Více

Nova za první pololetí lídrem. Bez Fandy, Smíchova a Telky by ale meziročně klesla

UVNITŘ TABULKY – V průměrném celodenním podílu na dospělém publiku měla skupina Nova za letošní první pololetí stejný výkon jako loni, ale s pěti kanály místo loňských dvou

Nova těsným vítězem v D15+, jasným v D15–54

Růst podílů na trhu v obou hlavních cílových skupinách, tedy divácích starších 15 let i mladších od 15 do 54 let, zaznamenala v prvním pololetí letošního roku skupina Nova. V obou kategoriích také obhájila pozici lídra, i když u dospělého publika jen s odřenýma ušima unikla blížící se České televizi, která ji za celý loňský rok v této cílové skupině porazila (hlavně díky velkým sportovním událostem – mistrovství světa v hokeji, fotbalovému Euru a letní olympiádě). Zatímco pět volně šířených programů Novy zaujalo za první pololetí v průměru 30,54 procenta dospělého publika denně, čtyři programy České televize dosáhly průměrného podílu 30,24 procenta.

V porovnání jednotlivých televizních stanic ale Nova jasně zvítězila, v celodenním podílu na dospělém publiku dosáhla hodnoty 23,61 procenta a jako jediná se udržela nad hranicí 20 procent. Její nejbližší konkurenti, ČT 1 a Prima family, na ni ztrácely několik procentních bodů. Veřejnoprávní Jednička dosáhla pololetního podílu 16,60 procenta, Prima family 15,43 procenta. Hlavní kanál Novy se v porovnání s přechozím pololetím držel na svém, v meziročním srovnání ale klesl o 1,37 procentního bodu. Ještě větší meziroční pokles potkal Primu family, která si pohoršila o 2,39 procentního bodu (a ve srovnání s druhým pololetím 2012 dokonce o 2,95 procentního bodu).

Průměrné celodenní podíly televizí za 1. pololetí 2013 (D15+, %)
Program 1. pololetí 2013 vs. 2. pololetí 2012 Meziroční vývoj
ČT 1 16,60 – 0,35 + 0,80
ČT 2 4,20 – 0,02 + 0,04
ČT Sport 3,68 – 0,26 – 1,37
ČT 24 5,76 + 0,34 + 0,70
Nova 23,59 – 0,03 – 1,90
Nova Cinema 4,37 – 0,34 – 0,64
Fanda 1,36 + 0,23 – nevysílal –
Smíchov 0,71 – nevysílal – – nevysílal –
Telka 0,51 – nevysílala – – nevysílala –
Prima family 15,45 - 2,95 - 2,39
Prima Cool 3,76 – 0,07 – 0,19
Prima love 2,07 – 0,18 – 0,16
Prima Zoom 1,94 – nevysílala – – nevysílala –
TV Barrandov 4,46 – 0,60 – 0,86
Atmedia 2,51 + 0,36 + 0,11
ostatní TV 9,03 + 0,10 + 0,71

Zdroj: ATO – Mediaresearch

Průměrné celodenní podíly televizních skupin za 1. pololetí 2013 (D15+, %)
Skupina 1. pololetí 2013 vs. 2. pololetí 2012 Meziroční vývoj
ČT Group 30,24 – 0,29 + 0,17
Nova Group 30,54 + 1,04 + 0,01
Prima Group 23,22 – 1,25 – 0,79

Zdroj: ATO – Mediaresearch

ČT 1 meziročně rostla jako jediný plnoformátový kanál

Oproti tomu ČT 1 zaznamenala meziroční růst, dokonce nejvyšší ze všech českých televizí – stoupala o 0,80 procentního bodu (ve srovnání s druhým pololetím loňského roku si ale pohoršila o 0,35 procentního bodu). Obdobně jako Jednička stoupala meziročně i zpravodajská ČT 24, které na začátku letošního roku výrazně pomohla historicky první přímá volba prezidenta České republiky, červnové povodně a dlouhotrvající vládní krize, která vyvrcholila demisí premiéra Petra Nečase a vznikem úřednické vlády Jiřího Rusnoka. ČT 24 si ve srovnání s prvním pololetím 2012 polepšila o 0,70 procentního bodu na hodnotu 5,76 procenta. Oproti druhému pololetí 2012 rostla sice méně, o 0,34 procentního bodu, zato to byl mezi českými televizemi růst největší.

