Více

Na návštěvě... ve Studiu Mistrovství světa ve fotbale na Kavčích horách

Server DigiZone.cz nahlédl do pracovišť České televize již několikrát. Bylo to například při příležitosti příprav zpravodajské relace Události, návštěvy budovy zpravodajství a jako jediní jste s námi měli exkluzivní možnost vidět vysílání speciálu Obama - Medveděv takzvaně "zevnitř". Jak to ale ve veřejnoprávním médiu vypadá, když se vysílá fotbalové mistrovství světa a jaká se na něm podílejí pracoviště? Nahlédněte s námi do Studia 7 i režie RK 13 - míst, která mají při tomto sportovním svátku hlavní slovo.

Jak celý komplex funguje

Protože mistrovství světa ve fotbale z Jihoafrické republiky je v České televizi situováno do třech pracovišť, popíšeme si nejprve, jak jsou zapojeny do celého vysílacího řetězce, a pak se podíváme na jednotlivá z nich. Signál ze stadionu, respektive Jihoafrické republiky, putuje na dvě pracoviště veřejnoprávního média z Kavčích hor. Jedním je režie označovaná jako RK 13 a druhé je Studio 7. Do režie, která je umístěná v pátém patře hlavní budovy České televize, putuje jak signál v HD tak i SD kvalitě a také stereo a 5.1 zvuk. Na tomto pracovišti jsou dva zaměstnanci. Prvním je zvukař a druhým obrazový režisér. Případně se zde může objevit také komentátor, jehož pracoviště je v sousední místnosti vedle RK 13. Ve Studiu 7 a přilehlých pracovištích se zpracovává obsah, který je vyroben takzvaně „in house“, tedy přímo v budově zpravodajství. I zde však mají k dispozici signál přímo z Jihoafrické republiky ovšem pouze v SD kvalitě a spíše pro kontrolu. Signál ze Studia 7 se v SD kvalitě se tedy předává na pracoviště RK 13 a odtud putuje na Odbavovací pracoviště (takzvané „Ó péčko“), ze kterého se signál předává do distribučních tras (satelit, DVB-T a tak dále). V nouzi je možné použít také propojení Studio 7 – Odbavovací pracoviště, ovšem v tomto případě by byl signál pouze v klasickém a nikoliv vysokém rozlišení.

Studio 7 s bookmakerem
Studio 7 - Česká televize - 1
Studio 7 - Česká televize - 2
Studio 7 - Česká televize - 3
Studio 7 - Česká televize - 4

Studio 7 a přilehlé prostory

K prvnímu pracovišti, které je součástí řetězce vysílání mistrovství světa ve fotbale z JAR, náleží samotné Studio 7, dále pak osvětlovací místnost s pultem Strand Lighting 520i, která je v podstatě předprostorem samotného studia, hlasatelna a režie. Abychom neodbíhali od jednoho ke druhému, začněme nejprve s ní, protože obsahuje největší viditelný shluk pracovníků, kteří se na mistrovství světa podílejí. Ve 13 hodin se začaly točit tipy bookmakera. Ty jsou ovšem striktně kontrolovány, protože by mohlo následně vysílání zavánět skrytou reklamou. Přesto, že jde o odborníka na kurzové sázky, nezazní, odkud je, dokonce ani nesmí diváky u obrazovky přesvědčovat. Může pouze doporučit, ale nebýt přitom příliš konkrétní. Ve studiu ho mohou snímat až tři kamery. Dvě jsou klasické studiové na podstavci a kolečkách (jde o výrobky značky Sony s transfokátory Fujinon AH 24 x), třetí je na malém vytahovacím rameni. Pokud je bookmaker nervózní a nelíbí se jeho vystoupení režisérovi, příspěvek je možné točit s nadsázkou klidně i patnáctkrát.

Pohled na režii a samotného režiséra Karla Jonáka
Režisér - MS fotbal 2010
Režisér - MS fotbal 2010 - 2
Režie - MS fotbal 2010
Režie - MS fotbal 2010 - 2

Koho najdete v režii a co se tu děje

Během vysílání je v samotné režii možné najít kromě režiséra také asistenta režiséra, pomocného režiséra, zvukaře, střihače a čtyři techniky. V osvětlovací místnosti je pak osvětlovač a ve studiu tři kameramani. Celkem se tak na vysílání podílí ze Studia 7 přibližně jedenáct až dvanáct lidí. Pokud bychom však vzali vysílání jako celek, půjde o nějakých dvacet až třicet lidí. V samotné režii je možné vidět například ovládání kamer (střihový pult), čtecího zařízení nebo počítač, kde se připravuje grafika. Pro potřeby mistrovství se v podstatě stále využívá jedna střižna, v případě nutnosti jsou však k dispozici i další. Lidé, kteří jsou v režii, za sebou musí mít, jak to nazval pěkně pan režisér Karel Jonák, ještě jednu linii. Do ní je možné zařadit například redaktory, střihače a hlavně produkční, kteří zajišťují, aby byly všechny materiály k dispozici a následně se mohly odvysílat. Jak jsme se dozvěděli, vysílání nemůže být pouze fotbal a mluvící hlavy ve studiu.

