Více

Miroslav Šimánek: Vstupem Pigy rádia do DAB se názor Lagardere na digitalizaci nemění

„Digitální terestrické vysílání je pro Pigy rádio jedním z mnoha způsobů distribuce signálu. Pokud se DAB neuplatní, nepoloží ho to,“ říká finanční a provozní ředitel Lagardere Active ČR.

Dětské Rádio Pigy začalo vysílat digitálně v Praze v multiplexu Českých Radiokomunikací. Proč jste se rozhodli vedle internetu vstoupit i do DABu? Původně jste plánovali vysílání v FM.

Má to úplně jednoduchý důvod. Sám dobře víte, že jsme se pro Pigy rádio snažili získat licence na FM, ale bohužel kvůli tomu, jak je éter už přeplněný, není Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ochotna rozdávat další licence. Naše dvouleté snahy tedy vedly k udělení jediné licence v Děčíně. Na víc licencí jsme nedosáhli, takže jsme si naše další snahy v tomto směru vyhodnotili jako absolutně neefektivní. Proto jsme se rozhodli, že pro tento produkt zažádáme o digitální licenci jako alternativní možnost provozovat toto rádio terestricky.

V Děčíně jste vysílání v FM spustili, nebo se k tomu chystáte?

Zatím jsme ve fázi, kdy bychom ho tam měli rozjet, ale ještě jsme si to definitivně nevyhodnotili.

Dává to z obchodního hlediska vůbec smysl?

Z obchodního hlediska to samozřejmě není ideální. Z tohoto pohledu bychom to asi nerozjížděli, ale z hlediska určité reputace možná ano. Ještě uvidíme.

 



Vstup Pigy rádia do DAB mi trochu neladí s oficiálním postojem české pobočky Lagardere k rozhlasové digitalizaci. Prezident Lagardere Michel Fleischmann dlouhodobě říká, že digitalizace nic nepřinese a analogové FM pásmo není třeba vypínat.

Nemyslím si, že by to bylo v protikladu. Jsou to dvě věci: jedna je možnost vstupu Pigy rádia do DAB, druhá věc je, jak je nebo není připravený přechod celé rozhlasové platformy na DAB. Z technologického hlediska digitalizaci dlouhodobě podporujeme, může to být patrné i z našich vystoupení, ale druhá věc je, jak to bude provedené a v čí prospěch. Michel Fleischmann hájí zájmy naší skupiny jako celku. Neříká nic jiného, než že by pro přechod na digitální vysílání měly být dané přesné podmínky, aby to mělo nějakou ekonomickou racionalitu, aby to mohlo být rozhodnutí správného hospodáře. Takže z hlediska celého rádiového byznysu to vyžaduje velkou přípravu, samozřejmě legislativní podmínky a předpoklad nějakého zájmu a motivace z hlediska uživatelů. Jde o otázku penetrace a požadavků po nějaké vyšší variabilitě a pestrosti rádií, ale na druhou stranu pro start-upy a nějaké malé projekty to může být současně příležitost. Je to tedy tak trochu schizofrenie.

Digitální licence pro Pigy rádio je celoplošná?

Ano, odpovídá to záměru projektu.

Museli jste Radě předložit plán, jak budete navyšovat pokrytí? Protože teď vysíláte v DABu v Praze, ale digitální rozhlasové sítě už pokrývají víc lokalit a jsou dostupné asi pro polovinu obyvatel České republiky.

Samozřejmě je to jedna z otázek Rady, protože tím, že jde o celoplošnou licenci, se předpokládá, že Pigy rádio bude vysílat celoplošně. Rada se v této věci zachovala konstruktivně a vzala na vědomí, že je to velmi závislé od vývoje na straně operátorů.

V podstatě všechny rozhlasové multiplexy jsou zatím experimenty s nižším výkonem vysílačů, takže i v Praze se těžko zachytí uvnitř budov a v autech.

Ano, bohužel.

České Radiokomunikace ale na červen připravují start pilotního projektu, na kterém si otestují cílové řešení s maximálním možným výkonem a poslechem indoor i v autech. Spolupracují na něm s Českým rozhlasem. Nechtěli jste se taky připojit?

My bychom se připojili, ale bude záležet na tom, jak to bude koncipované. Český rozhlas to prezentuje tak, že chce docílit toho, aby měl vlastní multiplex. Chce si tam vytvářet určité specifické postavení, což chápeme, ale bude záležet na způsobu kooperace. Zájem bychom tedy měli, ale otázkou je, co bude možné a také co bude ekonomicky realizovatelné.

 



Když mluvíte o ekonomice vysílání, teď asi za digitální vysílání Pigy rádia v Praze nic neplatíte, je to experiment, že?

Ano, tento pilot je vlastně testovací vysílání, takže hradíme jenom připojovací poplatky.

widgety

Máte představu, jak nákladné potom bude celoplošné vysílání?

Celý rozhovor čtěte v prémiové sekci DigiZone.cz.

Tento článek patří do prémiového obsahu

Chcete-li mít přístup k exkluzivním informacím, zvolte prosím jednu z níže uvedených možností.

Jednorázová platba

30 Kč s DPH

Ztratili jste přístupový kód? Vyplňte stejnou emailovou adresu jako při původní objednávce a my vám kód znovu zašleme.

Předplatné

Předplatné pro soukromé osoby
785 Kč bez DPH za rok

Firemní předplatné
od 3 900 Kč bez DPH za rok

Proč číst premiový obsah?

Objednávka předplatného

Již máte předplatné?

Přihlaste se

Zaplatit můžete online pomocí některého z bohaté nabídky platebních kanálů od mobilních plateb až po platební karty. GoPay

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+