Hlavní navigace

Na nedělní pražské derby nasadilo O2 TV poprvé v české lize patnáct kamer

22. 9. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Karel Choc
UVNITŘ GALERIE – Z nich pak byly dva tzv. steadicamy, upevněné na břiše kameramana a umožňující během natáčení i pohyb po hrací ploše.

Veškerou vlastní tvorbu pro O2 TV zajišťuje její divize nazvaná Elastic Media Production, ať už se jedná o sportovní přenosy, záznamy kulturních akcí, nebo pořady jako diskusní Tiki Taka nebo zápasnická reality show Oktagon. Ta disponuje jedním velkým přenosovým vozem a šesticí stálých zaměstnanců, kterým šéfuje Rostislav Suslo


Autor: O2

Rostislav Suslo, šéf divize Elastic Media Production.

Pro fotbalovou Ligu mistrů pak Elastic Media Production vyrábí i mezinárodní stopu a pro všechny zmiňované pořady zajišťuje kompletní produkční služby, včetně kreativního štábu. Největší letošní akcí, z níž zajišťovala společnost přímý přenos, bylo mistrovství světa v triatlonu na Slovensku, při kterém zapojila přes pět desítek spolupracovníků. Techniku, která by měla vydržet rozpětí od mínus dvaceti do plus čtyřiceti stupňů Celsia, zase prověřil světový šampionát orientačních běžců v Estonsku.

NAPSALI JSME: O2 ukázalo nejmodernější přenosový vůz v Evropě. Nebo minimálně u nás

Derby se blíží standardům Ligy mistrů

Na sobotním derby Slávie a Sparty nasadilo O2 poprvé v rámci první tuzemské fotbalové ligy patnáct kamer, což je standard, který vyžaduje i zmiňovaná Liga mistrů. Ta má striktně dané podmínky a pevně stanovený manuál pořadu včetně určených kamerových pozic a počtu samotných kamer. Ty musí být na stadionu už den předem, kdy pověření komisaři provádějí potřebné sady testů.


Autor: Karel Choc

Vnitřek přenosového vozu.

Na rozdíl od české ligy využívá Liga mistrů prostřednictvím Go Line Technology i tzv. jestřábí oko, které přenáší video z brankové čáry do hodinek na zápěstí rozhodčího a pomáhá mu tak rozhodnout v případě sporné gólové situace. Obsah do této technologie zajišťuje německá firma, grafiku zase připravují Italové, smluvně svázáni s fotbalovým svazem UEFA.

NAPSALI JSME: Turecká veřejnoprávní televize TRT 4K nabídne opět fotbal v Ultra HD (4K)

Buď Ultra HD, nebo HDR

Kompletní natáčení realizuje O2 ve Full HD rozlišení s tím, že dvě kamery je možné softwarově přepnout do Ultra HD (4K). V současnosti vidím dvě cesty, buď 4K, nebo HDR, a jednou z nich se určitě vydáme. Navíc HDR není ani zdaleka tak náročné na datový tok jak 4K rozlišení, vysvětluje Suslo.


Autor: Karel Choc

Přenosový vůz O2.

Na derby také O2 Sport poprvé představil tzv. virtuální grafiku, která vyznačuje offsidové čáry nebo dokáže změřit vzdálenost od pokutového kopu k bráně. Grafiku připravuje specializovaná firma Akisport. Další novinkou byla trojrozměrná sestava, která virtuálně rozmístí hráče po hrací ploše.

Dronům brání legislativa

Celkem nasadilo O2 na derby patnáct kamer na šestnácti kamerových pozicích, ta jedna navíc je určena na pozápasovou tiskovou konferenci. Dva z toho jsou pak tzv. steadicamy, které jsou umístěné na konstrukci na kameramanově břiše a umožňují lepší pohyb po hrací ploše. Multidimenze O2 TV Sport pak nabídne divákům navíc dva pohledy z kamer za brankou a možnost opakovaných záběrů.


Autor: Karel Choc

Kameraman vybavený tzv. steadicamem.

Využití dronů při přímých přenosech zatím naráží hlavně na legislativní překážky. Drony jsme testovali na zmiňovaném triatlonové mistrovství, ale za prvé vydrží ve vzduchu jen kolem dvaceti minut a za druhé nám legislativa zakazuje létat s nimi nad diváky. Hlavními problémy tak jsou kvalita výstupu, výdrž baterie a bezpečnost zúčastněných, vyjmenovává Suslo.

UX DAy - tip 2

Rozhodčí dostali na testování zvukový port

Stejně tak je zatím v plenkách využití Go Pro kamer, umístěných třeba na těle rozhodčích. Umístění ať už zvukových portů, nebo obrazových kamerek podléhá schválení tuzemského držitele vysílacích práv, společnosti STES, a samozřejmě také asociace UEFA, upozorňuje Suslo. 

Na fotbale už proběhly první testy se zvukovým portem, stejným jako znají diváci třeba z hokeje nebo ragby, celá záležitost je ale zatím pouze v pilotním uzavřeném provozu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).