Bodový scénář, elektronická tužka, grafika
Bodový scénář - MS fotbal 2010
Grafika - MS fotbal 2010
Elektronická tužka - MS fotbal 2010
Poznámky - MS fotbal 2010

Podle scénáře jede i trasa z Jihoafrické republiky. ČT ji ale nemůže ovlivnit

Vysílání, které běží ze záznamu, je puštěno ze serverů. To má v kompetenci Odbavovací pracoviště (OP). Na něm v podstatě sedí stejná sestava lidí jako v režii Studia 7, ale stará se pouze o samotnou trasu. Signál, který putuje z JAR, vidí například v režii, ale zasahovat do ní nemohou. Tato trasa se totiž připravuje na místě. Příprava by měla být na podobném principu jako v České televizi. Tuto trasu má pak k dispozici i veřejnoprávní médium. Pochopitelně ale i ta má svůj určitý řád a jede podle scénáře. Začíná se většinou příjezdem hráčů na stadion a pokračuje následným příchodem do šaten, přivítáním fotbalistů, přípravou stadionu před zápasem a podobně. Probíhá například také synchronizace klapky, která je důležitá pro nastavení zvuku. Než se přejde na samotný zápas, začne odpočet, po kterém se již objeví první záběry, jež dávají smysl a je možné je vysílat.

Zvukař a pohled do hlasatelny
Zvukař - MS fotbal 2010
Hlasatelna - MS fotbal 2010

Každý zápas má svůj bodový scénář

Samozřejmě, že vysílání se nemůže řídit podle nahodilého plánu, ale naopak bodového scénáře. Ten obsahuje několik zkratek. Například titulkovač se značí jako ORAD, příspěvky ze serveru jsou PIC (bloky, sponzorované příspěvky apod.). Svou zkratku naopak nemá (elektronická) tužka. V praxi jde o signál z Jihoafrické republiky, který je nahráván a je možné z něj udělat klip. Ten se pak ve studiu použije při popisování konkrétní situace z určitého zápasu. V bodovém scénáři jsou pak informace k jednotlivým zápasům. Každé utkání má svůj vlastní. My jsme například měli možnost nahlédnout do toho, ve kterém se utkalo SlovenskoItálií. V bodovém scénáři jsou také dále jména těch, kteří se na zápase podílejí. Pokud je v bodovém scénáři uvedeno Studio, není asi třeba zmiňovat, že v tu dobu jsou na řadě právě moderátoři a jejich hosté. Titulky většinou dává do vysílání režie RK 13, protože je sice napojena i na Studio 7, ale na rozdíl od něj má k dispozici HD signál.

Režie RK 13 – Hlavní budová České televize
Režie RK 13 - Česká televize
Režie RK 13 - 2 - Česká televize

Režie RK 13 – Hlavní budova České televize

Druhým pracovištěm, které jsme navštívili, byla režie RK 13. Ta se nachází v pátém patře hlavní budovy České televize. Nejde o odbavovací pracoviště, ale režijní komplex. Ten je důležitý proto, že je sem distribuován z JAR signál ve vysokém rozlišení obrazu a také prostorový zvuk. Jak již bylo řečeno výše, jsou zde v podstatě pouze dva zaměstnanci. První má na starosti mix zvuku, který z Afriky přichází a druhý stránku vizuální. Tento signál se pak pošle na Odbavovací pracoviště, ze kterého se výsledný produkt předává do vysílání. V režii RK 13 se nyní dělá pouze fotbal, jinak se využívá pro potřebu různých pořadů včetně těch v SD kvalitě. Člověk, který má na starosti odeslání zvuku pro Odbavovací pracoviště, se pochopitelně může domlouvat také přímo s komentátorem, který je na stadionu. V rámci takzvaného IFL (mezinárodního zvuku) je k dispozici kompletní audio složka, která musí korespondovat s obrazem. Patří sem i tolik diskutované vuvuzely. Následně se signál předává na OP, a poté pak různými distribučními trasami k divákovi.

Tento díl seriálu Na návštěvě u… vznikl díky režiséru Karlu Jonákovi a jeho týmu, kterému tímto děkujeme za spolupráci. Autorkou fotografií je Ivana Dvorská.

Anketa

Líbí se vám zázemí příprav fotbalového mistrovství světa?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 6. 2010 12:53

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+