Hlavní navigace

Kostičky v obraze – zaměřeno na kabelovou televizi

18. 7. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Každý z nás určitě zná skvělý a úžasný obraz v digitální kvalitě. Digitální kvalita ale nemusí znamenat výhru. Po zapnutí digitálního přijímače můžete zjistit, že se na obraz nedá vůbec dívat z důvodu kostičkování či sekání obrazu. Nebo naopak, obraz bude opravdu perfektní a čistší, než jste byli doposud zvyklí. Vše závisí na několika faktorech, mezi které samozřejmě patří i poskytovatel televizních služeb, například kabelová společnost. Ovšem kostičky mohou být způsobeny i námi. Pokusil jsem se tedy sestavit jakýsi menší návod na to, jak v tomto případě postupovat.

Co dělat, když dochází k častému kostičkování?

Pokud jste si všimli pravidelného a častého kostičkování nebo zasekávání obrazu u digitální kabelové televize, určitě neváhejte a zavolejte svému poskytovateli televizních služeb, ale nejdříve musíte pár drobností zkontrolovat u sebe doma. Operátor na zákaznické lince se vás totiž pravděpodobně bude vyptávat na různé otázky, a poté se dozvíte, abyste zkusili vyměnit či zkontrolovat váš stávající koaxiální kabel. Většina z nás si nechce připustit, že by byl problém na naší straně, ovšem v ne malém množství případů je kostičkování opravdu způsobeno vadnou kabeláží u klientů doma. Proto se pokuste následovně zkontrolovat svou kabeláž:

1. Zajistěte, aby na účastnickém vedení nebyly žádné spoje kabelů. Kabel musí vést přímo bez přerušení ze zásuvky do set-top-boxu, a až za výstupem z DVB-C přijímače se může signál rozbočit do dalších televizorů nebo případně set-top-boxů.

Kabel pixelizace 1

2. Po předchozí prohlídce kabelu řádně utáhněte či zastrčte konektory u účastnické zásuvky a na set-top-boxu. Mohlo se totiž postupem času přihodit, že se některé konektory povolily.

Kabel pixelizace 5
Kabel pixelizace 6

3. Pokud v obraze stále dochází ke kostičkování, zkuste provést výměnu kabelu za jiný, nejlépe nějaký kvalitnější. Když kostičkování po výměně ustoupí, je zřejmé, že problém byl způsoben vadným koaxiálním kabelem.

Obraz stále kostičkuje

Pokud jste svou kabeláž důkladně prověřili a problém s kostičkováním stále přetrvává, nezbývá vám nic jiného, než zavolat na zákaznickou linku svého poskytovatele a nahlásit závadu. Při této příležitosti také operátora upozornit na kontrolu svého koaxiálního kabelu. Operátor s vámi nejpravděpodobněji domluví návštěvu technika, který by měl zjistit, kde se závada nachází.

Kabel pixelizace 2
Kabel pixelizace 3

Porucha

Porucha může nastat vadnou kabeláží na straně poskytovatele, obdobně jako u zákazníka, a to buď v koaxiální části nebo v optické části sítě. Pokud jsou koaxiální kabely nějak porušené či vadné, může poté docházet k rušení signálu jiným signálem, který vysílá na stejné, nebo velmi blízké frekvenci. Optickým kabelem se zpravidla šíří světlo či infračervené záření, proto je kabel odolný vůči elektromagnetickému rušení. Pokud je kabel porušen, tak jím data můžou protékat stále stejně dobře, nebo nastanou obtíže.

Když dojde k nějakému z výše zmíněných problémů, tak set-top-box nedostane kompletní data a musí je sám dopočítat. Pokud je ztráta moc velká, dochází ke kostičkování a sekání obrazu. Obraz může také vypadnout úplně, tzn. že se do set-top-boxu vůbec nedostane signál. Tento problém nastane v tom případě, pokud je kabel zcela přerušen, či došlo k poruše na nějakém aktivním prvku sítě.

Kabel pixelizace 4

Závada ovšem nemusí nastat jen na zařízeních poskytovatele. Může dojít k poruše na technickém vybavení distributora daného kanálu, který jej dodává vašemu poskytovateli. V takovém případě by měl problém vyřešit také váš operátor. Ovšem jen do té míry, že podá reklamaci či urgenci na opravu svému dodavateli televizních programů. Samotnou opravu by už měl zajistit sám distributor.

Nemusí jít jen o závadu

Pokud dochází ke kostičkování obrazu či zasekávání, může jít o problém na straně poskytovatele, ovšem nejedná se doslova o závadu. Někteří poskytovatelé totiž přeplňují multiplexy různými programy a dalšími doprovodnými službami, aby ušetřili místo v síti a minimalizovali náklady spojené s nákupem a provozem další techniky potřebné ke zprovoznění nového multiplexu. Pokud je multiplex dosti přeplněn, není pro jednotlivé programy přidělena dostatečná bitová rychlost a může opět docházet ke kostičkování, zásekům či výpadkům obrazu. Stejný problém ale nemusí být jen na straně vašeho poskytovatele, nýbrž opět na straně dodavatele televizních programů.

Závěrem

BRAND24

Pokud vám tedy začne kostičkovat obraz u digitální kabelové televize, nemusí se vždy jednat jen o závadu u poskytovatele. Proto je nutné nejprve hledat závadu na své straně. Operátorovi by měl zákazník volat až ve chvíli, kdy s jistotou ví, že se nejedná o technický problém na jeho straně. Ke konci bych snad ještě dodal, že tento postup neplatí jen pro případ digitální kabelové televize, ale částečně i pro další digitální platformy (IPTV, satelit).

Foto: autor

Kostičkuje vám obraz u digitální televize (ať ji přijímáte jakkoli)?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).