Hlavní navigace

Karel Peterka: Šlágr 2 odstartuje do dvou měsíců, jednáme s Pařízkem i Radiokomunikacemi

7. 1. 2014
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

Provozovatel lidové Šlágr TV nevzdává ani myšlenku vlastního rádia. „Půjdeme ale až do digitálního vysílání,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz

Šlágr TV překvapila vysokou sledovaností o Silvestru. Porazili jste Novu Cinemu, Primu Cool nebo ČT 24. Čekali jste takový úspěch?

Věděli jsme, že máme připraveného opravdu dobrého Silvestra, nic jsme nepodcenili. Udělali jsme ho nejlíp, jak jsme mohli. Věděli jsme, že máme natočeno 16 hodin programu a původní myšlenka byla taková, že budeme během dne postupně cestovat Česko-Slovenskem. Něco jsme natočili v Tatrách, něco v Ostravě, v Praze, na Šumavě a ve sklípku na jižní Moravě. Nakonec jsme se ale rozhodli, že to nebudeme nijak lámat, protože to všechno mělo správný tah, a dali jsme to dohromady do Silvestrovského Šlágr varieté. Zbytek už byl na divácích.

Bylo zajímavé, že vedle vás dobře zafungoval i Silvestr televize Barrandov, která využila vašeho původního interpreta Marcela Zmožka.

S odchodem Marcela Zmožka na Barrandov jsem nemohl nic nadělat, má tam sestru (Markéta Zahradníková je od prosince programovou ředitelkou TV Barrandov, pozn. red.). Působil u nás, znal principy Šlágru a použil je na Barrandově, ale co s tím nadělám? Něco podobného mě potkalo už jednou na Slovensku, takže se už nedivím ničemu.

To myslíte start slovenské Senzi TV od televize Joj, která se zaměřuje také na lidovou hudbu?

Ano. Tam to bylo tak, že na Slovensku za nás vyjednávali dva lidé, kteří nám byli opradu blízcí, scházeli jsme se i v rodinném kruhu, a Senzi TV je jasně inspirovaná Šlágrem. Ale to se stává.

Na Slovensku jste chtěli vysílat sami v některé z celoplošných pozemních sítí, stejně jako u nás v multiplexu 3?

Přede dvěma nebo třemi lety jsme se domlouvali s Jojkou, jejím vedením a předsedou představenstva, že na Slovensku společně uděláme podobný kanál jako Šlágr TV. Ještě před nimi s námi vyjednávala maďarská lidová Nota TV, která se k nám dostala přes kontakty v České televizi. Ti chtěli také udělat společný projekt, dokonce jsme podepsali smlouvu a nový kanál se měl objevit v satelitní službě Digi TV. Neměla to být volně šířená stanice, ale placený kanál na kabelu a satelitu. Celé to ale skončilo na tom, že jsme po Notě žádali, aby tato naše společná televize vysílala alespoň v malém regionálním multiplexu DVB-T v Českých Budějovicích, abychom si ji mohli naladit. S tím oni zásadně nesouhlasili a na tom naše spolupráce skončila. O tom se dozvěděla slovenská Jojka a oslovila nás, že by do takového společného projektu šla s námi.

Ale Jojka si teď přece provozuje vlastní Senzi TV, která vám konkuruje.

Nejprve se ale domluvili s námi, měli jsme být hlavním dodavatelem obsahu a oni měli zajistit distribuci signálu. Potom mi ale předseda představenstva Jojky volal, že to na představenstvu neprošlo, protože Jojka zrovna spouštěla Wau TV a nemohla si dovolit hned stavět další nový kanál. Později jsme znovu zkusili Jojku oslovit, u toho jsem ale bohužel nebyl, pověřil jsem tím naše blízké spolupracovníky. Nejdřív to odsouhlasili, v druhém kole si vyžádali i nějaká čísla, ale nakonec z toho opět couvli. Poté, co nám Jojka oznámila, že do toho nakonec nejde, mi v době, kdy jsem byl na dovolené v Itálii, zavolal kolega ze Slovenska, že dostal dostal dopis od nějaké nové lidové televize a zda o tom něco nevím. Že Jojka zakládá Senzi TV.

