Více

Lagardère: RRTV a Český rozhlas brání rozvoji privátních zpravodajských sta­nic

OFICIÁLNÍ STANOVISKO UVNITŘ – „To, že zpravodajské a informační rádio nemůže vysílat hudbu, je absurdní,“ uvádí v aktuálním stanovisku provozovatel Rádia Zet / BBC.

Stotisícovou pokutu, kterou udělila na svém posledním zasedání Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) provozovateli Rádia Zet / BBC, vnímá právě společnost Lagardère Active ČR jako účelový krok, jež má zabránit privátnímu subjektu vytvořit rovnocennou konkurenci Českému rozhlasu na poli zpravodajských stanic. Lagardère to uvedla v oficiálním stanovisku, které zaslala novinářům. Firma ale zašla ještě dál, když v tiskové zprávě uvedla, že RRTV takto postupuje společně ve spolupráci s Českým rozhlasem. Rádio Zet / BBC pak firma chápe jako konkurenci Radiožurnálu a také Rádiu Plus.

K TÉMATU: Lagardère dostala od vysílací rady další pokutu, vkládá hudbu do vysílání Rádia Zet

Podle vysílací rady je nasazení mluveného slovo do zpravodajského okruhu společnosti Lagardère v rozporu s vysílací licencí. To ale provozovatel Zet / BBC odmítá. To, že zpravodajské a informační rádio nemůže vysílat hudbu je absurdní. Jak bychom se pak měli dívat třeba na vysílání veřejnoprávní stanice Radiožurnál? Stejně tak je absurdní předpoklad, že vysílatel může vysílat pouze to, co je v licenci povoleno, vyjmenováno a upraveno. Přesný opak je pravdou, vysílatel má právo a povinnost sestavovat vysílání samostatně a svobodně a nikdo ho nemůže omezovat nad rámec zákona, netají se rozhořčením společnost, za níž stojí Michel Fleischmann.

ČTĚTE TAKÉ: Vysílací rada obhájila před soudy dvě pokuty za celkem půl milionu korun

Proti rozhodnutí RRTV se chce provozovatel Rádia Zet / BBC bránit soudní cestou. Nebereme Radě právo názoru na tyto věci, ale spor o obě kauzy už mohl být paralelně dávno vyřešený rozhodnutím NSS, kdyby v nich Rada nebyla záměrně a účelově nečinná. Rada ví, že onu stěžejní žádost BBC Radiocom(Praha) s.r.o.  o změnu licence nemůže zamítnout,pokud má postupovat podle zákona a tak volí,či se nechává vmanipulovat do taktiky zdržování rozvoje stanice BBC, pustila se do ostré kritiky vysílací rady společnost Lagardère, která je v České republice dále mimo jiné provozovatelem stanic Evropa 2, Frekvence 1, Bonton a Dance Rádio.

Stanovisko společnosti Lagardère Active ČR v plném znění:

Mediální skupina Lagardere, vlastník BBC Radiocom (Praha) s.r.o., se důrazně ohrazuje proti postupu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) v kauze rádia BBC. Nechceme nyní, před tím než obdržíme zdůvodnění posledního účelového kroku RRTV – udělení pokuty za užívání hudby ve vysílání, detailně obhajovat náš postoj, je ale jisté, že se budeme bránit žalobou proti tomuto rozhodnutí RRTV. To, že zpravodajské a informační rádio nemůže vysílat hudbu je absurdní. Jak bychom se pak měli dívat třeba na vysílání veřejnoprávní stanice Radiožurnál? Stejně tak je absurdní předpoklad, že vysílatel může vysílat pouze to, co je v licenci povoleno, vyjmenováno a upraveno. Přesný opak je pravdou, vysílatel má právo a povinnost sestavovat vysílání samostatně a svobodně a nikdo ho nemůže omezovat nad rámec zákona. Základní programová charakteristika je navíc podle zákona vymezením převažujících žánrů a prvků ve vysílání, ne všech, pouze převažujících.

