Více

Jiří Balvín: Óčko přejde 6. května na řádné vysílání

Hudební televize Óčko je ze šestice nových digitálních stanic jediná, která by mohla okamžitě zahájit vysílání. Ve dvou pražských a jednom brněnském pozemním multiplexu zkušebně vysílá už dnes. Od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) má Óčko licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání v multiplexu C. Zeptali jsme se generálního ředitele Jiřího Balvína, kdy předpokládá zahájení řádného vysílání a jak se tento přechod projeví na programu Óčka.

Televize Óčko je ze šesti nových digitálních stanic, které nedávno dostaly od RRTV licenci pro zemské digitální vysílání, jediná připravená začít vysílat prakticky okamžitě. Na otázky novinářů jste odpovídal, že teď záleží na dohodě s provozovatelem multiplexu C, společností Český Telecom. Už jste se sešli?

Ano, minulý týden. Jednání bylo z obou stran velmi vstřícné. Jak známo, Český Telecom teď neprovozuje ani krátkodobý experiment, ten dělá jeho dceřinná firma Omnicom Praha. Seznámili jsme je s tím, že bychom byli velmi rádi, aby se datum, kdy skončí krátkodobá licence pro experimentální vysílání mutliplexu C v Praze a Brně (6. května, pozn. red.), bylo nejpozdějším datem k zahájení řádného vysílání multiplexu C. Mezi experimentálním a řádným vysíláním Óčka v podstatě nebude žádný rozdíl, pouze oznámíme veřejnosti, RRTV a ČTÚ, že s koncem krátkodobé licence se oba subjekty dohodly, že budou kontinuálně pokračovat. A nebude to už Omnicom, který v současnosti zajišťuje naše vysílání, ale Český Telecom, vlastník licence na provozování multiplexu C.

Jiří Balvín

Multiplex C má pokrývat zhruba třicet procent území České republiky. V jak velkém rozsahu spustíte onoho 6. května vysílání?

Zatím tam, kde multiplex C vysílá už dnes: tedy v Praze a Brně. U Prahy jde i o velký přesah do středních Čech. Samozřejmě budeme tlačit na Telecom, aby svoji síť rozšiřoval co nejrychleji. Dozvěděli jsme se, že jsou ve fázi schvalování investic, a naše schůzky teď budou pokračovat v podstatě denně. Za nás jedná Stanislav Holec jako šéf multimediální divize Mafry, já a Jiří Němeček jako zakladatel Óčka a technický ředitel, a teď jsme se seznámili s adekvátními partnery na straně Telecomu. Nyní už probíhají čistě pracovní jednání na bázi technické, obchodní a manažerské.

Co budete dohadovat úplně nejdřív?

Nejbližším úkolem je deklarovat plynulý přechod z experimentu na řádné vysílání a pak co nejrychlejší budování sítě, což bude věc, která nebude jenom v partnerském vztahu televize Óčko a Českého Telecomu, ale také ostatních provozovatelů digitálních programů. Minulé úterý proběhlo první sezení s ČTÚ na téma Technického plánu přechodu na zemské digitální vysílání, kterého se zúčastnili i všichni držitelé digitálních licencí jednotlivých multiplexů. Teď jde o to nastartovat širokou veřejnou diskusi. Společný zájem je jít při rozšiřování digitálního televizního signálu po jednotlivých oblastech společně, tedy aby se všechny multiplexy vydaly stejnou cestou. Nemělo by to dopadnout tak, že se jeden vydá do severních Čech a druhý na jižní Moravu. Není žádným tajemstvím, že severní Čechy mají problém s příjmem analogové televize. Ty samé problémy nastávají v okolí Domažlic.

Ano, o Ústí nad Labem se mluví jako o oblasti, kde by se mohlo začít s vypínáním analogového vysílání. Bavili jste se o tom na této schůzce?