Jak jste na to reagoval?

Okamžitě jsme začali objíždět naše slovenské interprety a podepisovali jsme s nimi nové smlouvy s tříletou exkluzivitou pro Šlágr TV. Jinak by si je Jojka rozebrala. Nemuseli toiž tušit, že nejde o ten deklarovaný společný projekt s námi, ale o sólovou záležitost Jojky. Slovenští interpreti se na nás nakonec nevykašlali. Dnes už té situace nelituji, ale tenkrát jsem opravdu nevěděl, jak to dopadne, protože proti nám stála síla skupiny J&T, proti níž je Šlágr TV opravdu maličká. Bylo nám jasné, že na Slovensku nemůžeme být obchodovaní. Nakonec nás J&T vyřadila i z placené služby Plustelka, kterou v terestrice provozuje její společnost Towercom. Nahradili nás nějakým jiným programem, a tím se jejich postoj vůči nám stal naprosto jasným a otevřeným. Měli jsme nabídku jít i do celoplošné sítě DVB-T, ale bylo by to pro nás za ty peníze smrtící, nedokázali bychom to zaplatit. Naštěstí jsme se domluvili s provozovateli regionálních multiplexů, takže pozemně vysíláme ve velkých městech a dostali jsme se i do vysílání MusicBoxu, kterým jsme naši síť na Slovensku dokryli, takže už tam nejsou diváci, kteří by nás nenaladili.

Jak moc vám Senzi TV na Slovensku konkuruje?

Jejich model je postavený částečně na tom, co dělá Šlágr TV, ale diváci na ně zatím nepřepnuli. Alespoň podle těch zpráv, které mám. Hodnotím to i podle počtu objednávek CD a DVD ze Slovenska, poptávka naopak posiluje. Jak vypadá jejich vysílání nevím, Senzi TV nepřijímáme, takže je hodnotím jen podle toho, zda se k nim nepřesouvají naši interpreti. A ti zatím takovou touhu nemají. Nelitují toho, že jsou u nás a ne u nich, že by tam dostali větší prostor. To by člověk poznal, kdyby měli nějaké zaječí úmysly. Šlágr je na Slovensku hodně známý, je skutečným šlágrem, takže konkurenci nijak nepociťujeme. Na Senzi TV přešli jen interpreti, kteří měli pocit, že je málo hrajeme. Ale to nebylo naše svévolné rozhodnutí, k tomu jsme dospěli na základě zájmu diváků.

Šlágr TV v loňském roce vstoupila do českých peoplemetrů a překvapila svojí sledovaností. Jak to hodnotíte, dosáhli jste toho, co jste chtěli?

Myslím si, že ne. Pořád tam vidím určitou rezervu. Víme, že musíme ještě trošku přidat.

Co to znamená? Máte nějaký konkrétní cíl ohledně podílu Šlágr TV na trhu?

Určitě bychom se chtěli stabilně pohybovat mezi dvěma a dvěma a půl procenty (nyní je celodenní podíl Šlágru okolo 1,5 procenta, pozn. red.). To je číslo, které vidím do budoucna jako reálné. Někdy mám pocit, že nám některé časy unikají a pokud bychom je správně pokryli, mohli bychom se dostat výš. Podle toho, jak se potkáváme s lidmi v obou zemích, a jakým způsobem se třeba prodávají lístky na koncert k druhému výročí Šlágru, kde se během několika dní vyprodal sál o kapacitě dvou tisíc míst – koná se 20. ledna, začali jsme ho inzerovat v pátek a v pondělí už jsme měli sál vyprodaný – je vidět, že zájem o Šlágr TV je obrovský. V neděli stálo 400 lidí frontu v předprodeji, v pondělí ráno jsme měli prodaných 1 700 vstupenek, odpoledne už nebyla žádná volná.

Stabilní podíl 2,5 procenta asi nebude pro Šlágr TV takový problém, když jste na Silvestra měli 4,3 procenta.

