Více

Marek Kindernay: Pokud bychom chtěli zahájit HD vysílání, tak můžeme třeba zítra

4. října dojde po téměř sedmi letech k zániku oblíbeného sportovního kanálu Galaxie sport a na televizních obrazovkách se objeví „nový“ program s názvem Nova sport. Dnešní úterní rozhovor věnujeme právě jemu, a proto byl zpovídaným ředitel tohoto kanálu Marek Kindernay. V něm hovoří o plánech, jak televizi ještě více zlepšit, konkurenčních sportovních kanálech i chystaném vysílání ve vysokém rozlišení. Web Novy sport chystá také významnou spolupráci se serverem tn.cz. „4. října se propojí portál tn.cz/sport a Nova sport,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz Marek Kindernay.

Ředitel televize Nova Petr Dvořák minulý týden na tiskové konferenci k představení Novy sport řekl: „Nestačí nám, aby Galaxie sport fungovala výborně, chceme, aby fungovala ještě lépe.“ Můžete vysvětlit, co tím myslel?

Každá televize může fungovat lépe a určitě i my máme co zlepšovat. Známe svoje slabé stránky a právě rebrandingem kanálu chceme zlepšit grafiku, dramaturgii pořadů a ještě více program zdokonalit, zpestřit ho a dostat do něj více přímých přenosů. Chceme, aby byli diváci více spokojeni a aby byli spokojeni i reklamní klienti. Je zde tolik věcí, které jsou ke zlepšení, že k tomu, aby byl kanál ještě úspěšnější, musíme ještě hodně zapracovat.

Hovořil jste o slabých stránkách, tzn., že to, co jste teď vyjmenoval, byste chtěl zlepšit?

Každý kanál nějak začíná. My máme za sebou šest a půl roku a za tu dobu jsme se dostali do určité fáze, kdy potřebujeme televizi posunout někam dál a ještě více ji zdokonalit. Skutečnost, že máme v současné době tolik předplatitelů, si zaslouží minimálně lepší vizuál než doposud.

A kam byste chtěl tedy televizi posunout?

Myslím si, že vzhledem k tomu, že Galaxie sport vysílá v České a Slovenské republice, tak bychom se rádi co nejblíže přiblížili Eurosportu. To je pro nás konkurent a tam já vidím cíl, jak se co nejvíce dostat na úroveň zahraničního kanálu. Grafika a vizuál, který v současné době připravujeme, je nadnárodní, tzn., že je velmi kvalitní a myslím si, že takový obraz sportovní stanice ještě tady v Čechách nebyl.

Zmínil jste, že Eurosport je vaším největším vzorem nebo konkurentem. V čem?

Já si nemyslím, že by pro nás byl Eurosport vzorem, ale je to panevropská sportovní stanice, která vysílá už mnoho let a určitě když budeme vysílat tak dlouho jako Eurosport a budeme tak kvalitní, budu spokojen. Je to přesně ten druh kanálu, jako jsme my, tzn. placená televize a do budoucna placený kanál zůstaneme. Hlavním cílem je přinášet našim majitelům více peněz, tedy mít program co nejkvalitnější, aby za něj lidi stále platili a byli spokojeni i reklamní klienti.

V souvislosti se změnami jste ukázali např. vaše logo, programové schéma nebo moderátorky. Jaký je důvod pro to, že jste ještě neukázali grafiku a vizuál studií?

Marek Kindernay 1

Vizuál studií jsme neukazovali proto, že se v tuto chvíli ještě vytváří a finalizuje se dekorace. Diváci budou moci sledovat studio až během konání NHL v Praze, kdy bude premiéra. Studio bude lehce futuristické a odpovídá i grafice, kterou připravujeme. Vzhledem k velkému množství pořadů, které vysíláme, je grafiky velké množství a v tuto chvíli se v postprodukci dokončuje. Televize odstartuje 4. října, takže ještě máme čas, abychom to všechno dokončili.

Na tiskové konferenci jste naznačili, že znělek by mělo být asi 150. Opravdu jich bude tolik?

