Hlavní navigace

Nova a Markíza International? CET 21 jimi chce zabít dvě mouchy jednou ranou

3. 12. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

CME dohání slovenskou Jojku, která už něco podobného podnikla se svým filmovým kanálem Joj Cinema. Jde o to, jak ještě více monetizovat obsah, který už televize tak jako tak mají k dispozici.

Monetizace, monetizace a zase monetizace

Rozšířit si prostor pro reklamní čas, zamezit nelegálnímu šíření oblíbeného hlavního kanálu na druhé straně hranice bývalé československé federace a „zkasírovat“ operátory placených televizních služeb – to je v kostce důvod, proč tento týden mediální skupina CME ohlásila přípravu nových televizních stanic Nova International (určené pro slovenský trh) a Markíza International (pro český trh). Dosud totiž nebylo možné bezplatné programy Novy na Slovensku a Markízy v Česku legálně sledovat, pokud k tomu jejich provozovatel nedal souhlas. I přesto některé kabelové a satelitní společnosti Novu na Slovensku a Markízu v Česku šíří a CME z toho nemá žádný užitek. Spíše naopak: nejsilnější televizní stanice na obou trzích si navzájem ubírají diváky.

Nyní, když Nova vysílá nějaký drahý film dříve, dívají se lidé (na Slovensku) na Novu, a když pak film vysílá Markíza o měsíc později, má malou sledovanost = malý výnos z reklamy, popisuje situaci Jaromír Glisník, manažer společnosti M7 Group, která v obou zemích provozuje největší satelitní službu Skylink. Nova ale ze sledovanosti dosažené na Slovensku nic nemá, protože ji neměří a nepřipočítává k datům z českých peoplemetrů. Reklamní kampaně, které na ní odsledují slovenští diváci, tak klienti dostávají jako takový bonus navíc zdarma, aniž by to Nova mohla nějak ovlivnit – to by bylo možné pouze v případě, kdy by důsledně zkontrolovala všechny operátory televizních služeb na Slovensku a pod pohrůžkou právních kroků je donutila svoje programy vyřadit.


Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Ještě nevíme, zda Markízu International a Novu International zařadíme, od diváků nemáme poptávku, říká manažer majitele Skylinku Jaromír Glisník

Co s přeshraničním překryvem DVB-T?

Kabelové společnosti a poskytovatelé IPTV ale mají po ruce jednu páku, jak plnohodnotné vysílání Novy na Slovensku a Markízy v Česku udržet ve svých programových nabídkách. Ovšem jen na omezeném území poblíž hranic druhého státu. Jde o přeshraniční překryv terestrického vysílání těchto televizí, protože na území, kde je lze naladit volně na klasickou anténu, je mohou šířit i kabelové a IPTV společnosti. Technicky není možné zabránit přeshraničnímu překryvu DVB-T, souhlasí mluvčí Novy Anna Suchá. Nikdy jsme ale neposkytli do zahraničí žádný souhlas s vysíláním našich stanic. Protože vidíme, že naše původní tvorba je na Slovensku oblíbená, rozhodli jsme se přijít s nabídkou stanice určené přímo pro slovenský trh. Vysílání původních volně šířených stanic skupiny Nova bude vyřazeno z nabídek zahraničních operátorů, dodává.

Nova International má tedy zcela nahradit legálně i nelegálně šířenou Novu u všech slovenských operátorů, ale už dohledem jejího provozovatele – a za patřičný poplatek. Každá společnost, která ji bude chtít šířit ve svých sítích, bude muset Nově platit určitou částku měsíčně za každého zákazníka, jenž bude mít Novu International dostupnou ve svém programovém balíčku. A protože Nova usiluje o to, aby Nova International byla součástí nejnižších, tedy základních balíků, jednalo by se o všechny klienty takových operátorů. Vysílání stanice Nova International přinese obdobné programové schéma jako televize Nova v České republice, se všemi pořady vlastní produkce, u kterých společnost disponuje právy pro šíření v zahraničí. Schéma Nova International bude kopírovat hlavní stanici Nova u těch pořadů, které mají licenci pro vysílání v zahraničí, slibuje mluvčí Suchá.


