Hlavní navigace

Óčko pod novým majitelem? Mohlo by využít zázemí MCM i Evropy 2

9. 12. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Prodej hudební televize Óčko rozhlasovému koncernu Lagardere, o němž nyní jedná vydavatelství Mafra, by mohl nejsledovanějšímu českému hudebnímu kanálu výrazně rozšířit obsahové zázemí. Lagardere totiž ve Francii provozuje tři hudební a lifestylové kanály MCM, které mohou sledovat i čeští diváci prostřednictvím kabelové a satelitní televize. Majitel rádií Evropa 2 a Frekvence 1 se navíc netají tím, že by se chtěl inspirovat dalším francouzským hudebním kanálem NRJ 12, který staví na úspěšném rádiu NRJ a jeho tematických klonech.

Lokální Óčko v mezinárodní síti MCM?

O spolupráci či přímo prodeji Óčka majiteli rádií Evropa 2 či Frekvence 1 jedná jeho majitel, mediální dům Mafra, už druhý měsíc. Do médií tato informace unikla teprve tento týden a mluvčí Mafry Roman Latuske ji potvrdil s tím, že v úvahu připadá hned několik modelů od strategické spolupráce k úplnému prodeji Óčka. Více se obě skupiny nechtějí k probíhajícím jednáním vyjadřovat, jisté ale je, že koncern Lagardere by touto akvizicí „zabil“ dvě mouchy jednou ranou: zbavil by se konkurence pro svá rádia a zároveň by rozšířil svoje portfolio v České republice o televizi, která se tematicky hodí k jeho rádiím a internetovým portálům.

Ve Francii, kde sídlí centrála Lagardere, tato skupina provozuje hned několik televizních kanálů, a mezi nimi i hudební stanici MCM a její dva tematické programy MCM Pop a MCM Top. Právě jejich zázemí by mohlo Óčko pod novým majitelem využít. Pokud ho tedy Lagardere koupí, nebo se stane jeho spolumajitelem. K probíhajícím jednáním se nebudeme až do finálního rozhodnutí obou stran vyjadřovat, odbyl dotaz serveru DigiZone.cz výkonný ředitel Lagardere Active ČR Miroslav Hrnko a sdílnější nebyl ani mluvčí Mafry Roman Latuske. Je úplně bezpředmětné nyní cokoliv komunikovat a komentovat. Odpovídal jsem pouze na dotaz a to mohu i nyní zopakovat, že s Lagardere probíhají jednání o různých možnostech spolupráce, včetně případné akvizice, uvedl. Obchod ale podle informací serveru DigiZone.cz spěje k finiši, rozhodnout by se mělo už do konce tohoto týdne.

Óčko - vysílání 16:9

Současný majitel si s Óčkem tak trochu neví rady. Změna vlastníka by mu tedy prospěla. (Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz)

Lagardere chce v Česku televizi a ví, jakou

Michel Fleischmann

Zájem majitele Evropy 2 a Frekvence 1 o televizní vysílání v České republice není nový. Už v roce 2004 se firma zúčastnila historicky prvního licenčního řízení na nové digitální televize. Žádala o licence pro dva hudebně laděné kanály TE2 a TF1, které měly vycházet z úspěchu výše jmenovaných rádií. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) ale ani jednomu projektu licenci neudělila a oddalující start televizní digitalizace v Česku přiměl Lagardere věnovat se jiným aktivitám, především internetu. Zájem o vlastní televizi ale skupina neztratila, což jen v několik dní starém rozhovoru pro časopis Forbes potvrdil i její prezident Michel Fleischmann. Prozradil v něm také, jakým směrem by se mohlo Óčko pod novým majitelem vydat.

Strašně bych chtěl dělat televizi. (…) Pořád s touto možností koketujeme a hledáme možnosti, jak se na tomto trhu prosadit. A je možné, že právě nyní, v době krize, kdy se některé digitální televize potýkají s problémy, se paradoxně pro nás otevírá nový prostor. Krize totiž může být prospěšná. Podporuje kreativitu, člověk je donucen začít přemýšlet jinak, vymýšlí inovace, vymaní se ze škatulky nějakého uvažování a trochu se myšlenkově otevře. To je moment, kdy můžete dostat vynikající nápad, prohlásil Fleischmann. Líbí se mi třeba úspěch televize NRJ 12, což je televize francouzská, vycházející z tamního komerčního rádia NRJ. Ti mají opravdu výborný a funkční koncept. Uvidíme, zda můžeme podobně uspět i my. Pevně v to věřím, dodal.