Ten seznam je hodně dlouhý. Je to díky tomu, že vysíláme hodně sportů, kdybychom vysílali pouze fotbal, tak by to bylo jednodušší. Proto bude tolik předělů, znělek a identů. Celý obal stanice vzhledem k širokému spektru sportů, které vysílá, musí mít hodně grafiky.

Prozradíte, kdo je jejím autorem? Dělali jste si ji sami, nebo jste na to najali nějakou firmu?

Kreativní oddělení televize Nova vybralo k realizaci návrhy Lukáše Fišárka a Marka Cimbálníka. Velká část grafiky se postprodukčně připravuje ve studiu Mirage.

Když hovoříte o těch jménech, ta jsou známá…

Ano, jsou to známí grafici. Na grafiku jsme si pochopitelně dělali výběrové řízení a tito mladí grafici přišli s nejodvážnějším a nejzajímavějším kreativním řešením, takže proto jsme si vybrali právě je. Znáte je pravděpodobně proto, že z jejich pera byla částečně také grafika ČT4 Sport.

Co se týká grafického zpracování, dá se počítat s tím, že spustíte i nový web.

Web dozná také velkých změn. Budou se odrážet také grafické změny, tzn., že co uvidí divák na obrazovce, uvidí také na webu.

Můžete to nějak přiblížit?

Budou zde stránky jednotlivých sportů, informace o televizi, ale zároveň zde budou také sportovní výsledky a servis. Chceme, aby se náš web stal podobně jako ESPN.com opravdu sportovním webem, tedy aby to nebyly jen stránky televize, ale byl to také zpravodajský portál, proto propojíme náš web s tn.cz.

Počítáte u vašeho nového webu s tzv. cross promotion, jako má TV Nova v Televizních novinách?

Je to zcela logické. Nova působí jako mediální dům, takže jednotlivá oddělení spolu spolupracují. Naše redakce velice úzce spolupracuje s redakcí sportu na tn.cz. Spojení Nova – Nova sport a tn.cz umožní to, že vznikne jedna velká sportovní redakce, která bude mít své zprávy jak na hlavním kanálu Nova sport tak na stránkách tn.cz.

Takže pokud jsem to správně pochopil, znamená to, že do budoucna by došlo k propojení webů Novy sport a tn.cz?

Neznamená to do budoucna, ale že 4. října se propojí portál tn.cz/sport a Nova sport. Naše stránky nova-sport.cz vás odkáží na stránku tn.cz. Dojde k absolutnímu propojení těchto dvou produktů.

A jak toto propojení bude vypadat na obrazovce? Dočkáme se oblíbeného „Více se dozvíte na…“?

Je možné, že zde určitě bude propojenost a propagace všech složek zpravodajství. I když moderátorky řeknou, více naleznete na našich stránkách, tak se automaticky pak divák dostane na stránky tn.cz. Je to velký zpravodajský portál, který takovouto podporu potřebuje. Vzhledem k tomu, že má kvalitní sportovní redakci, takže díky propojení s námi dojde ještě k jeho zlepšení. Připravujeme např. blogy komentátorů, články ze zápasů, online přenosy a aktuální výsledkové zpravodajství. Internet umožňuje velkou synergii s televizí, ať už je celoplošná nebo tematická, takže propojení je naprosto logické.

Přesuňme se na Slovensko. Server Mediálne.sk napsal o tom, že chystáte silné propojení s Markízou. Uvedli jste, že se budete snažit všemi dostupnými prostředky upevnit svou pozici.

Nova sport patří do rodiny CME a stejně tak tam patří také Markíza a Nova, takže všechny se spolu snaží spolupracovat. Myslím si, že v následujícím období bude spolupráce ještě daleko užší, takže budeme velmi spolupracovat s jejich sportovní redakcí. Všichni pracujeme pro jeden subjekt. Cílem je, aby divák na Slovensku dostal servis spravedlivě dělený jak ze Slovenska, tak z České republiky. Tu samou spolupráci, kterou máme s redakcí sportu na Nově, připravujeme s Markízou.

