Více

Kabelovky chystají odpověď na IPTV

Je to pro nás větší nebezpečí než pozemní digitální vysílání. Tak mluví o televizi přes internetový protokol (IPTV), konkrétně pak od Telefóniky O2 Česká republika, dvě největší tuzemské kabelové společnosti. UPC i Karneval Media se připravují na ofenzívu. Nebude stačit nabízet triple play, tedy pevnou telefonní linku, připojení k internetu a televizi z jedné zásuvky, klienty musí přesvědčit i další doplňkové služby.

Dostupnost versus unikátní služby

Kabelovky jsou oproti Telefónice O2 v nevýhodě, protože mají mnohem menší penetraci zásuvek (odhaduje se celkem na asi čtvrtinu domácností v České republice), zatímco IPTV by mělo být do dvou let dostupné všude, kde je nyní možné připojení k vysokorychlos­tnímu internetu ADSL. Michal Žilka, výkonný ředitel pro služby obsahu a business development Telefóniky O2 Česká republika, předpokládá, že do dvou let bude moci služby IPTV od této společnosti využívat na osmdesát procent tuzemských domácností. Firma sází hlavně na příznivou cenu a výhodné balíčky služeb Triple play. Mateřská Telefónica ve Španělsku nabízí IPTV pod názvem Imagenio za přibližně 1 400 korun měsíčně.

DZ Kulatý stůl - Martin Žilka a Zdeněk Duspiva

Španělští klienti Telefóniky mohou využívat IPTV půldruhého roku. Za tu dobu firma získala na 260 tisíc platících zákazníků ve 140 městech. Do konce roku 2008 by ale chtěla jejich počet zvýšit na rovný milion. Imagenio aktuálně nabízí kromě připojení k internetu a pevné telefonní linky také pětačtyřicet televizních a patnáct rozhlasových programů, video na vyžádání s knihovnou asi čtyř set filmových titulů a seriálů, ale také pay-per-view content, tedy možnost předplatit si sledování jednoho konkrétního pořadu (většinou atraktivních sportovních přenosů). Pro představu: jeden zápas vyjde na osm eur, tedy asi dvě stě korun. Čím víc utkání si divák předplatí, tím nižší je celková cena. Například za deset utkání si firma účtuje pouze 45 eur.

Satelit, kabel nebo IPTV?

V porovnání s jinými formami placeného digitálního vysílání má IPTV ve Španělsku dosud nejnižší podíl na trhu, asi jen sedm procent. Kabelové společnosti si ukrajují 36 procent a nejvíce, přes 50 procent, připadá na satelitní placenou televizi. Situace v České republice spíše hraje do karet televizi přes internetový protokol. Placenou satelitní televizi zde odebírají pouze desítky tisíc domácností, počet klientů kabelových společností se odhaduje na necelý milion. Velká většina si přitom předplácí jen základní omezenou programovou nabídku, tedy deset televizních stanic bez dalších služeb. Cena za rozšířenou programovou nabídku, která se pohybuje okolo 500 korun za čtyřicet televizních stanic, se mnoha lidem zdá vysoká.

Kabelové společnosti se navíc omezují jen na větší města. V menších obcích se jim často nevyplatí budovat infrastrukturu. Oproti tomu Telefónica O2 může využít současnou telefonní síť, pouze ji musí přizpůsobit možnosti připojení k vysokorychlos­tnímu internetu druhé generace: ADSL 2+. Bývalý Český Telecom zatím ceník za svoje IPTV, které ponese s největší pravděpodobností název O2 TV, úzkostlivě tají. Podle Žilky by se ale měla pohybovat pod současnou cenovou hladinou kabelových televizí. Ty se už pustily do konkurenčního boje a samy začínají nabízet služby Triple play. Kromě připojení k internetu přes kabel se největší tuzemská kabelová společnost UPC letos pustila i do nabízení pevných telefonních linek. Ani to však kabelovkám nestačí.

PVR a vypínání reklamních bloků

UPC už nyní chystá několik dalších služeb, jimiž by chtěla diváky přesvědčit o atraktivnější nabídce na úkor Telefóniky. Jednou z nich je Personal Video Recorder, jakési modernější video, které umožní nahrávat televizní pořady, ale také sledovat televizi s časovým odstupem ze záznamu. Počítáme s tím, že v tuzemsku ho spustíme už v první polovině příštího roku, řekl Hospodářským novinám mluvčí UPC František Malina. Podmínkou využívání této služby bude speciální digitální set-top-box pro příjem kabelového vysílání s vestavěným hard diskem pro nahrávání. Společnost Karneval Media, jež od letošního ledna nabízí kabelové digitální vysílání ve formátu DVB-C, už tuto službu rovněž testuje.

Personal Video Recorder nabízí i takové funkce jako nahrávání pořadů podle jejich názvu nebo jména moderátora či herce. Umožní ale také využívání další zajímavé funkce, která se zřejmě nesetká s pochopením komerčních televizí: totiž možnost přeskakovat reklamní bloky vložené přímo do pořadů. O zařazení takzvaného TimeShiftu, jenž je velmi populární například ve Spojených státech, do nabídky UPC však nebylo podle Maliny dosud rozhodnuto. Pro zadavatele reklamy by TimeShift znamenal doslova pohromu, zvláště pak pro nové digitální stanice. Podle nastavení tato funkce umožňuje například i automatické přepnutí živého vysílání televizního programu, na kterém se zrovna objeví reklamní blok, na jinou stanici. U nahraných pořadů reklamní bloky automaticky vystříhává.

V obou případech je nutný set-top-box

Jak IPTV, tak digitální kabelovou televizi bude možné sledovat pouze prostřednictvím speciálního set-top-boxu, respektive ADSL modemu. Jednotlivé firmy budou nabízet vlastní přístroje, většinou zdarma nebo za symbolickou částku na pronájem. Například kabelová společnost Karneval Media uzavřela smlouvu s jihokorejským výrobcem digitálních přijímačů Handan. Telefónica O2 zase slibuje hybridní přístroj pro příjem IPTV i zemské digitální televize, a to jak v kompresním standardu MPEG-2, tak v MPEG-4 pro televizi ve vysokém rozlišení obrazu (Telefónica je provozovatelem přechodného multiplexu C pro zemské digitální vysílání, v němž by nejpozději na jaře příštího roku měly začít vysílat digitální programy Óčko, Febio TV a TV Barrandov).

Služby telefonu, internetu a videa si budou moci zájemci objednávat prostřednictvím klasické textové zprávy, kdy operátor zákazníkovi sdělí, zda se nachází v dostatečné vzdálenosti od IP DSLamu, přiblížil Michal Žilka. Ten by neměl být od klienta dál než 3,5 kilometru. DSLam umožní přechod z klasického ADSL na novou verzi pro podporu služeb IPTV, včetně HDTV. Zatímco cenu za služby Triple play Telefónica O2 zatím tají, termín zahájení komerčního vysílání je už téměř jistý. Firma hovoří o třetím čtvrtletí letošního roku, agentura ČTK s odvoláním na dobře informovaný zdroj uvedla začátek září. Telefónica ale už testuje IPTV na svých zaměstnancích.

Anketa

Které firmy získají více zákazníků pro služby Triple play?

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 8. 2006 13:20

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+