Více

Jiří Janeček jmenoval ředitele jednotlivých programů ČT. S čím přicházejí?

Generální ředitel Jiří Janeček na včerejším veřejném zasedání Rady České televize oznámil jména manažerů, kteří posílí tým tohoto veřejnoprávního média. Ředitelem zpravodajství ČT bude nově bývalý zpravodaj ČT ve Spojených státech Roman Bradáč, dosavadní šéf zpravodajství Milan Fridrich se posune na nově vytvořený post šéfa nových médií. Oddělení nových formátů povede Andrea Majstrovičová a nejdůležitějším mužem v ČT se ihned po Janečkovi stane Radek Žádník, ředitel programových okruhů. Tým též posílí bývalý ředitel Českého rozhlasu Vlastimil Ježek a opustí ho programová ředitelka Kateřina Fričová.

Odchází programová ředitelka Fričová. Ke změnám dochází i na dalších postech

V roce 2011 by měla mít Česká televize celkem sedm ředitelů na prvním stupni řízení plus ředitele studií v Ostravě a v Brně. Manažerem programových okruhů byl jmenován Radek Žádník. Jeho cílem je připravit programový plán ČT pro příští rok a novou organizační strukturu. Je to obrovská práce, uvedl generální ředitel České televize Jiří Janeček. Výkonným ředitelem ČT 2 byl jmenován Jan Mrzena, který bude až do konce letošního roku souběžně vykonávat současnou funkci personálního ředitele ČT (poté tato pozice zanikne). Oficiálně ale ČT 2 povede až od 1. ledna 2011. K 1. září tým ČT 2 posílí o Vlastimila Ježka, bývalého ředitele Českého rozhlasu a Národní knihovny, který v minulosti opakovaně kandidoval na generálního ředitele ČT. Bude mít na starost kreativní část Dvojky, především tedy program. O jeho přesnější roli se podle vyjádření pro DigiZone.cz má rozhodnout v nejbližších dnech.

KOMENTÁŘ: Trafikanti, nástup!

K poslednímu srpnu v ČT končí Kateřina Fričová, programová ředitelka a manažerka projektu rozvoje programu ČT 2. Funkci programové ředitelky bude dočasně od srpna do konce roku vykonávat Kristýna Taberyová. Jde o současnou vedoucí oddělení průzkumu. Tuto funkci si nadále ponechá. Platové podmínky všech nově jmenovaných manažerů se změní až od příštího roku. Ředitelem výroby zůstane nadále Václav Myslík, ředitelem techniky Rudolf Pop a na dalších funkcích se také nic nemění s výjimkou funkce výkonného (provozního) ředitele. Vladimír Karmazín, který ji vykonává, se nově stane vedoucím kanceláře generálního ředitele ČT a zůstane na prvním stupni řízení.

Jan Mrzena o změnách na programu ČT 2

Jan Mrzena 200

Tým, který připravil restrukturalizaci ČT 2 a její profilaci pod vedením Kateřiny Fričové odvedl kus práce a na mně a dalších lidech bude, abychom se pokusili tento projekt přetavit do konkrétní podoby v roce 2011 a v dalších letech. K ČT 2 lze říci snad jen tolik, že to je slavná značka, imageová záležitost ČT, zejména z devadesátých let. Je třeba říct i to, že v té době, kdy ČT bojovala o holé místo na slunci, bylo v České republice rozhodnuto, že duální vysílání bude vypadat trošku jinak, než je tomu v dnešní době, a to tak, i okruh ČT 2 bude Česká televize dočasně spravovat a ten okruh bude poté užit nějakým privátním subjektem. Nicméně v půlce devadesátých let se ČT ve spolupráci se spoustou českých spisovatelů, divadelníků, filmařů, hudebníků a historiků doslova poprala o to, aby Dvojka zůstala v té veřejnoprávní sekci, v tom duálním systému, a ustáli tlaky na privatizaci kmitočtů, kde se Dvojka přenášela.

Teprve od 1. ledna 1996 hovoří zákon o ČT o tom, že ČT 2 je součástí České televize. Tehdy pod tímto tlakem, zejména zásluhou Jiřího Pittermana, jeho spolupracovníků a tehdejšího generálního ředitele Iva Mathé vzniklo něco, co patřilo mezi klenoty ČT. V současné době je potřeba se pokusit na tuto tradici navázat, i když, a to je jednoznačné, není možné ten program budovat tak jako v polovině devadesátých let. Z řady objektivních příčin. Se svým týmem bych chtěl dokončit dílo započaté Kateřinou Fričovou, chtěli bychom přinášet na Dvojce výjimečnou službu výjimečnému divákovi a opět se navrátit k tomu, že Dvojka bude spolutvořit image ČT a bude jedním ze základních pilířů této televize.

