Více

Kolik lidí sleduje zpravodajský kanál ČT 24?

Česká televize má od začátku února přesná data o sledovanosti zpravodajského kanálu ČT 24. Zadavatel elektronického průzkumu sledovanosti, Asociace televizních organizací, je minulý týden začal zveřejňovat i na svých internetových stránkách. Jaké jsou nejúspěšnější pořady ČT 24? A jak si vede česká zpravodajská televize v porovnání s podobnými stanicemi ve střední Evropě? Zeptali jsme se Kristiny Taberyové, vedoucí výzkumného oddělení ČT.

Diváků je zatím málo

ČT 24 zahájila vysílání loni v květnu, do začátku letošního roku ale měla pouze údaje o počtu domácností, které ji potenciálně mohou přijímat. Z průzkumu na vlastním diváckém panelu ČT vycházelo, že zpravodajský kanál je dostupný pro 10,9 procenta českých domácností – a to jak pozemní cestou v multipexu A, tak v kabelových rozvodech, na satelitu a přes internet. Na posledním mediálním panelu nás společnost Mediaresearch (provozovatel peoplemetrů) informovala, že počet potenciálních diváků ČT 24 narůstá. Nyní ji může sledovat 12,5 procenta domácností. Na toto číslo se aplikují váhy při dopočítávání sledovanosti ČT 24, řekla serveru DigiZone.cz Kristina Taberyová.

ČT 24 sledovanost

Jaké jsou tedy výsledky ČT 24? V podílu na trhu, v oněch televizních koláčích, které svého času proslavil bývalý ředitel Novy Vladimír Železný, dosahuje zpravodajský kanál ČT u dospělých diváků starších patnácti let v průměru okolo 0,14 procenta (v celodenních číslech). V hlavním vysílacím čase od 19. do 23. hodin je tato hodnota ještě o trošku nižší (viz výsledky sledovanosti za 11. týden 2006, 13. až 19. března [PDF, 22kB]). My jsme se smáli hodnotám, kterých dosahuje slovenská TA3, ale za ten jednoprocentní podíl bychom teď byli rádi, říká Taberyová. Podle ředitele zpravodajství ČT Zdeňka Šámala je ale za výsledkem TA3, který je zhruba desetinásobně vyšší než už ČT 24, větší rozšíření kabelové a satelitní televize ve slovenských domácnostech.

Prime time? Mezi 17:00 a 18:00

ČT 24 Augustová obrazovka

Pro mě je důležité, že na ČT 24 jsou určité časy, jednak pozdě večer a jednak pozdě odpoledne, kdy dosahujeme jednoprocentní sledovanosti u naší cílové skupiny, což je výsledek, jaký bych od zpravodajského kanálu očekával, řekl Šámal v nedávném rozhovoru pro DigiZone.cz. Souhlasím s jedním mým kolegou, že jen blázen sleduje CNN dvě hodiny denně. Zpravodajský kanál je od toho, aby se člověk podíval jednou na zprávy, nejlépe jen na jejich začátek, a ne aby u něho seděl celý den. Divák si ho zapne ve chvíli, kdy potřebuje být informován, dodal. S takovým názorem souhlasí i Kristina Taberyová, podle níž ČT 24 výrazně přibývají diváci hlavně v době, kdy na ČT 1 skončí poslední pravidelná zpravodajská relace.

ČT 24 má podle Taberyové dva hlavní vysílací časy, tedy časová pásma, kdy ji sleduje nejvíce diváků: jeden od 17:00 do 18:00 a druhý po osmé hodině večer, především pak od 22:00. Vůbec nejvíce diváků je mezi pátou a šestou hodinou podvečer, před Večerníky. Po osmé hodině večer dochází k výkyvům, kdy zřejmě ČT 24 zapínají lidé, kteří nestihli hlavní zprávy. Během několika minut se dokáže na zpravodajský kanál dívat až dvacet tisíc lidí současně, uvedla Taberyová. A vydrží tam třeba i dvacet minut. Vyložený hlad po informacích podle ní nastává okolo Událostí, komentářů: Když skončí všechny zpravodajské relace na ČT 1, začnou diváci hledat, jestli na ČT 24 nedostanou nové informace. Je to téměř pravidlo, že kolem 22 hodiny se zvedá sledovanost.

Nejsledovanější je Moravec

Vůbec nejsledovanějším pořadem ČT 24 bývá pravidelně druhá část nedělního diskusního pořadu Otázky Václava Moravce, kterou sleduje v průměru čtrnáct tisíc diváků. To je mnohonásobně méně než první část, která běží současně na ČT 1 a ČT 24. Jde ale o to, jací jsou to diváci. Na ČT 24 jde sice o méně lidí, o to jsou ale důležitější, vysvětluje Taberyová. Průměrně pak jakýkoli pořad ČT 24 sleduje okolo dvou tisíc diváků. Zajímavé je, že když ČT 24 vysílá nějaký pořad souběžně s programem ČT 1, sledovanost zpravodajského kanálu obvykle klesá. Taberyová to přičítá horší kvalitě obrazu ČT 24 u kabelových společností: Když porovnám kvalitu barev ČT 24 a ČT 1 u UPC v Praze, zpravodajský kanál vypadá příšerně. Možná to je důvod.

