Hlavní navigace

Mediální skupina Mafra varuje před stíháním právnických osob za pomluvu

20. 5. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Příští týden se bude Poslanecká sněmovna opět zabývat novelou zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, kterou jí k projednání vrátil Senát.

Horní komora Poslanecké sněmovny odmítla v rámci pozměňovacích návrhů vypustit z návrhu novely zákona o trestní odpovědnosti právnických osob trestnost pomluvy. Tato pasáž byla do novely zařazena až pozměňovacím návrhem v Poslanecké sněmovně, zatímco původní vládní návrh s ní nepočítal. Zároveň byla Senátem vypuštěna navrhovaná možnost zproštění trestní odpovědnosti v případech, kdy právnická osoba vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno spravedlivě požadovat, aby spáchání protiprávního činu zabránila.

K TÉMATU: SPIR varuje před možnými dopady zavedení trestného činu pomluvy na média

BRAND24

Ve svém vyjádření mediální skupina Mafra uvedla, že rozšiřování trestnosti pomluvy je v rozporu s aktuálními evropskými trendy, kterými je spíše dekriminalizace pomluvy, resp. zmírňování trestů za ni. Podle vydavatelství může být novela zneužita k účelovému trestání nepohodlných médií a k podávání šikanózních trestních oznámení. Mohla by také vést k podstatnému omezení vyjadřování názorů na veřejná témata např. formou komentářů či k omezení publikování informací získaných od whistle blowerů.

Přijetí novely by podle vyjádření mediální skupiny mohlo vést i k omezení nezávislosti jednotlivých novinářů při vyjadřování jejich názorů. Pro řešení případných excesů je přitom více než dostatečné zakotvení trestnosti pomluvy pro případné autory – fyzické osoby, v kombinaci se soukromoprávními prostředky obrany proti zveřejňování nepravdivých či dehonestujících informací, které směřují proti vydavateli, jako jsou žaloby na ochranu osobnosti, uvádí se v citovaném vyjádření. Také původně navrhovaná možnost vyvinění by podle názoru prezentovaného Mafrou přispěla k tomu, aby byla ztížena možnost zneužití tohoto zákona.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).