Hlavní navigace

Nový superšéf Novy je drsnější než Adrian Sarbu. Kdo je vlastně Christoph Mainusch?

11. 4. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Dlouholetý manažer mediální skupiny RTL Group loni přestoupil k Time Warner, největšímu akcionáři společnosti CME, která vlastní Novu. Kariéru ale začínal ve veřejnoprávních médiích.

V Chorvatsku budoval konkurenci CME

Sedmý měsíc v čele mediální skupiny CME brzy oslaví Christoph Mainusch, který je zároveň generálním ředitelem tuzemské skupiny Nova. Stejně jako jeho předchůdce Adrian Sarbu příliš nekomunikuje s médii, od loňského příchodu do Prahy poskytl všeho všudy jediný novinový rozhovor deníku MF Dnes (u příležitosti oslav 20. výročí zahájení vysílání TV Nova, v němž odhalil plány na spuštění bezplatného videoarchivu Nova Plus). A rovněž jako u Sarba jej předchází pověst drsného manažera, byť poněkud jiného ražení než byl rumunský „Drakula“.

Hlavní informací, která o Mainuschovi kolovala po českém trhu ještě před jeho příchodem do Novy, bylo jeho rozhodnutí zrušit celé marketingové oddělení v chorvatské RTL, již vedl jako generální ředitel od jejího vzniku v roce 2004 až do roku 2009. Mnohem zajímavější je fakt, že Mainusch chorvatskou RTL rozjížděl na obsazeném trhu, na němž hrála prim CME a její chorvatská TV Nova. Právě v roce, kdy Mainusch startoval se stanicí RTL Televizija, CME získala v chorvatské Nově stoprocentní podíl. RTL pro ni byla od začátku velmi nepříjemnou konkurencí, která se zakrátko stala lídrem mezi komerčními televizemi v Chorvatsku.


Foto: 24sata.hr

Christoph Mainusch vystupuje jako generální ředitel chorvatské RTL Televizija v denní talk show Sanja

Sázka na Big Brothera se vyplatila

„Christoph měl prokazatelné výsledky, pokud jde o zavádění inovačních formátů a nových způsobů plánování na vysoce konkurenčním trhu, je expertem na kombinaci vysokého podílu na publiku a udržitelných finančních výsledků,“ pochvaloval si před pěti lety, kdy Mainusch chorvatskou RTL opouštěl, generální ředitel RTL Group Gerhard Zeiler. A čím byl Mainusch tak inovativní? Vsadil na úspěšné původní denní formáty jako talk show Sanja, soap operu Zakázané lásky a magazín Exkluziv. Podobně jako Prima na našem trhu přišel jako první v Chorvatsku s „kontejnerovou“ reality show, když na RTL Televizija vysílal tamní verzi formátu Big Brother.

Právě Big Brother chorvatské RTL hodně pomohl, v době jeho vysílání šlo o nejsledovanější televizní pořad v zemi. V roce 2006 začala RTL Televizija pod Mainuschovým vedením vyrábět vlastní sitcom Bibin svět a také vlastní reality show Dvornikovi, která se inspirovala od známých Osbourneových (Dvornikovi představovali rodinu zesnulého populárního chorvatského hudebníka Dina Dvornika). Chorvatská RTL také začala vysílat tamní verzi Výměny manželek, od mateřské RTL přebírala krimiseriál Kobra 11 a vsadila na populární americké seriály CSI, Cold Case a další. Nevyhýbala se ale ani vysílání populárních jugoslávských filmů.


Foto: 24sata.hr

Chorvatská RTL za Mainusche vsadila na Big Brothera a slavila neskutečný úspěch

Chorvatské Nově přebral Premier League

Kapitolou samou pro sebe byly sportovní přenosy na chorvatské RTL. Hned od začátku totiž získala vysílací práva pro zápasy chorvatské fotbalové reprezentace, které si podržela až do roku 2007 (poté se vrátila na veřejnoprávní HRT). Konkurenční Novu dokázal Mainusch přeplatit v případě anglické fotbalové Premier League, od roku 2008 RTL Televizija vysílala jeden zápas každý víkend, přičemž se zaměřovala na kluby s alespoň jedním hráčem z Chorvatska (Nova držela práva pro Premier League předchozí dvě sezóny v letech 2006 a 2007). Velké pozdvižení způsobila RTL v roce 2009 koupí vysílacích práv pro Mistrovství světa v mužské házené, jež probíhalo právě v Chorvatsku.

Šampionát byl v Chorvatsku velmi populární a veřejnoprávní televize HRT se chtěla s RTL soudit kvůli tomu, že jí odmítla prodat šoty ze zápasů do jejího zpravodajství. Pro zajímavost: házená je asi Mainuschovou srdeční záležitostí, protože krátce po jeho nástupu do české Novy televize nakoupila práva pro německou házenkářskou Bundesligu na následujících pět let. Kromě fotbalu a házené se RTL Televizija za Mainusche soustředila na občasné přenosy zápasů v boxu a akcí Red Bull Air Race. Naopak se jí nepodařilo získat práva pro fotbalovou Ligu mistrů, již vysílala konkurenční Nova TV a veřejnoprávní HRT.