V České republice jsou sporty mezi jednotlivými kanály poměrně jasně rozděleny. Zatím co vy se soustředíte na ten zahraniční, ČT4 na domácí. Na Slovensku začala ale nedávno vysílat Trojka, která také plánuje přenosy z NHL a Premier League jako vy. Nemáte z ní strach?

S vysíláním NHL to nebude mít tak jednoduché. Máme exkluzivní práva na určité dny, kdy Trojka ani moci NHL vysílat nemůže. U všech programových akvizic nakupujeme tato práva i pro Slovensko, takže spousta sportů se tam ani neobjeví. Nemyslím si, že by pro nás STV 3 byla konkurencí, protože náš kanál má takovou popularitu, že spojení Novy a Galaxie sport bylo i zde přivítáno velmi pozitivně. Jediný neexkluzivní kontrakt je anglická Premier League, takže tu může vysílat i Trojka. Do budoucna se ale budeme snažit nakupovat práva i pro Slovensko, protože cítíme, že ten program je česko-slovenský. Když se podíváte na strukturu našich předplatitelů, téměř polovina je ze Slovenska. To je jasně určující pravidlo k tomu, abychom pokračovali i v programových akvizicích, které nakupujeme. Co se týká rozdělení trhu, tak máte částečně pravdu, že náš trh se pomalu rozdělil. Osobně si myslím, že úkolem veřejnoprávní televize je vysílat domácí sport, na druhou stranu si dokážu spoustu produktů, které vysílá ČT představit také u nás. Rozdělení tu tedy je, ale nemusí být do budoucna pravidlem. Na druhou stranu Eurosport je panevropský kanál a musí se přizpůsobit evropskému divákovi, takže proto tam není tolik fotbalu a téměř tam není hokej. Tam si myslím, že už si nekonkurujeme vůbec. Oni se věnují panevropským sportům, kdežto my se věnujeme těm, které jsou nejsledovanější v České republice.

Na tiskové konferenci jste hovořili o tom, že byste měli mít přes milion a půl abonentů. Můžete toto číslo blíže specifikovat?

Nějaká čísla k dispozici máme, ale počty diváků se neustále přeskupují, protože díky tomu jak na tamním trhu vznikají nové formy distribuce jako je IPTV, digitální kabelová televize a satelitní placená televize, tak těch forem je tolik, že diváci migrují z jedné platformy na druhou. Nerozděloval bych tedy proto tuto skupinu na IPTV a kabel. Např. IPTV má obrovskou budoucnost vzhledem ke své interaktivitě. Divák má možnost zpětné vazby a také si je může nahrávat, což je u sportovních přenosů velmi cenná věc. Myslím si, že číslo 1560 tisíc předplatitelů rozhodně není konečné a do budoucna se může ještě zvýšit.

Řekl jste, že IPTV má určité možnosti. Dovedete si představit, že byste do budoucna nabídli podobnou službu, jakou je např. HBO Digital?

To je určitá forma vysílání, která musí být ošetřena v právech, tzn., že pokud ta práva nakupujete, musíte je nakupovat i s tím, že je nakoupíte pro tuto službu. Je to nová služba, možná je to hudba budoucnosti a určitě s ní budeme počítat, protože je to pro diváka velmi atraktivní. Program se tak může dostat daleko více do podoby pay-tv jako je tomu např. v zahraničí, kde si přímo předplácíte přímé přenosy, které vás zajímají. Speciálně u sportu v tom budoucnost určitě vidím.

Když se vrátíme ještě k posilování pozice na Slovensku, tak jednou z moderátorek ve vašem týmu bude i Kristína Dobešová. Je tato moderátorka také určitým krokem, jak na tamním trhu posílit pozici?

