Více

Lesk a bída hlavních zpravodajských relací: komu se vede a komu ne?

Frontální útok na Televizní noviny od Novy vyhlásily už loni zbývající dvě velké plnoformátové televize: Prima a ČT 1. Zvyk je ale železná košile, takže zpravodajství Novy nadále zůstává nejsledovanější, i když jeho výkon už několik let vytrvale klesá. Nejbližší konkurent Televizních novin, Zprávy FTV Prima, se však po Novém roce pohybují jen na polovině sledovanosti zpráv Novy, i když loni na podzim bývaly rozdíly mezi oběma televizemi menší. Jak se tedy vede hlavním zpravodajským relacím Novy, Primy, ČT a jak je boj o diváky mění?

Televizní noviny: proti všem s minimem známých tváří

Hlavní zpravodajská relace Novy zůstává mnoho let neporažena a nějaký ten pátek to tak asi ještě zůstane. Její publikum se ale postupně rozmělňuje. Přispívají k tomu ostatní televize, které se už nebojí proti Televizním novinám nasazovat alternativní pořady a nepovažují tento boj za dopředu ztracený. Nově uškodilo rozčlenění zpravodajské hodiny Primy mezi Zprávy FTV Prima, Krimi zprávy, Krimi Plus a VIP zprávy, ale i postupné prodlužování Událostí České televize až o deset minut tak, že se nyní posledních devět minut překrývají právě s Televizními novinami. V půl osmé večer tak začátku nováckého zpravodajství konkuruje černá kronika na Primě a Události ČT – nemluvě o nezpravodajských pořadech na jiných televizích.

ČT 2 začala od Nového roku dávat přesně o půl osmé populární britské sitcomy a Prima Cool nedávno nasadila od 19:20 soutěž Pevnost Boyard, na kterou se jen z nostalgie určitě podívá dost diváků. Televizní noviny tedy nejsou pouze obklíčeny konkurenčními zpravodajskými relacemi, ale přímo jim konkurují alternativní zábavné formáty. To se nikdy v minulosti nedělo, pro Novu to je zcela nová, neznámá situace, s níž se musí vyrovnat. Značka Televizních novin je sice silná, pokud ale Nova se svým zpravodajstvím rychle něco neudělá, může se brzy dočkat propadu pod psychologickou hranici dvou milionů diváků. Přitom ještě začátkem loňského roku její hlavní zprávy sledovalo pravidelně 2,5 milionu lidí.

Úbytku diváků Televizních novin nezabránilo ani zavedení velké dotykové plazmové obrazovky, ani vyvolávání dojmu mnoha živých vstupů, které ale postrádají smysl – mnoho diváků si už určitě položilo otázku, proč moderátoři zpráv zpovídají k nějakému tématu reportéra, který se živě hlásí ze stále té samé chodby (kdyby tak ti diváci věděli, že to je chodba v budově Novy, jen pár metrů od moderátorského stolu TN), případně ze střechy budovy se stále týmž panoramatem Prahy nebo černočernou tmou. Sdělují tím k informaci, o které je řeč, něco navíc? Nikoli. Čili to je klasický „vstup pro vstup“. Nova to tak bohužel praktikuje často i z regionů. Každý krajánek se hlásí téměř vždy ze stejného místa někde na střeše a čte do kamery připravený příspěvek. Zpravodajský přínos? Opět nula.

Nova - Televizní noviny, Rey Koranteng, Lucie Borhyová

Populární moderátoři už Nově nebudou stačit. Televizní noviny potřebují výraznou změnu.

Momentálně největším problémem zpráv Novy je ale absolutní absence známých reportérů. Diváci si ještě tak možná pamatují Tomáše Hauptvogela, kterému šéfové přidělují nejdůležitější témata i skutečné živé vstupy nebo „cvičení s plazmou“ ve studiu. S vybavením jmen dalších redaktorů by to ale bylo horší. Nova přitom po celou svoji historii stavěla zpravodajství na známých tvářích. Nemusely to být vyloženě celebrity, ale lidé, které si publikum lehce zapamatovalo třeba podle neobvyklého hlasu, ráčkování, zjevu. Nynější reportéři a reportérky Novy ale splývají v jeden jediný obrázek zlaté mládeže, které kvůli nízkému věku těžko můžete věřit, co vám vyprávějí.

Zprávy FTV Prima: poradíme, vyřešíme. Hlavně bez improvizace

Hlavním zprávám Primy family hodně pomohlo vypreparování černé kroniky a bulváru do samostatných zpravodajských celků. Zpravodajská relace se tak jasně vyprofilovala, a Prima zároveň mohla postavit proti Nově čistě vydestilované krimi, kterým lépe zaujme publikum konkurenčních Televizních novin (navíc ve stejném čase jako novácké zprávy). Samotné Zprávy FTV Prima se pak začaly stále více zaměřovat za praktická témata ve stylu „poradíme, upozorníme, vyřešíme“, takže působí jako takový uživatelsky příznivý rádce s minimem negativních zpráv a politiky. A to na diváky zabírá. Je to úplný protipól „nabušených“ Televizních novin na Nově.

Nebulvární Zprávy FTV Prima se ale začaly příliš přibližovat veřejnoprávnímu zpravodajství. Je jisté, že Prima odebrala část diváků Událostem ČT, ovšem po loňských změnách na Kavčích horách to vypadá, že se část publika vrací zpátky k ČT. Prima těží z brzkého začátku zpráv, díky němuž v minulosti postupně porazila Události (během prvních pěti minut od 18:55 do 19:00, kdy začínaly Události, dávala co nejatraktivnější a zajímavá témata, aby si udržela diváky i po sedmé hodině večer). Česká televize se snaží tenhle návyk konzumentů obou zpravodajských relací narušit dřívějším začátkem Událostí i „přílepky“ v podobě „Událostí za okamžik“ a „Počasím doma“, které začínají již v 18:53.

