Více

Kateřina Fričová: TOP TV počítá s interaktivním prodejem

Někdejší generální ředitelka televize Prima, posléze rádií Frekvence 1 a Evropa 2 Kateřina Fričová nyní vede hobby televizi TOP TV. Stanice zaměřená na volný čas a magazíny je často označována jako teleshoppingová televize. Kateřina Fričová se ale takové charakteristice brání. „Když se řekne teleshoppingová televize, navozuje to dojem stanice, kde běží jeden teleshoppingový spot za druhým. A to my nejsme,“ říká v rozhovoru pro server DigiZone.cz.

TOP TV se začátkem roku na několik dní odmlčela. Zmizela jak ze zkušebního digitálního multiplexu společnosti Czech Digital Group (CDG) v Praze, tak z nabídky kabelové společnosti Karneval Media a ze satelitu. Proč?

On to nebyl až tak problém naší televize. Došlo k určitému nedorozumění ve smyslu, že jsme měli platnou smlouvu na satelitní kapacitu do konce ledna. Ta smlouva byla uzavřena s Českou televizí, která nám poskytovala část své kapacity na Eurobirdu. ČT však souhlasila s tím, že se jejich smlouva s Eurobirdem zkrátí o jeden měsíc – v domnění, že všechny televize, které vysílají v rámci satelitní platformy Czech Link, jsou již domluveny se společností Pragonet T-Systems. My jsme nebyli, protože jsme zvažovali i jinou nabídku. Nakonec jsme přijali nabídku na pozici Astra 19.2E, a tím jsme opustili Czech Link, protože uplink nám zprostředkovává Óčko.

Je to pro vás finančně výhodnější?

Kateřina Fričová

Naopak, je to dražší. Ale penetrace je mnohem větší. Konkrétně Astra si minulý rok dělala výzkum ve všech evropských zemích, kde funguje, a pro Českou republiku jí vyšlo, že 810 tisíc domácností se satelitem má parabolu nasměrovanou právě na Astru 19,2. Jinými slovy, bohužel to není levnější, ale zvýšená penetrace se vyplatí. Ostatně, nejsme první, kdo takovou úvahu udělal.

V čem byl problém u experimentálního digitálního vysílání CDG? Tam jste chyběli déle.

To trošku souviselo s informací, že už nebudeme v Czech Linku. V prosinci jsme byli domluveni, že normálně pokračujeme, včetně všech podmínek, pouze jsme fyzicky nepodepsali smlouvy. Tím došlo k určité prodlevě.

Takže proto jste se v pražském digitálním multiplexu B objevili později než na satelitu?

Na satelit jsme se vrátili už 1. ledna s tím, že uznali naše důvody a smluvní podmínky, které těžko mohli jednostranně změnit. Zkrátka jsme dospěli ke shodnému závěru, že máme řádně uzavřenou a platnou smlouvu. V té stálo, že pokud nám nebude umožněn tento transportér, musí nám ČT zajistit jiný. Satelitní vysílání jsme mohli obnovit v podstatě už na Nový rok v poledne, jenže jsme museli čekat na technika, který byl zrovna na lyžích. Proto jsme začali vysílat až v šest hodin večer. U multiplexu B jsme měli dohodu potvrzenou esemeskou, ale smlouvu jsme uzavřenou neměli. Dříve takové esemeskové dohody platily, dnes už asi ne. I když je mi jasné, že Czech Link nebyl z našeho rozhodnutí příliš nadšený (CDG je polovičním vlastníkem Czech Linku, druhá polovina patří společnosti UPC Česká republika, pozn. red.).

Můžete prozradit, jaké jsou řádově náklady na šíření TOP TV v pražském experimentu CDG?

Dobře víte, že o obsahu té smlouvy vám nic říkat nemůžu.

Mě nezajímá obsah smlouvy, ale kolik se řádově platí za experimentální vysílání v DVB-T.

Neřeknu vám to. Ode mě se ani nedozvíte, jestli se za něj vůbec platí.

