Více

Murdochova cesta k digitální televizi v Polsku

Loňský rok byl pro polský televizní trh převratný. Ne že by některá ze stanic nabídla výjimečný program nebo trhala rekordy ve sledovanosti, poprvé v historii ale do polských televizí vstoupili silní zahraniční investoři. Viditelnější byl prodej čtvrtinového podílu v první soukromé televizní stanici Polsat německému mediálnímu koncernu Axel Springer, mnohem zajímavější je ale angažmá americké skupiny News Corp. miliardáře Ruperta Murdocha v maličké katolické televizi Puls.

Mecenášský projekt

Televize Puls vznikla v březnu 2001 jako čistě rodinný program zaměřený na křesťanské vysílání. Stanici založil řád františkánů, kterému se podařilo získat licence pro pozemní analogové kmitočty v několika větších polských městech a sehnal si sponzory mezi velkými polskými podniky. Mezi štědrými dárci nechyběl energetický gigant PKN Orlen či finanční skupina PZU, ti ale poměrně brzy přišli na to, že se z televize Puls stává černá díra a z projektu se velmi rychle stáhli. V dubnu 2003 dospěla stanice do takového stavu, že už neměla čím zaplatit pozemní vysílače, produkční společnost Telewizja Familijna zkrachovala a televize musela přerušit vysílání. Aby nepřišla o licenci, dohodla se na dočasném zařazení do satelitní platformy Polsat Cyfrowy a podepsala dohodu s novým producentem pořadů: firmou Antena 1 podnikatele Mariana Terleckého.

Zygmunt Solorz

Za Antenou 1 ovšem nestál jen Terlecký, podíl v ní později koupil i majitel a ředitel největší polské komerční televizi Polsat Zygmunt Solorz. Díky této spolupráci se mohly na obrazovce Pulsu objevit nové pořady, především původní aktuální publicistika. Těžko říct, co si od projektu sliboval Zygmunt Solorz, nebylo by ale od věci, kdyby tak trochu počítal s integrací televize Puls a další menší televizní stanice TV 4, která rovněž patřila Polsatu. Pokud by využil analogové kmitočty obou televizí, mohl by sestavit zajímavou síť s ještě zajímavějším pokrytím. Sice ne celoplošnou, zato by v ní nechyběla všechna důležitá polská města. K takovému rozuzlení ovšem nedošlo, Solorz se loni v květnu z projektu stáhnul stejně jako původní sponzoři Pulsu.

Zájem měl i Berlusconi

Už na jaře 2006 probleskovaly první informace o tom, že františkáni mají opět finanční problémy a Solorz nehodlá na Puls věčně doplácet. V té době už majitel Polsatu nekontroloval jen produkční společnost Antena 1, ale zprostředkovával pro Puls prodej reklamních časů a přes firmu Ster získal i čtyřicetipro­centní podíl v licencované firmě Telewizja Polsat. Majoritu mu ovšem františkáni nepřenechali a to byl zřejmě hlavní důvod, proč se s nimi Solorz rozešel. I když se za jeho éry podařilo dramaticky zvednout kvalitu vysílání i celkovou úroveň televize, Puls ve sledovanosti málokdy atakoval hranici jednoho procenta podílu na trhu a rezignoval na vlastní propagaci. Naopak františkáni se báli stále silnějšího vlivu komerčního Polsatu a už od podzimu 2005 uvažovali o novém strategickém partnerovi.

Koncem května 2006 už i zakladatelé Pulsu přiznávali, že vyjednávají s několika vážnými zájemci. Noviny Dzennik odhalily, že by mělo jít o jednu z firem italského mediálního magnáta a expremiéra Silvia Berlusconiho a polského podnikatele Romana Kluska. Už je podepsaná předběžná dohoda o prodeji podílů Polsatu. Obchod má být dokončen do tří čtyř týdnů. Tyto podíly převezmou noví investoři, řekl deníku člověk přímo z televize Puls. Zájemci měli zaplatit 100 milionů zlotých (skoro tři čtvrtě miliardy korun). Nakonec ale bylo všechno jinak: 12. června františkáni oznámili, že zpětně vykoupí Solorzův podíl v Pulsu, který mezitím dosáhl 48,9 procenta, a stanou se jedinými vlastníky televize. 27. června prozradili, že novým investorem stanice bude mediální koncern News Corp. Ruperta Murdocha.

Přichází Murdoch

Nový partner získal poloviční podíl ve společnosti TV Inwetycje, na kterou františkáni převedli původní podíl Polsatu v televizi Puls, a přednostní právo na odkup dalších podílů (cenu obě strany tají, podle analytiků blízkých televizi Polsat se mělo jednat o několik milionů euro). Celkový podíl News Corp. v televizi Puls tedy dosáhl pouhých 24,49 procenta, zatímco františkánům zůstal celý zbytek. Mudrochova firma se také zavázala, že nezmění křesťanský a rodinný charakter programu, a nevymění ani vedení televize. Ve skutečnosti ale News Corp. začala okamžitě pracovat na analýze trhu a nové programové strategii Pulsu. Jedním z hlavních taháků televize se mají stát filmy produkované Mudrochovou 20th Century Fox, ale také vylepšené původní zpravodajství.