Vtipné je, že Události jako takové oficiálně začínají v 18:59, takže až čtyři minuty po začátku Zpráv FTV Prima. Oněch šest minut předtím si ČT nezapočítává do sledovanosti Událostí, což jí může pomáhat – od 18:55 do 18:59 ji Prima family totiž poráží. Ale zpět k formě Zpráv FTV Prima. Hodně jim pomohla poslední změna grafiky i studia. Prima měla vždycky problém vytvořit svoje vlastní osobnosti, to ovšem o nynějších moderátorech zpráv neplatí. Paradoxně v nich pracuje i víc redaktorů, kteří jsou lépe zapamatovatelní. Už jen proto, že se za poslední léta tolik neměnili jako na Nově.

Zprávy TV Prima - Terezie Kašparovská, Tomáš Drahoňovský

Zprávám Primy se mimořádně dařilo loni na podzim, letos se jejich růst zastavil

Stejně jako Nova má ale i Prima svoje chyby. Tou největší jsou asi předtáčené rádoby živé vstupy do vysílání, často používané třeba ve VIP zprávách. Moderátorka ve studiu jakoby mluví na redaktorku v terénu, ta ve výřezu na pozadí studia přikyvuje, a poté odpovídá na moderátorčin dotaz. Další otázka už nenásleduje, protože by to už bylo složité na zapamatování i synchronizaci mezi předtočenou reportáží a živým vysíláním moderátorky. Každopádně to vypadá velmi komicky (Prima naštěstí u těchto „vstupů“ už nepoužívá ikonku „živě“). Podle vývoje sledovanosti Zpráv FTV Prima to vypadá, že loni na podzim dosáhly svého vrcholu a nyní mírně klesají. Škodí jim především Události, které výrazně „odlehčily“ a začínají se v mnohém podobat zprávám komerčních televizí.

Události: více zajímavých a méně důležitých zpráv

Depolitiziace – tak by se asi v jednom slově dal charakterizovat vývoj hlavní zpravodajské relace České televize po nástupu managementu nového generálního ředitele Petra Dvořáka. Události omezují zprávy o politice a politicích a na větší ploše hrají především příběhy. To je osvědčená metoda komerčních televizí, která byla ČT spíše cizí. Větší prostor dostávají zajímavé zprávy (pěvecké výkony favorita prezidentských primárek u amerických Republikánů vs. zpěv prezidenta Baracka Obamy) před těmi skutečně důležitými, navíc celá relace začíná postrádat logické řazení zpráv (domácí, zahraniční, ekonomická, kulturní témata) – což je přesně ten model, na kterém vždy stavěly Televizní noviny na Nově.

Od Nového roku mají Události o deset minut víc než před nástupem Petra Dvořáka. Nedá se ale říct, že by nabízely více informací. Prodloužily jednotlivé příspěvky, začaly pokaždé používat dotykovou plazmu ve studiu jako Nova a redaktoři ČT dokonce v obraze žonglují s později doplněnými grafickými prvky – nápisy a čísly. To je opět show, na kterou byli diváci zvyklí spíše z Novy – stejně jako na akční standupy typu redaktorky v motokáře (vzpomínáte na devadesátá léta a odhlašování reportérů Novy v zavírajících se dveřích pražského metra?). Z Událostí se zkrátka stává zábava a podle všeho to je jenom začátek (hlavní změny chystá ČT od března, včetně výměny moderátorů).

České televizi každopádně pomohlo „vyčištění“ podvečerního schématu ČT 1, které Událostem neskýtalo dostatečně velký „polštář“ diváků. Přesun Večerníčka na ČT 2 hlavní zpravodajské relaci pomohl. Prodloužení stopáže na 40 minut asi už méně, ale ČT se jím spíše snaží odebrat část diváků konkurenčním zprávám na Primě a Nově, aniž by je hned chtěla porážet. Začalo to nenápadným prodloužením Událostí loni v říjnu po nečekaném konci reklamy na ČT 1 (možná trucpodnik proti Nově, která ten zákaz reklamy na ČT 1 prosadila?). Události náhle končily v 19:33 místo v 19:30. Později přidaly další dvě minuty do 19:35 a začátek upravily na 18:59. No a od Nového roku dala ČT před začátek Událostí Počasí z domova a konec relace posunula na 19:39.

Události ČT - příspěvek o prsních implantátech

Události se stále více pouštějí do kontroverzních témat

Protažení stopáže na začátku i konci Událostí je jasným útokem na konkurenční zprávy na Primě a Nově. Samo o sobě asi Událostem moc nepomáhá, protože na začátku relace čelí větší konkurenci (o minutu déle než dřív jdou souběžně se Zprávami FTV Prima), a to samé platí i o jejich konci (posledních devět minut ve velmi silné konkurenci Televizních novin na Nově). Tento desetiminutový „camfourek“ musí snižovat průměrnou sledovanost Událostí, ale zároveň narušuje sledovanost Zpráv FTV Prima i Televizních novin na Nově. A o to jde asi Kavčím horám především. Nechme se překvapit, s čím přijdou v březnu a zda se jim tato strategie bude nadále vyplácet. Každopádně po Novém roce jsou jedinou ze tří zmiňovaných hlavních zpravodajských relací, kterým po Novém roce stoupá počet diváků.

Anketa

Které hlavní zpravodajské relaci na českých televizích dáváte přednost?

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 2. 2012 16:34

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+