Více

MTV Europe Music Awards 2009 v Praze, proč ne?

Na první čtvrtletí roku 2009 naplánovala hudební televize MTV z mediálního gigantu Viacom vstup do České republiky. Stane se tak prostřednictvím společnosti Central European Media Enterprises (CME), která v tuzemsku provozuje všechny kanály patřící pod značku Nova. Tento kanál rozděloval ve čtvrtek v britském Liverpoolu mezi řadu hvězd hudebního nebe ceny MTV Europe Music Awards 2008. A tak jsem si řekl, proč by také nemohly jednou, třeba hned příští rok, zavítat k nám.

Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

Pokud si myslíte, že udělování hudebních cen MTV EMA v České republice je naprosto šílená myšlenka, tak já si myslím opak a důvodů k tomuto kroku by bylo hned několik. Především jde o boj s konkurencí. Příští rok vstoupí na český hudební trh hned tři kanály. První dva, Nostalgia Musica TV a Revolution TV, které budou patřit do portfolia filmové distribuční společnosti SPI International, resp. její sestry, Help Filmu, pravděpodobně velkou díru do světa neudělají. Firma už sice v současné době provozuje kanály Filmbox, ale otázkou je, jak jsou na tom se sledovaností, protože žádné statistiky se nevedou. Až kanály „vyjedou“, dá se počítat s tím, že se zařadí vedle řady ostatních satelitních a kabelových televizí a v nabídce zapadnou mezi ostatní. Třetí kanál, MTV Czech, však bude jiný. Za prvé bude mít za sebou silné zázemí bermudské společnosti CME a za druhé zvuk značky samotné.

Dá se počítat s tím, že nový český hudební kanál, který bude patřit do rodiny programů MTV, je předem odsouzen k úspěchu. Nepíšu to jen tak. Samotný Viacom monitoroval v České republice situaci několik let, stejně jako se o vstupu MTV do ČR hovořilo. Mediální gigant by se pro vstup nerozhodl, kdyby věděl, že se mu to nevyplatí. Na českém trhu se tak odehraje boj de facto mezi dvěma hudebními kanály. Tím prvním je Óčko patřící pod mediální dům Mafra, provozující dvě rozhlasové stanice a řadu tištěných a elektronických periodik, druhé bude MTV Czech. O tom, že už se v Óčku začíná pomalu něco dít, není pochyb. Tento týden z něj přišla zpráva, že nabírá nového obchodního ředitele, který není žádným nováčkem. Jiří Pomezný je současným ředitelem obchodního týmu rádií skupiny Mafra a navíc si ještě přibere právě Óčko. Tisková zpráva také slibovala, že do budoucna by mělo dojít k posilování obchodního a marketingového týmu. Pokud vám toto nestačí, hudební televize slibuje obohacení programu o některé novinky. Marketingový tým Óčka se už zkrátka chystá na vstup konkurenta na český trh.

Hudební televize Óčko má podobně jako MTV svoje hudební ceny. Ty jsou ale z pochopitelných důvodů o něco skromnější než Europe Music Awards. Zatímco zahraniční mediální gigant si na ně zve opravdu zvučná jména populární hudby, která vás v tu chvíli napadnou, Óčko se musí spokojit „pouze“ s českými a slovenskými hvězdičkami, mezi kterými je možné jmenovat např. Ewu Farnou, Monkey Business, Mig 21, No Name, Chinaski, Kryštof a řadu dalších zvučných jmen. Problém je však v tom, že s hudebními cenami MTV EMA konkurovat nemůže. Dostat do České republiky Beyonce, Britney Spears, Pink, Foo Fighters nebo kteroukoliv jinou hudební skupinu či interpreta, se nebude pokoušet, protože by se jí při plánování rozpočtu hodně prohnuly nohy u stolu s pomyslným balíkem peněz. A na to by mohlo MTV, resp. CME vsadit. Za sebou má samozřejmě mnohem objemnější kapitál než Óčko. Může si také dovolit výraznější sebeprezentaci – třeba předávání Evropských hudebních cen MTV. Podle mého názoru to není opravdu nereálný krok, protože Česká republika je pro CME jedním ze strategických trhů a určitě ji bude hodně záležet na tom, aby svůj nový kanál na místním trhu řádně propagovala.

Podíváme-li se trochu do minulosti, můžeme si vyjmenovat všechna města, kde se udílení konalo. Byl to Berlín, Paříž, Londýn, Rotterdam, Milán, Dublin, Stockholm, Frankfurt, Barcelona, Edinburg, Řím, Lisabon, Kodaň, Mnichov a Liverpool. Z výčtu vyplývají dvě věci: za celých patnáct ročníků se MTV pohybovalo většinou v oblasti západní a jihozápadní Evropy, za druhé ani jednou nezavítalo do jejího středu nebo na východ. Příští rok by se mohla tato skutečnost změnit i díky tomu, že pořadatelé různých koncertů a agenti zahraničních hvězd v poslední době konečně začali chápat, že i Česká republika chce vidět star populární hudby, teď mám na mysli nejen POP, jako je Alicia Keys, Gwen Stefani, 50 Cent, Akon, Busta Rhymes a řada dalších. Z mého pohledu na pořádání MTV Europe Music Awards 2009 nebo i následujících ročníků je tolik PRO, že promeškat takovou šanci by byla opravdu škoda. A i když bychom nakonec byli zklamání, že se tu MTV EMA nekonají, přesto na nich budeme mít svého zástupce, a to v kategorii Best Czech Act, kdy se při příležitosti udílení cen vždy koná alespoň nějaká menší akce tamní pobočky MTV. Takže v roce 2009 na viděnou u Europe Music Awards třeba v pražské O2 areně.

Anketa

Budou se podle vás konat nakonec některé z MTV EMA v České republice?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 6. 2009 11:56

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+