Je to přesně ten krok. Máme mnoho slovenských komentátorů i moderátorů, a když jsme přišli s myšlenkou mít moderovanou hlavní sportovní relaci, tak první, co nás napadlo, bylo, že v ní musí být minimálně jedna slovenská moderátorka. Z tohoto důvodu jsme v castingu uvedli, že chceme mít i Slovenky a objevila se Kristína, mladá a talentovaná moderátorka. Myslím si, že je to budoucí hvězda našeho programu.

Marek Kindernay 2

Jak castingy probíhaly?

Televize Nova má vlastní talentové oddělení a velmi se budoucím talentům věnuje. Myslím, že i to je pro nás obrovský bonus po spojení s Novou. Vzhledem k častým konkurzům, které se konají, máme velkou databázi budoucích moderátorů, komentátorů a vůbec všech lidí, kteří se o tuto práci zajímají. Ve spolupráci s talentovým oddělením jsme našli právě Kristínu, ale také Kamilu Havelkovou, která je další novou tváří na obrazovce.

Je v tom nějaký záměr, že jsou tři moderátorky české a jen jedna slovenská?

Je to náhoda. Kdybychom našli dvě stejně kvalitní Slovenky, tak by tam byly dvě, ale Kristína je jen jedna, a proto je poměr tři ku jedné. Je možné, že se objeví nový talent. Zatím máme tuto čtveřici. Rozhodli jsme se pro strategii mít moderátorky. 92 % diváků jsou muži, takže jim chceme dělat radost nejen v podobě přímých přenosů, ale i ve formě večerních zpráv. Chceme, aby divák zprávám více věřil, proto jsme vybrali moderátorky, které sportu rozumí.

Hovořil jste o nových tvářích. Znamená to, že v hledání budete pokračovat i do budoucna?

Stále hledáme nové tváře, protože náš komentátorský tým se díky tomu, jak rostou počty přenosů, rozrůstá. Mezi fotbalisty se objevil náš nový spolupracovník a stálý komentátor Petr Mikolanda a myslím, že i do budoucna se může tým rozrůst o další zajímavé tváře. Už ale i tým pětadvaceti komentátorů, který jsme si přivezli, má vysokou kvalitu srovnatelnou např. s redakcí České televize, která byla dávána vždy za vzor.

Už dříve jste tvrdil, že zahájíte vysílání ve vysokém rozlišení. Např. na serveru satCentrum jste naznačil, že by to mohlo být pravděpodobně už letos na podzim…

Pokud bychom chtěli zahájit HD vysílání, tak můžeme třeba zítra. To pro nás není problém…

Tak proč nezačnete?

Problém je vyřešení distribuce signálu. Např. forma distribuce HD signálu na satelit, je velmi drahá záležitost a musí se tedy uvažovat také ekonomicky. Je zapotřebí zvážit, zdali se vyplatí si pronajmout další kapacitu, abyste mohli vysílat HD program, nebo nějaká jiná řešení distribuce. My jsme se rozhodli pro druhou variantu, tzn., že hledáme jiné formy distribuce než prostřednictvím satelitu. Satelit je pro nás prozatím velmi drahá distribuční forma.

Jaké by tedy byly cesty?

Bavili jsme se o IPTV, takže to by byla jedna možnost. Např. Telefónica testuje vysílání HD programů a mám-li správné informace, na příští rok chystá spuštění celého balíčku HD programů. Tady je tedy cesta, jak se dostat k divákovi. Pokud v Čechách přijde někdo s tím, že udělá nějaký satelitní balíček HD programů, tak budeme mít velký zájem tam program dostat, protože sport je jeden z programů, kde divák sport HDTV opravdu ocení. Nabídka přenosů, které k nám přicházejí v HD, se neustále rozšiřuje, takže už v tuto chvíli bychom byli schopni vysílat 50 % přenosů z Premier League v tomto formátu, to samé NHL. Čas HD vysílání určitě přijde a bude to velmi brzo. Doufám, že se nám to podaří s některým z distributorů domluvit tak, aby to bylo třeba na začátku příštího roku.

Co byste vyřídil čtenářům, kteří tohle příliš rádi neuslyší a tvrdí, že News Center je spíše takovým zviditelněním Novy?