NRJ 12 jako vzor pro „nové Óčko“?

NRJ 12 - logo

NRJ 12 je lifestylová a hudební televize, která vznikla v roce 2005 na základech francouzského rádia NRJ. Vysílá v pozemních digitálních sítích a v Paříži existuje její metropolitní verze NRJ Paris, která je zaměřena spíše na život v metropoli a je více plnoformátová. Vedle toho NRJ provozuje i čistě hudební kanál NRJ Hits. Tyto televize úzce spolupracují s rádiem a specializovanými internetovými portály, navíc maximálně využívají všech technologických novinek: NRJ 12 vysílá jak ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV), tak v 3D verzi a nedávno spustila i hybridní vysílání ve standardu HbbTV. Vlastně jde o multimediální podnik, kterým chce být i česká odnož Lagardere. Pro Óčko by to znamenalo velký stimul, protože technologicky i obsahově již několik let stagnuje.

Samotná skupina Lagardere se může kromě vlastních hudebních kanálů MCM opřít o velkou knihovnu televizních pořadů a formátů. Už před šesti lety Michel Fleischmann v rozhovoru pro DigiZone.cz naznačil, jak by taková spolupráce mohla vypadat: Přes Lagardere máme přístup ke knihovně s celou škálou filmů, seriálů a dokumentárních filmů, s právy na soutěže a různé reality show. A co je nejdůležitější, máme finanční prostředky na to, abychom tyto projekty realizovali. Navíc v rádiích skupiny Lagardere, tedy Evropě 2 a Frekvenci 1, pracuje řada televizních tváří, na kterých by mohlo inovované Óčko stavět: Leoš Mareš, Libor Bouček, Diana Kobzanová (momentálně ale z Frekvence 1 odchází) a další.

NRJ 12 - aplikace HbbTV

Francouzský kanál NRJ 12 je pro Lagardere vzorem pro jeho vlastní hudební a lifestylovou televizi v Česku. Podobně jako Óčko je hodně aktivní v aplikacích pro nová média.

Zmizí známé rozhlasové tváře z Novy a Primy?

Otázkou je, zda se by tváře Evropy 2 nebo Frekvence 1 nemusely po vzniku televize skupiny Lagardere stáhnout z konkurenčních televizních stanic, třeba z Novy nebo Primy. Třeba Libor Bouček momentálně úzce spolupracuje s Novou, jako moderátor bude provázet jejím silvestrovským vysíláním. Leoš Mareš zase moderuje velké talentové show na Nově. Michel Fleischmann s jejich využitím ve vlastní televizi počítá. Lidé, které v rádiu máme, se často prolínají všemi televizemi a umí pracovat s oběma médii. A nemluvím jen o Leoši Marešovi. A navíc mám i představu, jak bychom to chtěli dělat, řekl šéf české pobočky Lagardere časopisu Forbes.

Před šesti lety Fleischmann na otázku, zda by po vzniku vlastní televize zakázal moderátorům Evropy 2 či Frekvence 1 pracovat pro konkurenci, odpověděl serveru DigiZone.cz opatrně: To bude velice těžká otázka. Momentálně jsem v situaci, kdy jim to nemohu zakázat. Je to docela normální. Zákon mi to neumožňuje. Jakmile budeme mít jednu či dvě pozice v digitálním multiplexu, budu pochopitelně s některými lidmi z rádia jednat o tom, že bych byl velice rád, kdyby zůstali a pracovali s námi na těchto televizích. Chci je přesvědčit projektem, který je ambiciózní a zajímavý a který jim umožní vyjádřit se lépe než na stávajících televizích. Myslím na ně a počítám s nimi, ale je to věc jednání a nabídky.

Libor Bouček - studio Evropa 2

Libor Bouček se proslavil moderováním VyVolených na Primě, nyní spolupracuje s Novou. Stáhne si Lagardere svoje rozhlasové tváře do televize Óčko? (Foto: Evropa 2)

„Umíme udělat lepší hudební televizi“

Óčko zajímalo majitele Evropy 2 delší čas. Už v době, kdy usiloval o vlastní televizní licence, se vůči jediné české hudební televizi silně vymezoval. Myslíme si, že můžeme předložit publiku lepší projekt než veškeré hudební televize, které můžeme vidět v České republice. Nespokojíme se určitě s nějakými šedesáti nebo osmdesáti tisíci diváků, což je na úrovni lokálního rádia, prohlásil v roce 2005 pro DigiZone.cz Michel Fleischmann. Právě takovou sledovanost tehdy mělo Óčko. Dnes je na tom výrazně lépe, ale stále zaostává za plány svých šéfů: tedy že získá až tříprocentní podíl na televizním trhu. Podle měsíční monitorovací zprávy společnosti Mediaresearch za letošní listopad Óčko denně dosahuje průměrného podílu 0,3 procenta na dospělém publiku.

