Více

Nova Cinema poráží televizi Barrandov. Jejími vlastními zbraněmi

Do letošního února se televize Barrandov těšila pravidelnému každotýdennímu nárůstu podílu na divácích, od šestého týdne ale pozvolna klesá nebo stagnuje. Naopak druhý program Novy, filmový a seriálový kanál Nova Cinema, viditelně posiluje. A to i v nejširší cílové skupině diváků starších patnácti let, na kterou necílí při prodeji reklamy. Nova Cinema už dokonce předběhla v této cílové skupině televizi Barrandov, kterou zatím porážela jen ve vlastní „cílovce“ diváků od 15 do 54 let. Změna přichází ruku v ruce s častějším vysíláním starších českých komedií, které jakoby Nova Cinema odkoukala od Barrandova.

Stejná výchozí pozice: multiplex 2 a must carry

Od startu televize Barrandov v lednu 2009 je Nova Cinema jejím nejpřirozenějším konkurentem. Oba programy vysílají v celoplošném multiplexu 2, televize Barrandov byla dokonce první, kdo s Českými Radiokomunikacemi v roce 2008 podepsal smlouvu na vysílání v této síti. Licence pro vysílání v DVB-T oběma zajišťuje povinné zařazení do nabídek kabelových společností a poskytovatelů IPTV, a to do nejnižších programových balíčků. Obě televize vysílají v základních nabídkách všech českých satelitních služeb a od začátku oslovují podobně velké publikum. Jsou tu ale i určité rozdíly: TV Barrandov vznikla na zelené louce bez podpory silné mateřské televize.

Oproti tomu Nova Cinema těží z toho, že patří do skupiny Nova a její mateřská televize ji podporuje přímo ve svém vysílání. Umisťuje na ní filmy a seriály, které nakoupila pro svůj hlavní program a po nějaké době využije práva pro jejich další odvysílání právě na Nově Cinema. Případně na tomto programu vysílá část akvizičních pořadů, které nakoupila v balíku pro velkou Novu, ale na ni by se nikdy nehodily, protože by nezaujaly dostatečný počet diváků. Kromě toho Nova Cinema prodává reklamní časy v balíčcích s velkou Novou a dalšími tematickými programy této skupiny. TV Barrandov je zase blízká České televizi, stejná firma jako u ČT prodává její reklamní časy a inzerentům nabízí mix obou těchto televizí.

Janka Vozárová Jane Hannah

Prosinec 2008: Generální ředitelka televize Barrandov Janka Vozárová podepisuje s generální ředitelkou Českých Radiokomunikací Jane Hannah smlouvu o vysílání Barrandova v multiplexu 2 (Foto: TV Barrandov)

Nova Cinema: od odpadkového koše k opravdové televizi

Když v listopadu 2007 startovala Nova Cinema, novináři jí dávali přídomky „odpadkový koš Novy“, protože z programových plánů vyplývalo, že se soustředí opravdu jen na programové přebytky z hlavního programu Novy. Navíc vysílala jen přes kabel, IPTV a satelit a od počátku byla dostupná asi jen deseti procentům populace. To se změnilo přístupem Novy k vládnímu plánu digitalizace a získáním tzv. kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání dalšího programu. Tuto licenci Nova využila právě pro Novu Cinema a v prosinci 2008 se program objevil v celostátním multiplexu 2. Stalo se tak pouhý měsíc před startem konkurenční televize Barrandov, která se v této síti objevila v lednu 2009.

Rozšířením pokrytí začala Nova Cinema zlepšovat svůj program. Zavedla dokonce dosud jediný původní pořad Hvězdný reportér, který ale koncem minulého roku skončil kvůli úsporným opatřením (jeho moderátor Tomáš Kraus přešel do Nočních Televizních novin na hlavní Nově). Z Novy Cinema se stal částečně i reprízovací kanál původních seriálů Novy: Ulice a Nováků, od letošního jara také turecké telenovely Tisíc a jedna noc, ale především starších českých a československých filmů a komedií. Těm Nova Cinema dávala prostor nejprve v neděli, později i v sobotu, a nyní vysílá české filmy i ve středu. Po všechny tři dny v hlavním vysílacím čase od 20 hodin.

