Více

Jaká bude státní kampaň k vypínání analogu na Plzeňsku?

Plzeň bude letos druhou územní oblastí, kde se úplně vypne zemské analogové televizní vysílání. Odmlčí se pět analogových vysílačů velkého výkonu a několik dokrývačů. Zde se nedá očekávat podobně hladký průběh jako v Praze u dubnového vypnutí Žižkova. Jaká tedy bude státní informační kampaň pro Plzeňsko a kdy se reálně nastartuje? Uvidíme podobné formy kampaně jako v Praze? I na tyto otázky může odpovědět dnešní článek.

Co všechno se (ne)vypne?

Plzeňské vypnutí analogu je nesrovnatelně komplikovanější než Praha. Zatímco v hlavním městě došlo k vypnutí jen jednoho městského analogového vysílače a pár dokrývačů, na Plzeňsku a Karlovarsku se vypne hned pět vysílačů středního a velkého výkonu najednou. A zmizí většina alternativ pro příjem analogového signálu v oblasti. I zde je veliký rozdíl oproti Praze, kde kromě malých vykrývačů zůstal v provozu ještě vysílač Cukrák, který může část diváků využít, pokud nejsou připraveni nebo ještě nechtějí přejít na digitální příjem (analogové vysílání z Cukráku se ale bude vypínat už letos 31. října).

Na Plzeňsku a Karlovarsku, které jsou součástí jedné územní oblasti, dojde k ukončení vysílání analogového signálu z vysílačů Plzeň – Krašov, Cheb – Zelená hora, Plzeň – Krkavec, Mariánské Lázně – Dyleň a Jáchymov – Klínovec. Vše se vypne najednou – 30. září 2009. Digitální signál je již v obou regionech vysílán, ale z hlediska diváků je přirozené, že určitá skupina si přechod nechá na poslední chvíli a část bude mít s příjmem digitálu problémy. Ostatně ty se očekávají v podstatně větším měřítku než v Praze. Zatímco v hlavním městě se počet diváků závislých na analogovém terestrickém příjmu počítal na jednotky procent, na Plzeňsku se dá očekávat, že jich budou desítky procent.

Digiboy v metru 2

Analogovému vysílání v Praze odzvonilo. Proběhne i vypnutí Plzeňska a Karlovarska bez problémů?

Podle Technického plánu přechodu by koncem září mělo dojít jen k vypnutí zmíněných pěti analogových vysílačů. Jenže v regionu je i řada vykrývačů a ty by měly zůstat v provozu. Jenže to záleží zejména na samotných televizích, zda požádají o přeladění svých dokrývačů na jiný zdroj signálu. Zejména komerční vysílatelé s tím mají problém (z finančních důvodů). Ukázalo se to u vypnutí pražského vysílače na Žižkově, kdy Nova nejdříve odmítala zaplatit přeladění svých dokrývačů v okolí Prahy a udělala tak až po několika dnech. Ani Prima nezachovala svůj analogový signál na místech, kde mohla. Jen Česká televize deklarovala, že bude i po vypnutí analogu z hlavních vysílačů provozovat své analogové dokrývače všude tam, kde to bude nutné.

Informační kampaň bude mít podobnou strukturu jako v Praze

Státní kampaň pro Plzeňsko by se neměla výrazně lišit od Prahy. Partneři Národní koordinační skupiny pro digitální vysílání zorganizovali v Plzni dva odborné semináře pro specialisty na anténní systémy – první ještě v lednu, druhý na konci května. Tím se symbolicky nastartovala kampaň v tomto regionu, i když její hlavní část nastane až během letních prázdnin. Informační kampaň zaměřená na region Plzeňska vychází ze struktury, která se osvědčila v Praze, uvedl národní koordinátor digitalizace Zdeněk Duspiva. Páteří kampaně bude i tentokrát bezplatná informační linka 800 90 60 30 a web www.digitalne.tv. A NKS hodlá pokračovat i v projektu bezplatného periodika Diginoviny a různých seminářů pro veřejnost.

Právě semináře byly nejviditelnější bolístkou informační kampaně v Praze kvůli slabému zájmu veřejnosti. NKS sice tyto akce propagovala prostřednictvím svých marketingových aktivit, průměrná účast lidí na seminářích ale byla nízká. Na některé akce přišlo dokonce jen něco málo přes 10 lidí, včetně novinářů. A semináře se staly výrazným terčem kritiky zejména ředitele televize Nova Petra Dvořáka, který dává dlouhodobě najevo svou nespokojenost s průběhem kampaně. Vadí mu zejména fakt, že stát neumísťuje placené spoty do soukromých televizí, protože ty by dokázaly nabídnout největší zásah. Dvořák vyčítá státu i špatnou koordinaci kampaně, prý s komerčními televizemi nikdo o kampani oficiálně nejedná a ty tedy nemůžou nabídnout své nápady a projekty.