TOP TV Fričová

TOP TV vysílá také zkušebně na jednom analogovém kmitočtu v Praze (K 28 ze Strahova). Proč jste o to vlastně usilovali, když televizní vysílání jasně směřuje k digitalizaci? Není to zbytečné?

Nevím, kolik znáte lidí, kteří by měli doma set-top-box…

Docela dost.

To já taky, ale pořád ještě znám víc těch, co ho nemají. Navíc my dva nejsme tak úplně reprezentativní vzorek populace. Takže analogové vysílání se nám vyplatí, protože naprostá většina lidí přijímá analog. Respektive nemá set-top-box. Prahu analogově pokryjeme.

Já tedy bydlím v Dejvicích a přiznám se, že sem tam mezi zrnem TOP TV zahlédnu. Ale že by to byl takový zázrak, to se říct nedá. A to jsem od Strahova kousek.

Já bydlím na Letné a mně to nezrní. Možná to je tím, že jste v dolíku.

Je analogové vysílání pro TOP TV nějak přínosné? Zaznamenali jste nějaké ohlasy?

Ano. Okamžitě se objevily dotazy a připomínky diváků bydlících v Praze.

Pomůže vám to třeba i k získávání inzerentů? Argumentujete tím, že vysíláte v Praze analogově?

Samozřejmě, že inzerenty vždycky zajímají všechny typy penetrace. Když to spočítáme, těch způsobů, jakými se můžeme dostat k divákům, nám neustále přibývá.

Krátkodobou licenci pro analogové vysílání v Praze jste dostali už podruhé za sebou. Zákon říká, že jeden provozovatel má nárok na přidělení takové krátkodobé licence pouze jednou za kalendářní rok a na dobu 60 dnů. Vy ale chcete vysílat i po konci letošního února, kdy vám končí současná analogová licence. Už máte vyřešeno, kdo bude žádat o tu další, když to nemůže být firma United Teleshop, která TOP TV provozuje?

To nevím, ale v každém v případě je pravda, že už o krátkodobou licenci žádat nemůžeme.

Takže budete žádat o dlouhodobou?

Logicky se to nabízí. My jsme už v žádosti o krátkodobou licenci jasně deklarovali, že v momentě, kdy Český telekomunikační úřad (ČTÚ) řekne, že ten kmitočet potřebuje kvůli digitalizaci, hned druhý den ho vrátíme. Proto jsme tu licenci dostali bez nějakých větších problémů. Ale na druhou stranu, proč ten kmitočet nepoužít do doby, než ho bude David Stádník (předseda Rady ČTÚ, pozn. red.) potřebovat? To by mi přišlo líto, že by zůstal ležet ladem.

David Stádník zase říká, že se s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) dohodli, že už žádné analogové kmitočty udělovat nebudou. A najednou tu je TOP TV.

Ano, dohodli se, že už nebudou udělat žádné analogové licence na dvanáct let. Pod to se podepíšu taky. Ale dokud ten kmitočet ČTÚ nepotřebuje, proč by ho blokoval? Osobně si myslím, že by se na něj mělo vyhlásit licenční řízení, ale licence by se neudělila na 12 let, nýbrž na dobu zcela neznámou, respektive do doby, než se přejde na digitální vysílání.

Zase na druhou stranu, pokud by RRTV udělila tuto licenci na 12 let, znamenalo by to, že její držitel by v podstatě dostal i licenci pro digitální vysílání v Praze. Mohli byste argumentovat jako Nova nebo Prima technologickou neutralitou licence.

S tím jsem vůbec nekalkulovala. Z jednoho prostého důvodu: vzala jsem na vědomí dohodu mezi RRTV a ČTÚ, že se už klasické licence pro analogové vysílání na 12 let udělovat nebudou. Když jsem tu dohodu četla, označila jsem ji za správnou. Myslím si, že to je dobře.

Máte představu o tom, kolik lidí sleduje TOP TV? Máte nějaký průzkum sledovanosti?