Graf podílů Nova Cinema a TV Barrandov (celoden, D15+)

Srovnání týdenních podílů TV Barrandov a Novy Cinema na dospělém publiku od 23. týdne 2009 po minulý týden. U Novy Cinema jsou celodenní data za čas od 09:00 do 02:00, mimo tento čas vysílá monoskop. (Zdroj: TV Nova, TV Barrandov, ATO – Mediaresearch)

TV Barrandov: sázka na staré české filmy a seriály

Právě na starších českých filmech a seriálech přitom založila svůj program televize Barrandov. Postupně získala od České televize práva pro seriály Třicet případů majora Zemana, Žena za pultem, Chlapci a chlapi, Dynastie Nováků, Rodáci apod. Stal se z ní vlastně první český volně dostupný retro kanál, což se odrazilo na složení jejího publika: jde především o starší diváky (s výjimkou večerní hodinky pro děti mezi sedmou a osmou hodinou večer, kdy Barrandov čelí večerním zprávám na velkých televizích animovaným pásmem pohádek Animáček a u dětí od čtyř do čtrnácti let je v tuto dobu dokonce sledovanější než Nova). Sázka na starší českou tvorbu je ale sázkou na jistotu.

Podobnou strategii před lety použila televize Prima, která se právě díky majoru Zemanovi či Ženě za pultem vyšvihla poměrně rychle nahoru. Znamená to, že Nova Cinema teď kopíruje televizi Barrandov a používá proti ní její vlastní zbraně? Podle ředitelky filmového kanálu Novy Antoanelly Ungureanu tomu tak není. Ne, nasazení českých filmů do programu Nova Cinema je dlouhodobě plánovaný a realizovaný proces, abychom rozšířili programovou nabídku Nova Cinemy, tvrdí. Nova Cinema prý neprogramuje proti Barrandovu ani jiné konkurenci. Primárně sledujeme především to, jak nejlépe využít pořady v naší knihovně a postavit schéma tak, aby zaujalo co nejširší část publika, na které cílíme. A samozřejmě také fungujeme jako alternativa k našemu mateřskému kanálu Nova, vysvětluje Ungureanu.

Graf podílů Nova Cinema a TV Barrandov (prime time, D15+)

Srovnání týdenních podílů TV Barrandov a Novy Cinema na dospělém publiku od 23. týdne 2009 po minulý týden. Barrandov považuje za prime time čas od 18:00 do 23:00 hod., Nova Cinema od 19:00 do 23:00 hod. (Zdroj: TV Nova, TV Barrandov, ATO – Mediaresearch)

Z jednoprocentní televize na podíl pět procent

Když se v dubnu 2008 objevily první čísla sledovanosti Novy Cinema z peoplemetrů, nevypadalo to na nějak zářivý výkon. Necelý půlrok po zahájení vysílání dosahoval filmový kanál Novy, masivně podporovaný svojí mateřskou televizí Nova, průměrného týdenního podílu 0,3 procenta na publiku starším patnácti let. V lednu 2009, když startovala televize Barrandov, už Nova Cinema vykazovala týdenní podíly okolo 1,2 procenta, tedy čtyřnásobně vyšší než na začátku. A v květnu 2009, kdy se v peoplemetrech objevil i Barrandov, se ukázalo, že diváci jsou lační spíš po úplně nové televizi než po další odnoži Novy s reprízami již známých seriálů a filmů. Nova Cinema se pohybovala v týdenních podílech okolo 1,5 procenta, Barrandov prakticky od začátku na dvou procentech.

Rok 2009 pak Nova Cinema uzavírala na podílu 2,2 procenta, zatímco Barrandov na více než čtyřech procentech. Rozdíl v obou programech byl jasně viditelný: Barrandov byl zkrátka další plnoformátovou televizí s vlastní tvorbou, zatímco Nova Cinema se pořád ještě nevymanila z role reprízového kanálu hlavní Novy. Každopádně v její cílové skupině, tedy u diváků od 15 do 54 let, se Nově Cinema dařilo s Barrandovem minimálně držet krok a v hlavním večerním čase ji poměrně brzy začala porážet. K tomu je třeba dodat, že zatímco Nova Cinema cílí právě na diváky od 15 do 54 let, Barrandov má stejnou cílovou skupinu jako třeba Česká televize nebo Prima: všechny diváky starší patnácti let. Proto je i porovnávání výsledků obou televizí trošku problematické.

