Více

Ivo Mathé: filmaři by dostali jen menší část z reklamních zisků ČT

Pokud projde návrh digitální novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání i s ustanovením o zachování reklamy ve vysílání veřejnoprávní České televize, čerpali by filmaři z těchto výnosů jenom menšinový díl. Většina takto vydělaných peněz by putovala do fondu na podporu digitalizace, řekl v pondělních 20 minutách Martina Veselovského na Českém rozhlasu 1 – Radiožurnálu mluvčí filmařů Ivo Mathé.

Počítá se zhruba s výnosem asi čtyři sta milionů korun, z nichž většina má jít zase na podporu digitalizace, to znamená ve prospěch Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který by z ní platil zřejmě propagaci, ale třeba i set-top-boxy do státních a sociálních zařízení a ta menší část, zhruba sto padesátimilionová, by šla na financování jako příjem fondu na podporu kinematografie, uvedl Mathé.

Bývalý generální ředitel České televize, který nyní působí jako rektor na pražské Akademii múzických umění (AMU), předvídá ještě „těžké boje“ o to, zda novela umožní ČT sčítat reklamní časy za jednotlivé kanály a vysílat je na nejsledovanějším programu ČT 1. Proti obavám generálního ředitele televize Nova Petra Dvořáka, že by ČT mohla prodávat reklamní časy pod cenou, když tyto zisky nepůjdou na její účet, Mathé namítl, že zájem na co největších ziscích bude mít servisní firma, která pro inzerenty nakupuje reklamní prostor na ČT.

Systém je nastaven, pokud se pamatuji, tak dobře, aby onen prodejní bod (společnost Arbomedia, pozn.red.) měl zájem na co nejvyšším obratu, tam je nějaká procentuelní marže, čili na tomto příkladu se to trošku ukazuje, jak si kolega Dvořák vystřelil z novinářů, když prohlásil nebo když řekl své obavy z dumpingových cen. Ty jsou nesmyslné, samozřejmě, uvedl Mathé. Filmaři by si podle něj zasloužili i část reklamních zisků od komerčních televizí, jak to navrhuje připravovaný zákon o kinematografii.

I s těmi sto padesáti miliony korun (z reklamních výnosů na ČT, pozn.red.) plus možná tedy s tím klasickým výnosem ze starých českých filmů z intervalu 1964 až 1990 bychom pořád byli, co se týká podpory kinematografie, na chvostu všech evropských zemí. My tady pořád mluvíme o několika celovečerních filmech, ale je fakt, že zůstávají nefinancovány dokumentární filmy, animovaná tvorba, eventuelně cíleně žánrová tvorba pro třeba mládež a děti, která se prostě nemůže vyplatit, vysvětlil Mathé.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 7. 2007 19:39

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+