Foto: archiv DigiZone.cz

Jediný způsobem, jakým bude možné nadále sledovat Novu na Slovensku a Markízu v Česku zdarma, zůstane přeshraniční překryv DVB-T

Nova International vstoupí do peoplemetrů

Zástupci operátorů placených televizních služeb na Slovensku jsou ovšem k plánům Novy skeptičtí. Smysl by to mohlo mít, pokud by Nova International vysílala téměř identický obsah jako Nova, jen reklamy by byly slovenské. Takový program by Slováci sledovali raději než „českou“ Novu. Tak vysílají německé programy v Rakousku. Obávám se ovšem, že tomu tak (alespoň na počátku) nebude, odpověděl na dotaz serveru DigiZone.cz zástupce satelitní služby Skylink Jaromír Glisník. Mluvčí Novy ale jeho obavy rozptyluje: Pořady vysílané na hlavní stanici Nova, které mají licenci pro vysílání v zahraničí, budou v reálném čase vysílané na Nova International. A i s reklamními bloky to bude tak, jak naznačuje Jaromír Glisník. V budoucnu počítáme s možností komerčního využití reklamního prostoru na Nova International ve spolupráci s obchodním oddělením Markízy, potvrzuje Anna Suchá s tím, že CET 21 počítá už v prvním pololetí příštího roku se vstupem Novy International do slovenských peoplemetrů.

Obdobně by to mělo fungovat s Markízou International v České republice. Reklamní časy na této stanici bude prodávat obchodní oddělení Novy, které tak významně rozšíří počet nabízených GRP’s, aniž by muselo řešit náklady spojené s výrobou pořadů a šířením signálu. V podstatě jen zinkasuje peníze za reklamní prostor a sesterská Markíza vybere poplatky od operátorů, kteří si program smluvně zajistí do svých nabídek. Jediné, co zůstává neznámou, je obsazení programových oken na obou „internacionálních“ kanálech v době, kdy regulérní Nova a Markíza budou vysílat akviziční pořady, ke kterým mají nakoupena vysílací práva jen pro území České republiky nebo jenom pro Slovensko. Objeví se v těchto časech na obrazovce statický obraz, hrající si koťátka, nebo nějaká krátká smyčka? Najít programovou výplň stejně dlouhou jako zablokovaný pořad by bylo složité.


Foto: archiv DigiZone.cz

Vstup nových programů do peoplemetrů znamená jediné: Nova i Markíza počítají s tím, že na nich budou prodávat klasickou spotovou reklamu

Místo akvizic bloky teleshoppingu?

Jednou z možností by ale mohly být teleshoppingové bloky, jejichž stopáž se dá lehce ovlivnit, a navíc by znamenaly další příjem pro provozovatele Novy a Markízy. Už třetí v pořadí po klasických reklamních spotech a poplatcích od kabelových, satelitních a IPTV operátorů. Na druhou stranu by taková přehršle teleshoppingu mohla diváky odrazovat a poškodit značku Novy International i Markízy International. Nechme se tedy překvapit, jak si s tím obě televize poradí. Na to, že svoje „mezinárodní“ (ale ve skutečnosti vlastně „federální“) verze chtějí spouštět už v prvním pololetí příštího roku, příliš mnoho operátorů placených televizních služeb tento krok zatím nevítá. Server DigiZone.cz oslovil klíčové hráče na obou trzích a dostalo se mu rozpačitých odpovědí. Firmy zatím spíše vyčkávají, s čím Nova s Markízou přijdou.

Jelikož máme s CET 21 uzavřenu smlouvu na distribuci všech jejích programů pro ČR, bylo by podle mne zařazení programu Nova International „nošením dříví do lesa“, protože tento program pravděpodobně nepřinese našim zákazníkům nic, co by neměli možnost vidět na stávajících programech z portfolia CET 21. V případě Markíza International nemám prozatím dostatek informací o programové náplni. Teprve nějaký čas po jejím spuštění se budeme rozhodovat, říká ředitel jihočeské kabelové společnosti Elsat Petr Bárta. O zařazení těchto stanic usilují jejich vysílatelé. Bude-li to pro nás komerčně zajímavé, jejich požadavku vyhovíme. Poptávku po nových programech ze strany zákazníků jsme dosud nezaznamenali, dodává Jaromír Glisník za Skylink s tím, že nedovede posoudit, zda se „nové“ televize objeví v nabídce Skylinku hned od svého startu.