Graf podílů Nova Cinema a TV Barrandov (celoden, D15-54)

Srovnání týdenních podílů TV Barrandov a Novy Cinema na publiku od 15 do 54 let od 23. týdne 2009 po minulý týden. U Novy Cinema jsou celodenní data za čas od 09:00 do 02:00, mimo tento čas vysílá monoskop. (Zdroj: TV Nova, TV Barrandov, ATO – Mediaresearch)

Nova Cinema stoupá, Barrandov padá. Proč?

Zatímco do začátku letošního roku se Barrandovu v jeho hlavní cílové skupině dařilo každý týden posilovat podíl na trhu a držet se nad Novou Cinema, v posledních týdnech tomu tak není. Podle Janise Sidovského, ředitele marketingu a vlastní výroby TV Barrandov, za tím mohou být i změny v distribuci signálu této televize na satelitu. Právě prověřujeme rozsah dopadu výpadku signálu TV Barrandov při přelaďování satelitu, k němuž došlo na přelomu dubna a května. Nepochybně se dotkl i diváků, kteří jsou součástí peoplemetrového panelu, míní Sidovský. Koncem dubna totiž Barrandov změnil satelitní transpondér ve dvou největších českých satelitních službách Skylink a CS Link, jejichž základní nabídku přijímá asi milion domácností.

Současný krátkodobý výkyv je samozřejmě způsoben také mistrovstvím světa v ledním hokeji, které se projevilo ve sledovanosti všech stanic. A pravdou je, že u konkrétních pořadů máme mladší diváky než Nova Cinema, kde dosahujeme mnohem vyššího podílu, což je součástí naší strategie omlazení stanice, vysvětluje Sidovský, proč se Nově Cinema daří porážet Barrandov i v jeho cílové skupině diváků. Jenže pokud má hokejový šampionát takový vliv na pokles sledovanosti Barrandova, měl by ho mít i na Novu Cinema. Ta ale i přes hokejové mistrovství stoupá. Pomáhají jí hlavně zmíněné populární české komedie, vždyť film Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách na Pondělí Velikonoční sledovalo 611 tisíc dospělých diváků s podílem 20,08 procenta (ve skupině D15–54)!

Graf podílů Nova Cinema a TV Barrandov (prime time, D15-54)

Srovnání týdenních podílů TV Barrandov a Novy Cinema na publiku od 15 do 54 let od 23. týdne 2009 po minulý týden. Barrandov považuje za prime time čas od 18:00 do 23:00 hod., Nova Cinema od 19:00 do 23:00 hod. (Zdroj: TV Nova, TV Barrandov, ATO – Mediaresearch)

Inspirovali se od nás, míní šéf tvorby Barrandova

Tou cestou jsme šli před rokem a je fajn, že jsme našli následovníky, komentuje větší podíl českých filmů a komedií na Nově Cinema Janis Sidovský. Ředitelka filmového kanálu Novy Antoanella Ungureanu ale vidí v růstu Novy Cinemy více příčin. Těch faktorů je určitě více, nicméně za nejdůležitější považuji fakt, že programové schéma Nova Cinemy je už nějakou dobu konzistentní a divák ví, co od nás kdy může očekávat, říká. O příčinách poklesu TV Barrandov nechceme spekulovat. Dočkáme se i na Nově Cinema starých komunistických seriálů jako na TV Barrandov, kde tvoří pilíř sledovanosti? Ungureanu to zatím vylučuje: V současné době je knihovna našich pořadů dostatečně široká a bezprostřední úvahy o pořízení některého ze starších československých seriálů tudíž na pořadu dne nejsou.

Postoj Novy Cinema by se ale mohl brzy změnit. Do budoucna si jejich vysílání určitě dovedeme představit, pokud po nich poptávka širokého publika potrvá. V tom případě bychom se nezříkali ani kontroverznějších titulů. Nicméně zakoupení práv k těmto pořadům pro nás není jednoduché a podmínky nákupu jsou pro nás na rozdíl od konkurence dost nevýhodné, vysvětluje Ungureanu. Programová ředitelka celé Novy Alex Ruzek dokonce naznačuje, že ČT, která drží práva pro tyto staré seriály, při prodeji jejich práv uplatňuje pro různé televize jiné podmínky. Pro Novu nevýhodné, pro Barrandov zřejmě překvapivě výhodné, protože jinak by si je nemohl dovolit kupovat.