Bavili. Technický plán přechodu je v přípravné fázi a toto tam zaznělo i z úst předsedy Rady ČTÚ. Všichni se shodli na zásadě, že se bude postupovat společně. Plán zatím vypadá tak, že půjde o systém cesty „proti hodinovým ručičkám“. Začne se v severních Čechách, pak se půjde na severozápad, pak na západ, jihozápad a takto postupně budeme pokrývat celou Českou republiku. Samozřejmě tam, kde se už vysílá, v Praze, Brně a Ostravě, se bude vysílat dál. Jde o to, že hrozba vzájemného rušení digitálního a analogového signálu není ani tak z Polska nebo Slovenska, ale hlavně z Německa, případně z Rakouska. Proto se bude začínat na severu.

Čili od 6. května bude Óčko vysílat už řádně a bude za toto vysílání, respektive šíření signálu v multiplexu C, platit. Zároveň se ale dá očekávat, že zmizíte z pražského multiplexu B, kde stále ještě vysíláte jako součást experimentu. Nebo se mýlím?

Říkáte to velmi dobře. S multiplexem B máme smlouvu do letních měsíců a je to věc na jednání. Věříme, že to vysílání dotáhneme až do léta, přestože ve smlouvě je položka pro obě strany, že v momentě udělení licencí a zahájení řádného vysílání bude záležet na tom, pro jakou síť dostaneme licenci. Jestliže ale bude mít Czech Digital Group (CDG) zájem, abychom dokončili vysílání podle smlouvy, nemáme s tím problém. Máme skoro konec dubna, smlouva s CDG nám končí v létě.

Jestliže začnete řádně vysílat v multiplexu C, ostatní programy v této síti by měly ukončit zkušební vysílání. Znamená to, že budete plně hradit vysílání celé sítě?

Je to součást jednání. Náklady nebudou zpočátku tak vysoké, protože Telecom vysílá jen v Praze a Brně.

Ano, ale mohl by to být problém při rozšiřování multiplexu C do dalších regionů. Ostatní programy totiž nezačnou vysílat tak brzy jako vy. Tedy televize Febio a TV Barrandov, které chtějí využít celé roční lhůty pro zahájení vysílání.

Febiem jsme v kontaktu, velmi dobře se známe s Fero Feničem. Jsou ve fázi stavění týmu a rozhodování, kdy zahájí vysílání. Myslím si, že vzhledem k jejich programovému zaměření, které je plnoformátové, začnou buď koncem letošního nebo začátkem příštího roku. Jsou ve složitější situaci než my, protože nemohli začít ani žádné přípravné kroky dřív, než dostali licenci. Všichni byli zakleknutí ve startovních blocích, ale dokud nemáte licenci, nemůžete nic připravovat.

U televize Barrandov prý zase skoro celý tým odešel a teď ho staví úplně od začátku.

Také jsem to slyšel. Ale před udělením licence nemůžete objednat techniku, nemůžete nasmlouvat místo, odkud budete vysílat, protože cokoli objednáte, musíte taky odebrat. Jde o milionové částky. To si žádný investor nedovolí. Televizní technologie je tak jedinečná, že pokud si ji někdo objedná a neodebere, tak se ta technika stává pro dodavatele neprodejnou. Všechno jsou to téměř originály, které se nekupují v řadových obchodech. Když si je jednou někdo objedná, musí je taky dopředu zaplatit. Nemůžete si objednat techniku a říct, že zaplatíte až po dodání, protože to by ten dodavatel taky mohl splakat nad výdělkem. Specielně televizní technika se platí dopředu, stejně jako dovolená.

Nebude Óčko blokované při rozšiřování multiplexu C do dalších regionů právě čekáním na další dvě digitální televize?

Myslím si, že zatím nejsme blokovaní. Jednání teprve začala. Bude také záležet na tom, k jaké investici se vedení Telecomu rozhodne. Několikrát jsem říkal, že provozovatelé multiplexů, ať je to CDG, Radikomunikace, nebo Český Telecom, jsou tak silné firmy, že si mohou dovolit investovat, protože investují na mnoho a mnoho let dopředu. Pokud pro ně bude návratnost o rok nebo o dva později, nemělo by jim to zase tolik vadit. A myslím si, že teď bude hodně záležet na tom, jak se k digitalizaci postaví velké analogové televize. Jestliže je známé nějaké datum vypnutí analogu, a mluví se o 9. září 2009, pak by asi i tyto televize měly tlačit na co nejrychlejší zavedení digitálního vysílání. Protože tyto televize ponesou dvojí náklady na šíření signálu, souběžné analogové a digitální vysílání. Jestliže se jim někde vypne analog, o to se jim sníží platba za šíření signálu. Proto si myslím, že by se situace mohla obrátit a budou to právě velké televize, které začnou tlačit na rychlejší zavádění digitální televize. V Čechách se spousta věcí dlouho neřeší a pak když přijde nějaká krize, sejdou se lidé na náměstích a zazvoní klíčema a všechno se to obrátí…

Teď nebudou zvonit klíčema, ale vezmou útokem obchody se set-top-boxy.