Foto: Nova TV

Na chorvatském trhu bojoval Christoph Mainusch především s tamní Nova TV, která patří CME. Nyní ji má jako generální ředitel CME na starosti.

Z Chorvatska do Řecka: a opět šetřit

Hned v prvním roce vysílání dosáhla RTL Televizija průměrného celodenního podílu 29,5 procenta v divácké kategorii 18 až 49 let, která je pro komerční stanice v Chorvatsku klíčová. Z reklamního koláče si ale ukousla jen 16,3 procenta. O rok později, v roce 2005, podíl chorvatské RTL na sledovanosti klesl na 28,6 procenta, ale na reklamním trhu stoupl na 38,4 procenta. A v roce 2006, kdy udržela stejný podíl na sledovanosti jako v roce 2005, už z reklamního koláče získala 42,9 procenta a stala se jasným lídrem trhu. Porovnáme-li to s nynější situací skupiny Nova v Česku, poměr sledovanosti a reklamních výnosů je oproti chorvatské RTL rozhodně méně výhodný.

Z chorvatské RTL zamířil Christoph Mainusch do řecké mediální skupiny Alpha Media Group, v níž se stal v roce 2009 generálním ředitelem. Už na sklonku roku 2008 zasedl v jejím představenstvu: krátce poté, co se většinovým vlastníkem Alpha Media Group stala lucemburská RTL Group (získala dvoutřetinový podíl, třetinu si ponechal původní majitel, řecký podnikatel Dimitris Kontominas), jež ho do Řecka vyslala, aby konsolidoval její nové aktivity – celoplošný televizní kanál Alpha TV a komerční Rádio Alfa. Televize hned na to provedla velké změny ve zpravodajství, odpolední relaci zkrátila na 15 minut a začátek večerních zpráv přesunula z vysoce konkurenčního času 20:00 na 19:00. Celkově se pak Alpha TV změnila na rodinný kanál zaměřený na zábavu a reality show.


Foto: RTL Group

Christoph Mainusch představuje na tiskové konferenci řecké Alpha TV programové novinky

Od RTL k novým výzvám u Time Warner

RTL Group se ale v Řecku příliš nedařilo, krátce po vstupu do Alpha Media Group země upadla do těžké krize a reklamní trh se propadl o více než 50 procent (sledovanost Alpha TV přitom stoupala). Christoph Mainusch na novou situaci zareagoval brutálními úsporami: seškrtal náklady Alpha TV o 45 procent, ale ani za tuto cenu se nepodařilo skupinu udržet v zisku. V lednu 2012 proto RTL Group oznámila, že se z Řecka stahuje. Svůj téměř 70procentní podíl v Alpha Media Group prodala Dimitrisi Kontominasovi a Christoph Mainusch měsíc na to Řecko opustil. Odešel také z RTL Group, pro niž pracoval od roku 1991, a nechal se najmout jako poradce prezidenta společnosti Turner Broadcasting International, jež patří do americké skupiny Time Warner Inc.

UX DAy - tip 2

Pro „Warnery“ Mainusch pracoval od dubna 2013, jako konzultant se podílel na různých projektech až do září téhož roku, kdy se stal společně s Michaelem Del Ninem prezidentem mediální skupiny CME. V je Time Warner největším akcionářem s podílem 49,9 procenta a předkupním právem na další akcie, přičemž CME je na této společnosti finačně silně závislá (pomáhá jí umořovat obrovské dluhy, které si CME nadělala za éry Adriana Sarbu). Krátce po jmenování do čela CME se Mainusch rozloučil s generálním ředitelem Novy Janem Andruškem a sám se stal generálním ředitelem skupiny Nova. Hned nato začala Nova propouštět zaměstnance, v čemž pokračuje dodnes (v měsíčních vlnách, aby nemusela hromadné propouštění řešit s příslušným Úřadem práce).

Mainusch ale odjakživa nepracoval v komerční sféře. Jeho novinářské začátky jsou spjaty s bavorským veřejnoprávním rozhlasem Bayerischer Rundfunk, v němž začínal v roce 1987 jako pětadvacetiletý čerstvě vystudovaný ekonom na pozici externisty. V roce 1990 ale přesedlal k televizím a nechal se najmout jako výkonný asistent programového ředitele komerční stanice Sat1. O rok později nastoupil do německé Tele 5 jako vedoucí oddělení akvizice a zástupce ředitele programu, aby se v roce 1992 po přejmenování televize na RTL II stal jejím programovým ředitelem. Byl jím tři roky, a poté v letech 1996 až 2004 šéfoval společnosti ACS Media, než přijal nabídku RTL Group, aby pro ni v Chorvatsku vybudoval na zelené louce nový celoplošný plnoformátový kanál RTL Televizija.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).