Rupert Murdoch

V listopadu navštívil viceprezident News Corp. Martin Pompadur, šéf evropské pobočky Murdochova mediálního koncernu, Vatikán a naléhal na papežovy spolupracovníky, aby povolili proměnu Pulsu z čistě křesťanské televize v moderní komerční program. Murdoch rozhodně nevstupoval do Pulsu s lehkým srdcem. Jeho spolupracovníci říkají, že kdyby mohl, kontroloval by svoje firmy ze 110 procent, komentoval italský deník Corriere della Sera skutečnost, že News Corp. je Pulsu pouhým minoritním vlastníkem a bez souhlasu Františkánů nemůže provádět žádné zásadní změny. Faktem je, že už koncem listopadu františkáni požádali polskou Radu pro rozhlas a televizi o změnu charakteru licence: z tematického křesťanského programu na plnoformátovou stanici.

Křesťanská, ale hlavně komerční

20th Century Fox

Součástí žádosti byl i požadavek, aby rada snížila Pulsu podíl křesťanských pořadů ze 70 na necelých 16 procent celkového vysílacího času. Martin Pompadur se nechal slyšet, že Puls by časem měla konkurovat nejsledovanějším polským komerčním kanálům Polsat a TVN, pro první rok ale News Corp. úplně postačí, když stanice dosáhne podílů jiné menší televize TV4, které se pohybují okolo 1,4 procenta. Minulý týden rada žádost televize Puls schválila. Ve shodě s novým charakterem licence dostanou křesťanské pořady prostor méně než jednu hodinu denně v hlavním vysílacím čase, potvrdil serveru Wirtualnemedia.pl ředitel stanice Zdislav Dzido. To však neznamená, že bychom tyto pořady už vůbec nevysílali, dodal. Františkáni si na investorovi vymínili pojistku: speciální katolickou redakci, která bude dohlížet na „vhodnost“ pořadů.

Kromě toho Puls plánuje rozšířit svůj zásah mezi diváky kabelové a satelitní televize. Operátoři zatím neměli o křesťanský program moc velký zájem, pokud ale Puls nabídne atraktivní filmy a původní zpravodajství, má velkou šanci dostat se k mnohem většímu počtu domácností. Nyní si Puls může naladit necelá pětina Poláků, ale ve skutečnosti ji sleduje jen zlomek této skupiny. News Corp. slibuje i další investice, řádově v desítkách milionů euro, zároveň ale pošilhává po dalších podílech v licencované společnosti. „Měli bychom zájem o koupi dalších podílů, pokud je františkáni budou chtít prodat,“ nechal se koncem prosince slyšet Martin Pompadur. Kromě toho by News Corp. ráda získala i další vysílače, třeba po televizi TV4 (její licence končí v roce 2009).

Nárok na digitální licenci?

TV Puls pokrytí

Překvapivý krok Ruperta Murdocha může mít ještě jeden racionální důvod. Televize Puls jako analogový program bude mít při přechodu na digitální vysílání nárok na digitální kmitočty. Novinář Andrej Zarebski z deníku Rzeczpospolita míní, že Puls je pro News Corp. vlastně jen prostředkem, jak se dostat na polský trh. Když to nevyšlo před čtyřmi lety s koupí podílu v celoplošném Polsatu, vyšlape si Murdoch cestičku jinudy. Televize Puls není pro News Corp. nijak důležitá, ale otevírá jí cestu k licenci pro digitální vysílání. Vlastně je to pro ni jistota, že ji dostane. V krátkém čase by pak mohla lehce dohnat konkurenci, protože Murdoch si může dovolit značné investice a jít do ztráty, protože ví, že časem se mu ty peníze vrátí, míní Zarebski.

Jiní analytici se domnívají, že investice do Pulsu je jen snahou analyzovat polský trh před nějakou větší investicí. Murdoch nemá důvod podporovat takovou televizi. Spíš si myslím, že tímto způsobem pozoruje mediální trh a hledá možnosti pro svoje další investice, říká Sobieslaw Pajak z makléřské společnosti Pekao. Jakmile si trh zanalyzuje, vymyslí nový projekt pozemní digitální televize. Ta má v Polsku odstartovat v roce 2014, podotýká Pajak. Polsko ale zatím nevyřešilo otázku vypínání analogových kmitočtů a nemá ani technický plán přechodu na digitální vysílání. To však Mudrochovi nemusí vadit. Alespoň bude mít víc času na přípravu.

Anketa

Uvítali byste vstup News Corp. i na český televizní trh?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+