Více

Nova pokračuje ve výhružkách arbitráží. Podklady už máme, říká Andruško

Pokud by poslanci na poslední chvíli odmítli kompromis ohledně reklamy v České televizi, který od letošního listopadu zakazuje vysílat reklamu na programech ČT 1, ČT 24 a na internetových stránkách ČT, a zachovali ji v dnešní podobě po další dva roky, je televize Nova připravena vyvolat další mezinárodní arbitráž se státem. V rozhovoru pro ekonomický týdeník Euro to řekl generální ředitel Novy Jan Andruško. Zároveň popřel, že by tak vyhrožoval státu mezinárodním soudem.

K TÉMATU: Nova opět v Televizních novinách apelovala na poslance kvůli reklamě v ČT

V poslední době jsem byl napadán, že jsem vyhrožoval arbitrážemi. Nevyhrožoval jsem, a to ani v Parlamentu. Jen jsem upozorňoval, že pokud vláda a Parlament poruší dohodu ze začátku digitalizace a změní zákon, který dnes zakotvuje ukončení reklamy na České televizi, zahrává si s rizikem arbitráže. Nikdy jsem neříkal, že se do ní chystáme, ale reagovat bychom nějak museli, konstatoval Andruško, který pole svých slov dostal už na začátku digitalizace zadání od tehdejšího vedení Novy připravit materiál pro případnou arbitráž.

ČTĚTE TAKÉ: Nova hrozí státu další arbitráží, pokud zachová reklamu v České televizi

Jako právník Novy jsem měl za úkol dávat dohromady spis, který bychom v případě, že by stát uhnul ze svých slibů a pravidel, jež zaručil, mohli použít pro arbitráž. Ten spis existuje, připravení jsme, uvedl šéf Novy. Nejsledovanější česká televize vychází z dohody přes třemi lety, kdy vznikl vládní harmonogram televizní digitalizace. Podle té měla reklama ve vysílání ČT úplně skončit k termínu dokončení digitalizace. K tomu podle Novy dojde letošního 11. listopadu.

NAPSALI JSME: Nechme reklamu jen na programech ČT 2 a ČT 4, navrhuje ředitel Novy

Podklady jsou, nějakými arbitrážemi jsem prošel, čili po cestě jsem věděl, co připravovat. Nechtěl jsem do věcí vstupovat s tím, že nevěřím státu. Bohužel naše zkušenost v minulosti byla špatná a teď se znovu ukazuje, že někteří lidé mají apetit pořád dokola opakovat tytéž postupy a nedbat, co bylo dohodnuto, řekl Euru Andruško. Pokud by skutečně došlo na arbitráž se státem, musela by se podle něj Nova spojit s advokátní kanceláří mezinárodního kalibru, stejně jako to učinila CME v případě sporu o nedostatečnou ochranu investic do Novy v době, kdy ji Američanům uzmul Vladimír Železný (CME na Česku vysoudila 10 miliard korun, pozn. red.).

ROZHOVOR: Nova nás návrhem „filmové daně“ poškozuje, stěžuje si ředitelka TV Barrandov

Jednání s některou z velkých advokátních kanceláří ale Nova zatím nezahájila, protože by to bylo podle Andruška drahé. Úvodní kroky před arbitráží jsou nákladné, celkově to pak přijde na desítky až stovky milionů korun, do toho se zatím nepouštíme, vysvětlil šéf Novy. Euru pak potvrdil, že se nad návrhem novely zákona, která omezuje reklamu ve vysílání ČT, sešel s premiérem Petrem Nečasem. Ocenil jsem jeho konstruktivní přístup – velmi dbal o to, aby se neválcovalo, co bylo před lety dohodnuto, pochvaloval si šéf Novy.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Reklama zmizí z ČT 1 a ČT 24, a také z internetových stránek České televize

Výrazné omezení reklamy v ČT ale ještě není jisté, podle Andruška existuji velké tlaky ze strany lidí, kteří s touto reklamou obchodují. Jen tak se toho vzdát nechtějí. Společnost Media Master teď vyhrála tendr na další, myslím, pětileté období. Přitom jsou podle mého názoru v konfliktu zájmů – prodávají reklamu na televizi Barrandov, které by se vyplatilo, kdyby bylo na trhu o půl miliardy víc, a zároveň prodávají reklamní čas České televize, která se těchto peněz má vzdát, prohlásil ředitel Novy.

K VĚCI: Jan Andruško: Nova dá na koprodukci filmů v roce 2012 více než letos

Generální ředitelka Barrandova Janka Vozárová ale v nedělních Otázkách Václava Moravce uvedla, že tato televize má na rozdíl od Novy vyprodané reklamní časy, takže pokud by se zrušením reklamy v ČT uvolnily na trh další reklamní peníze, putovaly by spíše na Novu, která má s naplněností vysílacích časů problémy. Andruško připustil, že současný boj o reklamu v ČT je také bojem skupiny Nova s vlivným podnikatelem Tomášem Chrenkem, kterému patří jak TV Barrandov, tak údajně i agentura Media Master. Osobně cítím, že tito lidé v pozadí té hry jsou, řekl Andruško.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 7. 2011 19:40

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+