Více

Luděk Vinš: Public TV se změní, aby se na ni dalo dívat

Zkušební vysílání satelitní stanice Public TV letos na Silvestra končí. Od Nového roku by měla televize vlastněná společností Strojexport vysílat řádně, z vlastního studia a s vlastními moderátory a redaktory. I když to nebude platit vždy a o každé části programu, podle Luďka Vinše, předsedy představenstva Strojexportu a prezidenta servisní společnosti PublicCom, by se z Public TV měla stát televize, na kterou se „dá dívat“.

Co motivovalo Strojexport k založení vlastní satelitní televize Public TV?

Strojexport je podnikem zahraničního obchodu, a tím bylo naše podnikání od počátku dané. Po listopadu 1989 se na tom téměř nic nezměnilo, pokud se týká kontaktů se zahraničím, ale úplně se změnila situace v České republice. Hledali jsme proto možnosti, jak se prezentovat navenek a jak prezentovat naše partnery. Napadla nás myšlenka, že bychom v rámci digitalizace mohli vstoupit na mediální trh a využívat svůj vliv i informace z trhů, na kterých se pohybujeme. Dalším motivem byla poptávka zahraničních firem a finančních skupin po možnosti prezentovat se v České republice. V tu chvíli jsme si řekli, že satelitní televize by mohla být tou pravou investicí.

Luděk Vinš

Čili těmto skupinám chcete věnovat prostor ve vysílání Public TV, a ony se budou jejím prostřednictvím prezentovat.

Ano, mohou tímto způsobem získat určitý vliv na Českou republiku. Myslím, že možností, které nám toto médium dává, je docela dost. Nejde jenom o holou informaci, co se děje v České republice, ale také, co se chystá, co by bylo dobré udělat, trošičku jde i o snahu ovlivňovat myšlení lidí…

Takže by to mělo být spíš vlivové médium než televize, která by vám měla vydělávat peníze?

Každý podnikatel, který vstupuje do jakéhokoli obchodu, chce vydělat. Vložíte nějakou investici a potom tyto peníze chcete získat zpátky a mít z toho profit. Nejenom vliv.

Vliv se sice nedá spočítat, přesto se dá považovat za určitý způsob zisku. Rozhodně není zanedbatelný.

Ano, samozřejmě. Jednou součástí programu televize budou informace o tom, co se děje v České republice a samozřejmě předpokládáme, že budou existovat určité stránky, které lze prostřednictvím digitální technologie nastavit, my jim říkáme „červené puntíky“, a když si na ně divák klikne, otevře se mu interaktivní menu, které může ukázat, co všechno tato televize nabízí. V tom vidíme největší přínos Public TV. A ti, co o to budou stát, se mohou na těchto stránkách ukázat. Samozřejmě také předpokládáme, že bychom otevřeli nějaké prostředí, platformu, nebo spíš portál, kde by se tyto informace vyměňovaly v osobním styku.

Vysílací licenci jste získali na publicistický kanál. Teď říkáte, že ho budete používat jako vlivové médium. Pak se ale můžete dostat do střetu s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, protože takový koncept by nemusel odpovídat nestrannému a objektivnímu informování. Oddělíte „propagační“ vysílání od regulérního obsahu?

Z vaší strany to je jistě logická a správná otázka. Vliv, kterým chceme působit na vnitřní obchod, se bude odehrávat na oddělených stránkách, tedy v tom interaktivním menu. Publicistické pořady, které chceme připravovat, ať už to je otázka kandidatury Prahy na pořádání olympiády nebo otázky okolo umístění amerického radaru do Brd, by těžko mohly pomáhat v nějakém obchodu. Trvám na tom, aby tyto věci byly naprosto oddělené. Divák není hloupý. Když se dívá na televizi, velmi jednoduše pozná, jestli jím manipulujete. Kdybychom jimi manipulovali, dříve nebo později by nás vypnuli. Myslím si, že médií, které se snaží váš zájem směřovat určitým směrem, je už tolik, že by náš hlavní program měl být nezávislý.

Reklamní prostor ve vysílání je ale velmi omezený. Pro komerční televize jde o dvanáct minut za hodinu. Vejdou se do nich propagační materiály společností, které byste chtěli komunikovat? Navíc pokud chcete přilákat více diváků, musíte jim nabídnout atraktivní program, a ten je drahý. A pak je tu způsob distribuce signálu: přes satelit a kabel si vás tolik lidí nenaladí. Dá se takovým způsobem vybudovat silné vlivové médium?