Jednička by měla být jasně strukturovaná, Dvojka se má věnovat výjimečnému divákovi

Nejvyšší šéf České televize přikládá restrukturalizaci velkou důležitost. Budu velmi dbát na to, aby tento proces probíhal bez problémů, konstatoval generální ředitel Jiří Janeček. Vedoucí restrukturali­začního týmu Jedničky Radan Dolejš uvedl, že pro nejsledovanější program ČT nadále zůstává důležitá tvorba pro děti a ČT 1 bude také garantem dramatické tvorby. Bude nás zajímat, zda je dílo kvalitní a zda je reprízovatelné a jsme ho schopni vytěžit dále, například pro prodej, uvedl Dolejš. Česká televize by měla také nabídnout vkusnou a kvalitní zábavu. Do zábavy se budeme snažit vpašovat prvky české historie, dodal. Dále by mělo dojít k zpřehlednění programového schématu. Každý den by měl mít podle něho konkrétní název, například Rodinný pátek, Velká sobotní noc a Česká neděle. Jan Mrzena, který vystupoval za druhý program, uvedl, že tým, který připravil jeho restrukturalizaci, odvedl velký kus práce a nyní je třeba projekt připravit do konkrétní podoby. Jde o slavnou značku zejména z devadesátých let. Není ho ale možné budovat jako v té době. Se svým týmem bych chtěl přinést výjimečnou službu výjimečnému divákovi, uvedl.

Radan Dolejš o změnách na programu ČT 1

Radan Dolejš 200

ČT 1 pro nás zůstává garantem původní tvorby pro děti a mládež, která je sice finančně dost náročná, ale žádná jiná informační média ji nehodlají realizovat. Jednička je určitě garantem původní dramatické tvorby v České republice, ale se budou měnit a definovat kritéria pro výběr témat. To znamená, že první, co nás bude zajímat, bude kvalita, zda to budou reprízovatelná díla, zda je budeme moci zařadit do Zlatého fondu ČT a potom, zda můžeme počítat ještě s jejich nějakým sekundárním zhodnocením – tedy možností je prodat. Budeme hledat různé jiné možnosti u produkcí, jejich financování, koprodukcí filmů. Samozřejmě by ČT 1 měla být i garantem pro různou oddychovou zábavu. Chtěli bychom v ČT zavést infotainment, to znamená zábavnější formou podávat vážná témata, třeba historická, a zpracovávat je třeba formou hraných dokumentů podobně, jako to dělá třeba ZDF, ale na témata z české historie.

Jinak, co se týká změn na ČT 1 od ledna, chtěli bychom velmi zpřehlednit vysílací schéma, aby si divák mohl velmi snadno najít svůj pořad. Chceme, aby každý vysílací den měl svůj název. Pondělí bude ve jménu „Máte přehled“, úterý by mělo být „Napětí střídá zábavu“, kde se dostaneme od soutěží až k aktuální publicistice, „Silné příběhy“ budou ve znamení středy, „Chytrá zábava“ čtvrtek, a samozřejmě to, co vám bude asi nejbližší, bude „Rodinný pátek“, kdy nabídneme seriál, aktuální publicistiku a po ní bude následovat třeba talk show. „Velká sobotní noc“ posílí sobotní zábavu v druhém prime time, a „Česká neděle“ bude ve znamení toho, že se bude dávat původní dramatika a později večer vážnější díla.

Roman Bradáč: ČT 24 je v dobré kondici, ale je co zlepšovat

Současný šéf Kanceláře generálního ředitele ČT Roman Bradáč, který bude od 1. srpna novým ředitelem zpravodajského kanálu ČT 24, uvedl, že zpravodajská stanice je ve velmi dobré kondici. Je to podle jeho slov nejen zásluha generálního ředitele Jiřího Janečka, bývalého ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala (ten nyní vede konkurenční televizi Z1), ale také dosavadního šéfa zpravodajství Milana Fridricha. Bradáč proto věří, že mu bude ředitel sekce nová média vypomáhat. Současný tým je podle něho zdatný a tvárný. Podle Bradáče však bude nutné prohloubit vnitřní komunikaci. Říci si například, že tento příspěvek byl výborný a proč a naopak, uvedl nový šéf Čtyřiadvacítky Bradáč. Další prostor vidí v editoriálním sektoru. Zpravodajství veřejnoprávního média musí být podle něho vnímáno jako silný hráč. Souvisí to také s vychováváním nových redaktorů. Určité výhrady má Bradáč i k současnému vizuálu. Některé věci by mohly být více efektivní, dodal dosavadní šéf Kanceláře generálního ředitele České televize a bývalý zpravodaj ČT v USA. Stál bych o to, aby ČT 24 nadále usilovala o pozici respektovaného zdroje, dodal na závěr Roman Bradáč.