Nechci, aby to vypadalo jako neskromnost, ale mám pocit, že je za námi hodně lidí a to se musí časem prokázat. Neznám příliš realitu měření, vstoupili jsme do něj nepolíbeni a nějaké principy měření jsme neřešili. Když jsem v minulosti pracoval pro televize, nikdy jsem neměl na starosti nasazení pořadů nebo sledovanost, vždycky jsem dělal nějaký solitérní pořad nebo Zlatou mříž na Nově. Když byl dobrý výsledek, nechali mě u toho a psal jsem scénáře pět nebo šest let. Teď se to najednou celé změnilo, protože jsem de facto v té roli, že většinu pořadů vymýšlím já. Nemám ale čas je promýšlet do úplných detailů, pilovat dialogy, protože celou Šlágr TV dělá jenom 12 lidí. V tom vidím naše určité rezervy. Potřebujeme se dostat k tomu, aby nás mohlo být víc, abychom na to měli, protože zatím na to nemáme, s touto sledovaností si na to nevyděláme.

Takže vyšší sledovanost vám má přinést vyšší zisky, které investujete do nových zaměstnanců?

Teď si vyděláme jenom na reklamě asi 1 až 1,3 milionu korun měsíčně. To je strašně málo.

Většinu z toho určitě utratíte za šíření signálu v celoplošném multiplexu 3.

Ano, samozřejmě, takže celý zisk Šlágr TV je vlastně o objednávkách cédéček a DVD. Tím pádem musíme jet na nějaký výkon. Proto nám to nedovoluje zaměstnat další dva tři lidi, nebo pět až deset. Pohybuji se v této branži docela dlouho, vím, koho bych oslovil, ale musím na ně mít peníze.

Říkáte, že měsíčně vyděláte z reklamy až 1,3 milionu korun. Jak velký výpadek příjmů pro vás znamenalo podzimní vyřazení z peoplemetrů, kdy jste asi dva týdny neměli k dispozici denní data sledovanosti?

Dá se říct, že jsme přišli o nějakých 600 tisíc korun.

A už jste si ten problém, kvůli kterému vás vyřadili z měření, s Asociací televizních organizací vyříkali?

Už jsme si k tomu všechno řekli.

Vypadalo to, že budete muset za porušení pravidel měření (Šlágr TV vyzývala z obrazovky diváky, kteří mají doma peoplemetr, aby se jí ozvali, pozn. red.) zaplatit nějakou smluvní pokutu. Platili jste něco?

Ne, neplatili. Lidsky jsme se domluvili, došlo k pochopení na obou stranách. Neřešili jsme to vůbec konfrontačně, jenom jsme se snažili pochopit, co jsme udělali špatně a myslím, že jsme to nakonec pochopili.

Zmínili jsme už odchod Marcela Zmožka na televizi Barrandov, ze Šlágru ale odešla i Zuzana Bubílková do nově vznikající TV Regina. To vás asi netěší, protože ona je celkem známá a mohla ke Šlágru přitáhnout nové diváky.

Zuzana Bubílková se takto rozhodla, je to její věc. Nechtěla být na obou dvou televizích najednou, není to tak, že nechtěla být na Šlágru. Na Regině se stala jednou z hlavních tváří, což jsme jí na Šlágru nemohli nabídnout, a podle mě tam má i daleko větší možnost uplatnění, než by měla u nás. Na Šlágru jsme pro ni poměrně dlouho hledali vhodný formát, kdežto na Regině má jasno: bude tam dělat to, co dělala vždycky – politickou estrádu – což je to, o co stála. Proto tam odešla. Ale není to tak, že bychom se rozešli ve zlém. Jen mě to trošku překvapilo.

Pravda je, že se u vás Zuzana Bubílková příliš dlouho neohřála, na Šlágr TV byla jen několik měsíců.

Ono je celkem pochopitelné, že když kvůli Šlágru musela jezdit mnoho kilometrů do jižních Čech, zatímco televize Regina sídlí v Praze a navíc jí nabízí to, co ji vždycky bavilo, že ji tato nabídka osloví. Navíc u nás neměla stálou parketu, pořád jsme ji za pochodu někde hledali.