Mimořádné události, které ČT 24 zařazuje v podobě přímých přenosů tiskových konferencí a kontinuálního zpravodajství, naposledy například okolo úmrtí bývalého jugoslávského prezidenta Slobodana Miloševiče, podle Taberyové nebývají sledovanější než obvyklý program. Důvodem je skutečnost, že se diváci o takovém vysílání často vůbec nedozvědí – tedy pokud zrovna nemají zapnutou ČT 24. Informace o změně programu se totiž objevuje především na internetových stránkách ČT 24, kde lze vysílání ČT 24 rovněž sledovat živě. Touto formou ale zpravodajský kanál podle průzkumu ČT sleduje jen pět procent diváků, a to ještě jen nepravidelně. Tito diváci navíc nejsou započítáváni do celkové sledovanosti ČT 24, protože pro to neexistuje metodika.

Vede se ekonomice a kultuře

Jaké další pořady ČT 24 mají nejlepší sledovanost? Zdeněk Šámal už dříve upozornil na divácký zájem o ekonomické bloky: Dobře si vede první a třetí blok, ten druhý už méně. Kristina Taberyová vyjmenovává kulturní pořady a magazíny: Jde jak o regionální záležitosti, tak taková ohlédnutí za uplynulým týdnem, jakým je například Film 2006 od Jolky Krásné, ale také Svět médií s Petrem Skočdopolem a vědecké magazíny typu Prizma. Dobře sledovaný je také Evropský magazín, který přebíráme z Deutsche Welle, a sledované jsou také reprízy různých pořadů z programů ČT 1 a ČT 2. Nedávný přímý přenos operace žaludku z Vítkovické nemocnice v Ostravě oproti očekávání příliš velký divácký zájem nepřinesl. (Ukázka – sledovanost jednotlivých pořadů ČT 24 v pondělí 20. března [doc, 183 kB].)

Z údajů o sledovanosti od začátku února zatím není možné jednoznačně říci, které dny v týdnu jsou pro zpravodajský kanál nejúspěšnější a kdy naopak diváci od ČT 24 „utíkají“. Děláme si rešerše, ale ono se to střídá. Třeba co se dnů týče, záleží na tom, co se zrovna děje. Ale je fakt, že třeba Ekonomika ČT 24 už patří stabilně mezi nejsledovanější pořady tohoto kanálu. Průmět bývá okolo dvou tisíc diváků, ale umí to vyskočit i na čtrnáct tisíc během tří minut. Zřejmě jde o náhodný jev, nebo se diváci cíleně podívají, co se děje, dostanou informaci a jdou jinam. Takže zatím je to opravdu hodně slabé, konstatuje Kristina Taberyová. Celková sledovanost ČT 24 se od chvíle, kdy jsou k dispozici výsledky z peoplemetrů, nijak dramaticky nemění. Výjimkou bylo období, kdy probíhaly zimní olympijské hry v Turíně. To sledovanost ČT 24 mírně klesla, ale později se znovu vrátila na původní úroveň.

ČT 24 chybí účinná propagace

ČT 24 logo obrazovka

Kvůli malé skupině domácností, které vůbec mohou naladit ČT 24, dostává televize výsledky sledovanosti pouze pro čtyři základní divácké skupiny. Celkovou sledovanost u diváků starších čtyř let včetně dětí, sledovanost u dospělých diváků starších patnácti let (ta je hlavní, podle ní se prodává v televizi reklama), a dále u dospělých mužů a dospělých žen nad patnáct let. Pořád si tak nějak nemohu zvyknout na to, že jde o poměrně malé publikum. Upřímně řečeno i v porovnání s ČT 2 to je málo. Zpravodajský kanál se stále ještě závislý na určité osvětě a zřejmě také na tom, aby proběhl úplný přechod na digitální vysílání. Propagace ze strany ČT byla ze začátku masivní, teď ale polevila. Je to škoda, protože jde o hodně zajímavý program, říká Kristina Taberyová.

