Více

Michal Táborský: O2TV chystá nahrávání a DVB titulky

Původně jsme se měli bavit o rozvoji zemského digitálního multiplexu 4, ale vzhledem ke zrušené soutěži na operátora veřejnoprávní zemské digitální sítě se k němu Telefónica O2 prozatím nechtěla vyjadřovat. S Michalem Táborským, ředitelem pro IPTV služby, jsme proto řešili jinou vysílací platformu: digitální televizi přes pevnou telefonní linku O2TV. Právě na ni se čtenáři DigiZone.cz ptali minulý týden nejvíce.

Proč jste vyřadili ze své služby O2TV dva jediné programy ve vysokém rozlišení – Novu a ČT 1?

Souviselo to se spuštěním naší služby multiroom. Nedokázali jsme ke stejnému okamžiku, kdy jsme spouštěli multiroom, technicky zajistit souběh obou služeb. HD však do nabídky O2TV vrátíme, a to tak, že ode dneška, tedy 1. července, znovu spustíme TV Nova v HD rozlišení.

Je to natrvalo, nebo jde o pokračování experimentu?

Na dobu určitou, ale stále jednáme o dlouhodobějším rámci spolupráce.

Kdy se zákazníci O2TV dočkají řádného vysílání HDTV, tedy dalších, placených programů ve vysokém rozlišení?

Někdy je určitě nabídneme.

Michal Táborský

„Někdy“ znamená kdy?

Až nazraje správná situace.

Nazraje tehdy, až upravíte linky pro lepší propustnost datového toku? Dnes by se HDTV dostala jen do omezeného počtu domácností.

To není tak úplně pravda, vždyť Novu a ČT 1 jsme v tomto rozlišení už poskytovali, a tím jsme prokázali technickou připravenost. Není to tedy problém linek, ale trhu.

Dá se procentuálně vyjádřit, jak velká část vaší sítě zvládne přenos HDTV programů?

Bude to kolem poloviny všech linek.

Jednáte s provozovateli placených HD programů o jejich případném zařazení do O2TV? Blíží se letní olympiáda, na český trh vstoupil Eurosport HD. Diváci se hodně ptají na filmové kanály HBO HD a Filmbox HD.

HDTV spustíme, až si budeme jisti obchodním potenciálem této služby. Je pravda, že na trh vstoupily kanály, které jmenujete, speciálně Eurosport HD. My naši nabídku HD spustíme až ve chvíli, kdy budeme mít jistotu, že tu je dostatečně silná skupina zákazníků, která bude mít odpovídající technické vybavení a bude zároveň ochotna za tuto prémiovou službu platit.

Jak zjistíte, že vybavenost zákazníků odpovídá vašim představám pro spuštění HD programů?

Vycházíme z výsledků sledovanosti u vlastního pilotu, dále z průzkumů trhu, ze statistik a zároveň jednáme s potenciálními dodavateli obsahu, a potom párujeme to, jaký potenciální obsah můžeme mít, s tím, jaká může být poptávka na trhu. Ono to také hodně souvisí s obsahem.

Televize Nova plánuje na září překlopení Galaxie sport do HD verze a přejmenování na Nova Sport. Byl by to pro vás dostatečný impuls pro zařazení takového programu do vaší nabídky?

Pouhý fakt, že někdo spustí nebo hodlá spustit HD, není rozhodující pro to, jestli takovou službu spustíme my. Mimochodem, na trhu je již nějakou dobu omezená nabídka některých HD kanálů, většina tohoto obsahu však zatím není full HD, dominantní část je přepočítávaná ze standardního rozlišení. Jde samozřejmě o dostupnost kvalitního HD obsahu a na druhé straně také o ochotu zákazníků za takovou kvalitu platit. Jedna věc je testování této služby, kdy si především ověřujeme technické aspekty, což děláme v případě pilotu s Novou a ČT 1 – ale to jsou povinně šířené programy, které jsou všude zdarma, a moc velká ochota platit u nich za HD kvalitu nebude. Obchodní nabídka je o vytvoření zajímavých balíčků, za které budou diváci ochotni platit. Součástí těchto balíčků mohou být i volně šířené programy, ale jaký je správný počet těchto kanálů, v jaké chvíli je spustit a za jakou cenu, to je otázka. V tuto chvíli pracujeme na jiných příležitostech rozšíření nabídky O2TV, ve kterých je větší potenciál.

Co máte na mysli?

Služby obsahu.

Konkrétně?

Konkrétně pracujeme na tom, abychom měli čím dál tím atraktivnější Video on Demand katalog, pracujeme na tom, abychom měli stále více rozšířenější nabídku televizního archivu, abychom měli interaktivní aplikace.

Když se ještě vrátím k obchodnímu modelu nabízení HD programů, kabelová společnost UPC je nabízí v jednom společném balíčku. Vy byste je rozdělili do tématických skupin?

