Hlavní navigace

Nechává nový majitel Pětku schválně vyhladovět? A je to Savov, nebo Soukup?

29. 1. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Okolo budoucnosti zábavné televize Pětka je příliš mnoho neznámých. Tou největší je otázka, proč by ji někdo kupoval, když si za 90 tisíc korun může pořídit vlastní licenci.

Kdo tedy má zájem o Pětku?

Jsou to už dva měsíce, co nová zábavná televize Pětka oznámila finanční problémy související s obstavením majetku jejího majitele – pardon, investora – Luboše Měkoty. Za ty dva měsíce stačila zrušit vánoční koncert Ivety Bartošové, kterým měla vyvrcholit devítitýdenní reality show Iveta, výrazně omezit (ne-li zastavit) výrobu všech studiových pořadů a zahájit jednání se všemi českými miliardáři, kteří ještě nemají vlastní televizi, nebo jim jedna nestačí. Takovým investorem je majitel TV Barrandov Jaromír Soukup, který svůj zájem o Pětku oficiálně potvrdil začátkem tohoto měsíce.

Soukupovo vydavatelství Empresa Media si vymínilo, že do firmy, která provozuje Pětku a sesterskou pražskou TV Metropol, vyšle svého emisara, který má provést hloubkovou analýzu její kondice a coby konzultant spoluřídit obě televize. To bylo 9. ledna. Dnes máme 29. ledna a rozhodnutí, zda Soukup Pětku koupí, dosud nepadlo. Žádné peníze od něj do nové společnosti nenatekly, takže Pětka od tohoto týdne zastavila veškerou výrobu studiových pořadů, včetně většiny těch, které vysílala živě ze studia TV Metropol poblíž Náměstí Míru v Praze.


Foto: Médea

Jaromír Soukup veřejně projevil zájem o koupi firmy, která provozuje televize Pětka a Metropol, již 9. ledna

Repríza, repríza a potom zase repríza

Běžný divák si ale vlastně ničeho nového nevšimne, protože pokud náhodou při přepínání kanálů na dálkovém ovladači zabrousil na Pětku, v drtivé většině případů narazil na reprízu. I tyhle reprízy ale Pětce zajišťují poměrně slušný podíl na publiku. Momentálně jde v celodenních číslech průměrně o 0,60 procenta, což je poloviční výkon Fandy. Na televizi, která už druhým měsícem nevyplácí mzdy a honoráře, neustále opakuje tytéž pořady a neví, zda ji náhodou České Radiokomunikace za okamžik nevypnou, to není špatný výsledek. Ovšem takhle nepůjde dělat věčně.

Předně je třeba si položit otázku, zda Jaromír Soukup skutečně chce Pětku koupit a čím by pro něj byla zajímavá. Nač kupovat televizi, která existuje čtvrt roku, její značka není zavedená a většina lidí si ji spojuje s nepovedenou reality show Ivety Bartošové a informacemi o ztrátě investora, zapleteného do kauzy Mostecká uhelná? Notabene když licence na úplně novou televizi stojí 90 tisíc korun na správním poplatku Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a její udělení je v podstatě nárokové?

Připomeňte si bombastický start televize Pětka:

Soukup a Savov. Bývalí konkurenti, co postupují ve shodě

Pak je tu další neznámá – zájem o Pětku veřejně deklaroval Jaromír Soukup, v branži se ale už delší dobu mluví o tom, že skutečným kupcem je František Savov. Člověk, který se ještě donedávna nepřiznával ani k vlastnictví svého vydavatelství Mladá fronta (jen pro kondici připomeňme, že tato firma nemá nic společného s deníkem MF Dnes), pod které patří například ekonomické tituly E15, Euro nebo Profit (poslední jmenovaný Savovovi prodal Soukup, kterému se nehodil do portfolia; Savov pro změnu prodal Soukupovi týdeník Sedmička a Empresa Media z něj udělala levný bulvární týdeník s raketovým nárůstem prodaného nákladu).

O tom, že Savov je tím skutečným novým vlastníkem Pětky, neoficiálně mluví i lidé z vedení televize. A dodávají, že netuší, zda za Pětku hradí poplatky spojené se šířením signálu v celostátním multiplexu 3. Výrobní štáby i kreativci Pětku hromadně opouštějí, protože za svoji práci nedostávají peníze a celé televizi reálně hrozí, že se na pozemních vysílačích brzy odmlčí. Má smysl takový projekt dál udržovat při životě? Nebo to je záměr, jak nechat Pětku a všechny její dosavadní lidi „vyhladovět“, aby si nový majitel mohl přivést vlastní zaměstnance? Těžko říct.

Pětka je chápána především jako televize "plná české zábavy".
Foto: TV Pětka

Sázka na Ivetu Bartošovou Pětce vycházela do chvíle, než televizi došly peníze. Nakonec musela zrušit i plánovaný vánoční koncert v pražské Lucerně.