„Těší nás, že diváci oceňují vývoj ve vysílání České televize, a to na všech kanálech. Jako jediné velké stanici se nám podařilo dosáhnout meziročního nárůstu v podílu na publiku, a to přesto, že jsme nespustili žádný nový kanál. To chystáme až od 31. srpna. Ještě potěšitelnější je ale růst kvality vysílání, který vyhodnocujeme kritériem spokojenosti a inovativnosti. Tyto parametry rostly v prvním pololetí dokonce silněji než sledovanost,“ zhodnotil pro DigiZone.cz programový ředitel ČT Milan Fridrich. „Důležité je pro nás pak nejen zvýšení sledovanosti ČT 1, ale i ČT 24, která je z tohoto hlediska ojedinělým projektem i v celoevropském měřítku. Jedná se totiž o suverénně nejsledovanější evropský zpravodajský kanál s podílem 5,76 procenta,“ dodal.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Z ČT 24 se stal nejsledovanější evropský zpravodajský kanál, říká programový ředitel České televize Milan Fridrich

Barrandov se těší z růstu, čísla ale naznačují pokles

Obdobný růst jako ČT 24 za první letošní pololetí vykázaly i stanice zastupované agenturou Atmedia. Oproti druhému pololetí 2012 si polepšily o 0,36 procentního bodu na hodnotu 2,53 procenta, meziročně pak rostly o 0,11 procentního bodu. Naopak TV Barrandov potvrdila klesající trend komerčních plnoformátových televizí, když meziročně přišla o 0,86 procentního bodu a oproti druhému pololetí loňského roku si pohoršila o 0,60 procentního bodu na hodnotu 4,47 procenta. Pokles tedy pokračoval i poté, co Barrandov loni na podzim přešel od původního majitele Tomáše Chrenka na dnešního vlastníka Jaromíra Soukupa. Sama televize si ale pokles nepřipouští a první pololetí hodnotí kladně.

„Sledovanost TV Barrandova v prvním pololetí průběžně rostla a na konci tohoto pololetí již dokázala jako jedna z mála televizí překonat hodnoty z minulého roku, a to zejména v prime time. TV Barrandov se tak daří i při rostoucí konkurenci na televizním trhu. Velmi úspěšné dny představují pondělky s českým seriálem a filmy, středa a sobota s vlastní tvorbou (Vtip za stovku, Sejdeme se na Cibulce, Barrandovský Videostop a Exkluziv!) a filmová neděle,“ konstatuje PR manažerka Barrandova Petra Hrušová. „Jednoznačným úspěchem je zavádění zpravodajských relací, zejména výkon Hlavních zpráv po rozšíření se začátkem v 18:30 a Noční Hlavní zprávy,“ dodala.


Foto: TV Barrandov

Vtip za stovku je jeden z mála pořadů Barrandova, který je konkurenceschopný s ostatními plnoformátovými stanicemi

Nejvíce klesala Prima. Svádí to na přehlcenost reklamou

Významný pokles postihl i celou skupinu Prima, meziročně i ve srovnání s druhým pololetím loňského roku klesaly všechny její programy (kromě Primy Zoom, která zahájila vysílání letos v únoru, a tak zatím nebylo možné její vývoj analyzovat). Meziročně si celá FTV Prima pohoršila o 0,79 procentního bodu na hodnotu 23,22 procenta a za dalšími dvěma velkými televizními skupinami zaostávala o sedm procentních bodů. Oproti druhému pololetí loňského roku klesla dokonce o 1,25 procentního bodu. Sama Prima to vysvětluje především zahlceností reklamou, ke které dochází od začátku letošního roku kvůli nové obchodní politice Novy, na kterou řada inzerentů odmítla přistoupit a přešla právě k Primě.