Roman Bradáč o změnách na programu ČT 24

Roman Bradáč 200

ČT 24 je podle mého soudu v současné době ve velmi dobré kondici, a to je pochopitelně zásluha generálního ředitele, který stál u zrodu tohoto programu, ale je to i zásluha bývalého ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala i současného ředitele Milana Fridricha. Naprosto souhlasím s tím, co jsme si vyslechli dnes dopoledne při představování projektu, zejména s tím, že je nezbytné sledovat vývoj nových technologií, a s tím souvisí i zvýšené individuální nároky diváků, kteří si budou vyhledávat spíše to, co je zrovna zajímá. Také doufám, že spolu budeme nadále velice úzce spolupracovat (s Milanem Fridrichem, pozn. red.), protože oba ty segmenty, které budeme spolu obhospodařovat, jsou sesterské.

Abych řekl nějaké konkrétní věci: samozřejmě vidím určitý prostor, kde by se dalo ještě zapracovat. Myslím si, že ČT 24 disponuje poměrně zdatným a tvárným týmem. Myslím si, že by bylo dobré prohloubit komunikaci uvnitř ČT 24, která by byla postavena na tom, že bychom si navzájem říkali, který příspěvek byl výborný a zároveň proč takový byl, a naopak co bylo špatně. Tento systém hodnocení by měl vést k tomu, o čem se tady dost dlouho mluví, a to je kariérní řád jako důležitý motivační prvek pro zpravodajce. Vytvářením určitých kategorií ve zpravodajství, které je běžné v zahraničních televizích, jako jsou senior redaktoři, senior korespondenti, atd., můžeme lidi motivovat. Další možnost vidím v editoriálním systému, myslím si, že veřejnoprávní zpravodajství může a musí být velice silný hráč na mediálním poli a myslím, že tady budeme muset být sebevědomější.

Souvisí to s vytvářením a výchovou nových redaktorů, kteří budou vystupovat zároveň sebevědomě a zároveň s pokorou. Mám také určité výhrady k současnému vizuálu, byl bych radši, kdyby některé věci byly více efektivní a méně efektní. Poslední věc, kterou jsem chtěl zmínit, je i způsob financování ČT 24. Program je v dobré kondici, ale tuším tam určité rezervy, ať už jde o zpravodaje nebo agentury, které si platíme a můžeme je využívat intenzivněji. Také bych rád viděl důkladnější plánování. Rád bych tedy na závěr řekl, že bych stál o to, aby se dál usilovalo o jedinečnost ČT 24 jako respektovaného zdroje, který bude mít parametry zpravodajského programu s jasným akcentem na poslání veřejnoprávní televize.

Jiří Ponikelský: Čtyřka musí být sportovní jedničkou

Nový šéf čtvrtého kanálu České televize Jiří Ponikelský si pochválil, že každý divák ví, že když hledá sport a českou stopu, musí si zapnout ČT 4. Postěžoval si však na vzrůstají ceny vysílacích práv. Vrásky na čele mu dělají i nové konkurenční projekty typu Nova Sport a Sport 2. Právě tyto dva programy budou vysílat v nadcházející sezóně stejně jako ČT tuzemskou fotbalovou Gambrinus ligu. Podle Ponikelského si musí ČT dát jasný cíl, že Čtyřka bude sportovní jedničkou na českém trhu. Musíme vysílat projekty, které diváka zajímají a přitáhnou ho k obrazovce. Pokud to bude možné, dát jasně divákovi vědět, kdy se co bude vysílat. Ze sedmdesáti procent jsme schopni dodržet vysílací schéma plánovaného roku, uvedl Ponikelský. Dále je důležité, aby Česká televize měla finance na události jako je olympiáda, mistrovství světa a podobně. Divák je totiž na obrazovce ČT očekává. Pod vedením Jiřího Ponikelského by měl vzniknout také projekt pro děti, kterým se má ukázat, jak sportovat nebo kam si jít zasportovat. Objevit by se měly také talk show se známými osobnostmi. Dále by se chtěl Ponikelský věnovat také internetovým projektům, které jsou podle něj budoucností televizního vysílání.

