Více

Nova chce zpátky do ATO, ta po ní žádá souhlas se zveřejněním auditu peoplemetrů

Oficiální žádost o přijetí mezi řádné členy ATO podala Nova minulý pátek večer. Dokud však bude připravovat projekt vlastních peoplemetrů, organizace ji nepřijme.

Necelý rok po dobrovolném odchodu z Asociace televizních organizací (ATO), zadavatele elektronickéhom měření televizní sledovanosti v Česku, požádala nejsledovanější česká televize Nova o přijetí zpět mezi její řádné členy. Na konferenci Forum Media to ve čtvrtek potvrdila vedoucí výzkumného oddělení České televize Renata Týmová. „O žádosti Novy budeme jednat, ATO má od začátku zájem na jednotné měně, ale pro její vstup musí být splněny nějaké předpoklady. Jedním z nich je oficiální potvrzení, že je zastaven druhý projekt měření televizní sledovanosti,“ řekla Týmová serveru DigiZone.cz.

K TÉMATU: Dvojí peoplemetry v Česku patrně nebudou. Kdo ale zaplatí projekt za 300 milionů?

Ujištění o konci druhého projektu měření televizní sledovanosti v Česku chce ATO nejen od Novy coby jednoho z členů konkurenčního Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS), ale také od agentury AC Nielsen, kterou si SPMS vybralo jako realizátora vlastního měření. „V dopise Novy není o zastavení tohoto projektu ani zmínka,“ uvedla Týmová. Podle stanov ATO se přitom žádný z řádných členů této asociace nesmí podílet na konkurenčním měření. Proto také Nova musela ke konci loňského roku ATO opustit. Ostatní členové totiž byli připraveni ji z asociace vyloučit.

ČTĚTE TAKÉ: Peoplemetrové měření Mediareseach je v pořádku, stížnost Novy nebyla na místě

O osudu projektu SPMS se toho stále příliš mnoho neví. Podle týdeníku MarketingSalesMedia proběhlo ve čtvrtek zasedání jeho členů, které mělo rozhodnout o osudu druhého měření. Oproti původnímu očekávání ale členové SPMS nedospěli k závěru, že projekt zastaví a měření od AC Nielsen, které údajně už déle než týden produkuje vlastní data, bude nadále pokračovat. Veřejně však jeho data nejsou k dispozici, takže ani není možné posoudit, nakolik se liší od dat, která pro konkurenční ATO zajišťuje společnost Mediaresearch. Vedle Novy za SPMS stojí také největší česká mediální agentura Médea, jejíž majitel Jaromír Soukup vlastní vydavatelství Empresa Media, provozovatele TV Barrandov a majitele několika tištěných titulů včetně MarketingSalesMedia.

NAPSALI JSME: Majitel Novy chystá hromadné propouštění. CME opustí do konce roku tisíc lidí

Nové měření pod hlavičkou SPMS za Novu prosazoval bývalý generální ředitel Jan Andruško a jeho šéf, generální ředitel a prezident CME Adrian Sarbu. Oba už ve funkcích nejsou, Andruškův nástupce Christoph Mainusch, který je zároveň jedním z dvou nových generálních ředitelů CME, chtěl projekt od AC Nielsen zastavit. Novu i celou CME totiž čeká radikální ozdravná kůra, do konce roku má odejít 1 000 z celkového počtu 4 500 zaměstnanců CME (samotná Nova jich má 650). Není však jasné, zda Nova za Jana Andruška už nepodepsala s AC Nielsen dlouhodobější smlouvu na odběr dat. V této souvislosti se spekuluje, že zastavení projektu by SPMS vyšlo na 300 milionů korun.

K VĚCI: CME ohlásila další ztrátu, na podzim už nedožene loňské příjmy. Jedná o další půjčce

Pro porovnání: zmíněné propouštění téměř čtvrtiny zaměstnanců CME má skupině v přepočtu ušetřit 250 milionů korun. Nova je v nezáviděníhodné situaci, protože data od ATO má zajištěna jen do února příštího roku (odebírá je jako nečlen za komerčních podmínek na obchodní smlouvu) a v minulosti opakovaně prohlásila, že od ledna 2014 bude reklamní časy prodávat už na data z projektu SMPS, tedy od agentury AC Nielsen. Pokud by se tedy měla vrátit zpět do ATO, potřebuje svoje členství uzavřít co nejdříve. „Jak dlouho to bude trvat, záleží především na CET 21. Postoj ATO je vstřícný, jde jí o zachování jednotné měny,“ zopakovala pro DigiZone.cz vedoucí výzkumného oddělení ČT Renata Týmová.

ATO si však klade ještě jednu podmínku. „Chceme také, aby byl zveřejněn audit peoplemetrového projektu ATO, který si zaplatila CET 21 a o jehož výsledcích nemůžeme hovořit. Dáváme to za jeden z předpokladů přijetí Novy, ale je to samozřejmě k jednání,“ uvedla Týmová. Audit měření realizovaného společností Mediaresearch měl najít na současném peoplemetrovém projektu chyby, které by odůvodnily negativní postoj Novy k loňskému výběru Mediaresearch coby realizátora měření pro ATO na roky 2013 až 2017. Ačkoli ATO nesmí o výsledcích auditu bez souhlasu Novy mluvit, v televizní branži se obecně ví, že pro Mediaresearch dopadnul dobře. „Mám z něj radost,“ řekla serveru DigiZone.cz předsedkyně představenstva Mediaresearch Tereza Šimečková.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+