Oproti jiným hudebním televizím, včetně česko-slovenské lokalizované verze MTV, navíc Óčko zaostává i technicky. Teprve nedávno začalo vysílat některé pořady v širokoúhlém formátu 16:9 a plný přechod na toto vysílání plánuje až po Novém roce jako snad poslední česká televize vůbec. Kvalita obrazu je u Óčka velmi diskutabilní, rozlišení nízké. Vysílání navíc narušují různé zpoplatněné chaty a seznamky, kterými si Óčko vylepšuje finanční situaci. Pravdou ovšem je, že nynější majitel si s Óčkem tak nějak neví rady. Mafře televize nezapadá do konceptu tiskového vydavatelství, a příliš se nepřekrývá ani se zaměřením jejích internetových portálů – iDnes.cz a Lidovky.cz. U Lagardere by tomu bylo přesně naopak.

ATO - listopad 2011

Óčko v listopadu dosáhlo průměrného celodenního podílu 0,29 procenta na dospělém publiku – viz tabulka vpravo vedle grafu (Zdroj: ATO – Mediaresearch)

Koule.cz + Óčko = hybridní hudební kanál

Lagardere se internetu věnuje intenzivně několik posledních let a provozuje na něm například hudební portál Koule.cz, na němž si zájemci mohou složit vlastní playlist z knihovny všech rádií, jež skupina v Česku provozuje. Na webu Evropy 2 nabízí videopřenosy z vysílacích studií, ale i videoblogy a speciální tematicky zaměřená internetová rádia. To samé provozuje na internetu i Frekvence 1, i když její cílová skupina se s diváky Óčka neprotíná tolik jako u Evropy 2. Samostatnými internetovými projekty Lagardere jsou pak Motomail.cz, mobilní a internetová služba pro komunikaci mezi motoristy, a dětské rádio Pigy.cz.

Jediné, v čem současné Óčko drží s Lagardere krok, jsou aplikace pro chytré mobily, televizory a tablety. Nedávno v počtu jejich uživatelů dokonce předběhla i dosud jasně vedoucí aplikace České televize. Jenže Óčku pro tyto aplikace chybí dostatek kvalitního obsahu, a ten by mohla dodat právě skupina Lagardere. Začlenění Óčka do jejího portfolia by tedy bylo výhodné pro obě strany, i když podle dosavadních informací to vypadá, že Lagardere by neměla převzít celý stoprocentní podíl v televizi. Mělo by jít spíš o mírně nadpoloviční podíl. Óčko by tak získalo silného strategického spojence, který by mu mohl financovat i návrat do celoplošného zemského digitálního vysílání v multiplexu 3.

Óčko - vysílání pro iPad

Óčko nedávno vstoupilo se svým vysíláním a dalšími aplikacemi na iPad, nejrozšířenější tablet (Foto: Óčko)

BRAND24

Česká MTV: nebojíme se, Óčku to přejeme

Jak se na připravovaný obchod tváří nejbližší konkurence Óčka, tedy česko-slovenská verze hudebního kanálu MTV, kterou v kabelech a na satelitu provozuje televize Nova? Podle jejího ředitele Ondřeje Křivky se vstupu Lagardere do Óčka neobává. MTV není pouze hudební televize, je to lifestylová televize s tou nejlepší americkou tvorbou pro mladé, a těmi nejnovějšími a nejkvalitnějšími klipy. Zároveň máme oproti televizi Óčko jinou diváckou strukturu, která je daná jak programovou strategií, tak i stylem marketingu, komunikace a prémiovosti, vysvětluje. MTV je placeným kanálem, zatímco Óčko můžou diváci sledovat bez poplatků – na satelitu vysílá volně a jeho stream lze zdarma sledovat i na internetu.

V neposlední řadě je pak i náš obchodní model jiný – zdroje příjmu MTV přichází z velké části z předplatného a těžíme ze síly globálního brandu, se kterým se mnoho klientů rádo spojuje. Pokud se ale tato akvizice uskuteční, může dojít k zajímavým synergiím v sektoru hudební sféry, což je jedině dobře, dodává Křivka k chystané změně majitele Óčka.

Uvítali byste, kdyby Óčko koupila skupina Lagardere?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).