Náš postup byl možná obrácený, než by se čekalo. Je asi logické, že jsme se nejprve pokusili přesvědčit Radu o tom, že jsme opravdu vážní a seriózní zájemci o licenci, a že náklady na toto vysílání nebudou zanedbatelné. Že máme nápad a pokud dostaneme licenci, začneme skutečně vysílat a budeme tento nápad realizovat. Takových žádostí tady mnoho nebylo. Radu jsme opravdu přesvědčili o tom, že jsme připraveni vysílat, dopředu jsme uzavřeli předběžné smlouvy s operátory, a to byl ten hmatatelný důvod, proč nám rada věřila. Tento krok byl sice dražší, ale asi správnější.

V současné době si ale vlastní obsah nevyrábíte, přebíráte pořady Regionální televizní agentury (RTA) a vysílali jste také starší české a slovenské filmy od filmového kanálu CS Film. Public TV je pořád označovaná jako „zkušební vysílání“. Kdy začne to řádné, vaše vlastní vysílání?

Předpokládáme, že od 1. ledna. Dokončujeme naše studio v budově Strojexportu. Přebíráním pořadů od RTA jsme vyřešili období, kdy jsme neměli vlastní lidi. RTA je vyzkoušená agentura, má vlastní studio a dokáže tyto pořady dodat. Byl to pro nás nejbližší možný spojenec, jakého jsme mohli v regionech najít. Tuto spolupráci začneme od Nového roku postupně odbourávat, ale stále ještě s nimi budeme spolupracovat v některých regionech, protože nejsme schopni všechny pokrýt z vlastních kapacit. Stálo by to moc peněz.

Co tedy budete od 1. ledna vyrábět sami?

Vezmeme si na starosti kompletní chod našeho vlastního studia, které je v sedmém patře budovy Strojexportu na Václavském náměstí. Jeho vybudování nám trvalo delší dobu, protože dodavatelské lhůty byly dlouhé a firem, které dokážou takové studio postavit, není v České republice mnoho. Už dnes ho máme k dispozici a vysíláme „do zdi“, abychom vychytali všechny mouchy. Zároveň nakupujeme techniku a připravují se naše vlastní štáby. Od prvního dne příštího roku si začneme sami zpravodajsky a publicisticky pokrývat Prahu a střední Čechy. Pak předpokládáme, že bychom pomalu postupovali do dalších krajů, kde zatím zpravodajství nakupujeme. Ale to je zatím plán, který se dopracovává a připravuje.

Štáby si budete najímat externě, nebo půjde o vaše interní zaměstnance?

Pokud jsem byl dobře informován, budeme mít dva vlastní štáby a další lidi si budeme najímat.

Co dalšího budete vysílat po Novém roce? Donedávna jste přebírali část filmů od Československé filmové společnosti, provozovatele kanálu CS Film.

Připravujeme určitý balík filmů. Nebudeme závislí jenom na CS Filmu, postupně od něj odejdeme. Zdá se, že naše spolupráce s CS Filmem je na konci a dále pokračovat už nebude.

Přitom to vypadalo, že CS Film chcete koupit.

Původně jsme ho chtěli převzít. Přiznám se, že jsme od toho ustoupili.

Takže teď bude Public TV vysílat větší podíl zahraničních filmů?

Předpokládám, že ano. Nevím, jestli jsou už v prvním balíku, ale v příštím roce se na Public TV určitě objeví více zahraničních snímků.

Určitě připravujete i vlastní moderátory. Kolik jich bude a jsou mezi nimi nějaká známější jména?

V těchto dnech probíhá jejich výběr. Dělají se osobní pohovory. Jsou tam některá známá jména, ale do podepsání smluv je zbytečné o nich mluvit. Určitě chceme najít nějakou tvář, která by speciálně zaujala ve zpravodajských pořadech. Další tvář by se měla objevit u publicistiky.

Kolik bude mít Public TV celkem interních zaměstnanců, včetně techniků a dramaturgů?

Podle plánů bychom měli mít ke konci roku 2008 okolo sedmdesáti lidí.