TPP Plzeň

Státní kampaň ale i tentokrát spoléhá na pomoc televizí. Veřejnoprávní Česká televize dlouhodobě nezávisle na státu propaguje přechod na digitalizaci, organizuje různé diskuse o digitalizaci, které vysílá v nejsledovanějších časech na ČT 1. Dále ČT provozuje speciální web www.digict.cz a v každém regionu před vypnutím analogu umísťuje do vysílání varovný piktogram a rotující text. Po vypnutí analogu ze Žižkova dokonce několik dní vysílala i oznámení o tom, že analogové vysílání bylo ukončeno. Jako televize veřejné služby si tedy ČT plní své informační povinnosti dostatečně. Pokud jde o komerční televize, ty informují o vypnutí analogu pouze ve svém vlastním zájmu, aby nepřišly o diváky – strukturu jejich kampaně tvoří odpojované propagační spoty, speciální webové sekce k digitalizaci, zmínky ve hlavních zpravodajských relacích, objevil se i vložený text. Varovné piktogramy podobné těm z obrazovky ČT ale v době vypínání Žižkova nebyly na komerčních televizích k vidění. Nova s Primou z opatrnosti ani nevysílaly informaci o ukončení analogového vysílání po vypnutí Žižkova. Jen Prima tak učinila těsně před vypnutím, kdy vysílala statický text po dobu 30 minut.

Pražská kampaň byla úspěšná, jak dopadne Plzeň?

Celkově byla kampaň v Praze úspěšná, což potvrdil i následný průzkum Národní koordinační skupiny po vypnutí analogu, i samostatný výzkum Asociace televizních organizací(ATO), na základě kterého se komerční televize rozhodly vypnout analog ze Žižkova. NKS zjistila, že o přechodu na digitální vysílání vědělo 99 procent Pražanů a 89 procent jich na příjem digitálního vysílání přešlo již před termínem vypnutí žižkovského vysílače. Počet těch, kteří nepřešli z důvodu nedostatku informací, byl pouze v rovině jednoho promile všech pražských domácností, což je číslo za hranicí statistické významnosti. Celkově podle mluvčího projektu digitalizace Rostislava Starého hodnotili Pražané informovanost o přechodu na digitální televizní vysílání pozitivně. Až 95 procent obyvatel metropole označilo informovanost za dobrou či velmi dobrou.

Připravenost Pražanů na vypnutí analogu překvapila i samotné komerční televize. Generální ředitel Novy Petr Dvořák na semináři Prague Business Breakfast serveru BroadbandTVNews.com přiznal, že neočekával tak hladký průběh. Překvapila nás míra penetrace digitálních přijímačů v Praze a připravenost místních obyvatel na vypnutí analogu, uvedl ředitel Novy ve své prezentaci. Připomněl však, že Nova nebyla spokojená s tím, jak málo údajů měla o penetraci digitálního příjmu v Praze. Penetrace je nejdůležitější ukazatel pro komerční provozovatele, v budoucnu musí být možnost ji reálně změřit, protože před vypnutím Prahy chyběly komerčním provozovatelům důležitá data, dodal.

Digiboy v metru 1

Vizuál kampaně v Praze, podobný očekávejte v Plzni.

A právě penetrace bude velmi důležitým faktorem, který ovlivní i úspěšnost kampaně na Plzeňsku. Dá se předpokládat, že pražská kampaň byla úspěšná i proto, že nenastaly výrazné problémy s dostupností digitálního signálu a jen velmi malá část diváků byla skutečně závislá na terestrickém analogu. Na Plzeňsku a Karlovarsku bude situace úplně jiná a bude to první tvrdá zkouška pro všechny složky kampaně. Pokud ale Národní koordinační skupina uspěje a přesvědčí lidi, aby řešili příjem televize ještě před úplným vypnutím analogu, pak by nás v dalších regionech nemělo už nic překvapit.

Autor je šéfredaktorem státního webu o digitalizaci www.digitalne­.tv.

Foto: Ivana Dvorská, Digizone.cz.

Anketa

Jak hodnotíte informační kampaň před vypnutím analogového vysílání v Praze?

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 6. 2009 14:38

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+