Ano, ale to je tak vždycky. Lidi to většinou řeší až ve chvíli, kdy není zbytí.

Až jim začne zrnit obrazovka.

Přesně tak, pak se půjde naproti do Elektry a koupí se set-top-box. Ale já si myslím, že by v tom měly sehrát velkou roli právě velké televize. To, co říká RRTV ústy pana předsedy Václava Žáka, aby Česká televize nepropagovala digitální vysílání na svých digitálních kanálech, je naprosto přesné. Oni by ho měli propagovat na analogových programech. Pokud se tomu nebudou věnovat velké televize, tak jako by digitalizace ani nebyla. V novinách vyšly desítky a stovky článků o digitální televizi, ale čtenáři to běžně přejdou, protože jim to přijde příliš složité. Včera jsem byl na kontrole v nemocnici a sestřička se mě s hrůzou v očích ptala, co to bude ta digitalizace znamenat. Jestli si bude muset koupit novou televizi a parabolu. Takže ta obava je obrovská. Je to podobné jako to bylo dřív s počítači. Nikdo je nechtěl, nikdo si nedovedl představit život s počítačem.

Mapa pokrytí

Kde vysílá a jak naladíte multiplex C

Přechodná digitální síť C společnosti Český Telecom nyní vysílá v Praze a Brně jako krátkodobý experiment firmy Omnicom Praha (dceřinné společnosti Telecomu). V Praze lze multiplex C naladit na kanále 64, v Brně na kanále 25. Kromě hudební televize Óčko v něm vysílá také teleshoppingová stanice TOP TV a brněnská regionální televize TVb1. Podrobnosti o probíhajícím experimentu, který skončí 5. května, si můžete přečíst v článku Multiplex C vysílá v Praze a Brně, ale jen dočasně.

Když mluvíte o počítači, Český Telecom také chystá digitální televizi přes internetový protokol (IPTV). Bude v ní i Óčko?

Ano, bude. Právě finalizujeme smlouvy.

Pojďme k programu Óčka. Jakým způsobem se změní, případně obohatí poté, co se z Óčka stane celoplošná pozemně vysílající televize?

Charakter Óčka zůstane v zásadě zachován. Budeme hudební stanicí. Program proměňujeme kontinuálně i v současné době. Jsme v milionu domácností a za tu dobu, kdy jsme přestali být výlučnějším hudebně zaměřeným programem a udělali z Óčka normální hudební komerční televizi, jsme se už nějak zavedli. Zůstaneme takovou televizí, která se snaží být pro všechny a myslím si, že podle ohlasů, které máme, to diváci oceňují. Chceme si zachovat všechny kategorie diváků, kteří se zajímají o hudbu. Přes den jedeme mainstream, hlavní proud komerční hudby, ale nezapomínáme, zvláště přes večer po 22. hodině, ani na vyhraněnější diváky. Hrajeme Star Gitar, hip-hopové pořady a všechny možné kategorie hudebního zaměření, kdy to není vyloženě pro většinového diváka, ale takové trochu vyhraněnější.

Kdesi jste taky řekl, že Óčko chystá po 22. hodině erotiku.

Erotiku jsme měli dokonce připravenou. Takovou velmi soft erotiku, která vznikla v České republice a vysílá se minimálně už dva roky na německé DSF.

Ano, o tom se na internetu psalo. Hlavně o tom, že v pozadí je vidět logo televize Prima.

