Hlavní navigace

Nová role Jaroslava Tvrdíka. Revoluci za ní ale nehledejme

17. 7. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Wikimedia
Drobné vlnky v mediálním světě způsobila zpráva tom, že místopředsedou představenstva Empresa Média se stal Jaroslav Tvrdík.

Ano, TEN Jaroslav Tvrdík. Jaroslav Tvrdík, který býval mladým a pohledným ministrem obrany, potom byl mladým a pohledným šéfem ČSA. Po nějakou dobu se pohyboval v útrobách Lidového domu, byl šéfem volební kampaně v době, kdy Jiří Paroubek (nutno dodat, že ne jeho vinou) prohrál. To je život. Za čas se vynořil jako šéf Česko-čínské obchodní komory, posléze evropský zástupce čínské společnosti CEFC. Byl u převzetí fotbalové Slavie a mediálního domu TV Barrandov.

Číňané se v České republice prozatím etablují nejen v bankovnictví, leteckém průmyslu a sportu, ale rozhodli se, že své peníze nasypou i do médií. Zvláštní nápad. Mohlo by to fungovat všude jinde, jen ne tady. Vyvoleným, který čínské peníze „dostal“, byl Jaromír Soukup – mediální dům Empresa, mediální agentura Médea a za ní televize Barrandov a tak trochu nenápadně schovaná televize Prima, pro kterou Médea pracuje.

Strana zelených, Demokratická strana zelených a navrch jeden Fischer

Připomeňme si, že Soukup svou půjčkou financoval kampaň Bursíkovy Strany zelených a spoluvytvářel její ekonomický program. Pak se pokusil udělat svými outdoory parlamentní star i z Olgy Zubové… Nakonec tlačil Věci veřejné a v roce 2012 na prezidentský post Jana Fischera. No nekupte to…

Jak celé čínské dobrodružství na českém mediálním trhu skončí, nevíme. Hedvábná stezka má i své zákruty a překvapivé scenérie. Možná Číňané použijí Soukupův mediální dům k tomu, aby se zorientovali na středoevropském trhu a zjistili, že mimo kung-fu, historických ság o Čingischánovi nebo benátských kupcích hedvábí a cestopisů české diváky čínské filmy nelákají. Stejně jako je nelákají hvězdně obsazené turecké telenovely. To jej pak zase prodají a koupí si něco jiného.

Renesance, nebo úpadek české animované tvorby

Nebo bude TV Barrandov výrobcem 1234 dílů umělohmotně nafouklého Krtečka. To zajásají v Číně a budou plakat v Praze. Nebo obnoví zašlou slávu večerníčků a české animované tvorby. Pak Tvrdíkovi budeme provolávat třikrát sláva všichni, protože prozatím to nikdo nedokázal. Prostě si možná Číňané chtějí jen vyzkoušet, jestli by jim to příště s Fischerem nevyšlo. Zatím je zjevně nezajímá ani šestimiliardový obrat firmy. Nevypadá to ani, že by nalévali do Empresy či Barrandova nějaké peníze nebo měnili jejich výrobu v propagandistickou troubu Maovy rudé Číny.

Zvnějšku se to tváří spíše jako vyčkávací taktika. K čemu mohou být Číňanům tituly jako TOP Dívka? K inspiraci pro čínský turistický trh? Třicet procent vydavatelství Empresa (EBITDA 2015 –14,4 mil Kč) a 49 procent společnosti Médea (EBITDA 2015 +127,1 mil Kč) jsou možná zajímavé pro tuzemského podnikatele, kterému stačí mít ročně padesát mega, ale čím může být zajímavý český trh v jazyce, kterým mluví jedno čínské okresní město, pro Říši středu?

BRAND24

Jak po kapitalisticku porazit kapitalismus

Čína je zvláštní ekonomické uskupení gründerského státně-aparátního kapitalistismu se zbytky komunistických idejí, schopností dlouhodobého plánování, win win obchodníky a starobylou kulturou. Před dvaceti lety Čína přišla na to, jak kapitalistickými metodami porazit kapitalismus. A dodnes jí to vychází. TV Barrandov má výrobní technologie na obrázkový popis Evropy ve vysokém rozlišení, Médea umí analyzovat evropský trh i dopad komunikačních kampaní, stará se o standardní PR i B2B řady průmyslových podniků a tím jim vidí do útrob.

Empresa Media produkuje mediální nevkus davu, umí ale prodávat filmová práva i mediální prostor a Tvrdík je manažer, který si tyká s předsedou vlády. To je vše. Špionáž se dělá méně viditelně. Není to událost století, když to není ani událost týdne. Pokus o noční vojenský převrat v Ankaře byl zajímavější a fotogeničtější. Přesto je 2839 vojáků zatčeno a 161 mrtvých. Bojuje se už jen o generální štáb. O ten se bojuje vždycky.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Mediální analytička a parlamentní zpravodajka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).