Hlavní navigace

Mají nové televize šanci zaujmout dostatek diváků? Odpověď není jednoznačná

29. 9. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nové a nové televize, které se objevují na trhu, mají mimo jiné nevýhodu v tom, že se nachází v multiplexech, k nimž si diváci z různých důvodů leckdy nedokážou najít cestu.
Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

Žijeme v době, kdy nové televize vznikají jak na běžícím pásu. Tento týden jsme například na serveru DigiZone.cz informovali jako první o číslech, která dokázala prozatím vygenerovat nová televizní skupina Pohoda, za níž stojí ostravský podnikatel Radim Pařízek. Ruku na srdce, nebyla to žádná sláva. Maximální sledovanost třicet tisíc diváků, tím se skutečně žádná z televizí příliš chlubit nemůže. Reakce „zasvěcených odborníků“ na diskusních fórech byla ve smyslu, že stanice Relax je vlastně taková všehochuť obohacená známými tvářemi v podobě Petra Novotného a Jiřího Krampola a Rebel pak televizí rockovou, kterou si především její majitel Pařízek plní sen o stanici, která by mu byla šita na míru.

Podívejme se ale na to trochu jinak. V současné době můžeme v některých lokalitách zachytit na klasickou anténu třicet, a žijeme-li blízko hranic (dokonce i několika států), i více televizních kanálů. To se logicky promítá do počtu diváků jednotlivých kanálů. Televize, které vznikly později, nemají šanci přilákat takovou diváckou obec, jako je tomu u již zaběhnutých hráčů. Ideálním případem druhé skupiny je televize Nova, které se podařilo vytvořit fenomén v podobě Ordinace v růžové zahradě. Ať proti tomuto seriálu postavíte cokoliv, pořad v lepším případě skončí průměrem, v horším pak úplně propadne. Nutně to ale neznamená, že by programová novinka byla špatná. Řada lidí, převážně ženské publikum, v mém okolí na tento seriál nadává, ale sleduje ho stále. Jednoduše ho mají jako drogu, určitý rituál.

Nova je takovým fenoménem, že i když se ve vysílání objeví pořad pochybnější kvality, publikum ho bude stejně sledovat. Pokud chcete, abych byl konkrétní, mám na mysli například nový sitcom PanMáma. Na pár dílů jsem se podíval prostřednictvím serveru Voyo, a i když jsem se u pár scén upřímně zasmál, o příliš duchaplné dílo nejde. Ne, že bych to od sitcomu očekával, ale několikrát jsem se přistihl, že jsem sledoval časovou osu, abych zjistil, kdy už konečně bude konec. A vidíte to, přesto PanMáma dokáže vygenerovat přibližně mezi sedmi sty až osmi sty tisíci diváky. Podobným fenoménem jako Ordinace se stali Doktoři z Počátků, kteří poslední týdny generují stejná čísla jako zmiňovaný nekonečný seriál. Byly tu v minulosti pochopitelně i výjimky, které však časem poměrně rychle zmizely z obrazovky.

Na druhé straně pak máme například plnoformátovou televizi Barrandov, která svou šanci uchytit se mezi nejsledovanějšími stanicemi více méně promeškala. Je to už téměř pět let, co tato stanice vstoupila na televizní trh. Dobře si pamatuji ono magické a náležitě zmiňované datum 11.1.2009. Barrandov ale svou šanci dostat se mezi elitu promeškal. Dřívější zábavné pořady z vysílání v podstatě úplně zmizely, několikrát se změnilo vedení této televize a to se dostalo do programové pasti. Televize sice generuje nové pořady, ale nedokáže k obrazovce přilákat dostatek diváků. Opravdu se má televize radovat z toho, když získala předvolební debatou méně než sto tisíc diváků? Když Radek John svým magazínem přiláká řádově desítky tisíc diváků? Když seriál Ona a on nepřekročí ani dvousettisícovou hranici?

TV Barrandov je zkrátka ideálním příkladem toho, že na našem trhu už je televizí víc než dostatek. Programový ředitel a někdejší moderátorská hvězda Petr Lesák se může snažit sebevíc, ale jak je vidět, diváci už mají o rozvržení televizního večera většinou jasno. Samozřejmě, stanice dokáže přitáhnout občas i výraznější počet publika. Jak ale nedávno na Twitteru napsal programový ředitel TV Joj František Borovský: „S majorem Zemanem by dokázala udělat sledovanost i moje babička.“ A jak se ukazuje, už ani ta znovu reprízovaná Žena za pultem příliš netáhne. Její poslední díl sledovalo v pondělí 23. září 125 tisíc diváků při podílu na publiku přibližně 3 %. Když jsem se Petra Lesáka ptal, jaký mají cíl, tak bude prý spokojen, když podíl televize bude na 5 %. Když vezmu původní plány vedení Barrandova, to nové opravdu hodně slevilo a stejně této hodnoty skoro nikdy nedosahuje.

BRAND24

Chcete další příklad přehršle nových televizních stanic? Pak tu máme novou kulturní stanici ČT art. Dopředu bych chtěl upozornit, že přínos této televize hodnotím velice kladně. I když vedení České televize tvrdilo, že nebude hledět na podíly ani počty diváků, publikum v řádu tisíců lidí asi není to, co si zrovna na Kavčích horách představovali. Další černou kaňku si pak navíc generální ředitel Petr Dvořák udělal u veřejnosti tím, když vedení zrušilo magazín Monoskop zaměřený na kritiku jednotlivých pořadů, který ve své rekordně krátké existenci dokázal opřít přímo i do tvorby ČT. Nejsledovanějším pořadem Artu byl zatím, pokud se nemýlím, film Alois Nebel, který vygeneroval 54 tisíc diváků, od té doby je ale publikum stanice skutečně velmi malé.

Nemalou roli ve sledovanosti nových televizí hraje i fakt, že jsou šířeny v multiplexech, k nimž si zatím diváci nedokázali příliš najít cestu, a to z různých důvodů, které mohou být na jejich straně, ale také jednoduše proto, že signál dané sítě nemají. Bude proto opravdu zajímavé sledovat, kolik diváků například přiláká tematický kanál Slovak Sport šířený v Praze a středních Čechách prostřednictvím Regionální sítě 4 a zastupovaný agenturou atmedia. Spolu se stanicemi Relax a Rebel už se v peoplemetrech také objevila televize Óčko Express. Přiznám se, že jsem se trochu zděsil, když jsem viděl u počtu diváků hodnotu 0,01 %, tedy nějakých 10 lidí, a podíl 0 %. Na druhou stranu je se třeba zamyslet nad tím, kolik domácností s peoplemetrem si k této stanici dokáže najít cestu v multiplexu, který má nevýhodu nejen v tom, že je nový, ale navíc šíří programy výhradně v MPEG-4 a HD kvalitě. Dokážou vůbec peoplemetry reálnou sledovanost tohoto kanálu změřit?

Dokázali jste si k novým televizím, které odstartovaly v posledních měsících (roce) najít cestu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).