Přesně tak. Je to hezké, když erotika natočená v České republice proniká do zahraničí, a tam diváci vidí krásná děvčata, jak se obnažují a za nimi je logo NHKG Ostrava a podobné transparenty, protože úkolem toho štábu bylo natočit erotické klipy jenom ve sportovním prostředí. Takže obcházeli od motokárových hal přes házenkářské haly, hokejové haly, fotbalové stadiony a golfová hřiště úplně všechno. Dokonce i skokanské můstky. Ty klipy nevlastní DSF, ta si je pouze nakoupila pro vysílání, takže jsme měli připravenou takovou hitparádu, kde bychom každý týden vysílali čtyři písničky, kde by děvčata předváděla takový velmi jemný striptýz, nebylo by to nic tvrdého, a diváci by mohli hlasovat o dívku týdne, následně měsíce, následně roku…

A to už interaktivně přes set-top-box?

Ano, to by už mohlo být interaktivní. Měli jsme to připravené k vysílání, ale nenašel se na to vhodný sponzor, protože to je přeci jenom dražší záležitost a my jsme si nemohli dovolit do tohoto pořadu investovat, aniž by to byl nějaký hlavní program. Mysleli jsme to jako takový bonbónek do nočních hodin. Proto jsme tu myšlenku museli opustit. Teď si ale myslím, že bychom se k tomu mohli postupně vrátit a hlasovat by se mohlo klidně přes set-top-boxy.

Vy to vlastně zkoušíte už dnes v rámci experimentu v multiplexu C. Kdy nabídnete tuto službu jako komerční v řádném vysílání?

Asi to nebude hned od začátku, ale poměrně brzy. O tom všem se v obecné rovině mluvilo, a teď se seznamují odpovědní pracovníci z obou společností, takže tato věc bude potom už spadat pod ředitele programu Pavla Attela a lidi, kteří budou mít tyto aplikace na starosti u Českého Telecomu. Nejsem tolik technicky zdatný, ale jejich lidi určitě ano. Jsou připraveni tyto aplikace okamžitě realizovat.

Zatím je zkoušíte na hlasování do hitparády Óčka. O jakých dalších interaktivních službách uvažujete?

Uvažujeme i o tom, že by si diváci mohli pouštět jednotlivé klipy na přání a stahovat si je k sobě domů.

Takže video na vyžádání.

Ano.

Zpoplatněné?

Drobně, asi jako jsou dnes zpoplatněné esemesky.

Neuvažujete o tom, až se stane Óčko velkou celostátní televizí, že byste převzali velkým televizím přenosy vyhlašování velkých hudebních cen, jako jsou Andělé nebo Slavík?

Uvažujeme o tom, dokonce jsme to už někde řekli. My teď máme jeden takový náš stěžejní pořad, Hudební ceny Óčka. Velmi úzce na něm spolupracujeme s hudebním vydavatelstvím RGM, takže letos se to poprvé jmenovalo RGM Hudební ceny Óčka. Taky jsme poprvé opustili naše televizní studio a vydali se do Lucerny. Byli jsme úspěšní, Lucerna se zaplnila, koncert to byl velmi povedený. V příštím roce uvažujeme o nějakém větším prostoru.

Jakém?

Ještě přesně nevíme. Ale tyto ceny pro nás budou stěžejní. A vzhledem k tomu, že začnou vysílat malé tematicky zaměřené televize, si myslím, že by si velké stanice mohly uvolnit ruce a některé segmenty programu úplně opustit. Třeba právě hudbu. Ta není, stejně jako sport, pro majoritního diváka zajímavá. Ani na sport neseženete vysoké procento diváků, pokud zrovna český tým nehraje semifinále nějakého významného, ať už hokejového, nebo fotbalového šampionátu.

Hudba ale láká velmi zajímavou úzkou skupinu diváků.

Ano, ale tu prostě nenavýšíte. Zajímají ji koncerty a tak. Samozřejmě záleží na tom, jak je to smluvně podložené třeba u Andělů na ČT nebo u Slavíka na Nově, ale myslím si, že do budoucna by tyto ceny měly přejít na Óčko.

Jiří Balvín Jan Potůček

Jaké jsou vztahy Óčka s hudebními vydavatelstvími a jak se vám daří oslovovat inzerenty?