To je spíše neznalost čtenářů a podcenění Novy. Nova je natolik technicky dobře nedimenzovaná do budoucnosti, že může bez problémů všechny programy vysílat v HD kvalitě, ale je opravdu nutné najít formu, kam HD kanály distribuovat. Je to záležitost, která není finančně laciná. Počet HD přijímačů mezi diváky narůstá a myslím si, že rok 2009 bude k tomuto kroku opravdu ideální. Diváci se určitě dočkají.

Hovořil jste o IPTV. Uvažovali byste eventuelně např. i o kabelové digitální televizi?

I to je pochopitelně jedna z možností. Pokud např. UPC o tuto službu projeví zájem, tak i sem můžeme náš signál poslat.

Jednou z vašich stálic je už od roku 2002 kanadsko-americká NHL. Nemyslíte si, že by ale diváci měli zájem i o jiné soutěže?

Dlouhodobě se zajímáme nejen o NHL, ale i o další hokejové soutěže, protože tento sport je v Čechách velmi populární. S ruskou hokejovou ligou už dva roky jednáme o vysílání zápasů. To, že vznikla KHL (ruská obdoba NHL), je dalším impulsem a minimálně jeden zápas týdně bychom rádi přinášeli. Zatím jsme se ale nedohodli na financích.

Kolik tedy za přenosy KHL v Rusku požadují?

To vám nemůžu prozradit. Jde o astronomické částky.

Řádově?

Veškerá práva jsou v řádech milionů a desítek milionů korun a čísla jsou pro nás zavazující. Musíme v prvé řadě plnit finanční plán a dodržovat očekávané ekonomické výsledky. Musíme pracovat s rozpočtem rozumně a nemůžeme nakupovat bez rozmyslu a každému kývnout na jeho první nabídku. Sportovní práva se většinou prodávají na dobu tří až pěti let, takže se musíme dívat do ekonomiky trochu do budoucna a zvažovat co pro nás je a není strategické. Je velká diplomacie vyjednat cenu tak, aby byla zajímavá a vyplatila se.

Jsou tedy nějaké soutěže, které by byly dle vašich slov strategické?

Opět záleží na ceně sportovních práv.

Marek Kindernay 3

Říkal jste, že dlouhodobě sledujete scénu…

Pro nás jsou strategické nejlepší evropské a americké kolektivní soutěže, tzn. NHL, Premier League.

A z těch soutěží, které byste chtěli nabídnout do budoucna, to jsou?

Určitě by šlo o kontrakt s fotbalovou UEFOU, ať už je to Champions League nebo UEFA CUP. Zajímavá jsou také různá mistrovství světa, Evropy apod.

Proč nevysíláte golfovou US PGA Tour?

O golf jsme se začali zajímat dva roky nazpět. To jsme začali vysílat evropskou tour a nám se velmi líbí, protože je daleko blíže našim divákům především díky pro Evropana známějším golfistům. Rozhodli jsme se tedy pro evropskou tour, Česká televize pro americkou a nepsaně se to zde rozdělilo. Navíc se nám podařilo podepsat se společností Altamira exkluzivní pětiletý kontrakt na vysílání PGA Czech Golf Open, která příští rok zavítá zpět do České republiky a Nova sport bude u toho.

Je pravda, že s přejmenováním Galaxie sport zrušíte také pořad Týden v NHL a nahradíte ho pořadem NHL Power Play?

Speciálně hokejoví fanoušci se mají na co těšit, protože hokejová grafika a pořady jsou na tak vysoké úrovni, že už budou srovnatelné s tím, co je známé z NHL. My nerušíme pořad NHL, ale právě pouze měníme název. Tvůrci i dramaturgie zůstanou stejní, úplně se ale změní dekorace. Pořad jsme se rozhodli nazvat Power Play z toho důvodu, že nemusí zůstat jen NHL. Nechceme se vázat jen na týden, ale chceme mít plnohodnotný hokejový magazín, který bude rozebírat aktuální událost, která se stala a bude se jí věnovat zevrubně. Divák nemusí mít strach, že se pořad ztratí, dostane pouze nový kabát a přibudou hosté.