Nechali jsme si zpracovat bleskový průzkum od agentury GfK, ale ten byl spíš o povědomosti značky, zda vůbec lidé vědí, že existuje nějaká nová televize. To je pro nás v první fázi nejdůležitější. Vyšlo nám z toho, že TOP TV zná 14 procent populace. Po čtyřech měsících to je velmi dobrý výsledek. Ve srovnání s jinými neterestrickými televizemi, které se na trhu pohybují 14 nebo 15 let, máme stejně a někdy dokonce i více.

TOP TV Klír

Podle čeho tedy vykazujete inzerentům, jak velký okruh diváků zasáhne jejich reklama nebo teleshopping?

Žádné nové médium se nemá čím prokazovat. Pamatuji si, že ani na Nově se dlouho nebylo čím prokazovat (Kateřina Fričová byla historicky první ředitelkou výroby na Nově, pozn. red.). I když existovaly deníčkové metody měření sledovanosti, stejně jim nikdo nevěřil a první měsíce vysílání byly spíš o důvěře klientů. V případě TOP TV nám někteří klienti podepisovali smlouvy ještě předtím, než jsme začali vysílat, tedy před 5. zářím 2005. Byla to od nich velká odvaha, protože se taky mohlo stát, že bychom nevyjeli. Takových klientů si vážíme a já k tomu vždycky dodávám, že na podobné věci mám paměť.

O TOP TV se mluví jako o teleshoppingové televizi, vy se ale tomuto označení vehementně bráníte. Proč?

Jednoduše proto, že když se řekne teleshoppingová televize, každý si představí teleshoppingové spoty naskládanané za sebou. To mi na tom vadí. Kdyby se o TOP TV mluvilo jako o televizi pro volný čas, proložené teleshoppingovými spoty a přímou nabídkou, tak by mi to nevadilo. Proti slovu teleshopping v zásadě nic nemám. Problém je v tom, že když se řekne hudební televize Óčko, každému je jasné, že jsou tam hudební klipy, občas přerušené jiným programem, ale že nosné jsou hlavně ty klipy. Kdežto když se řekne teleshoppingová televize, pro neznalce z toho vyplyne, že to je program složený ze spotů, občas možná přerušovaný něčím jiným. Což není pravda.

Ale vždyť ty magazíny, které vysíláte, také nabízejí různé zboží, takže to je tak trošku lepší teleshopping.

To je možné, ale znovu opakuji, že jde hlavně o to vysvětlit, že tato televize není jenom o spotech. Z výzkumu GfK taky vyplynulo, že lidé, kteří už viděli náš program, v něm nevidí jenom teleshoppingovou televizi.

Jak byste ji tedy nazvala? Nabídková?

Upřímně řečeno, my tomu říkáme hobby televize. Televize pro volný čas.

A víte, pro koho vysíláte? Nebo pro koho byste chtěli vysílat?

Naše představa byla, že to bude spíš střední generace. Podle výzkumu GfK se ukázalo, že nejsilnější skupina diváků je ve věku od třiceti do čtyřiceti let. Takže to je dobrá zpráva. Samozřejmě jsou tam přesahy jak nahoru, tak dolů. Přesahy nahoru budou, předpokládám, vždycky větší.

Jaký u těchto diváků převažuje způsob příjmu TOP TV?

Je tam směs kabelu, satelitu a překvapivě Internetu. Naopak výzkum ukázal na to, že u Internetu ještě zdaleka není vyčerpán potenciál zásahu. A dokonce ve vzorku GfK byli i lidé se set-top-boxy, takže i digitální příjem.

Redakce a zázemí TOP TV funguje na poměrně malém prostoru. Kolik máte stálých zaměstnanců a kolik externích spolupracovníků?

Máme asi dvacet stálých lidí. U externistů se to špatně počítá, protože jeden kameraman je tu třeba obden a druhý přijde jednou za měsíc. Techniků je zhruba osm. Řekla bych, že i s těmi stálými zaměstnanci máme v budově denně pětatřicet, čtyřicet lidí.

Hlavními tvářemi TOP TV jsou Slávek BouraMarkétou Majerovou. Táhnou ještě divácký zájem?