Jiří Ponikelský o změnách na programu ČT 4

Jiří Ponikelský 200

V České televizi působím teprve jeden rok a jeden měsíc, předtím jsem se věnoval spíše marketingu. Musím říci, že jsem ve sportovní redakci objevil plno odborníků jak v oblasti sportu, tak techniky, s nimiž se dají dělat a vymýšlet nové projekty. Program ČT 4 je nejmladším programem České televize. Navazuje na tradici a velkou historii sportu v ČT. Každý divák ví, že když chce sledovat český sport, zapne si nejdříve ČT, dnes tedy ČT 4. Naším partnerem je český sport, a chceme nadále sledovat českou stopu. Chceme se jí více věnovat. Dnes nejvíce soupeříme s cenou vysílacích práv, která neustále roste – jak v zahraničí, tak na tuzemském trhu. Navíc vznikají konkurenční projekty jiných televizních stanic, Nova Sport či Sport 2 a my se tomu musíme přizpůsobit a bojovat o diváka, nedat této konkurenci šanci a být na poli sportovního média jasnou jedničkou na českém trhu.

Svůj cíl jsem definoval do věty „Zvýšit sledovanost a atraktivitu programu bez ohledu na snižující se rozpočet a při zachování veřejnoprávního poslání“. Sledovanost souvisí s tím, že musíme vysílat takové pořady, které diváka zajímají. Existuje řada populárních sportů. Musíme taky ujasnit schéma, dát divákovi jasná okna, v kolik hodin najde přímý přenos, kdy zahraniční přenos. Ze sedmdesáti procent celkového ročního vysílacího času jsme schopni zachovat pevné vysílací schéma. Toho jsme schopni dosáhnout dlouhodobým plánováním. Má to pro nás ohromný význam i v oblasti ekonomiky. Tím narážím na onu zvyšující se cenu práv. Dlouhodobým plánováním můžeme tomuto problému čelit, abychom zahraniční práva pro prestižní podniky, jako jsou olympiády, mistrovství světa v hokeji měli a mohli je nadále poskytovat českému divákovi.

Připraveny máme nové projekty, které mají přitáhnout mladé diváky. Magazíny o sportu, o osobnostech českého sportu, jak sportovat, kde sportovat, a některé zábavné pořady a talk show se známými osobnostmi a soutěže. Poslední věcí, které se musíme také věnovat, je internet. Máme nakoupeno poměrně dost důležitých internetových práv, ale nejsme schopni se jim věnovat a nemáme čas je odvysílat. Takže tady nastane výrazný posun, protože to je celosvětový trend.

Milan Fridrich: Nová média jsou důležitým komunikačním prostředkem 21. století

Dosavadní ředitel zpravodajství České televize a nově výkonný ředitel pro nová média Milan Fridrich uvedl, že v rámci 21. století se jako nejlepší možný způsob komunikace jeví právě internet a sociální sítě. Nová média, jak jim musíme rozumět, jsou média v nových technologických možnostech, uvedl Fridrich. Jako příklad uvedl například čtečku ČT 24 pro mobilní telefony iPhone. Divize nových médií by měla být vizionářská a nejpokrokovější část České televize. Měla by také dávat nadhodnotu lidem, kteří si veřejnoprávní televizi platí, konstatoval budoucí ředitel nových médií ČT a dodal: Dokážu si představit, že během jednoho roku až dvou let budeme na mnohem vyšší úrovni, než jsme nyní. V nových médiích se může veřejnoprávní televize prezentovat tak, jak to doposud nebylo možné. Nová média označil generální ředitel ČT Jiří Janeček za fakticky pátý program ČT.

Milan Fridrich 500

Milan Fridrich sice odejde z postu ředitele zpravodajství ČT, kde ho nahradí Roman Bradáč, ale pohoršit by si příliš neměl. Ve své nové funkci se zaměří na nová média. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Navázat na vše dobré, a to špatné napravit: priorita šéfa programových okruhů

Andrea Majstorovičová bude mít jako ředitelka na starosti vývoj nových formátů. Úsek vývoje bude v první fázi soustřeďovat všechny skupiny. Budou tu nejen současné pořady, ale dostanou se sem také pracovníci, kteří budou vyvíjet program Jedničky a Dvojky a přemýšlet nad tím, jak ho zlepšit, konstatovala. Od ledna 2011 by měli tvůrčí pracovníci ujmout funkce projektových manažerů. Ti by pak měli od začátku do konce odpovídat za jejich výsledek. Nově jmenovaný ředitel programových okruhů Radek Žádník má zkušenosti například z Investiční a poštovní banky. Pracoval ve společnostech zahraničních i státních. V poslední době spolupracoval s Českou televizí jako externí konzultant. Moje pozice v sobě obsahuje především zastřešení pěti okruhů. Budu mít na starosti ekonomické a další aktivity, které jsou jiné než tvůrčí, uvedl Žádník. Chtěl bych, aby programové okruhy měly velmi silně vybudovanou pozici. Chci navázat na vše dobré, co funguje a co dobře nefunguje, rychle napravit, konstatoval nový ředitel programových okruhů.

Anketa

Povede restrukturalizace ČT ke kýženému cíli?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+