarazí, že se nový design zpravodajství prakticky nikde nestýká s novým grafickým kabátem Primy jako takové. Předělům totiž dominuje oranžovo-červené ladění, ale zprávy jsou vybarvené celé do modra. Nové logo zpravodajství vypadá ve srovnání s logem celé televize také jako nevlastní sourozenec. Jak si bude nová grafika mezi sebou rozumět, posoudíme ale až 4. února.

Investice do technologie a formát 16:9

Mít tam za sebou televizi, která stála, já nevím co – dvacet milionů nebo kolik? – to není ta cesta, kterou jsme chtěli jít. Uvidíme do budoucna, ale určitě to bude skromnější, odpověděl Pavel Zuna na dotaz týkající se nákupu nových technologií. Slovně se tak otřel o plazmovou stěnu televize Nova.

Bývalá nejoblíbenější tvář Novy byla skeptická také k internetovým ambicím Primy – ani tam se přitom zmínce o komerční jedničce nevyhnula: Nova jde cestou vytvořit si sama vlastní server. Podle mě je to strašně drahé a z mého pohledu, v situaci ve které jsme teď, by mi to přišlo jako neefektivně vynaložené peníze. Já kdybych chtěl investovat, tak investuji jinam – mám deset větších priorit. Co se internetu týče, Prima by raději do budoucna spolupracovala s nějakým zavedeným serverem, který by jí s umisťováním obsahu na počítačovou síť pomohl. Možný nákup portálu Atlas.cz nicméně vedení Primy nepotvrdilo.

Dobře nedopadlo zatím ani širokoúhlé vysílání – prý kvůli nízkému počtu takových obrazovek v domácnostech. My vedeme k tomuto tématu poměrně velkou diskusi, protože 16:9 je v současnosti moderní trend. S poměrem 16:9 se prodávají v současné době televizory. Na druhou stranu je jejich počet zatím ale malý, řekl k tématu Petr Chajda. Nicméně připustil, že až bude Prima nakupovat nové technologie, na širokoúhlý formát bude pamatovat. Technologicky pak tedy budeme schopni (vysílat v 16:9), ale ještě nevíme, kdy tento krok uskutečníme, upřesnil výkonný ředitel Primy.

Prima zprávy titulky
Prima zprávy titulky 2

Textové popisky ve zpravodajství. Zdroj: TV Prima

A jaké Zprávy televize Prima budou?

Tu Novu začnete trošku jinak kopírovat, nebo se vydáte nějakou úplně jinou cestou? zeptal se Pavla Zuny redaktor České televize Petr Vybíral. Měl přitom na mysli snahu nových zpráv Primy vyprávět lidské příběhy. Právě na tom si totiž léta zakládá sama Nova.

Mluvíte s člověkem, který zprávy Novy sedm let dělal a vedl. Tzn. moje zkušenost s televizním trhem a se zpravodajstvím v této zemi je, že úplně diametrálně odlišně to dělat nelze. Jednoduše proto, že ten model je prověřený, je obecně uznávaný jako úspěšný. A tudíž jít nějakou úplně jinou cestou (nelze) – já si ji zaprvé ani nedovedu představit a za druhé pravděpodobnost, že by byla úspěšná, není příliš vysoká, musel připustit vedoucí zpráv Primy.

Hned na to ale dodal: Na druhou stranu mám pocit, že ten model televize Nova, který je jako celek chápaný jako úspěšný, má mnoho slabých míst. A troufám si tvrdit, že o nich poměrně dobře vím. My se budeme snažit stavět na tom, kde má, podle našeho názoru, Nova v současnosti slabá místa. Myslím, když mluvíme o příbězích, že se dá najít mnoho lepších témat, o kterých se dají vyprávět příběhy, než se v současnosti vyprávějí na jiných televizích. Tam je to místo.

Prima grafika
Prima grafika sport

Nová grafika zpráv a sportu. Zdroj: TV Prima

Žádné zbytečné živé vstupy. A zvířátko na konec jen možná

Narozdíl od Novy chce Zuna ve zprávách živé vstupy jen tam, kde je pro ně místo. U 50, 60, 70 procent živých vstupů televize Nova pro ně není důvod. Dělat živý vstup z místa, kde se stalo něco před šesti hodinami, je podle mě zpravodajsky absurdní, zkritizoval současné Televizní noviny a za Primu dodal: Smysl živého vstupu je být tam, kde to už nejste schopen pokrýt reportážně. Určitě od nás neuvidíte živý vstup ze hřbitova na Dušičky. Opravdu ne.

Novináři se šéfa zpráv Primy zeptali i na klasické „novácké zvířátko“. Vy se budete smát, ale je to jedna z věcí, kterou teď řešíme. Já jsem velký fanoušek zvířátek, od nepaměti. Na druhou stranu v té přímé konkurenci s tou silnou stanicí se může stát, a stává se to, že už v průběhu zvířátka diváci odcházejí. Já zkrátka nechci, aby ani část diváků odcházela někam jinam, uvedl Pavel Zuna. Podle něj dává zvířátko divákům jistotu, že na závěr zpráv uvidí něco hezkého, na co rodiče třeba i pozvou své děti. Jeho zavedením na Primě si ale jistý zatím není. Až budeme mít v ruce čísla, zjistíme, jestli nám to víc bere, nebo víc dává, dodal šéf zpráv Primy.

AUDIO: Zvukový záznam tiskové konference Primy k novým zprávám [MP3, 36,6 MB]

Zuna připustil i skutečnost, že druhá nejsledovanější komerční televize uvažovala o začátku zpráv v 19:25. Nakonec se ale rozhodla pro půl osmou. V opačném případě by totiž Prima prý riskovala, že její diváci po pěti minutách přepnou na Novu a navíc s pocitem, že dostávají obojí. Vedoucí zpráv proto energicky prohlásil: Já mám pocit, že ty diváky, které si máme vybojovat, si musíme vybojovat čelně. A že se oni rozhodnou pro Primu vědomě, ne že skočí na nějaký pětiminutový trik. To jsou ti diváci, se kterými můžeme jít pak třeba několik let dál. Musíme si je ale vybojovat v přímém souboji.

Prima zprávy moderátoři

Moderátoři Zpráv TV Prima – zleva Terezie Kašparovská, Světlana Zárubová, Roman Fojta (dříve zahraniční redakce ČT) a Jiří Chum. Nad nimi šéfredaktor zpravodajství Pavel Zuna. Zdroj: ČTK

Deklarovaným cílem Primy je vytvořit a nabídnout alternativu k zavedeným Televizním novinám. Podaří se jí to? To si ani Pavel Zuna včera netroufl odhadnout. Právě proto mu ale přesun zpráv proti konkurenci připadá jako zajímavé dobrodružství. Třeba k našemu příjemnému překvapení zjistíme, že určitá část lidí se na tu Novu dívá jen ze setrvačnosti. Možná v okamžiku, kdy budou mít jinou možnost a kdy budou některé věci dělané trochu jinak, kde bude trochu jiný důraz, tak si někteří diváci – překvapivě – tuto alternativu vyberou. Je to průzkum bojem, řekl šéf zpráv na Primě k budoucnosti relace v novém čase.

ČTĚTE TAKÉ: Prima: Letos chceme v DVB-T do Brna, Ostravy a možná i Sušice

Anketa

Kolik diváků bude podle vás sledovat v průměru Zprávy TV Prima od 19:30?

152 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 1. 2008 21:33

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+