Soukupovi by se hodil zpravodajský kanál

Jedno je jisté: pokud Soukup ve svých veřejných prohlášeních nelže, postupují se Savovem jako tým. Hraje se totiž hned o dvě televize. Pětka je možná ta méně zajímavá. Vedle ní existuje ještě TV Metropol, která se nestačila zdiskreditovat, na trhu se pohybuje delší dobu a její značka má nějakou hodnotu. Může to být docela dobrý základ pro nový, komerční zpravodajský kanál. Nikoli pražský, ale celostátní. Taková televize by mohla velmi dobře využít oněch synergických efektů s tiskem, o nichž Soukup hovořil již v době, kdy přebíral TV Barrandov. Jeho časopis Týden by určitě lépe využil spolupráce se zpravodajskou televizí než s jednou zpravodajskou relací TV Barrandov, které neustále klesá sledovanost.

Soukup by navíc rozšířil svůj mediální vliv, což je věc, která ho zajímá evidentně nejvíc. Jak se ukázalo na volbě prezidenta, současná média v jeho vydavatelství nestačila ani na protlačení kandidáta Jana Fischera do druhého kola (a že se snažila). Zpravodajský kanál by také mohl pomoci s Hlavními zprávami na TV Barrandov, protože vyrábět jednu hlavní zpravodajskou relaci pro jednu televizi je docela velký luxus. Pokud by se ale náklady, lidé a štáby rozpustily mezi dvě televize, z nichž jedna by byla čistě zpravodajská, bylo by to už o něčem úplně jiném.


Foto: DigiZone.cz

Z pražské televize Metropol by se mohl stát nový zpravodajský kanál s celostátním dosahem

Co by dělal Savov se zábavnou televizí?

Teorii o rozdělení TV Metropol a Pětky mezi Jaromíra Soukupa a Františka Savova nahrává i chystaná změna vlastnické struktury těchto televizí. Obě nyní spadají pod společnost Metropol TV, kterou vlastní firma Metropol Production. Ta se má stát stoprocentním vlastníkem nové společnosti TV 5 Plus, do které má být převedena televize Pětka. Oba programy tak zůstanou zastřešeny firmou Metropol Production, ale ta může kdykoli jednu z firem prodat někomu jinému. Zbývá si odpovědět na otázku, co by František Savov dělal s bulvární televizí.

A to je asi největší neznámá celé transakce. Jestliže se Savov před časem zbavil týdeníku Sedmička a Soukup z něj udělal bulvární časopis, logičtější by bylo, kdyby o Pětku usiloval Soukup. Jenže ten se v rámci synergických efektů s bulvárem může spolehnout na svoji TV Barrandov. A co by dělal Savov s televizí Metropol? Postavil by novou zpravodajskou televizi zaměřenou na ekonomické zpravodajství, když má silnou ekonomickou divizi časopis? Takový pokus už tady byl a nevyšel. Na zaniklou televizi Z1 si jistě všichni ještě velmi dobře pamatují.

BRAND24

"U Ranního ladění se tento poměr po čtyřech měsících neukázal jako úplně ideální" uvádí důvod ke zrušení ranního vysílání generální ředitel stanice Marek Vítek.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Marek Vítek se má s dalšími manažery Pětky a TV Metropol přesunout do nové společnosti, která bude zajišťovat výhradně provoz televize Pětka

Pětka jako doplněk portfolia pro mediazastupitelství?

Ať tak či tak, smysl a budoucnost má z obou prodávaných televizí hlavně TV Metropol. U televize Pětka je zajímavý její podíl na trhu a existující smlouvy na šíření signálu, programová pozice v multiplexu 3 a fakt, že ji už mají lidé naladěnu na svých set-top-boxech a televizorech. Vzhledem k tomu, že Jaromír Soukup od letošního roku prodává reklamu na svojí TV Barrandov společně s FTV Primou, jež kvůli tomu založila zcela nové mediazastupitelství Media Club, určitě by se jim do portfolia hodila jakákoli nová televize. Zvlášť pokud se její podíl na publiku pohybuje stabilně nad půl procentem.

Když na to přijde, Media Club by nakonec mohl zastupovat jak Pětku, tak TV Metropol (dosud obě patřily do portfolia agentury Atmedia) – zvlášť pokud by se z té druhé stala celostátní televize. Všechny velké televizní skupiny teď hrají na kvantitu, tedy počty kanálů, na nichž mohou prodávat reklamní časy. Divácká pozornost se fragmentuje mezi stále více menších televizí a čím více jich nějaká firma zastupuje, tím větší má šanci oslovit potřebné publikum. Pětka i Metropol se tedy rozhodně hodí, byť si nutně nemusí zachovat svoje zaměření, pořady, nebo dokonce i názvy.

Přežije podle vašeho názoru televize Pětka?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).