Více

Musiq1: Konkurence MTV, nebo spíše česko-slovenského Óčka?

Již tuto neděli odstartuje v České republice a na Slovenku lokalizovaná verze lifestylově-hudebního kanálu MTV, který bude patřit pod křídla komerční televize Nova. Nedávno oslavila své první narozeniny jiná česko-slovenská hudební televize - musiq1. Pro mnoho diváků je tento program prakticky neznámý, byť je v mnohém podobný MTV nebo Óčku. Které z těchto zavedených značek bude konkurovat nejvíce, a má proti nim vůbec nějakou šanci?

Jak vznikla musiq1?

slovenské hudební televizi musiq1 jste si na DigiZone.cz mohli poprvé přečíst v říjnu loňského roku, když zahájila vysílání prostřednictvím satelitu Thor 3. To byl samozřejmě ideální způsob, jak oslovit co nejjednodušším způsobem největší počet diváků. Vysílání zde bylo totiž nekódované, a tak ho kromě slovenských diváků mohli zachytit např. i Češi. Musiq1 již od začátku slibovala, že bude vysílat 24 hodin denně a hudební pořady měly tvořit až 90 % v programovém schématu. Z licenčních podmínek také vyplynulo, že 40 % vysílacího času má být věnováno evropské tvorbě a nezávislým producentům. Kanál získal licenci loni v červenci, provozuje ho společnost Telemone. Musiq1 je v podstatě typickou hudební televizí mainstreamového typu. Jak si však ještě řekneme později, s jejím programem to není tak jednoduché. V současné době se na musiq1 objevují interpreti ze Slovenska, České republiky, ale pochopitelně také zahraničí.

Televize chce být česko-slovenská. Dařilo se jí to?

Nová výkonná ředitelka musiq1 Katarína Adamkovičová tvrdí, že chce, aby tato televize byla česko-slovenská. To měla být i doposud. Z kroků, které stanice dělala, to však dosud příliš nevypadalo. Jen namátkou můžeme zmínit některé akce, které kanál podpořil – koncert skupiny Backstreet Boys, vystoupení rappera a herce Xzibita na Slovensku a řadu dalších. Na straně druhé by jistě mohlo vedení oponovat tím, že již na začátku svého vysílání pořádala televize např. akci s názvem musiq1 cirkus, kdy se pod šapitó vystřídaly skupiny jako Horkýže Slíže, Lavagance nebo Věc. Jenže to je právě ten problém – přesnější žánrové vymezení. Stanice jako by nevěděla, pro koho chce vlastně být, na jedné straně světová tím, že podporuje zahraniční interprety, na druhé česko-slovenská tím, že i ve vysílání se objevuje kromě hudby z ciziny také ta domácí. Podle oficiálních webových stránek musiq1 má být kanál věnován cílové skupině od 15 do 25 let s přesahem ke třicátníkům.

Hynek Chudárek 500

Vždycky to bude o české tvorbě, protože ta tady chybí. V téhle oblasti je třeba dělat průkopníky. Koupit si za velké peníze zahraničního interpreta, to není nic složitého, řekl v nedávném rozhovoru pro server DigiZone.cz výkonný ředitel hudební televize Óčko Hynek Chudárek. Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Zahraničními hvězdami domácí televizi neuděláš

Když jsme vám v říjnu přinesli na DigiZone.cz rozhovor s představiteli hudební televize Óčko, nedalo nám to, abychom se jich nezeptali právě na slovenskou musiq1. V těchto dnech to byl rok od zahájení jejího vysílání. Výkonný ředitel Óčka Hynek Chudárek se tehdy k musiq1 vyjádřil poměrně kriticky, a to k jejím hudebním cenám, které, přiznejme si, spíše působily jako vystřižené z hudebního kanálu MTV (moderátorkou byla její bývalá tvář Eden Harel) a převedené do srozumitelné podoby tamnímu divákovi, než jako ceny slovenské televize. Tímto produktem, na rovinu, ta televize dává najevo, že česko-slovenská příliš není. Co je na tom československého, když tam bude moderátorka, která nebude umět slovensky?, konstatoval Chudárek v rozhovoru pro DigiZone.cz a dodal: Vždycky to bude o české tvorbě, protože ta tady chybí. V téhle oblasti je třeba dělat průkopníky. Koupit si za velké peníze zahraničního interpreta, to není nic složitého.

Vstup do České republiky

V září vstoupila slovenská stanice musiq1 také do České republiky, a to především díky digitální kabelové televizi od společnosti UPC Česká republika. V tiskové zprávě se toho moc nenapsalo a k expanzi neřeklo téměř nic ani vedení televize. Chceme být česko-slovenskou televizí, plánujeme expanzi do Čech, proto jsme začali spolupracovat s Bednou (česká internetová televize Bedna TV, pozn. red.), uvedl v červnu pro server iDNES.cz produkční stanice Róbert Polaščin. Jasno v tom, jak zajistit „česko-slovenskost“ televize, možná nemá ani samotná výkonná ředitelka Katarína Adamkovičová. Na toto téma hovořila s redaktorem serveru Mediálne.sk a bez bližších podrobností uvedla pouze to, že chce přispět k tomu, aby musiq1 byla nejlepší česko-slovenskou televizí. To by se s námi ovšem pustili do konkurence, a to bych jim neradil, uvedl v již zmiňované rozhovoru Hynek Chudárek z Óčka. Já si myslím, že pokud tu mají dvě televize fungovat vedle sebe, tak se musí lišit dramaturgií, do­dal.

Katarína Adamkovičová

Na to, kterým směrem posune slovenskou musiq1 její nová výkonná ředitelka Katarína Adamkovičová, si budeme muset ještě počkat. Foto: musiq1

Chce-li musiq1 uspět, musí se odlišit

Pokud bude chtít slovenská hudební televize na českém trhu uspět, bude muset udělat několik věcí. I když funguje nyní i na našem trhu, a to především díky spolupráci s internetovou Bednou TV, při podrobnějším prozkoumání působí stále jako kanál určený výhradně našim východním sousedům. Je sice pravda, že do svého vysílání nedávno přibrala také českého moderátora hudebního zpravodajství, ale to je stále ještě nepoměr vůči slovenským kolegům. Českých moderátorů by se mělo objevit více a hlavně by měla být musiq1 více vidět. Řeknete-li některému českému divákovi o Óčku, alespoň nějaké základní povědomí má, o musiq1, vyčteno z diskuse, nevědí ani někteří čtenáři našeho webu. Posílen by měl být především marketing. Tiskové zprávy by se mohli začít objevovat také v češtině (podobně jako to dělá např. satelitní platforma Skylink) a rozšířit by se měl počet oslovovaných médií u nás. Opět jde o nepoměr, co do počtu Slovensko vs. Česko. Navíc, jak již bylo řečeno, za pár dní vstupuje na česko-slovenský trh další velmi silný hráč, MTV, a pokud nechce přijít musiq1 o výhodu toho, kdo tu byl dříve, bude se muset ještě hodně snažit.

Anketa

Myslíte si, že má slovenská musiq1 na českém trhu naději na úspěch?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 12. 2009 19:45

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+