Je předčasné se o tom nyní bavit. Nyní máme většinu nadstavbových balíčků strukturovaných podle témat. Modelů je samozřejmě více. HD může být součástí standardního základního balíčku, nebo to může být samostatný tématický balíček, a nebo to nemusí být žánrový balíček, ale průřezový HD balíček s různě tématicky zaměřenými programy. Vyhodnocujeme různé možnosti, ale zatím nemáme finální podobu.

Konkurenční UPC také nabízí set-top-box s pevným diskem pro nahrávání pořadů. Kdy se podobné služby dočkají zákazníci O2TV?

Ano, uvažujeme o tom. Spustíme ji ve správnou chvíli.

Bude to ještě letos?

To nemohu ani vyloučit, ani potvrdit.

O2TV nabízí vlastní videotéku, cena výpůjčného je ale ve srovnání s konkurencí příliš vysoká. Proč? Provedete její úpravu?

Ve srovnání s kterou konkurencí?

Volný TV, internetové videopůjčovny Kinománie, a podobně.

Vzhledem k předpokládaným počtům zákazníků nepovažuji v tuto chvíli Volný TV za konkurenci. Ani internetové videopůjčovny nejsou konkurence, IPTV není internetová televize. Všechno to mohou být alternativy, ale konkurenci v tuto chvíli nemáme žádnou, a to jak pokud jde o počty zákazníků, tak i o kvalitu nabídky (máme smlouvy s Warner Bros, Disney a Sony).

Dobrá, zobecněme dotaz na konstatování, že výpůjčné v O2TV videotéce je příliš drahé. Snížíte ceny?

Je to prémiová služba, která má oproti alternativám řadu výhod. Řekněme, že nejpřijatelnější alternativou je klasická kamenná videopůjčovna. U naší služby nemusí zákazník odcházet ze svého bytu a posléze po shlédnutí filmu vracet nosič a znovu kvůli němu vycházet z domu. Z toho důvodu máme takové ceny, jaké máme. Průběžně vyhodnocujeme využívání našeho videokatalogu a snažíme se, aby tam byly co nejatraktivnější tituly. Myslíme si, že klíčovým parametrem pro naše zákazníky není ani tak cena, jako atraktivita nabízených titulů.

Dá se říci, kolik procent zákazníků O2TV využívá vaší videopůjčovny?

Řekl bych, že procento lidí, kteří využívají videotéku, je poměrově srovnatelné s počtem lidí, kteří si půjčují filmy v kamenných videopůjčovnách. Nám se postupně navyšuje počet zákazníků využívajících tuto službu, takže je vidět trend, že se zákazníci s touto službou seznamují a učí se ji používat. Stávají se pravidelnými uživateli videotéky.

Jeden ze čtenářů DigiZone.cz se ptá, proč nutíte zájemce o O2TV do pronájmu telefonní linky? Nešlo by tuto službu poskytovat bez toho, aniž by si zákazník pořizoval hlasové služby od Telefóniky?

Souvisí to s širším regulačním rámcem. Ani broadband nenabízíme v tzv. nahé verzi. Struktura nabídky IPTV tedy zapadá do tohoto celkového rámce našich služeb.

Proč O2TV zpoplatňuje zvlášť tematické programové balíčky, které jsou u jiných operátorů součástí větší rozšířené nabídky? A proč nenabízíte výhodný superbalíček naprosto všech programů jako UPC se svou nabídkou Supreme?

O balíčku naprosto všech programů uvažujeme. Všechny ostatní programové nabídky a cenovou strukturu máme nastavenou tak, aby odpovídala zájmům našich zákazníků. Myslíme, že ji takto máme udělanou dobře a že v řadě věcí se výrazně pozitivně lišíme od našich konkurentů a nabízíme větší flexibilitu ve volbě pro naše zákazníky. Mimo jiné už tím, že u nás jsou prémiové kanály jako HBO dostupné v základní nabídce O2TV Kino. V některých případech se můžeme samozřejmě lišit od toho, jakým způsobem má konkurence strukturované svoje balíčky, někdy možná i počtem programů, ale my se zaměřujeme především na ty nejkvalitnější lokalizované kanály.

Podle čeho vlastně vybíráte, jaké programy zařadíte do O2TV?

Především podle kvality, míněno dostupností lokalizované verze a souladem se strategií našeho portfolia O2TV.

Další dotaz čtenáře: proč má set-top-box dodávaný ke službě O2TV tak složité přepínání mezi 4:3 a 16:9? Když jde pořad s titulky v černém pruhu, nevidím je, musím restartovat set-top-box a v servisním nastavení poměr měnit. Při každé změně musím volit ten samý postup.

Ano, set-top-box je takto bohužel technicky přednastavený. Samozřejmě se snažíme průběžně všechny technické parametry vylepšovat, takže postupně minimalizujeme všechny zbytečné kroky zákazníka, které musí provést přes zákaznické menu, aby se dostal ke kýženému výsledku. Určitě se tedy budeme snažit tento problém do budoucna vyřešit.

Lze u set-top-boxu dodávaného Telefónikou upgradovat firmware, aby si divák mohl sám měnit pořadí programů, případně toto pořadí sestavit v e-shopu?