I díky GfK víme, že ano. Když se zjišťovala pozitivní asociace s naší televizí, na prvním místě bylo, že to je nová česká magazínová televize a na druhém byl Slávek Boura s Markétou Majerovou.

TOP TV Boura Majerová Hrušínský

Jeden z magazínů o zdraví, který propaguje různé léky a prostředky pro zdraví, moderuje i mluvčí motolské nemocnice Eva Jurinová. Nespatřujete v tom střet zájmů?

Ne. Vy snad máte pocit, že by mluvčí nemocnice měla jakoukoli rozhodovací pravomoc nad tím, jaké léky se do té nemocnice koupí? Od toho není mluvčí, aby řešila takové věci.

Ale vystupuje z pozice mluvčí velké pražské nemocnice ve zpravodajských šotech velkých televizí a tudíž má u lidí značnou důvěru.

Já v tom žádný problém nevidím.

Jak si vlastně hlídáte, aby se lidé, kteří takto propagují na obrazovce TOP TV různé služby a výrobky, nebyli ve střetu zájmů? Nebo je to jejich problém?

Měli by si to vyřešit hlavně oni. Kdyby sem ale přišel nějaký zpravodajec a chtěl něco propagovat, byla bych první, kdo by mu řekl sorry, to nejde. Něco jiného je být v roli respondenta ve zpravodajství, což je právě třeba Eva Jurinová, a něco jiného být zpravodajem. Ten by neměl nabízet žádné zboží.

United Teleshop žádá o licenci pro zemské digitální vysílání. Na RRTV se obrátila s projektem TOP TV 2. Jak se bude lišit TOP TV 2 od současné TOP TV? A bude se vůbec nějak lišit?

V zásadě ne. Když jsme pracovali na rozpočtech, u digitální licence jsme předpokládali vyšší penetraci a vyšší možnost sledovanosti, a tudíž i úměrně tomu bychom měli přidat peníze do programu. Takže tam je ten rozpočet v té programové části vyšší. Pochopitelně i v položce na úhradu šíření signálu.

To znamená co? Radikálně proměníte vlastní tvorbu?

Já si myslím, že by nešlo o tak odlišnou strukturu. Spíš by se mohl ten program rozšiřovat, mohlo by být víc magazínů – tedy menší reprízovanost, s větším rozpočtem… atd. těch magazínů být víc.

Všiml jsem si, že jste dávali na TOP TV také nějaké dokumenty. Těm byste taky přidali prostor?

Určitě. Máme několik projektů, do kterých se nemůžeme pustit jenom z důvodu, že v současné chvíli nemáme finance. Třeba podpora českého turismu, regionální pobyty a podobně. Vysílali jsme už jednu takovou vlaštovku, vyrobili jsme pořad o Pardubicku.

To je naprosto úžasné. Já jsem Pardubák.

A takových věcí by šlo vymyslet strašně moc.

Digitální vysílání otevírá možnosti různých interaktivních služeb. V reklamě a teleshoppingu například zpětný kanál umožní objednat zboží přímo přes dálkový ovladač televizoru. Využije TOP TV těchto možností?

Určitě s nimi počítáme, ale zatím je netestujeme. Zatím taky není s kým.

Jak to? Co třeba Český Telecom? Ten už zkoušel interaktivní služby s Óčkem.

Je pravda, že jsme s Českým Telecomem na toto téma už měli nějaké diskuse. Rozhodně s tím počítáme. Jinak by to bylo skoro mrhání licencí.

Pracujete už na nějakých takových interaktivních aplikacích? A jakých?

Ano, na informačních. Jednak půjde o aplikace ve smyslu nákup – prodej, ale umím si představit i drobnou inzerci ve smyslu prodeje štěňat nebo shánění různých věcí. Další věcí by mohly být služby typu jak se dostat z bodu A do bodu B. Pochopitelně že takové ty základní služby napadnou všechny stejné. Pak to bude trošku o tom, aby se jednotliví hráči na trhu domluvili, aby třeba všichni nedělali jízdní řád. Ale to se opravdu bavíme hodně předčasně.