Po prvotních začátcích, po podzimu 2002, kdy Óčko začalo vysílat, jsme začali řešit rozpor mezi zaměřením Óčka a zájmy majorů, hlavních vydavatelů. Během jara a léta 2003, kdy se pracovalo na změně programového směřování Óčka, se nám to podařilo napravit. Teď máme už dva roky velmi dobré a korektní smlouvy s hlavními vydavateli, kteří v rámci možností inzerují na Óčku. Samozřejmě to odpovídá velikosti našeho trhu. V rámci možností to je pro nás dobré a pro ně taky.

Necháte je třeba mluvit do obsahu vysílání?

Ne, nenecháme. Je samozřejmě oboustranný zájem, když vyjde nějaké nové CD, a je to velký trhák, abychom to hráli v nějaké zvýšené frekvenci. Tím, že se to prodává, se to dostane do oficiální hitparády. Máme dva žebříčky: hitparádu Óčka, kterou ovlivňují diváci, a druhá je oficiální, podle čísel prodejnosti. Samozřejmě dramaturgové, kteří připravují ranní a noční vysílání, sáhnou po hitu, který se line z rádií. Ale jinak nám nikdo do programu nezasahuje. Neexistují nějaké tipy nebo pokyny, kolikrát bychom měli něco hrát.

Uživí se Óčko z prodeje reklamních časů?

Uživí. Samozřejmě nám nejvíce pomohlo to, že jsme se stali součástí koncernu Mafra. Jsme součástí velké rodiny, kde si jednotlivé divize vzájemně pomáhají. Kooperujeme s lifestylovým a hudebním časopisem Filter, s rádiem Expres, portálem iDnes.cz. Naši diváci dostávají jako ceny v pořadech právě zmiňovaný magazín Filter, my v něm zase máme inzerci.

Prodáváte reklamu na Óčku v balíčcích s ostatními médii společnosti Mafra?

Ne, tam je to tak, že obchodní oddělení přešlo sice do Mafry, ale veškerá obchodní oddělení všech subjektů, ať už to jsou noviny, časopis, rádia nebo Óčko, jsou samostatná. Samozřejmě jsou metodicky řízená centrálně, ale jinak je to oddělené.

Martin Mrnka, šéf projektu zpravodajské digitální televize Z 1, v rozhovoru pro DigiZone.cz řekl, že uvažujete o společné nabídce reklamních časů.

Uvažujeme o tom, je to na úplném začátku. Začal s tím právě Martin Mrnka tím rozhovorem pro vás. Teď se máme sejít ještě společně s Fero Feničem, který je ale na dovolené. Není to nereálné. Myslím si, že by to bylo pro všechny velmi dobré. Teď jenom musíme najít nějakou formu, jak to udělat. Ale je to na pořadu dne.

Myslíte si, že Óčko zvládne všechny ty investice, které ho čekají s rozšiřováním pokrytí zemského digitálního vysílání samo, nebo požádá Mafru o větší investici?

Ony se v televizní branži vždycky musí nejdříve utratit velké peníze a pak počkat, než se začne investice vracet. My nemůžeme, jestliže nám Telecom rozšíří území o lokality se zásahem dalšího milionu diváků, a zároveň tam půjde ještě analogové vysílání, ke stejnému dni navýšit ceny reklamy tak, aby odpovídala tomuto pokrytí. Ale jestliže v těchto oblastech dojde k definitivnímu vypnutí analogu a nebude jiná možnost než kabel, UPC Direct a Astra, která není v České republice tak rozšířená jako v Německu, tak samozřejmě ceník reklamy upravíme. To znamená, že nejdřív budeme muset začít platit a pak následně upravovat cenu reklamy, takže samozřejmě v těch prvopočátcích budeme investovat, a to nejenom do šíření signálu, ale taky do programu.

A půjde o peníze Mafry, Óčko jako takové asi takové prostředky nemá.

Od Mafry, ano. Óčko je v současné době už nad vyrovnaným rozpočtem, ale tady půjde o mnohem vyšší částky, takže půjde o peníze, které nám poskytne náš majitel.

Anketa

Která z šesti nových digitálních televizí začne vysílat jako druhá po Óčku?

32 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 4. 2006 11:06

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+