Celodenní podíl televizí na trhu – 2011, diváci starší 15 let
kalendář pidi
ČT 1 pidi logo
ČT 2 pidi logo
ČT 4 Sport pidi logo
ČT 24 pidi logo
Nova pidi logo
Nova Cinema pidi logo
Prima pidi logo
Prima Cool pidi
TV Barrandov pidi
At Media pidi logo
televizor pidi
17/2011 13,59 3,21 6,59 5,98 29,76 5,25 16,73 2,76 4,25 1,68 10,20
16/2011 16,01 3,23 3,14 4,43 30,97 4,81 17,21 3,62 4,98 2,05 9,55
15/2011 15,37 2,91 3,87 5,93 30,74 4,61 16,84 3,42 5,09 2,21 9,01
14/2011 15,90 3,10 3,59 5,39 32,39 4,23 15,87 3,55 5,01 2,20 8,77
13/2011 15,60 2,86 2,86 4,10 31,65 4,50 17,71 4,10 5,03 2,21 9,38
12/2011 15,65 2,76 3,61 4,64 31,85 4,15 17,84 3,66 4,80 2,20 8,84
11/2011 16,68 2,90 3,13 5,55 30,68 4,05 17,17 3,66 4,68 2,06 9,44
10/2011 16,89 2,64 4,19 4,55 30,33 4,12 16,30 3,98 5,13 2,35 9,52
9/2011 15,66 3,06 6,03 3,70 30,19 4,51 16,78 3,57 4,90 2,48 9,12
8/2011 15,81 3,17 3,71 4,10 31,96 4,24 16,98 3,63 4,94 2,55 8,91
7/2011 16,83 2,80 3,23 3,89 31,21 4,23 17,49 3,60 5,14 2,47 9,11
6/2011 14,94 3,35 3,35 4,14 30,64 4,70 17,75 3,70 5,56 2,39 9,48
5/2011 17,32 3,23 2,13 4,31 30,08 4,05 18,18 3,49 5,13 2,52 9,55
4/2011 17,39 3,35 2,95 4,02 29,84 4,31 16,95 3,23 5,28 2,40 10,28
3/2011 17,41 3,26 1,98 4,21 29,17 4,04 17,34 3,50 5,63 2,59 10,87
2/2011 17,98 3,11 1,91 4,39 29,08 4,06 17,54 3,15 5,56 2,52 10,70
1/2011 17,60 3,38 3,36 4,35 26,81 4,10 17,75 3,16 5,62 2,29 11,58

Zdroj: ATO – Mediaresearch. Zkratka ATM představuje televizní stanice zastupované agenturou AT Media: Óčko, Spektrum, Minimax, Sport 1, TV Paprika, AXN, Film+, Disney Channel, Hallmark, Tv Deko, MGM, Public TV a CS Film.

Nova: Chtěli jsme Ženu za pultem pro hlavní program

Vedli jsme s ČT, která spravuje národní televizní archiv, jednání o nákupu několika starších českých seriálů včetně Ženy za pultem, které jsme chtěli získat pro vysílání na TV Nova, ale vzhledem k výrazně nevýhodným podmínkám, které nám byly nabídnuty, se to bohužel nepodařilo. Za jakých podmínek získává tyto pořady TV Barrandov, je zajímavá otázka, naznačuje Ruzek. Je fakt, že Nově se vysílání starších českých seriálů v minulosti několikrát vyplatilo. Třeba letní nasazení seriálu Chalupáři dva roky po sobě skončilo pokaždé obrovskou sledovaností, úspěch měl i krimiseriál Malý pitaval z velkého města. O úspěších, které s komunistickými seriály slavila svého času Prima, nemluvě.

Dokázaly by staré české seriály vyšroubovat sledovanost Novy Cinema ještě nahoru? Je to pravděpodobné. Vždyť po zavedení tří českých filmových večerů týdně dosahuje Nova Cinema průměrného týdenního podílu na dospělém publiku nad pěti procenty, v hlavním vysílacím čase i nad šesti. Bývalý generální ředitel Novy Petr Dvořák přede dvěma lety na kulatém stolu DigiZone.cz dokonce řekl, že Nova Cinema má potenciál desetiprocentního podílu na trhu. Tehdy to znělo jako fantasmagorie, protože Nova Cinema horko těžko atakovala hranici jednoprocentního podílu na trhu. Nyní se ukazuje, že pětiprocentní hranice je pro Novu Cinemu lehce zvládnutelná a pokud by zvýšila podíl české tvorby, šla by ještě nahoru.