Foto: archiv DigiZone.cz

Markízu International musíme nejdřív vidět, než se rozhodneme, zda ji budeme chtít, říká šéf jihočeské kabelové společnosti Elsat Petr Bárta (zcela vpravo)

UPC se na Markízu International těší

Vstřícněji se tváří největší česká kabelová společnost UPC. Projekt Markízy International má podle nás smysl, a pokud bude mít i divácky zajímavý obsah, budeme o zařazení tohoto programu jednat. Slovenské programy patří mezi divácky zajímavé a předpokládáme, že potenciální budoucí dohoda nám umožní také rozšíření Markízy do služby Horizon Go, uvítali bychom samozřejmě také možnost HD vysílání. Zároveň předpokládáme zařazení jako jednoho z dalších kanálů do TV Archívu, říká mluvčí UPC Česká republika David Frodl. Jeho kolega ze slovenské UPC Jaroslav Kolár je ohledně možného zařazení Novy International o dost skoupější: Společnost UPC jedná s vícero vysílateli o zařazení nových televizních stanic do programové nabídky. Až do ukončení jednání se k nim nevyjadřuje ani je nekomentuje.

Mluvčí slovenské UPC ale rovněž jako český kolega David Frodl zmiňuje klíčovou roli mobilní služby Horizon Go. Tento rok jsme programovou nabídku rozšířili o 15 nových stanic, včetně pěti stanic v HD kvalitě (celkem je jich téměř 170, z toho 31 v HD rozlišení), a budeme v tom pokračovat i v následujícím roce. Stejně tak budeme obohacovat nabídku mobilní online televize Horizon Go o nové stanice i online videotéku MyPrime o nové filmové a seriálové tituly, říká Jaroslav Kolár. Mediální zástupce konkurenční služby Magio TV Peter Gálik ze společnosti Telekom Slovakia také zatím není schopen říci, zda pro ně Nova International představuje natolik zajímavý program, že by za něj byli ochotni platit: Plánovaný start nové stanice evidujeme, ale zatím nedokážeme upřesnit, zda a kdy se v našem rastru objeví.

BRAND24


Foto: archiv DigiZone.cz

Česká UPC se na Markízu International těší, podmiňuje to však možností zařadit ji i do mobilní služby Horizon Go a TV Archívu

Vše mohl vyřešit nákup práv pro český i slovenský trh

Podle Jaromíra Glisníka, zástupce provozovatele satelitního Skylinku, je vytváření nových kanálů Nova International a Markíza International důsledkem politiky obou televizí při nákupu akvizičních pořadů. Řešení samozřejmě existuje – nakupovat obsah nikoli pro český a slovenský trh, ale pro česko-slovenský. Televizní trh totiž česko-slovensky funguje. Stejně jako německý pro SRN, Rakousko a Švýcarsko. Restrikce k cíli nevedou. Mezi Českem a Slovenskem není (naštěstí) železná opona, namítá. Pro fungující příklady ale nemusíme chodit až do Německa nebo Rakouska. Nedávno na český trh vstoupil nový placený filmový kanál Joj Cinema, který provozuje slovenská televizní skupina Joj. Vysílací práva pro filmy má vypořádána pro obě země bývalé federace.

Snahy Novy a Markízy zlegalizovat jejich vysílání na území druhého státu a zároveň na tom vydělat díky poplatkům od operátorů může narazit na dlouholetou praxi zákazníků satelitního Skylinku, kteří se naučili u svých dekódovacích karet přepínat stát, ve kterém je karta užívána. Pokud tedy divák chce sledovat některý se slovenských programů, například veřejnoprávní RTVS s přenosy fotbalové Ligy mistrů, aniž by mu je operátor služby vypnul (společnost O2 si vymohla, aby byly přenosy Ligy mistrů na zahraničních televizích šířených v českých satelitních, kabelových a IPTV službách blokovány), jednoduše si přepne kartu na Slovenskou republiku a bez problémů se dívá. I když Skylink tento způsob nijak nepropaguje, protože není legální, mezi jeho klienty je dostatečně známý a hojně využívaný. Za takové situace je otázkou, proč platit za příjem Novy a Markízy International.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).