Více

Komu by pomohla platba za připojení k internetu? Určitě ne těm, komu by měla

Jeden z našich čtenářů nám zaslal obsáhlou reakci na včerejší úvahu o možné budoucnosti platebních modelů za audiovizuální služby na internetu. Jeho článek zveřejňujeme v nezměněné podobě.

Glosa Jana Brychty, šéfredaktora DigiZone.cz (viz odkaz níže), která mimo jiné rozebírá situaci s amatérskou filmovou tvorbou, začíná zmínkou o veřejnoprávním poplatku. Ten je poměrně nepříjemnou a řekněme i nespravedlivou věcí a nutí uživatele platit za něco, co vůbec nechtějí. Stačí vlastnit tuner schopný příjmu a nikoho nezajímá, že třeba televizi používáte jako monitor. Koneckonců, kdyby se rozšířil i na internetové připojení, bylo by to logické a zároveň i stejně nepříjemné a nespravedlivé. 

PŮVODNÍ GLOSA: Budoucnost audiovizuálních služeb na internetu? Zpoplatnění se nevyhneme

Autor zmiňovaného článku navrhuje měsíčním poplatkem, inspirovaným právě tím veřejnoprávním, řešit finanční podporu amatérských tvůrců. Obsah amatérských tvůrců ale monetizován je – inzercí. Ano, je tu blokování reklam. Snahy o vyřešení situace, co se tohoto týče, tu ale jsou (nehledě na to, že product placement blokovat nelze). Můžu zmínit třeba prohlížeč Brave, který plánuje nahrazovat plochy reklamních systémů svými vlastními, méně rušivými. Takto získané prostředky pak chce přerozdělovat mezi weby samotné. Způsob tohoto je již nyní transparentně popsán na blogu tohoto browseru.

Možný model nabízí Flattr a AdBlock

Podobně potom Flattr ve spolupráci s AdBlock Plus plánuje rozdělovat měsíční příspěvek, který si uživatel sám zvolí, mezi weby, které uživatel navštíví. Jak je tedy vidět, trh samotný se stará o řešení tohoto „problému“. Za ten si koneckonců částečně mohou i stránky samotné, když automaticky pouští videoreklamu (potěší na připojení s FUP) nebo si neošetří doskakování bannerů (vždycky potěší, když klikáte na článek a naskočí Vám pod prst/kurzor reklama, kterou tak nechtěně otevřete).

K TÉMATU: Proč neblokovat reklamu na DigiZone.cz?

A co víc, projekty výše si dokáží ohlídat, kolik jste kde na internetu strávili času a samy mohou přerozdělovat peníze. Uživatel se tedy identifikuje jen jednomu webu a nemusí se vystavovat enormnímu množství sledovacích kódů. Naproti tomu ISP neví, co si prohlížíte, už jen pokud používáte HTTPS. Jednalo se o hlavní argument proti nedávno schválenému blokování webu úředníky Ministerstva financí – pokud je spojení šifrované, vidíte při analýze provozu jen adresu portálu, nikoli konkrétní vyžádaný dokument – vždy je tak potřeba zablokovat celou doménu. Nemluvě o technologiích jako VPN, svůj požadavek může být zašifrovaný ještě před posláním dat do sítě, poskytovatel připojení neví nic.

Kdo ohlídá hlídače?

Myslet si, že peníze vybrané nějakým zákonem stanoveným prostředníkem půjdou na amatérské filmy, mi přijde hodně naivní. Přijde snad někomu, že by díky poplatkům pro Státní fond kinematografie zažívala česká profesionální filmová tvorba zlaté časy? Tak dlouho jsem čekal, až Česká televize vyrobí za lehce získané peníze kvalitní satiru, až s ní přišel Stream.cz. Bez dotací, s jediným spotem před videem. Další jeho seriál, Pizza boy, dal mladému tvůrci prostor pro zrealizování svého nápadu a jeho publikaci na významném videoserveru.

ROZHOVOR: Lukáš Záhoř – Stream nechce a ani nemůže být druhým YouTube

Pokud bychom chtěli zamířit do amatérštějších vod, můžeme se podívat na soutěž Artur na Óčku. Tam proběhlo mnoho soutěžních kol a myslím, že vzhledem k charakteru snímků nebyla cena pro vítěze jednotlivých kol, zrcadlovka od Nikonu, bezcenná. Stejně tak na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity vzniká každoročně množství studentských snímků, a to v rámci dobrovolných předmětů, nikoliv z povinnosti. Tyto jsou pak promítnuty na vlastním filmovém festivalu. A sám Digizone.cz nedávno informoval o soutěži společnosti Intel pro žáky ZŠ.

Pravidelný poplatek nahraje byrokratům

A to jsou jenom projekty, které mě napadly z hlavy, kdybych cíleně hledal, bezpochyby jich najdu více. Kdo chce být podpořen, může. Kdo si chce něco točit jen sám, může. Ale těžko si představit, jak reálně by mohlo přerozdělování amatérským tvůrcům, kteří za sebou nic moc hmatatelného nemají, fungovat. A i pokud by zkušenosti měli, kdo bude kvalitu děl posuzovat?

widgety

PODROBNĚJI: Kabelovky mají platit do fondu kinematografie. Je to diskriminace, říká šéf Elsatu

Měsíční poplatek v řádu stokorun jenom vezme finanční prostředky nadšeným a schopným a přerozdělí je těm zběhlým v byrokracii. Navíc, jak už bylo zmíněno výše, ono vybírání by bylo technicky náročné, pak také hrozí šmírováním obyvatelstva. Nejvíce podpoří mladé tvůrce, když jim peníze nebudeme brát a zároveň jim co nejvíc zjednodušíme papírování. Tak, aby si mohli nechat posílat příspěvek a zároveň prodat trochu toho merche, aniž by museli hned vyřizovat živnostenská oprávnění a obíhat pravidelně úřady.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 5. 2016 9:34

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+