Už na tiskové konferenci jste naznačili, že NHL bude hrát významnou roli ve vašem startu. Jakou tedy bude mít?

Pro nás je NHL srdeční záležitost v tom, že když jsme začínali vysílat Galaxii sport před necelými sedmi lety v Hradci Králové, tak jsme začínali s NHL a teď začínáme Novu sport a také zahajujeme s NHL. Je to taková symbolika. Když jsme vybírali termín rebrandingu, na kterém pracujeme už řadu měsíců, tak datum konání NHL v O2 areně se opravdu ukázalo jako nejzajímavější událost, ke které odstartujeme.

Zeptám se tedy jinak – jak bude vysílání vypadat?

Vzhledem k tomu, že jde o vlastní produkt, tak se chceme této události věnovat. Budeme vysílat v sobotu i v neděli přímé přenosy. V sobotu dojde k nevídané situaci, kdy budeme vysílat souběžný přenos na dvou kanálech, na Nově i Nově sport, takže i diváci, kteří nás nemají předplaceny, budou mít možnost vidět naše dekorace a naší grafiku.

Nemáte strach z toho, že by mohl divácky přenos špatně dopadnout? Dle výsledků, které měla televize JOJ při přenosu NHL na Slovensku, to nebylo příliš velké lákadlo.

Věřím tomu, že takovou událost, jakou je přenos NHL v Praze, si diváci nenechají ujít! Velmi zajímavý je i vysílací čas – sobota a neděle od 18:00 hodin.

Jaká by byla optimální sledovanost?

To by museli říci asi programoví pracovníci Novy, co by splnilo jejich očekávání.

A vaše očekávání?

Půlmilionová sledovanost na TV Nova by byla podle mě velkým úspěchem. V průměru mají nejatraktivnější fotbalové přenosy tak sedm set až osm set tisíc diváků, takže NHL by si půl milionu rozhodně zasloužilo. Je jen škoda, že tam není Jaromír Jágr. Jeho neúčast se na sledovanosti určitě projeví. Na druhou stranu u nás nikdy v historii NHL nezačínalo a je to opravdu mimořádná událost. Hokej má navíc i spoustu fanynek, takže si myslím, že by to mohlo zafungovat.

Není škoda, že nebude na Nově i druhý den NHL?

Do toho rizika už bych nešel. Na celoplošném programu opravdu stačí jeden přenos. Ten si to opravdu zaslouží. Jen lístky byly vyprodány asi během čtyřiadvaceti hodin, takže spousta diváků se o to určitě zajímat bude. Budeme se snažit také vytvořit kvalitní promotion, abychom na zápas nalákali co nejvíce diváků. V obou týmech nastupuje mnoho Čechů, takže si myslím, že to svou atraktivitu rozhodně má.

Co se týká širšího horizontu, jaké máte plány?

Vzhledem k tomu, že nechceme program měnit nijak dramaticky a chceme nadále zůstat atraktivním programem pro naše předplatitele, nemá smysl měnit něco, co trvale funguje. Budeme se snažit toto spíše zlepšovat. Náš cíl jsou hlavně dlouhodobé akvizice. Většinu programu, který jsme nakoupili, máme do roku 2010 až 2012, a to je zavazující i v tom, že diváci se budou moci se sporty potkávat i v dalších letech. U sportovního kanálu se těžko dá z roku na rok změnit struktura programu. Nemůžeme si např. říci, že příští rok vysílat Premier League nebudeme. Sportovní kanál se dá budovat např. s pětiletým výhledem. Máme představu o tom, co bychom chtěli vysílat např. v roce 2012, ale víme, že současný program zůstane podobný i v letech 2009 i 2010.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Anketa

Myslíte si, že Galaxie sport bude ve svém novém kabátě úspěšná?

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 9. 2008 15:03

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+