I toto připravujeme. Zatím pouze nabízíme přehledně strukturovanou nabídku kanálů podle tématického zaměření. Obecně IPTV je technologicky v tuto chvíli u všech operátorů v takové situaci, že neexistují standardy a každý operátor má své vlastní proprietární řešení, které potom postupně vylepšuje a zdokonaluje. I my se snažíme všechny parametry IPTV zlepšovat tak, aby byly co nejsrozumitelnější, nejjednodušší na obsluhu a aby byly kvalitativním přínosem pro naše zákazníky. Pokud jde obecně o personalizaci, považujeme ji za nesmírně důležitý parametr portfolia IPTV.

Proč lze prostřednictvím set-top-boxu služby pouze objednávat a nikoli i rušit?

Protože implementace do IT systémů je příliš náročná. ani dnes nelze přes set-top-box nelze objednávat všechny služby, takže i toto je oblast, kterou se snažíme průběžně vylepšovat. Obecně se snažíme minimalizovat počet kroků, které musí zákazník provést pro to, aby si mohl objednat to, co chce.

Plánujete v blízké budoucnosti vysílání DVB titulků u programů, kde lze volit originální zvukovou stopu (např. AXN)?

Plánujeme.

Kdy?

Jakmile se nám podaří doladit všechny technické parametry, hned tuto službu spustíme.

Bude to ještě letos?

Snažíme se, aby to bylo co nejdříve.

Chystáte se v dohledné době rozšířit počet programů v základních nabídkách? Například v nabídce O2TV Zábava by byly vhodné slovenské televize STV 2, Joj nebo TA 3.

Výrazné navyšování počtu kanálů v základní nabídce nechystáme, pokud totiž začnete do základního balíčku přidávat tzv. neplacené kanály, postupně pouze snižujete vnímání hodnoty takového balíčku ze strany zákazníka. Samozřejmě z naší licence vyplývá povinnost zahrnovat tzv. „must carry“ kanály (povinně zařazované televizní programy, pozn.red.) do nabídky, takže počítáme s postupným rozšiřováním o nové DVB-T stanice.

Třeba u vysílání STV 2 je problém se sportovními přenosy, během kterých by měli čeští operátoři toto vysílání vypínat – právě kvůli právům. Většinou to ale nedělají.

Situace se slovenskými stanicemi není úplně jednoduchá, tak to nebudu komentovat.

Připravujete se zařadit do některého z balíčků O2TV nový filmový program Nostalgia?

Je to možné. Zvažujeme to.

O2TV spolupracuje na své videopůjčovně s Walt Disney Copany, která nedávno v Polsku spustila televizní program The Disney Channel. Dočkáme se ho i v České republice a konkrétně v nabídce O2TV?

S Disney jsme v kontaktu a o distribuci Disney Channel jsme diskutovali, nyní čekáme na vyjádření, kdy se chystají vstoupit na český trh. Uvidíme, jak se jednání v budoucnu vyvinou.

O2TV nabízí také speciální hokejové kanály zaměřené na jednotlivé kluby české hokejové extraligy. Jak velký je o tuto službu zájem?

Tuto službu jsme spustili loni v září se začátkem sezóny hokejové extraligy. Zájem zákazníků na platformě IPTV byl velmi pozitivní. Speciálně když bychom to poměřovali sledovaností sportovních pořadů na tuzemských volně šířených televizích, sledovanost zápasů prostřednictvím O2TV Hokej byla vyšší. Máme od zákazníků velice pozitivní zpětnou vazbu.

Dá se to vyjádřit čísly? Kolik zákazníků si tuto službu předplácí?

Určitě ano, ale nebudu to komentovat.

Minulý týden jste oznámili, že brzy dosáhnete s O2TV sta tisíce zákazníků. Co znamená ono „brzy“?

Brzy znamená brzy.

Brzy může znamenat brzy, ale taky „brzy“…

Bude to brzy.

Nebudete si zemským digitálním vysíláním multiplexu 4 kanibalizovat na O2TV?

Máme zpětnou vazbu z trhu, že zákazníci preferují volbu z velkého počtu televizních kanálů. I pokud se naplní plný potenciál zemských digitálních multiplexů, nijak výrazně se nenavýší počet kanálů, které budou dostupné v modelu bezplatného příjmu. IPTV a DVB-T považujeme za komplementární technologii i obsah. Poskytujeme k O2TV hybridní set-top-boxy, které podporují i DVB-T. Z toho je vidět, že jsme s touto komplementaritou počítali už dopředu.

Sledujete konkurenční operátory IPTV v České republice? Co jim říkáte?

Kolik mají tyto společnosti zákazníků? Jejich abonenti se počítají maximálně na stovky, proto bych je ani za konkurenci neoznačoval. Sledujeme všechno, vyhodnocujeme si to, ale komentovat to nebudu. Kromě nás zatím žádný poskytovatel IPTV na našem trhu neprokázal životaschopnost.

Anketa

Kterou službu od O2TV byste přivítali nejdříve?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 7. 2008 10:06

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+