Negativní vliv reklamy na sledovanost kanálů Primy připouští i mluvčí skupiny David Vaníček. “Uplynulý půlrok byl pro Primu specifický především kvůli mimořádné situaci reklamním trhu. Na sledovanost měla pochopitelně negativní vliv také délka reklamních bloků, je to daň za výborné obchodní výsledky,“ řekl. Zároveň ale vypíchl několik úspěšných formátů, které Primě v prvním pololetí pomohly: „Velmi dobře se vedlo pořadům Máme rádi Česko, Vařte jako šéf a tradičně Cestám domů, které opakovaně sledovalo víc než milion diváků.“

Nově pomohl start tří nových programů

Naopak odliv reklamy, zejména v hlavním vysílacím čase, pomohl Nově, která si ve srovnání s druhým pololetím loňského roku polepšila o 1,04 procentního bodu. Nutno však dodat, že víc než jeden procentní bod jí za letošní první pololetí přidaly nové programy Smíchov a Telka, takže Nova by bez nich vlastně mírně klesla. To samé platí především pro meziroční srovnání výsledků za první pololetí, protože v tom si skupina Nova polepšila o pouhou jednu setinu procentního bodu, ale loňský výsledek (30,53 procenta) zahrnoval jen Novu a Novu Cinema, zatímco letošní (30,54 procenta) i Fandu, Smíchov a Telku. Bez nich dosáhla podílu 27,99 procenta.

„Skupina Nova v prvním pololetí letošního roku v primetime významně posílila trend rostoucího podílu na sledovanosti nastoleného už od podzimní sezony 2012,“ hodnotí výkony Novy její mluvčí Jan Strouhal. „Podíl na sledovanosti skupiny Nova se v prime time zvyšuje kontinuálně od třetího čtvrtletí loňského roku, když se share v porovnání s druhým čtvrtletím letošního roku zvýšil o 6,28 procentního bodu na 42,51 procenta mezi diváky v CS 15–54.“ Právě v této cílové skupině a v hlavním vysílacím čase od 19 do 23 hodin, na které Nova cílí nejvíc, odskočila konkurenčním skupinám – tedy Primě a ČT – téměř o 20 procentních bodů a vykázala tak průměrný podíl rovný takřka součtu obou konkurentů.

Průměrné podíly televizí za 1. pololetí 2013 (D15–54, %)
Program Celý den (06:00 – 06:00 Prime time (19:00 – 23:00)
ČT 1 12,81 13,75
ČT 2 4,03 3,96
ČT Sport 4,24 3,90
ČT 24 3,49 2,29
Nova 26,56 31,99
Nova Cinema 5,81 5,78
Fanda 1,68 1,87
Smíchov 1,13 1,13
Telka 0,50 0,38
Prima family 12,42 12,63
Prima Cool 5,84 5,86
Prima love 2,62 2,29
Prima Zoom 2,16 1,61
TV Barrandov 4,03 3,93
Atmedia 3,03 1,85
ostatní TV 9,65 6,78

Zdroj: ATO – Mediaresearch

Průměrné podíly televizních skupin za 1. pololetí 2013 (D15–54, %)
Skupina Celý den (06:00 – 06:00) Prime time (19:00 – 23:00)
ČT Group 24,56 23,90
Nova Group 35,69 41,16
Prima Group 23,04 22,38

Zdroj: ATO – Mediaresearch

„Skupině Nova díky významným strategickým investicím do programu a spuštění tematických stanic, které se vzájemně vhodně doplňují, v souhrnu stabilně narůstá zásah a podíl na sledovanosti. Tento fakt reflektuje nejen růst samotné TV Nova, ale také růst Smíchova, Fandy a Telky, které v červnu tohoto roku celkově v primetime v průměru dosáhly na 4,42 procenta share mezi diváky ve věku 15–54 let,“ dodává Jan Strouhal. I mimo prime time si skupina Nova u publika od 15 do 54 let za celý den udržela před ostatními televizními skupinami náskok víc než deset procentních bodů.

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 7. 2013 22:54

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+