Více

Klíčové body šestého letošního zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

Rada udělila tři pokuty v celkové výši šest set tisíc korun, udělila licenci pro vysílání Rock Radia v Jihlavě a Chebu a upozornila ČT, že Osvětim nebyla polským koncentračním táborem.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání projednala na svém posledním zasedání padesát bodů, mezi nimi řešila tři desítky stížností diváků a posluchačů, vydala osm upozornění na porušení zákona a zahájila šest správních řízení. Uložila také tři pokuty.

Společnost ABC TV dostala pokutu dvě stě tisíc korun za porušení zákona o regulaci reklamy. Toho se měla dopustit zadáním reklamního bloku Sexy výzva ze 30. srpna loňského srpna na stanici Rebel. Uvedený teleshopping ve formě interaktivní soutěže byl podle vyjádření Rady nekalou obchodní praktikou, jak je definována zákonem o ochraně spotřebitele.

Jeho součástí byl totiž i úkol, ve kterém měli diváci spočítat finanční obnos zachycený v podobě mincí na obrázku. Splnění úlohy přitom spočívalo v takové racionálně neuchopitelné podmínce, že ji soutěžící nemohl odkrýt, neboť chyby na mincích (které kvůli drobné odchylce byly chápány jako neplatné, a do konečného výsledku se proto nezapočítávaly), nebylo možné identifikovat ani poté, co moderátorka správnou odpověď ukázala, a kdy byly chybné mince označeny červeným kroužkem, píše se ve vyjádření Rady.

Spotřebitel nemohl podle Rady objektivně rozpoznat velmi drobné odchylky na jednotlivých mincích, a tudíž ani nemohl vyhodnotit, že některé mince vlastně nejsou mincemi v pravém slova smyslu a že se tedy do konečného výsledku nemají započítat. Na základě této skutečnosti mohl učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil, tzn. zavolat na uvedené telefonní číslo za zvýšenou sazbu, aby sdělil odpověď, kterou považuje za správnou, přestože vzhledem k zavádějící odpovědi, která byla na závěr teleshoppingového bloku označena jako správná, neměl reálně šanci na výhru, uvádí se v citovaném zápisu.


Autor: YouTube

Sexy výzva

Zbylé dvě pokuty ve shodné výši dvou set tisíc korun uložila Rada společnosti WS International. Opět šlo podle názoru Rady o porušení zákona o regulaci reklamy a nekalou obchodní praktiku. V prvním případě sliboval teleshopping na nože Harry Blackstone, odvysílaný loni 12. října na TV Barrandov, že k uvedenému produktu obdrží divák „zcela zdarma“ porcovací nůž, nůž na bylinky, špikovací nůž a dále „zcela zdarma“ šest steakových nožů, to vše za 999 korun.


Autor: YouTube

Nože Harry Blackstone

Podle vyjádření Rady je ale celková cena cenou za sadu deseti výrobků, neboť žádný z těchto výrobků není prodáván samostatně a všechny tvoří integrální sadu výrobků. Za „dárek“ může být považován nanejvýše dárkový box obsahující tři nože a keramickou škrabku, který je spolu s výrobky v rámci obchodního sdělení prezentován, potažmo jako „Dárek zdarma“ uváděn na internetových stránkách zadavatele. Užitím slova „zcela zdarma“ se tak zadavatel dopustil nekalé obchodní praktiky, kdy v divákovi, resp. spotřebiteli vyvolával klamavý dojem, že kupuje jeden produkt za cenu 999 Kč, k němuž získává devět produktů zcela zdarma, ale ve skutečnosti divák kupuje sadu deseti výrobků, dovozuje Rada.

Ve druhém případě šlo o teleshopping produktu Chop-it & Blend-it odvysílaný opět loni 12. října, ale na TV Nova. Spot nabízel sadu kráječe Chop-it a mixéru Blend-it v akci 1+1 za cenu 990 korun. Z internetových stránek zadavatele je ale podle Rady zřejmé, že jedna sada tohoto produktu je sice prodávána samostatně za cenu 990 korun, avšak ta je dlouhodobě označena jako „momentálně nedostupná“ a není tedy možné si jeden výrobek za uvedenou cenu zakoupit, nýbrž je možné si zakoupit za tuto cenu pouze výrobky dva, v domněle výhodné sadě 1+1 zdarma.

Nabídka jedné sady výrobku za 990 korun je tak podle názoru Rady zcela fiktivní a je užita pouze ve snaze legalizovat nekalou obchodní praktiku. Užitím slova „zdarma“ se měl zadavatel dopustit nekalé obchodní praktiky, kdy v divákovi vyvolal klamný dojem, že kupuje dvě sady za cenu jedné, přičemž ve skutečnosti zakupuje dvě sady za standardní cenu 990 korun.

letni_akce


Autor: YouTube

Chop-it & Blend-it

Rada dále udělila dvě licence k vysílání programu Rock Radio šířeného prostřednictvím vysílačů společnosti Media Bohemia. Konkrétně jde o frekvenci 88,9 MHz z vysílače Jihlava-Centrum 2 o výkonu 200 W a frekvenci 91,8 MHz v Chebu s výkonem 50 W. Na zasedání také proběhla tři veřejná slyšení o udělení licence k provozování rozhlasového vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů Chomutov-město 97,1 MHz (výkon 100 W) a Teplice I 97,4 MHz (výkon 100 W), Český Krumlov 92,5 MHz (výkon 50 W) a Šumperk Kolšov 89,1 MHz (výkon 500 W).

Rada také upozornila Českou televizi na porušení zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, kterého se měla dopustit letos 29. února odvysíláním rozhovoru na téma soudu se zdravotníkem z Osvětimi v pořadu Studio 6 a jeho následnými citacemi ve zpravodajství. Rozhovor obsahoval informaci moderátorky, že Hubert Zafke sloužil v polském koncentračním táboře Osvětim a také grafický titulek ve stejném znění. Tato formulace je podle názoru Rady nepravdivá, protože se jednalo o koncentrační tábor německý. Česká televize tak měla porušit jednu ze svých stěžejních zásad, která požaduje zveřejňování objektivních a vyvážených informací. Rada k nápravě stanovila lhůtu sedmi dnů od doručení upozornění.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 3. 2016 13:18

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+