Více

Kabeloví operátoři omezují analogové nabídky, chtějí diváky motivovat na digitál

Výhody digitálního televizního vysílání oproti analogovému vnímá každý divák subjektivně. Jenže co si vyberete, pokud jde o kabelovou televizi? Pro jednu skupinu diváků přináší analogová nabídka výhodu v tom, že se nemusí „vypnout“, a divák tedy nemusí přecházet na digitál. Jenže je tomu opravdu tak? Mají provozovatelé kabelové televize zájem na zachování analogové nabídky? Některé příklady z poslední doby mluví spíš o tom, že diváci kabelové televize budou muset chtě-nechtě přejít na digitál.

Analog zabírá příliš mnoho prostoru

Z historických důvodů je zřejmé, že analogová kabelová televize v České republice přetrvá i po vypnutí posledního analogového terestrického vysílače. Její popularita stoupá od první poloviny 90-tých let, kdy šlo o jedinou tehdy dostupnou technologii retranslace. Zatímco terestricky měl průměrný český divák k dispozici maximálně 4–5 analogových programů, provozovatel kabelového vysílání dokázal do celého pásma nasadit 35–40 televizních programů a sestavit poměrně zajímavou programovou nabídku. Prvotní nabídku tvořily zejména satelitní nekódované stanice z Německa včetně těch regionálních. V kabelu mohl divák vidět nejen celoplošně působící kanály jako Sat.1, RTL, Pro Sieben nebo kabel eins, ale prostor se našel i pro regionální televize jako N3 /Nord 3/, W3 /West 3/ a další, které vesměs téměř nikoho nezajímaly, ale středně velká kabelová společnost potřebovala vykázat kvantitu, kterou vydávala za bohatou nabídku programů, a tyto kanály dlouhou dobu ve své nabídce ponechávala.

Zlom přišel po roce 2000, kdy se na českém trhu začaly prosazovat lokalizované stanice pro kabelové operátory. Najednou měl divák na výběr z tuctů různých programů v češtině – nejznámější jsou zejména Discovery, Animal Planet nebo Fox Kids (dnes Jetix/Disney), Zone reality, Zone Romantica a další. Kabeloví operátoři si rychle uvědomili, že pokud chtějí v silnější konkurenci uspět, musejí vsadit na placené exkluzivní kanály, a ne na obsah, který si každý divák může naladit bezplatně přes satelit. A tak se menší německé neplacené televize začaly z českých kabelů vytrácet. Důvod ale nebyl v tom, že by je kabelové společnosti vůbec nechtěly. Z marketingového hlediska by je určitě uvítaly v duchu hesla čím víc programů – tím víc muziky. Problémem však byla nedostatečná kapacita. Analogové televizní vysílání neumožňovalo šíření více než 40 programů v zodpovídající kvalitě a operátoři byli nuceni některé méně atraktivní programy vyřadit.

ČT 2 Piktogram na vysílači Ještěd

Vypnutí analogového vysílání není nutné u kabelových společností. Ilustrační foto: Česká televize

V první fázi operátoři vyřaďovali programy kvůli omezené kapacitě

První fáze vyřazování programů byla víceméně z donucení, kvůli omezené kapacitě analogové nabídky. Tak se z kabelovek vytratily některé programy, aby operátor mohl zařadit novější nebo populárnější značky. Celá nabídka ale byla vždy na hranici kapacity, aby divák měl pocit, že přijímá několik desítek programů, kterých kvalita se postupně zvyšuje. V posledních pěti letech ale dorazil do českých kabelových společností fenomén digitalizace, a to co se zprvu jevilo jako jistá konkurenční technologická výhoda, se později proměnilo v nutnost. Operátoři začali výrazně investovat do digitalizace kabelových sítí, aby mohli nabídnout mimo jiné digitální televizi (DVB-C), vysokorychlostní internet nebo hlasové služby (tzv. triple play balík). Později se přidala i snaha výrazně rozšířit programovou nabídku, což se znovu neobešlo bez omezování té analogové.

Kapacita pásma se totiž nezměnila, jde jen o to, jak jej příslušný operátor dokázal využít. Pokud mohla určitá společnost v analogové nabídce vysílat 40 televizních programů, tak v digitální nabídce by jich mohlo být minimálně pětkrát tolik, jelikož každá původně analogová frekvence by sloužila jako samostatný digitální multiplex s několika programy. Na to, aby kabelová společnost mohla divákovi nabídnout výrazně vyšší počet programů /místo 40 například 90/, musela nutně přistoupit k omezení analogu. A pro vysílání 80 digitálních programů bylo třeba vyčlenit několik frekvencí, které dříve sloužily analogové nabídce. Řečeno jinak – společnost musela snížit počet analogových programů o 10–15, aby mohla nabídnout nové kanály v digitálu.