Když jsem zmínil výběrové řízení na licence pro digitální vysílání, stojíte i za dalším projektem digitální televize Via. Můžete ho stručně přiblížit?

To je program ryze veřejné služby.

Tak proč ho nedělá Česká televize?

To je přesně ono: proč by ho musela dělat ČT? Já třeba považuji za nesmysl, že multiplex veřejné služby dostala celý jenom ČT místo toho, aby tu existoval veřejnoprávní multiplex, ve kterém budou různé programy veřejné služby, nejenom ty od ČT. Kde je psáno, že to má dělat jenom ČT?

No tak asi v zákonech.

Jistě, ČT musí mít svoje stanice jako stanice veřejné služby. Ale já jsem tu otázku obrátila: Proč by privátní subjekt nemohl udělat televizi veřejné služby?

A jak vyřešíte její financování?

To je logická reakce. U projektu Via jsme jasně deklarovali a doložili, že na to finance máme z amerických finančních fondů. Jsou to fondy, které spravuje americký finanční úřad, neboli berňák.

A ti si vás našli jak?

To je taková veselá shoda náhod. Oni hledali možnosti, nějaký takový projekt, hledali ho všude možně – vím, že se v této souvislosti mluvilo o Španělsku – a náš projekt se jim prostě zalíbil. Jak dlouho na něj vydrží čekat, to je věc jiná.

A teď k tomu projektu. Co to bude za televizi?

Kdybych ji měla stručně charakterizovat, je to vzdělávací televize s důrazem na určitá regionální specifika. Není postavena na trhacích časech, jak je regionální vysílání současných televizí, kde jenom odezní krátké regionální vstupy a pak běží celostátní zpravodajství. Tady je to myšleno spíš tak, že se využije přínos regionu pro celek. To, co si dnes každý region vysílá zvlášť, by šlo ve společných časech celostátně. A nebavíme se zdaleka jenom o zpravodajství. Chtěli bychom například i využívat multimediální knihovnu. Viděli jsme nějaké možnosti u BBC.

Jaké?

Jsou to nádherné věci. Na „hlavní“ obrazovce třeba běží dokument o lidském těle a když vás zajímají tepny, odbočíte a dozvíte se všechno o tepnách. Musím říct, že to je fakticky naprosto úžasné. Mají to řešeno tak, že za to buď vybírají peníze, nebo to je částečně zdarma a rodiče to mohou objednat dětem na den, týden nebo na měsíc. My bychom to mohli díky dotacím poskytovat zdarma nebo maximálně za nějaký malý poplatek. Ale nedělali bychom to pro zisk.

To se teď bavíme o jak velké dotaci?

V řádech miliard korun. K tomu se váže veselá historka z neveřejného slyšení na RRTV k ekonomické stránce projektů digitálních televizí, kde jsem na otázku, kdy očekáváme návratnost investice do televize Via řekla, že nikdy. Někteří radní se zarazili a horečně listovali v papírech, protože na takovou odpověď nebyli evidentně připraveni. Další otázky se týkaly opět návratnosti investic. My s ní ale opravdu nepočítáme.

Ale co z toho bude ten fond mít, že tady utopí několik miliard korun na veřejnoprávní vysílání?

Pocit, že udělali něco záslužného. A navíc odpočitatelného z daní… Proč firmy posílají peníze třeba na výstavbu dětských domovů? Oni takové projekty dělají všude po světě.

Karel Komárek, spolumajitel společnosti United Teleshop, která provozuje TOP TV, se na projektu televize Via nepodílí?

V projektu Via působil jako finanční záruka, v té době dohoda s fondy ještě nebyla.

Kdyby dostala Via digitální licenci, ocitnete se na dvou židlích. Kterou televizi si vyberete?

Nevím, nějak bych se rozhodla. Otázka je, kdy to bude, jak to bude…

A jestli to bude.

Ano, a jestli to bude. To je tolik neznámých, že se nabízí hned několik řešení. Třeba se TOP TV už natolik rozběhne, že ji předám někomu jinému. Opravdu nevím.

Anketa

Jak hodnotíte program stanice TOP TV?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+