Co to bude znamenat za roční náklady na provoz?

Když jsme začínali vysílat, stála nás prvotní investice řádově sto milionů korun. Rok 2008 bude znamenat ještě další investice, ale asi o řád nižší.

Jakým způsobem budete prodávat reklamní časy? MF Dnes jste před časem řekl, že chcete spolupracovat se státními agenturami Czechinvest a Czechtrade. Těm byste asi vysílací časy prodávali…

Vidíme několik potenciálních klientů. Jednou skupinou je veřejná správa, které můžeme dát prostor, jaký jí jiné televize nedají. Druhou skupinou jsou radnice. Tam si myslím, že je velký potenciál, protože potřebují sdělovat různé informace a televize by mohla působit jako taková nástěnka. A pak jsou samozřejmě firmy, kterým reklama na velkých televizích nestačí, a to buď kvůli ceně, nebo kvůli malému prostoru. Nepředpokládáme, že bychom šli jenom cestou klasických televizních reklam. Chtěli bychom vytvářet pořady přímo šité na míru firmám, které by v nich mohly říci něco více než v klasické reklamě. Zdůvodnit, proč je jejich výrobek dobrý, ukázat ho a podobně. To by měl být největší zdroj příjmů Public TV. A pak je tu klasická reklama, která je daná ze zákona. Jenže ta se prodává na sledovanost a to je složité.

Ale s komerčními prezentacemi firem budete mít trošku problém. Jak je naroubovat na program, aby odpovídaly zákonu? Půjde o teleshopping? Klasický televizní pořad by měl být vyvážený a neměl by obsahovat informace o konkrétních výrobcích, pakliže nejde o recenze nebo testy. Nebo počítáte s product placementem, který povolila Evropská komise, ale v našem zákonu ještě není?

Tím se zabývají naši experti. Přiznám se, že tyto otázky jdou trošku mimo moji oblast. To je otázka pro lidi, kteří tento koncept vymysleli a jsou odpovědni za to, jak bude naplňován rozpočet. Samozřejmě musí dodržovat zákon.

Reklamu si budete prodávat sami nebo prostřednictvím mediálních agentur?

Myslím, že hlavně využijeme mediální agentury. Vlastní obchodníky nemáme a než je najdeme, budou agentury důležité. Časem budeme mít určitě i vlastní obchodní oddělení. V době náběhu, kdy nejsme tolik známí, je ale výhodnější spolupracovat s agenturami. Klienti k nim mají větší důvěru než k nějaké nové, neznámé televizi.

Zatím vysíláte ze studia RTA, které zároveň odbavuje signál Public TV. Od Nového roku si budete vysílání odbavovat kompletně sami?

Aktuálně vám nejsem schopen říci, zda to bude hned od 1. ledna, ale určitě k tomu dojde během příštího roku.

Máte zájem vysílat i jinak než přes satelit a kabel? Nabízí se pozemní digitální vysílání, Public TV už experimentuje v pražském multiplexu B. Tímto způsobem byste mohli oslovit více lidí, ale zároveň je výrazně dražší.

Naše filozofie spočívá v tom, že si nejdřív chceme zkusit sami vysílat, trošku si osahat, jestli ho zvládneme. Proto stále vysíláme ve zkušebním provozu. Upřímně řečeno ohlasy, které dostáváme od diváků, zatím nejsou příznivé. Berou nás stále jako začínající televizi a čekají od nás větší kvalitu. Také nám vytýkají, že nás nemůžou naladit. Myslím, že minimálně první půlrok vlastního vysílání bychom měli věnovat zlepšování kvality pořadů. Zkvalitnit vysílání tak, aby se Public TV dalo dívat. Teprve potom začneme pošilhávat po rozšiřování vysílání po celé republice, ať už v nějakém pozemním multiplexu nebo prostřednictvím kabelových sítí. Nejdřív musíme něco nabídnout, aby si nás nějaký operátor vzal k sobě.

Uvažuje Strojexport o nějakých dalších typech médií, tisku nebo rozhlasu?

Zatím ne. Pokud čas ukáže, že to je potřebné, tak asi ano, ale myslím si, že televize je pro nás největší sousto. Budeme s ním mít velkou práci.

Anketa

Podaří se Public TV oddělit propagační vysílání od regulérního obsahu?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 12. 2007 10:52

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+