DVB-C od UPC 2

Digitální kabelová televize poskytne divákovi mnoho výhod – nebude muset řešit problém s instalací set-top-boxu.

Analog se nemusí vypnout, digitál ho ale postupně vytlačí

Když provozovatelé kabelové televize lákají nové zákazníky, jejich oblíbeným argumentem je to, že analogová kabelová televize se na rozdíl od terestrické vůbec nemusí vypínat. A pokud by někdy došlo k omezení, tak operátor poskytne veškerou součinnost při přechodu na digitální vysílání a divák s tím nebude mít žádný problém. To je bezesporu pravda. Faktem ale je, že mnoho diváků zůstává u analogové kabelové televize i proto, že v ní spatřuje různé výhody. Například si můžete rozvést signál do několika televizorů, a bez problémů můžete sledovat různé programy, aniž byste potřebovali set top box. Další výhodou je jednodušší využití staršího videorekordéru, který si s digitálním set top boxem obtížně rozumí, a u analogového vysílání se s ním pracuje daleko pohodlněji. Výhody pro analogové diváky přináší i legislativa, která přikazuje kabelovým operátorům, aby v základní nabídce (jak analogové tak digitální) šířili všechny programy s terestrickou licencí. To se týká i nově vzniklých digitálních stanic – zejména televizí Z1 a Barrandov – které mají řádnou licenci, a rovněž Primy Cool a Novy Cinema, které vysílají na základě kompenzačních licencí.

Řada kabelových operátorů ale povinnost „must-carry“ v analogové nabídce nedodržuje. Odvolává se zejména na technická omezení analogové nabídky, které neumožňují zařadit všechny programy z kapacitních důvodů. Skutečným důvodem je ale fakt, že se operátoři snaží přimět své diváky, aby přešli na digitální kabelovou nabídku, která je mnohdy dražší. A pokud by operátoři chtěli vysílat opravdu všechny must-carry programy i v základní analogové nabídce, museli by zřejmě přistoupit k omezení nynějšího rozsahu rozšířené analogové nabídky, nebo snížit počet digitálních programů. A tomu se pochopitelně snaží vyhnout.

Maximum T-1300 EPG

Analogová televize sice neumožňuje vysílání elektronického programového průvodce EPG, konzervativním divákům ale služba chybět nemusí.

Řešením je zachování nejmenší analogové nabídky a několik digitálních

I když se operátoři snaží své diváky přesvědčit k brzkému přechodu na digitál, je nesporné, že ještě několik let bude existovat značná skupina konzervativních diváků, kterým bude vyhovovat dosavadní analogové vysílání. A s postupným vypínáním analogových terestrických vysílačů bude kabelová televize pro ně řešením, pokud z jakéhokoliv důvodu nebudou chtít přejít na digitální příjem. Zástupci kabelových společností si to uvědomují a vesměs deklarují, že zachovají analogovou nabídku programů tak dlouho, dokud o ní bude alespoň určitý zájem.

Pokud ale chtějí rozšiřovat digitální služby, je jasné, že budou muset analog mnohem více omezit. Řešením v blízké budoucnosti může být zachování jen té nejzákladnější analogové nabídky programů, a přesunutí všech ostatních kanálů do DVB-C. Domácnosti, které budou chtít zůstat u dosavadního příjmu televize a využívat i nadále své starší analogové přijímače, se budou muset smířit s omezenější nabídkou, ve které možná nebudou ani všechny terestricky (digitálně) vysílané stanice. Pro konzervativnějšího diváka ale bude dostatečnou satisfakcí, že nemusí přecházet na set top box (tj. bude mít jen jeden ovladač), že může využít i své starší video a může si bez problémů rozpojit signál do více televizí. A že bude mít v analogu menší výběr? To je fakt, ale nezapomínejme, že mnohým divákům dosud stačily pouze čtyři terestricky šířené televize. A i ta nejomezenější analogová nabídka kabelové televize jich jistě bude mít víc.

Anketa

Zůstanete u analogové kabelové televize dokud bude dostupná?

51 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 9. 2009 8:16

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+