Neuvažujete o tom, že byste právě kvůli takovým známým tvářím, které za vámi musí dojíždět do jižních Čech, pronajali nebo vybudovali vlastní studio v Praze?

Teď to bude možná znít všelijak, ale náš divák nepotřebuje tak známé osobnosti. Mívali jsme s tím trošku problém, ať už u nás byla jakákoli taková televizní tvář. Spíš mi připadá, že náš divák je vystrašený, aby se Šlágr TV nedostala do nějakého „normálu“, aby šla pořád cestou té lidovosti. Pokud u toho zůstaneme, myslím si, že těch 2,5 procenta denního podílu je reálných. Hrajeme i v nemocnicích a na dalších veřejných místech. Kdyby se to dalo měřit, třeba bychom měli vyšší sledovanost už teď. Ale do těchto spekulací se nechci pouštět, ještě by nás zase vyhodili z měření.

Za tohle určitě ne, vždyť požadavek na měření mimo domácnosti opakovaně vzneslo několik televizí, ale je to tak drahé, že si ho žádná nemůže dovolit.

Víte, mám intenzivní pocit, že kdyby naše vysílání mělo pomoci jenom jednomu jedinému člověku, který nám píše a myslí si, že mu to pomáhá, bude to dobře. Denně nám chodí 250 dopisů a z toho pět, šest nebo sedm, v nichž nám lidé děkují, že jsme někoho uzdravili, nebo že naše vysílání někomu pomohlo. Že nějaká paní, která už jenom ležela, díky Šlágru vstala a stojí jí za to žít. Kdyby se nám povedlo jenom to, už tak je to něco nádherného. Dnes to mám nastavené tak, že z projektu Šlágr TV se už nedá couvnout, protože z něj vzniklo celé hnutí lidí, jimž tato televize dělá opravdovou radost. I když mně osobně ubírá síly a zdraví.

Do jaké míry budete považovat za konkurenci zmíněnou televizi Regina, ke které přešla Zuzana Bubílková a která chce cílit také na starší publikum?

Šlágr TV je o písničkách, takže za konkurenci jsem bral spíš tu televizi, která jakoby z našeho popudu a s naším know-how na Slovensku. To je hudební televize, která má srovnatelné zaměření a cílení. TV Regina se bude nějak profilovat, samozřejmě že budou mít i nějakou muziku, ale jde o to, zda jejich mluvené slovo půjde tou cestou, kterou jdeme my, nebo zda to bude poradenství, což znamená i věštění a další podobné věci. To by bylo něco úplně mimo to, co děláme my. Samozřejmě je jenom dobře, když vznikají nové televizní projekty pro starší občany této republiky. Pokud se Šlágru podařilo rozjet tento trend, je to jenom v pořádku.

Když tedy zůstanu u hudby, vzniklo tu silné Rádio Dechovka, kde vystupují i někteří vaši bývalí interpreti, třeba Eva a Vašek. Vy sám jste loni pro magazín Forbes říkal, že počítáte také s vlastním rádiem. Jak jste na tom s tímto plánem?

Máme domluvenou určitou předpozici u Českých Radiokomunikací v jejich síti DAB. Jednoho dne bychom rádi udělali něco, co by bylo symbiózou televizního Šlágru a rozhlasového vysílání. Aby si lidé mohli Šlágr pustit třeba i na zahrádce přes DAB rádio. Máme v plánu nabízet našim divákům velmi levné digitální přijímače. Ale to nastane až ve chvíli, kdy multiplex Českých Radiokomunikací dosáhne pokrytí alespoň 65 procent obyvatel Česka. To znamená, že nepůjdeme do konkurence s Rádiem Dechovka v analogovém vysílání, nechystáme se na střední nebo velmi krátké vlny. Počkáme na to, až tady bude nějaká smysluplná rozhlasová digitální síť a pokusíme se dát lidem velmi levný přijímač, který bude jejich novým tranzistorákem.

Ona lidová hudba posiluje i ve vysílání Českého rozhlasu, od letošního roku se přesunula veškerá dechovka na regionální stanice ČRo. Je vidět, že v tomto segmentu bude opravdu konkurenční prostředí.