TK Nova - podzim 2010 - Petr Dvořák

Bývalý ředitel Novy Petr Dvořák přede dvěma lety Nově Cinema předpovídal desetiprocentní podíl na trhu (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Uvidíme, jak se povede konkurenci. A internetu, říká šéfka Novy Cinema

Sama ředitelka Novy Cinema nechce ohledně prognóz sledovanosti tipovat žádná čísla. Nechceme v tomto stanovovat konkrétní číslo ani komentovat tehdejší odhad Petra Dvořáka, na to je situace v současné době hodně proměnlivá. Nova Cinema byla první novou stanicí v nově vznikající digitální síti, od té doby přibyly další, některé mezitím už i skončily, dá se očekávat že další nové kanály vzniknou – bude tedy dost záležet na počtu konkurentů a jejich nabídce. Důležitý bude samozřejmě i vývoj internetu, kde tráví čím dál více času především mladí lidé, říká Antoanella Ungureanu. Jisté je, že pro letošní rok platí plán, že by součet podílů Novy a Novy Cinema neměl u cílové skupiny diváků od 15 do 54 let pod 40 procent (zatím se to moc nedaří).

Do vlastní tvorby Nova Cinema jít nechce, chce si udržet pozici nízkonákladové televize zaměřené na akvizici. V dohledné době vlastní tvorbu neplánujeme, máme aktuálně dostatečně širokou zásobu filmů a seriálů v naší knihovně pořadů, ujišťuje Ungureanu. Konkurenční Barrandov naopak na původní tvorbu sází. Jejím dosud nejsledovanějším pořadem byl druhý díl původní soutěže Barrandovský Videostop, který vidělo 512 tisíc diváků. Podle Sidovského se na dosavadní programové strategii Barrandova nic měnit nebude, ani v souvislosti s úspěchy Novy Cinema. TV Barrandov jde vlastní cestou a není v pozici, kdy by programovala proti ostatním stanicím. Nabízíme alternativu, nikoliv programovou konfrontaci, namítá.

Janis Sidovský

Tou cestou jsme šli před rokem a je fajn, že jsme našli následovníky, říká o větším podílu českých filmů na Nově Cinema marketingový ředitel televize Barrandov Janis Sidovský, který zároveň šéfuje vlastní tvorbě a je místopředsedou představenstva licencované společnosti Barrandov Televizní Studio (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Barrandov trvá na letošním plánu: ke konci roku 6 až 7 %

I přes momentální výpadky ve sledovanosti nechce Barrandov nic měnit na svém letošním plánu dosáhnout ke konci roku průměrného celodenního podílu na publiku mezi šesti a sedmi procenty. To je o zhruba o dva procentní body víc, než jsou aktuální výsledky Barrandova. Naše dlouhodobé plány trvají, nesoudíme trendy podle dvou týdnů v roce. Náš průměrný podíl od ledna 2011 do dnešního dne je stále nad pěti procenty a z tohoto hlediska jsme stále čtvrtou nejsledovanější stanicí v zemi, konstatuje Janis Sidovský. Jenže i díky mimořádným událostem tuto pozici Barrandovu v posledních týdnech odebrala nejen Nova Cinema, ale i sportovní kanál ČT 4 a dokonce zpravodajská ČT 24.

Ke zvýšení sledovanosti by měla Barrandovu pomoci finanční injekce, kterou získal od svého majitele Tomáše Chrenka na výrobu a nákup pořadů, ale i provozní náklady. Chrenek v dubnu navýšil základní jmění Barrandova o 100 milionů korun i přes to, že ještě začátkem roku tvrdil, že žádnou další finanční pomoc televizi letos neplánuje. Ano, tyto peníze budou použity na program a provoz TV Barrandov, potvrdil serveru DigiZone.cz Janis Sidovský. V pořadí jde o už o čtvrtou finanční pomoc Barrandovu od jeho majitele od startu televize před více než dvěma lety. Na Nově Cinema takovou investici nelze očekávat, firma nadále tvrdě šetří, a tak si bude muset skutečně vystačit se stávající programovou knihovnou.

Anketa

Kterou z těchto dvou televizí sledujete častěji?

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 5. 2011 22:34

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+