Musíme se ale vyjádřit k dané věci v kontextu všech kroků regulátora v této kauze. Jednání RRTV vnímáme jako sérii účelových kroků, jejichž cílem je společným postupem s ČRo zdržovat rozvoj privátní konkurence veřejnoprávním zpravodajským rádiím, tedy právě výše uvedenému Radiožurnálu, jakož i nově prosazované stanice ČRo Plus, jejiž vysílání se nyní ČRo snaží urychleně prosadit novelou vysílacích zákonů. RRTV v rozporu se zákonem (viz rozhodnutí NSS) přibrala ČRo jako účastníka řízení o povolení převodu podílu ve společnosti BBC Radiocom (Praha) s.r.o. na Lagardere. Tím mu v rozporu se zákonem umožnila, aby mohl podat žalobu na rozhodnutí Rady a posléze pak kasační stížnost. Tento proces zdržování trval celý rok (do rozhodnutí NSS). To by samo o sobě ještě nebylo to nejhorší, ale RRTV v návaznosti nato přerušila řízení o žádosti BBC Radiocom (Praha) s.r.o., ve které společnost požadovala změny, které potřebuje k realizaci svých programových záměrů (rozšíření českého zpravodajského vysílání a jeho posun do rozhlasového prime-time) až do vyřízení tzv. „předběžné“ otázky, kterou byla právě výše uvedená nezákonná žaloba ČRo.

Nyní, když pominul tento zdržovací důvod, RRTV nejdříve otevřela rok staré další řízení ohledně zařazování bloků ČRo a posléze ohledně užití hudby ve vysílání. Rada ví, že BBC Radiocom (Praha) s.r.o.  nezbývá nic jiného, než se proti těmto krokům bránit soudní cestou a také ví, že to znamená další zásadní zdržení. Nebereme Radě právo názoru na tyto věci, ale spor o obě kauzy už mohl být paralelně dávno vyřešený rozhodnutím NSS, kdyby v nich Rada nebyla záměrně a účelově nečinná. Rada ví, že onu stěžejní žádost BBC Radiocom (Praha) s.r.o.  o změnu licence nemůže zamítnout, pokud má postupovat podle zákona a tak volí, či se nechává vmanipulovat do taktiky zdržování rozvoje stanice BBC. Podle zákona RRTV může zamítnout jenom takové změny licence, které by vedly k její neudělení v licenčním řízení. Například ale vysílání bloků ČRo 8–11 a 13–16 v původní licenci vůbec nebylo zmiňováno, takže argumenty pro zamítnutí jí evidentně chybí. To samé platí i obecně o čase českého vysílání redakce BBC Radiocom. Lagardere se proti tomuto postupu státního regulátora pod nátlakem či v koordinaci s další státní institucí důrazně ohrazuje. Učiníme všechny potřebné právní kroky proti těmto institucím i proti účelovému rozhodování jejich členů, abychom ochránili investici Lagardere v ČR a jsme připraveni požadovat kompenzaci všech škod, které nám tímto jednáním vznikají. 

Vzhledem k výše uvedenému postupu RRTV, který je v řadě věcí přinejmenším nestandardní, nutí k vážnému zamyšlení též fakt, že předseda RRTV, tj. vrcholný představitel správního orgánu pověřeného nezávislým a nestranným (a v řadě agend zcela svrchovaným – tj. soudy nepřezkoumávatelným) výkonem dohledu nad dodržováním povinností provozovatelů rozhlasového vysílání, poskytuje o vlastní vůli médiím informace o rozhodovací činnosti RRTV před tím, než tyto informace sama RRTV zpřístupní dotčeným provozovatelům vysílání a veřejnosti formou standardní tiskové zprávy. Nemáme žádné racionální vysvětlení či omluvu pro to, aby předseda RRTV poškozoval zájmy společnosti BBC Radiocom (Praha) s.r.o. tím, že než je informace z RRTV zveřejněna standardním způsobem, poskytne informaci o tom, že RRTV udělila společnosti BBC Radiocom (Praha) s.r.o. sankci za, a to zdůrazňujeme, údajné porušování licenčních podmínek zařazováním hudby do vysílání. Tímto svým postupem odňal předseda RRTV společnosti BBC Radiocom (Praha) s.r.o.  možnost včas a odpovědně reagovat.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 9. 2014 8:01

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+