Více

Pavel Juráček má restaurované snímky. Uvede je Národní filmový archiv

Mezi těmi, které už prošly digitální obnovou, se nyní zařadila dvojice Postava k podpírání a Případ pro začínajícího kata. K vidění budou v pražské Lucerně.

Národní filmový archiv (NFA) zve na jejich předpremiéru, která se koná 29. února v kině Lucerna od 20:30 hod. Předcházet jí ještě bude uvedení knihy Pavla Juráčka Postava k podpírání, které se koná od 19:30 hod. v kavárně Kina Lucerna. Na novém vydání se podílí Knihovna Václava Havla, která chce dílo režiséra Pavla Juráčka uvést do širšího kulturního povědomí.

K TÉMATU: Filmy Karla Zemana se dočkají rozlišení Ultra HD (4K)

Začala práce na digitalizaci Barona Prášila, v plánu je i Cesta do pravěku (uvnitř parametry digitalizace)

K tomuto záměru se připojí i Národní filmový archiv vydáním Juráčkových dopisů, které budou v roce 2017 prezentovány na knižním veletrhu Svět knihy.

NFA restauroval oba filmy v rámci projektu Digitální restaurování českého filmového dědictví, podpořeného zeměmi Evropského hospodářského prostoru (EHP) – Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem. Projekt je spolufinancován Ministerstvem kultury České republiky, partnery jsou Norská národní knihovna a CESNET.

Pavel Juráček (1935–1989) byl talentovaný scenárista a režisér, jedna z klíčových osobností Československé nové vlny. Přestože se roku 1969 dostal na černou filmařskou listinu a mohl tak natočit pouze tři autorské filmy, měl na ostatní tvůrce své generace značný vliv. Mezi jeho snímky se řadí jak celovečerní film Případ pro začínajícího kata, který Juráček režíroval spolu s Janem Schmidtem a který patří do „zlatého fondu“ české kinematografie, tak i středometrážní Postava k podpírání.

Případ pro začínajícího kata (1969, 102 minut, černobílý) – Kafkovsky laděný film vypráví ve dvanácti kapitolách nadčasový příběh cizince, jenž přináší do stojatých vod říše Balnibarbi naději a rozruch, čímž mu je místo role hosta přisouzena role podezřelého. (Eliška Malečková)

letni_akce

Postava k podpírání (1963, 38 minut, černobílý) – Ústřední postava snímku, muž, který si vypůjčil jednoho dne kočičího společníka a na druhý den se jej pokouší usilovně vrátit, aby nebyl pokutován, prožívá drama bez konce. Půjčovna není k nalezení, a tak muž s kočkou v aktovce kráčí bludištěm chodeb, čekáren a kanceláří, aby si nakonec na své břímě zvykl. (Eliška Malečková)

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+