Ano, určitě. Ale my jsme si vytvořili své hvězdy. Jsou to interpreti, kteří jsou mezi lidmi velmi populární a o tom svědčí třeba i ta touha diváků vidět ty interprety naživo, že jsou ochotni přijít na nějakou akci a zaplatit si vstupné. To se málokomu stává a to je to, v čem si myslím, že máme docela sílu. I v tom, že jsme parta, která drží při sobě. Těch pár problémů, které se mezitím staly, není nic proti tomu, že máme 380 interpretů a opustilo nás jen minimum.

Jak to vypadá se slibovaným druhým televizním kanálem Šlágru?

Čekáme na vydání vysílací licence.

Už jste o ni požádali?

Ano.

Bude se jmenovat Šlágr, nebo nějak jinak?

Bude to Šlágr 2.

Předpokládám, že nebudete vysílat pozemní cestou celoplošně, protože to je dost drahé. Pustíte se do regionálních multiplexů?

Ještě nevím. Máme několik nabídek. Hlavně teď řeším, abychom na to měli peníze. Můžeme být v Regionální síti 8 Českých Radiokomunikací nebo v celoplošném multiplexu 4.

Takže jednáte i s Radimem Pařízkem?

Ano.

Časově vidíte spuštění Šlágru 2 na kdy?

Naivně jsem si myslel, že bychom to stihli na druhé výročí vzniku Šlágr TV, které oslavíme 2. února. Ale takhle rychle se to nepovede. Záleží tam ještě na spoustě věcí. Možná jste zaznamenal, že jsme vysílali koncert José Carrerase, který pak na kameru pozdravoval Šlágr TV. Pomalu rozjíždíme spolupráci s německými stanicemi, ozvali se nám i Švýcaři a Rakušáci. Budeme dělat společné koncerty, v koprodukci pro německou GoldStar, v níž má čtvrtinový podíl veřejnoprávní ZDF. Teď jsme u nás točili klipy pro Andreu Rischku, Polku, začínající hvězdu v Německu. Pojedeme také do Tater natáčet společný pořad, který už bude uváděný v obou jazycích. 21. června by měl být v Plzni velký společný česko-slovenský koncert, protože odtamtud pochází rodiče Petra Alexandra, ale i Karel Gott. Je tedy šance, že bychom mohli udělat opravdu velký koncert s účastí německých hvězd, které jsou teď na špici, rakouských, českých a slovenských interpretů.

A s Karlem Gottem?

To nemůžu říct. Myslím, že se o to naši partneři budou snažit a uvidíme, jak to dopadne. Z jejich strany tam taková snaha je, další koncert máme přenášet 10. září z Polska. Tam už bude Šlágr TV mediálním partnerem a Karel Gott je pro tento koncert nasmlouvaný. Ale jak to nakonec dopadne, zda nám ho dovolí vysílat, na to si musíme počkat.

Trochu jsme zamluvili termín startu Šlágru 2. Bude to letos?

Určitě, bude to horizont dvou měsíců.

Budete to zvládat v těch 12 lidech, o kterých jste říkal, že máte k dispozici pro provoz nynější Šlágr TV?

Ne, budeme to muset udělat tak, že dvojka bude zatím opravdu spíš hudební televize, kde se nebude moc mluvit.

Takže takový jukebox, něco jako zmiňovaný MusicBox na Slovensku?

BRAND24

Tak nějak. Mám nějakou představu, samozřejmě se tam budou opakovat písničky na přání, protože těch už bylo na současném Šlágru moc. Jedny písničky tam budou originální, budou tedy vznikat jen pro Šlágr 2, abychom si trochu uvolnili ruce, a večer nasadíme takovou zvláštní diskotéku. A na jedničce budeme dávat trochu větší prostor šlágru jako takovému. Když to vezmeme německým názvoslovím, teď je na Šlágr TV hodně volksmuzik, a bude tam více šlágru. Dostali jsme práva na největší německé hity, můžeme si je nazpívat česky. Dokonce jsme už získali 200 nebo 300 základů, které můžeme použít, takže to raketově odstartuje nástup Šlágru v letošním roce.

Foto: archiv Karla Peterky

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).