Přestože televize dosud nemá k dispozici data o sledovanosti dalšího digitálního kanálu ČT 4 Sport, podle Taberyové lze předem předpokládat, že bude vyšší než u ČT 24. Především proto, že míří na masovější publikum než zpravodajský kanál. Děláme všechno pro to, abychom data o sledovanosti ČT 4 Sport měli od mistrovství světa v hokeji, čili od 1. května. Mediaresearch je nachystaná a teď je to na naší straně, protože ČT 4 je odbavovaná jinak než všechny ostatní kanály, vysvětluje Taberyová. Výkonná ředitelka společnosti Mediaresearch Irena Ebermannová serveru DigiZone.cz potvrdila, že firma začne dodávat data o sledovanosti ČT 4 Sport od začátku května. U zpravodajského kanálu ČT 24 prý měření probíhalo už od 2. ledna, veřejná data byla poprvé k dispozici ale až za první únorový týden.

Inzerenti přesto mají zájem

I přes malou, nebo dosud nezjištěnou sledovanost digitálních programů ČT 24 a ČT 4 Sport nemají tyto programy nouzi o reklamní spoty. Podle Štěpána Woldeho, marketingového ředitele společnosti Arbomedia, která prodává reklamní čas na ČT, je zájem o inzerování na zpravodajském a sportovním kanálu ČT velmi slušný. V případě ČT 4 Sport tomu jistě napomohly i přenosy ze ZOH 2006 v Turíně. Průměrná vyprodanost reklamního prostoru, který je ze zákona limitovaný (maximálně může jít o jedno procento celkového vysílacího času, pozn. red.), se u obou stanic od počátku roku pohybuje na úrovni padesáti procent, odpověděl Wolde na dotaz serveru DigiZone.cz. Cena za půlminutový spot se pohybuje od tří do šesti tisíc korun.

Jak ji Arbomedia určuje? Ceny jsou dány běžnou úrovní na trhu tematických stanic, profilem divácké skupiny a programu obou tematických kanálů ČT, konkrétním programem a konkrétním časem vysílání daného bloku, vypočítává Wolde. Nedostatek dat o sledovanosti (jako tomu je v případě ČT 4 Sport, ale i u podrobnějších výsledků ČT 24) je podle marketingového ředitele Arbomedie problémem většiny tématických televizních stanic na českém trhu. Oba tematické kanály ČT svá data o sledovanosti vycházející z peoplemetrového měření mají a dávají k dispozici. V prvních měsících vysílání, kdy není možné metodologicky správná data získávat a prezentovat, je nabídka a vyhodnocení její efektivity postavena na reálném pokrytí stanice v domácnostech, říká Wolde.

Srovnání se zahraničím

U olympijského vysílání ČT 4 Sport se navíc podle Woldeho dal divácký zájem předem předpokládat. Mimo olympiádu a jiné mimořádné události mají inzerenti zájem především o hlavní vysílací časy, které jsou oproti velkým televizím posunuty do pozdějších hodin. V případě ČT 4 Sport je důležitý i konkrétní vysílaný spot. Například při olympiádě byl zájem o bloky u sportů s českými nadějemi, vysvětluje Wolde. Kdo má zájem inzerovat na nových digitálních kanálech ČT? Skupina inzerentů vždy odpovídá profilu stanice a jejích diváků. Na ČT 24 se objevují telekomunikační operátoři, finanční instituce, inzerenti z oboru stavebnictví či médií. Na ČT 4 Sport jsou sektory telekomunikací a stavebnictví doplněny o nápoje a sázkové kanceláře, vypočítává Wolde.

Podíl středoevropských zpravodajských televizí na trhuTabulka ukazuje celodenní podíl na trhu u skupiny diváků starších čtyř let, u TA 3 u diváků starších 14 let.
Sledovaný týden ČT 24 (Česká republika) TA 3 (Slovensko) TVN 24 (Polsko)
5/2006 0,12 1,3 1,99
6/2006 0,11 1,2 1,58
7/2006 0,11 1,1 1,73
8/2006 0,11 1,2 1,64
9/2006 0,15 1,4 1,66
10/2006 0,14 1,2 1,47

Zdroj: ATO – Mediaresearch, PMT/TNS – Mediálne.sk, AGN Nielsen Polska

Nevadí, že zpravodajský kanál ČT podle dosavadních výsledků sledovanosti zdaleka nedosahuje čísel, která vykazují zpravodajské televize v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku? Tam se podíly stejně zaměřených televizí na sledovanosti pohybují těsně nad jedním procentním bodem. U ČT 24 to je desetkrát méně. Český trh tematických stanic není možné (bohužel) srovnávat se zahraničím. To ostatně platí i pro jeho plnoformátového terestrického „velkého bratra“. Postavení jednotlivých kanálů je třeba hodnotit v souvislostech daného trhu. Z tohoto pohledu je sledovanost ČT 24 velmi dobrá, míní Štěpán Wolde. Mohla by ale stoupnout: pokud by se o zpravodajském kanálu dozvěděli všichni diváci v oblastech, kde už nyní vysílá digitální multiplex A a kdyby se tato digitální síť v dohledné době rozšířila do dalších regionů.

Anketa

Jaký pořad na ČT 24 sledujete pravidelně?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 4. 2006 11:57

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+